Banner cycler

Lyver BSR's effektkurver?

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
koldstart
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 356
Tilmeldt: 28. nov 2007, 22:11

Lyver BSR's effektkurver?

11. jun 2008, 10:29

Jeg har en softwareopdatering fra BSR. I ved, sådan en lille håndholdt PPC-fidus, som gør det muligt at lægge tuning på, og pille det af igen, efter forgodtbefindende.

Jeg er dog ikke tilfreds med resultatet, så efter en kort testperiode kører jeg nu originalt igen. Det føles mere harmonisk. :(

Sagen er, at der var masser af effekt over 2.000 rpm., men effekten kom sædeles pludselig, og motoren føltes tøvende eller "druknet" under 1.500 rpm. (vi snakker diesel her)

Jeg har været i kontakt medd BSR, og de afviser mine klager om karakteristikken under 2.000 rpm med, at de slet ikke ændrer nogen parametre under 2.000 rpm.

Måske har de ret, måske er det blot fordi forskellen er så stor, at motoren føltes sløv under 2.000 rpm. da den var tunet .

MEN.... Hvis ikke BSR ændrer parametre under 2.000 rpm, hvorfor viser ders effektgrafer så en forøgelse der starter allerede ved 1.600 rpm? http://sv.bsr.se/products/t1133/chart/ :?:


Koldstart

Saab 9-3 SS TiDS 2008
Brugeravatar
hmg
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 833
Tilmeldt: 15. maj 2006, 20:56

Lyver BSR

11. jun 2008, 14:35

Forøgelsen starter på kurven først for alvor efter 2000 omdr./min. - dog "beskyldes" BSR's trim af enkelte for at giver for meget power for pludseligt.... nogle elsker det, andre ikke - jeg er ret sikker på, at du hører til de sidstnævnte. Og da bilen først for alvor virkelig tager ved over 2000 omdr./min. med BSR's trimprgram til din bil, føles motoren tøvende ved lave omdrejninger og meget powerfyldt over 2000 omdr./min.. Så jeg synes, at BSR's kurve passer meget fint, med det de siger - det er faktisk først over 2000 omdr./min., du for alvor kan mærke forskellen, under 2000 omdr./min. er bilen som original.
-------------------------------------------
SAAB - Born From Jets....
Brugeravatar
koldstart
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 356
Tilmeldt: 28. nov 2007, 22:11

Re: Lyver BSR

11. jun 2008, 15:25

hmg skrev: Forøgelsen starter på kurven først for alvor efter 2000 omdr./min. -

... da bilen først for alvor virkelig tager ved over 2000 omdr./min. med BSR's trimprgram til din bil, føles motoren tøvende ved lave omdrejninger og meget powerfyldt over 2000 omdr./min...
Enig.. Det med effektforskellen har en betydning.

Men, det forklarer dog ikke, hvorfor BSR's officielle effektkurve-afvigelse starter ved 1.600 rpm, når der udelukkende pilles ved parametre der er i effekt over 2.000 rpm.

Jeg kan se 3 mulige forklaringer:

1) BSR overdriver, for at få en smukkere graf.
2) Grafen stammer fra en motor med andre forandringer end kun PPC-opdatering (BSR sælger også bomuldsfilter til steg1-tuning).
3) Saab'en er originalt kraftigere end de officielle tal

Ad 1)
Det er nok ikke så sandsynligt, da det ville være useriøst, og BSR fremstår særdeles seriøse.

Ad 2)
Det kunne tænkes, at de har monteret en bomulds-luftfilter, som får motoren til at ånde friere ved lave omdrejninger (før-turbocharge)

Ad 3)
Det kan meget vel tænkes, at Saab's motorer er krafitigere end officielt opgivet (det er f.eks. langt de fleste af VW's dieselmotorer). Men... er det seriøst at sammenligne fabriksopgivelser med "rullede målinger"? Bør begge dele ikke være rulle-målinger hhv. før og efter tuning?

