Banner cycler

Køb 30HK ekstra til V4 for kun 1.710,- kr. :-)

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12887
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Køb 30HK ekstra til V4 for kun 1.710,- kr. :-)

12. maj 2021, 09:17

For 1.710,- kr + Moms, kan man købe sig til 30 HK ekstra i V4 motoren :-) Købes ved Svend Olsen, i Rødovre eller på Halmtorvet.


Det omfatter karburator, sportudstødning og knast....

(Ja Halmtorvet har været til noget fornuftigt andet eller lette damer og fuldebøtter...i 1971)
Vedhæftede filer
Saab V4 tuning-2.jpg
Saab V4 tuning.jpg


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6924
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Køb 30HK ekstra til V4 for kun 1.710,- kr. :-)

14. maj 2021, 21:15

Super sjove billeder at se, hvor har du dog støvet dem op? :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12887
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Køb 30HK ekstra til V4 for kun 1.710,- kr. :-)

14. maj 2021, 21:51

Fra et autoblad 1972. ;-)

Flere Saab folk af den modne generation husker Saab ved Halmtorvet....

Det er før min tid med bil interesse..

Men spændende...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6528
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Køb 30HK ekstra til V4 for kun 1.710,- kr. :-)

15. maj 2021, 09:58

Tak for den Viking :)
Det udløser dog en række spørgsmål der ikke lige gives svar på i annoncen.
For det første virker kr. 1710 relativt "billigt" for +30 hestekræfter. Nærlæser man, kan man så se at priserne er +moms, hvilket derfor giver 2137,50 med 25% moms . Momsen var måske lidt lavere dengang, så de 25% er bare for lettere at kunne sammenligne.
Sætter man beløbet ind i en inflationsberegner ender vi på kr. 15294 (i 2019 kr.)
Det er selvfølgelig et anseeligt beløb. Især hvis man sammenligner at købsprisen på min V4 i sin tid var kr. 5000 ( så vidt jeg husker).

Men jeg har for ikke så mange år siden hørt en tommelfingerregel ang. tuning på sugemotor, at hver HK koster cirka 1000 kroner, så her er beløbet omkring det halve. Der er selvfølgelig ikke indberegnet arbejdsløn, og især udskiftning af knastaksel på en V4 er en relativt arbejdstung opgave, så dette trækker selvfølgelig lidt op i prisen. De fleste vil dog nok ikke køre på værksted for at få foretaget denne operation, så jeg ved ikke om man skal regne 500 kroner i timen som arbejdsløn.
Og her kommer så alle spørgsmålene. Ikke at jeg tror vi kan komme til et 100% korrekt svar, men det kunne være en interessant diskussion. Dette er jo et diskussionsforum, trods alt.

Når man taler om tuning er der jo altid nogle lavthængende frugter, så de første HK er altid billigere end de sidste. Dette er fordi man fra fabrikken bevidst har neddroslet motorens effekt for at opnå længere holdbarhed eller bedre kørbarhed under normale forhold. Jeg tvivler dog på at man bevidst har neddroslet en V4 med så meget. Så der må være noget andet i spil hvis vi skal tro på de +30 HK som annoncen lover.

Måske der er tale om SAE heste, som var meget brugt som standardenhed omkring 1970? Dette vil i hvert fald gøre tallet en anelse mere realistisk. Derimod skulle de ekstra HK være målt på hjulene, hvilket ville give et slutresultat på omkring 100 DIN hk på krumtappen.
Lad os tage delene i annoncen én for én.

Først karburatoren som lover +9 HK. Det er svært at se på billedet hvad der følger med. Men hvis der er tale om en standard 1,5 V4, så kræver det enten en anden manifold eller en adapter så man kan montere en dobbeltkarburator på den originale manifold. En adapter vil nok æde lidt topeffekt. Adapter eller ej, uden andre modificeringer tror jeg ikke at 9HK er realistisk.

Udstødningen er nok mere realistisk. Det originale V4 udstødningssystem er ikke specielt godt optimeret, men efter mine egne erfaringer tror jeg ikke effektforøgelsen er helt så stor uden andre modificeringer end en anden karburator.

