Hej
Overvejer at smide en 9K IC på min OG900. Men hvordan med rørføringen til/fra? Skal man bare bikse noget sammen med silikonemuffer og rørstykker eller findes der noget som passer bedre?
Kunne jo være dejligt hvis man kunne købe et komplet plug-and-play kit et sted.
Mvh Nicolai
OG900: Rør til 9K IC
Redaktør: Bestyrelsen
- Nicolai
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
OG900: Rør til 9K IC
Få rørerne med fra en 9k, så kan du stykke skidtet sammen:)
Daniel
Daniel
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
OG900: Rør til 9K IC
Ja, det er virkeligt noget, der kan mærkes! Bare sig til, Nicolai. Jeg har et komplet kit fra en 9000 M96, dvs. med "flowoptimeret" IC i topstand
/Henrik
/Henrik
- Nicolai
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
OG900: Rør til 9K IC
Og hvad er prisen, Henrik? Kan rørene passe direkte over på OG900 - motoren vender jo anderledes?
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
OG900: Rør til 9K IC
Tjaehh...ved snart ikke. Kan vi ikke tage den senere? Eller du har måske et forslag? Jeg vil jo nødigt, at du bliver skræmt
Nå, mht. rørene kan det være, du lige skal forhøre dig helt specifikt hos én herinde, der har været igennem proceduren. Det er noget med, at det ender op med et slags sammenbygget system af diverse bøjninger, overgangsstykker, slangestykker etc. Der ligger masser af rør og slanger på mit lille "fjernlager", så det skulle ikke være et problem
Jeg mener, at du kommer til dels at skære lidt i fronten på bilen for at få plads - og måske "ofre" hjelmens sikkerhedshaspe - og dels at skulle dreje kompressorhuset på møllen, så den peger skråt nedad. Om det kan laves, således at den forfra ikke kommer til at ligne hovedet på en tyr (med synlige rørbøjninger til IC´en), skal jeg lade være usagt. Men det ER set tidligere. Igen...prøv at spørge dig frem
Mvh. ham med den højeffektive, frontmonterede, 10-liter´s alu-IC i sin 9k´er :mrcool
/Henrik
Nå, mht. rørene kan det være, du lige skal forhøre dig helt specifikt hos én herinde, der har været igennem proceduren. Det er noget med, at det ender op med et slags sammenbygget system af diverse bøjninger, overgangsstykker, slangestykker etc. Der ligger masser af rør og slanger på mit lille "fjernlager", så det skulle ikke være et problem
Jeg mener, at du kommer til dels at skære lidt i fronten på bilen for at få plads - og måske "ofre" hjelmens sikkerhedshaspe - og dels at skulle dreje kompressorhuset på møllen, så den peger skråt nedad. Om det kan laves, således at den forfra ikke kommer til at ligne hovedet på en tyr (med synlige rørbøjninger til IC´en), skal jeg lade være usagt. Men det ER set tidligere. Igen...prøv at spørge dig frem
Mvh. ham med den højeffektive, frontmonterede, 10-liter´s alu-IC i sin 9k´er :mrcool
/Henrik
- svenT16
- SAAB-MANIAC
Indlæg
er du i tvivl kan jeg bare sige at du kan kontakte solgård. han er en haj til det trick.
Re: OG900: Rør til 9K IC
du kan sagtens selv gøre det. husk de 2 gummibøj fra 9kèren. de skal bruges. du skal kun skære træk øjet væk mener jeg.hf-eco-power skrev:Tjaehh...ved snart ikke. Kan vi ikke tage den senere? Eller du har måske et forslag? Jeg vil jo nødigt, at du bliver skræmt
Nå, mht. rørene kan det være, du lige skal forhøre dig helt specifikt hos én herinde, der har været igennem proceduren. Det er noget med, at det ender op med et slags sammenbygget system af diverse bøjninger, overgangsstykker, slangestykker etc. Der ligger masser af rør og slanger på mit lille "fjernlager", så det skulle ikke være et problem
Jeg mener, at du kommer til dels at skære lidt i fronten på bilen for at få plads - og måske "ofre" hjelmens sikkerhedshaspe - og dels at skulle dreje kompressorhuset på møllen, så den peger skråt nedad. Om det kan laves, således at den forfra ikke kommer til at ligne hovedet på en tyr (med synlige rørbøjninger til IC´en), skal jeg lade være usagt. Men det ER set tidligere. Igen...prøv at spørge dig frem
Mvh. ham med den højeffektive, frontmonterede, 10-liter´s alu-IC i sin 9k´er :mrcool
/Henrik
er du i tvivl kan jeg bare sige at du kan kontakte solgård. han er en haj til det trick.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: OG900: Rør til 9K IC
Jeg er lutter ører. Da jeg skal have gang i samme procedure i nær fremtid.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- svenT16
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: OG900: Rør til 9K IC
jeg ved at han ligger inde med billeder af ombygningen af min og900. jeg sender lige en pm til ham.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- Den_Gamle
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: OG900: Rør til 9K IC
Jeg går lidt med samme drømme, om en større fronmonteret IC på min OG900
Jeg tror dog at jeg har et problem med 9000IC'en, da jeg også har AC, dvs kondensoren sidder foran køleren. Jeg synes derfor, at det bliver lidt snævert derude. Jeg har (vistnok) læst et sted at man kan vippe selve køleren + AC kondensor + IC lidt baglæns i det øverste punkt for på den måde at få plads til det hele bag lygterne. Er der nogen der kan bekræfte dette?
Derudover synes jeg at det er lidt mange lag. Det ender jo med at man ikke kan køle selve motoren Desuden kan AC'en kun lige køle tilstrækkeligt om sommeren når man kører langsomt (kø el. lignende). Det bliver nok heller ikke bedre, hvis man sætter en IC foran.