Alt i alt hælder jeg selv mest til forklaring nr 2. Hvis det er korrekt, bør det betyde, at man kan hente pænt mere power i det nedre område, blot med et bomuldsfilter (5-6% mere ved 2.000 rpm, anslår jeg ud fra grafen).
Koldstart

Saab 9-3 SS TiDS 2008
Brugeravatar
hmg
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 833
Tilmeldt: 15. maj 2006, 20:56

Re: Lyver BSR

11. jun 2008, 15:39

Et sportsluftfilter giver meget meget lidt extra ydelse.... for ikke at sige ingenting. Hvis man skal have gavn af et sportsluftfilter skal bilen virkelig have en tuning, der vil noget - og der rækker hverken steg 1, steg 2 eller steg 3 ikke. Jeg har selv været i kontakt med flere trimvirksomheder (bl.a. BSR) for at undersøge hvilken effektforøgelse, man kan forvente ved at montere et sportsluftfilter, da jeg overvejde at montere det på min 9-3SS Hirsch Performance. Alle virksomhederne uden undtagelse meldte tilbage, at sportsluftfilteret IKKE havde nogen indvirkning på bilens ydelse, derimod giver et sportsluftfilter en mere sporty lyd, og det er primært derfor, man monterer det. Nogle hævder, at et sportsluftfilter renser bedre end et originalt filter, og andre hævder det modsatte - faktum er dog, at jeg ikke kan se nogen grund til at montere filtret medmindre, man selvfølgelig ønsker en mere sporty lyd - ydelsen ændres ikke.
-------------------------------------------
SAAB - Born From Jets....
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 3880
Tilmeldt: 26. apr 2004, 11:12

Re: Lyver BSR

11. jun 2008, 16:42

Jeg kan kun sige, at på min, opnår jeg den ønskede effektforøgelse - som det også fremgår af kurverne herunder. ;) (9-5 Aero benzin). Ligesom på din, er der ingen forskel under ca. 1.800 rpm. Der følrs den ens med og uden trim. Til gengæld er der STOR forskel at mærke, fra ca. 2.000 rpm. Og da det er i dét område jeg kører mest, synes jeg at det er en herlig ting. :twisted:

Noget helt andet er, at i og med dit trim ikke ændrer mere end ca. 20 - 30 Nm ved 1.600 rpm, så er det kun en fordel. Det giver helt sikkert din gearkasse et længere liv, end hvis de havde valgt at give den f.eks. 80 - 100 Nm mere, helt fra kælderewn. En helt anden ting er, det kan sagtens være dit hardware, som sætter begrænsningen. Det er i stor udstrækning også turboladerens fysik, som bestemmer, hvor meget luft den kan aflevere ved et givent omdrejningstal.

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
Brugeravatar
Jake
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 420
Tilmeldt: 17. apr 2006, 18:55

11. jun 2008, 17:43

Ja, hvorfor bekymre sig om hvad der sker, eller ikke sker, under 2000rpm. Den skal da bare have nogle omdrejninger :)
Brugeravatar
koldstart
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 356
Tilmeldt: 28. nov 2007, 22:11

12. jun 2008, 00:01

Jake skrev: Ja, hvorfor bekymre sig om hvad der sker, eller ikke sker, under 2000rpm. Den skal da bare have nogle omdrejninger :)
Man bekymrer sig, når motoren er af diesel-typen :wink:

Med en dieselmotor bliver man så doven, at man ikke gider gasse op, når der skal sættes i gang fra stilsand. Dén uvane ramme mig dog som en boomerang, når jeg en sjælden gang kører fruens benzindrevne automobil. Så hoster og klonker den noget, indtil jeg finder ud af at give lidt gas når jeg starter :oops:
Koldstart

Saab 9-3 SS TiDS 2008

Tilbage til "Tun og trim Forum"