Til sidst knastakselen som er svær at vurdere da der ikke skrives om profil, duration osv. Igen tror jeg man vil løbe ind i andre flaskehalse inden man opnår den lovede effektforøgelse. Så bolt-on 30HK tror jeg ikke er helt realistisk.

På min egen V4 har jeg monteret Weber registerkarburator på den rigtige dobbelt-manifold samt et Simons Sportssystem. Alt dette er monteret uden yderlige ændringer på en gammel slidt motor, så det er nok ikke 100% sammenligneligt.
Udstødningen er noget mere restriktiv end hvad der vises her, men skal man stole på disse tal burde jeg få en effektforøgelse på i mindst 10 HK. Jeg fik den målt på rullefelt til 57 HK så vidt jeg husker, hvilket så ville betyde at motoren havde under 50 HK fra starten.
Hvad der måske kunne have givet mig en bedre måling var hvis motoren var i stand til at tage flere omdrejninger. Min V4 skal ikke meget over 5000 o/min før den begynder at svømme ventiler. Sådan tror jeg de fleste V4 er fra fabrikken. I Bil-revyen er de opgivet til maks effekt ved 4700 o/min, så det er nok det første sted man skal begynde at modificere hvis man skal til at trække denne slags heste ud af den gamle motor.
Men lidt sjovt er det at motoren i min aldrig har føltes træt. Den er meget kvik i bunden og har en tophastighed på 150 km/t på GPS (målt i Tyskland selvfølgelig), hvilket er mere end hvad SAAB har opgivet den skal kunne. Så det er ikke altid at de målte tal har den store betydning.

Er der andre der har sugemotor tunings erfaringer? Er +30 heste realistisk, og hvad mere kræves der udover disse bolt-on modificeringer?

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12887
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Køb 30HK ekstra til V4 for kun 1.710,- kr. :-)

15. maj 2021, 13:42

Ægte 30 hk er meget, på en i forvejen ikke svag motor.
V4 i Saab trækker rigtigt fint og er kvik ( efter den tids norm ).

I Sonetten er der ekstra kraftige ventilfjedre og 1,7 i den tager omdrejninger som en mis...

Mon ikke de tænker på en lidt større Weber enkelt portet karburator i annonce.

En ordentlig basse kræver Ford GT manifolden.

Knast kræver en hel del arbejde, især i Sonett, hele fronten af og delene er stadig svært tilgængelig, nemmere i en 95/96.

Meeen, en ting er hk, noget andet er bundtræk.

Bundtræk har det med at forsvinde når der tunes, især knasttunes...og så er det lidt forgæves alligevel..

Jeg vil selv blive overrasket hvis der kan hives 100 hk ud af 1,5V4 i testbænk med det sætop annoncen siger.

Det er nok 100 Italienske lidt lyve hk..som matcher tidens metodik først i 70erne.

Kunne jeg bare få 75-80 hk på forhjulene af min Sonett, så vil jeg være vildt glad...

Men ok de hiver 600 hk ud af en 1,7 motor i Ford caprien : ( det er vist ikke 17M motoren 😁)

https://m.youtube.com/watch?v=1gA-GYbQo3w


Her er historien om Capri og 600 KH i deres 1,7 motor (en opboret 1,5)


https://drivetribe.com/p/the-story-of-t ... aAPant0ZRQ
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 585
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Køb 30HK ekstra til V4 for kun 1.710,- kr. :-)

17. maj 2021, 00:16

Hej Viking

OK, men hvor har du fundet bladet? Har du oprettet et teknisk bibliotek i din hule, eller hvad? Mit andet bud ville være gennemgang af gemmerne fra dine unge dage, men når det er fra før din tid med bilinteresse (havde du overhovedet et liv dengang? :wink: ), så...

Nå, jeg havde også dengang bilinteresse, og husker med glæde Skandinavisk Motor Journal, som jeg (bl.a.) brugte en del lommepenge på at købe. Jeg husker også annoncerne fra SAH -det var jo de glade dage først i halvfjerdserne, hvor SAAB 96 V4 lå ret stabilt som den 10. mest solgte bil i DK.