Da jeg har Carlsson kofanger har jeg i stedet tænkt på en anden løsning: Nemlig at montere en IC nede bag lufthullerne på kofangeren (lige under nummerpladen og mellem tågelygterne). Jeg vil så nok gå efter en mere aflang type med knap så høj profil. Det ser umiddelbart ud som om at der er god plads her.
Synes i at det lyder som en god ide eller bare gak Hører gerne nogle kommentarer
Jeg tror dog at jeg har et problem med 9000IC'en, da jeg også har AC, dvs kondensoren sidder foran køleren. Jeg synes derfor, at det bliver lidt snævert derude. Jeg har (vistnok) læst et sted at man kan vippe selve køleren + AC kondensor + IC lidt baglæns i det øverste punkt for på den måde at få plads til det hele bag lygterne. Er der nogen der kan bekræfte dette?
Derudover synes jeg at det er lidt mange lag. Det ender jo med at man ikke kan køle selve motoren Desuden kan AC'en kun lige køle tilstrækkeligt om sommeren når man kører langsomt (kø el. lignende). Det bliver nok heller ikke bedre, hvis man sætter en IC foran.
Da jeg har Carlsson kofanger har jeg i stedet tænkt på en anden løsning: Nemlig at montere en IC nede bag lufthullerne på kofangeren (lige under nummerpladen og mellem tågelygterne). Jeg vil så nok gå efter en mere aflang type med knap så høj profil. Det ser umiddelbart ud som om at der er god plads her.
Synes i at det lyder som en god ide eller bare gak Hører gerne nogle kommentarer
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Re: OG900: Rør til 9K IC
her er der lidt til inspiration http://hein-ankersen.dk/gallery/main.php?g2_itemId=25
læg mærke til at ko hornene er stortset ikke eksisterende
læg mærke til at ko hornene er stortset ikke eksisterende
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: OG900: Rør til 9K IC
Det her billed siger alt :
http://hein-ankersen.dk/gallery/main.php?g2_itemId=50
Det er myggen og elefanten
http://hein-ankersen.dk/gallery/main.php?g2_itemId=50
Det er myggen og elefanten
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Den_Gamle
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: OG900: Rør til 9K IC
He-he ja den ser noget bette ud den originale IC. 9000 IC'en ser ud til at være ca. 4 gange større.
Men det ser ikke ud til at der er meget plads at give af (til lygterne) hvis der også er AC varmeveklser på...hmmmm....
Men det ser ikke ud til at der er meget plads at give af (til lygterne) hvis der også er AC varmeveklser på...hmmmm....
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
IC´en på en 9000 er ganske vidst arealmæssigt noget større end på en gammel 900, men dog ikke så "tyk". Det samlede køleareal er dermed slet ikke så dårligt endda på sidstnævnte, men effektiviteten kan givetvis ikke stå mål med en frontmonteret, cross-flow type, som en 9000 kører med.
Er der nogen, der har mod på opgaven, har jeg som sagt rigtigt fine dele liggende til formålet (eller de fleste af dem )!
/Henrik
Re: OG900: Rør til 9K IC
Rigtigt nok. Mig bekendt må kondenseren - og dermed AC anlægget - ofres i dén situation.Men det ser ikke ud til at der er meget plads at give af (til lygterne) hvis der også er AC varmeveklser på...hmmmm....
IC´en på en 9000 er ganske vidst arealmæssigt noget større end på en gammel 900, men dog ikke så "tyk". Det samlede køleareal er dermed slet ikke så dårligt endda på sidstnævnte, men effektiviteten kan givetvis ikke stå mål med en frontmonteret, cross-flow type, som en 9000 kører med.
Er der nogen, der har mod på opgaven, har jeg som sagt rigtigt fine dele liggende til formålet (eller de fleste af dem )!
/Henrik
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: OG900: Rør til 9K IC
AC er for tøser, så ud med det. Desuder er det drilsk i OG900 bilerne... Så det er bare ud med det...
Nå spøj til side. ( i kan ta det )
Er der plads til batteriet for afgangsåret ??? Hvis der anvendes batteribøj (Dvs batteriet er flyttet til bilens venstre side)...
Nå spøj til side. ( i kan ta det )
Er der plads til batteriet for afgangsåret ??? Hvis der anvendes batteribøj (Dvs batteriet er flyttet til bilens venstre side)...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: OG900: Rør til 9K IC
Jeg kørte med 9k IC og AC, så det kan fint være der, man skal bare skære lidt i trækøjerne... Senere røg AC'en så alligevel, og en noget større alu-ic fandt vej...
Min Projekt-tråd om min T8 kan findes her på sitet med mange billeder...
Daniel.
Min Projekt-tråd om min T8 kan findes her på sitet med mange billeder...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- saabmads
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: OG900: Rør til 9K IC
jeg har også kørt med 9000 ic i min gamle 900 sammen med AC det kan sagten lade sig gøre, brug en weekend på det så skulle det nok kunne laves,ordenligt... også får du samtidigt en helt ny bil, det virker bare perfekt
tidliger biler
saab 9-5 04´
Ng900 95´
Og 900 turbo 91´
Og 900 aero 84´
9000 turbo 87´
9000 jubi 97´
golf 4 GTI TDI
passat highline tdi
nu
saab ng900s
og saab og 900aero (006´er)
Saab sonett II TT
saab 9-5 04´
Ng900 95´
Og 900 turbo 91´
Og 900 aero 84´
9000 turbo 87´
9000 jubi 97´
golf 4 GTI TDI
passat highline tdi
nu
saab ng900s
og saab og 900aero (006´er)
Saab sonett II TT