Banner cycler

Spørgsmål vedr. OG9-3 LPT til HPT konvertering

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

soerenskov88
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20. jul 2014, 09:38

Spørgsmål vedr. OG9-3 LPT til HPT konvertering

3. aug 2014, 17:30

Jeg er lige blevet ejer af en Saab OG9-3, MY2000, LPT, B204E (T5) model med 154hk. Den trækker fint nok, som det er, men det kan jo altid blive bedre.

Min plan er at konvertere den til 185hk. På den måde holder jeg mig inden for de lovlige 20% trim, så kan vi altid tage den derfor hvis jeg ikke er tilfreds :)
Sagt med andre ord vil jeg gå fra en B204E til B204L.

Jeg er klar over at jeg skal installere en APC / BPC magnetventil til turboen for at jeg kan få noget mere tryk på. Jeg har to spørgsmål i forbindelse med dette.

1. Magnetventil:
Kan læse mig til af der findes både en model til T5 (Part 7485576) og T7 (Part 55557331). Umiddelbart er den gamle T5 meget dyr som ny, men kan selvfølgelig altid finde en brugt. Læste så et sted af de gamle til NG900 osv. var dårlige og at der var mange problemer. Løsningen skulle være at opgradere til T7 modellen og T7 ECU. Hvad vil i foreslå? Jeg hælder selvfølgelig mest til at vælge en T5 ventil når nu det er det jeg kører med.

2. ECU mod:
Når jeg installerer min "kommende" magnetventil og kobler den til min originale ECU, skal jeg så omprogrammere min ECU til en B204L motor? Og i så fald er der en der kan hjælpe med det?

Håber at høre fra jer, og hvis i har en ventil liggende i overskud så sig endelig til :D

Mvh. Søren


Saab 2,0T OG9-3 MY2000
Motor: B204E LPT->HPT
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

Spørgsmål vedr. OG9-3 LPT til HPT konvertering

3. aug 2014, 19:23

Du kan ikke bruge en T7 box i en T5 bil men man kan godt ombygge og ændre i programmet på en T5 box så den kan kører med T7 ventil
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Spørgsmål vedr. OG9-3 LPT til HPT konvertering

4. aug 2014, 13:10

På lige netop den model her skulle det give omkring 23 hk. ekstra ved blot at lade ECU´en vide, at den har fået tilkoblet en magnetventil!!! :o

Nå, men ellers er der rig mulighed for at opgradere med færdigstrikkede programmer, som ligger tilgængelige i "biblioteket". Jeg har selv grejet til det, så du skal være velkommen.

/Henrik
MrBlueTooth
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24. okt 2021, 11:26

Re: Spørgsmål vedr. OG9-3 LPT til HPT konvertering

21. sep 2022, 22:36

Kære Hf-eco-power,

Hvordan skulle man bære sig ad med det? Med et Tech2-tool?

På forhånd tak for svar,

Mr B
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Spørgsmål vedr. OG9-3 LPT til HPT konvertering

22. sep 2022, 00:59

Hej!

Jeg benytter T5-Suite til formålet. Når rette program er fundet, flashes det ind i den orig. ECU. Udstyr haves til dette :)

/Henrik
MrBlueTooth
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24. okt 2021, 11:26

Re: Spørgsmål vedr. OG9-3 LPT til HPT konvertering

22. sep 2022, 20:34

Mange tak for svar. Programmet er blevet fundet og jeg har oprettet en profil på TrionicTuning, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde et egentlig program til sådan en opgave. Kan du løfte sløret for, hvor man finder den slags? Angående udstyr går jeg ud fra, at en USB til OBD2 er rigeligt?

Endnu engang tak,

Mr B
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Spørgsmål vedr. OG9-3 LPT til HPT konvertering

23. sep 2022, 07:01

Start med at læse manualen, der er næsten svar på alt.
Og nej man kan ikke bare bruge en usb til obd2 adapter!
1. bilen har ikke obd2, så man skal ind og splejse et stik i ledningsnettet.
2. softwaren er følsom overfor hvilket interface man bruger.

https://www.trionictuning.com/forum/vie ... =46&t=4831
Jeg har selv en combi adapter, og den har jeg været meget glad for, men jeg har kun brugt den til T7 styringer

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Tun og trim Forum"