Da SAH var engelsk, kan det jo sagtens tænkes, at der regnes i de amerikansk/engelske SAE-HK (som "SAAB's V4" vist havde 73 af). Skal man lave en grov og helt uvidenskabelig omregning, vil de ekstra 30 HK så svare til knap 27 HK (DIN).

Som Mads skriver, virker standard-V4'eren ganske overskudsagtig, så der er egentlig ingen grund til at tune den -slet ikke hvis det koster bundtræk. Jeg har kørt lange feriestræk i forældrenes V4'ere, og de var bare herlige cruisere. At min totakter så i mine øjne var bedre (specielt balancemæssigt) og sjovere at køre i, er så noget andet. Men præstationer, slidstyrke og benzinøkonomi var bestemt helt i toppen for V4'eren -det er simpelthen den bedste bil og mest harmoniske kombination, som Fords V4 nogensinde har været i!

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12887
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Køb 30HK ekstra til V4 for kun 1.710,- kr. :-)

17. maj 2021, 11:02

Annoncen var i bunden af en billedserie jeg fik fra min bror.

Det var deres gennemgang af motorcykler.

Det er fra Skandinavisk motor journal 1971

Jeg er selv fra 1966, så huske gode motor ting fra den gang. "Vores" / fammiliens første bil var en Ford Taunus 17M med den dejlige V motor.

Bedste kombi fra Køln var 2,3 V6, det var den der skulle have været i Sonetten.
Min drømme bil er en Ford Taunus coupe GT 2,3 V6, de er bare læke...og sjældne...
Vedhæftede filer
FB_IMG_1620761926874.jpg
FB_IMG_1620761926874 (1).jpg
FB_IMG_1620761920788.jpg
FB_IMG_1620761920788 (1).jpg
FB_IMG_1620761916173.jpg
FB_IMG_1620761916173 (1).jpg
FB_IMG_1620761905988.jpg
FB_IMG_1620761905988 (1).jpg
FB_IMG_1620761897539.jpg
FB_IMG_1620761897539 (1).jpg
FB_IMG_1620761887653.jpg
FB_IMG_1620761887653 (1).jpg
FB_IMG_1620761881200.jpg
FB_IMG_1620761881200 (1).jpg
FB_IMG_1620761457197.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12887
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Køb 30HK ekstra til V4 for kun 1.710,- kr. :-)

17. maj 2021, 11:17

De sidste foto.

Jeg har selv et mindre bibliotek med motorcykelblade fra 50erne og 60erne fra England...

Samt Classic bike blade fra 90erne...

Foto af Min BSA golden Flash 1956 650CCM vildskab :-) 50 HK !!! Med special tunet Rocket Gold Star motor.

( De startede med 28 HK i 1948, og gik til 40HK med Rock Rocket + Super Rocket, der efter Rocket Gold Star i 1963 med 50 HK )
https://en.wikipedia.org/wiki/BSA_A10_series
BSA A10 var noget af det absolut bedste og mest robuste der blev lavet i England mht. motorcykler. Triumph overlevede, men var ikke når så velbygget som BSA.

Lidt ala Volvo Saab. Saab var den bedst byggede af de to, men overlevede desværre heller ikke.


Der ud over er der Guzzien, den røde er brugscykel til Sverige ture mv.
Samt et foto af en Cafe Racer en kammarat og jeg byggede på for 4 år siden.

Guzzi V1000 motoren, er bygget som en Saab 9000 Aero motor. Super robust og kan næsten tåle alt. !!!
Vedhæftede filer
Guzzi-3.jpg
Guzzi-2.JPG
Guzzi-1.jpg
BSA-1.jpg
FB_IMG_1620762262843.jpg
FB_IMG_1620762258779.jpg
FB_IMG_1620762253445.jpg
FB_IMG_1620762248575.jpg
FB_IMG_1620761931206.jpg
FB_IMG_1620761931206 (1).jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Tun og trim Forum"