Er de billeder du viser ikke af trykfoden, og ikke selve koblingen? I givet fald blev trykfoden skiftet sammen med koblingen. Det er jo ikke unormalt at skifte til en hårdere trykfod ved tun.
Om skævheden var der oprindeligt eller opstået pga fejlmontage tør jeg ikke udtale mig om. Men skævt ser det ud.
Det er en såkaldt øv-sag du er endt i Jeg håber at du får det løst i nogenlunde mindelighed
problemer med 9-3 SC Aero 2,8T koblingsopgradering
Redaktør: Bestyrelsen
- 94-Griffin
- SAAB FREAK
Indlæg
Hej iSaab.
Tak for dit sidste indlæg.
Vil du ikke uddybe dette lidt? Altså delen med at man ikke kan udlufte systemet når det er monteret? Ærligt talt er jeg mildt sagt forbløffet over dette - og har du vitterligt ret heri må jeg have en meget seriøs samtale med min mekaniker!!!
Også hej til dig, Den Gamle. Jeg antager at du har ret i, at billederne viser trykfoden/-pladen - men jeg er ikke ekspert. Og den blev helt sikkert skiftet sammen med koblingen - den var i hvert fald en del af de stumper jeg leverede ham - om end den så noget anderledes 'lige' ud den gang!
Tak for dit sidste indlæg.
Vil du ikke uddybe dette lidt? Altså delen med at man ikke kan udlufte systemet når det er monteret? Ærligt talt er jeg mildt sagt forbløffet over dette - og har du vitterligt ret heri må jeg have en meget seriøs samtale med min mekaniker!!!
Også hej til dig, Den Gamle. Jeg antager at du har ret i, at billederne viser trykfoden/-pladen - men jeg er ikke ekspert. Og den blev helt sikkert skiftet sammen med koblingen - den var i hvert fald en del af de stumper jeg leverede ham - om end den så noget anderledes 'lige' ud den gang!
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.
Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.
Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske
- ClausSAAB
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hej Jonas
ISaab har for så vidt ret. Underligt nok er måden man gør det på ved at tryksætte bremse vædske beholderen og trykke vædsken ned i slavecylinderen. Det var den eneste måde jeg kunne få det til at virke, da jeg skiftede motor/gearkasse i min 9-3. Jeg forsøgte i meget lang tid før, jeg prøvede på den beskrevne måde.
Trist oplevelse du har været udsat for. NSB har jo eller givet, efter min mening, den helt rigtige opskrift til en kraftigere kobling i en anden tråd
Venlig hilsen
Claus
ISaab har for så vidt ret. Underligt nok er måden man gør det på ved at tryksætte bremse vædske beholderen og trykke vædsken ned i slavecylinderen. Det var den eneste måde jeg kunne få det til at virke, da jeg skiftede motor/gearkasse i min 9-3. Jeg forsøgte i meget lang tid før, jeg prøvede på den beskrevne måde.
Trist oplevelse du har været udsat for. NSB har jo eller givet, efter min mening, den helt rigtige opskrift til en kraftigere kobling i en anden tråd
Venlig hilsen
Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
- 94-Griffin
- SAAB FREAK
Indlæg
Hej ClausSAAB.
Vil det sige, at det faktisk er muligt at lufte systemet fuldt ud - eller er det en "lappeløsning" der kun virker delvist, således at der stadig kan være luft. I systemet?
Og du ved vel ikke tilfældigvis hvad tråden med den " hedder? Har søgt - men har ikke fundet den... Har dig fundet én vedr. Saab 9-5?
Vil det sige, at det faktisk er muligt at lufte systemet fuldt ud - eller er det en "lappeløsning" der kun virker delvist, således at der stadig kan være luft. I systemet?
Og du ved vel ikke tilfældigvis hvad tråden med den " hedder? Har søgt - men har ikke fundet den... Har dig fundet én vedr. Saab 9-5?
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.
Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.
Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske
- ClausSAAB
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hej igen Jonas
http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 5be0c1df27
Næ det er vist den eneste måde at få det til at virke rigtigt. Det er vist også den måde de bruger hos de profesionelle, jeg mener at man bruger et specielt låg med en ventil til at tryksætte beholderen.
Venlig hilsen
Claus
http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 5be0c1df27
Næ det er vist den eneste måde at få det til at virke rigtigt. Det er vist også den måde de bruger hos de profesionelle, jeg mener at man bruger et specielt låg med en ventil til at tryksætte beholderen.
Venlig hilsen
Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Du kan bruge gunson eezibleed til at tryksætte bremsevæske beholderen.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- 94-Griffin
- SAAB FREAK
Indlæg
Hej Alle.
Ny opdatering.
Min mekaniker har oplyst, at slavecylinderen rent faktisk VAR original (den var i hvert fald forsynet med GMs mærke mv).
Til gengæld har jeg nu modtaget dette svar fra Maptun i Sverige, som jo leverede koblingen:
"...
Nu har jag pratat lite mer med en kollega som handskas lite mer med kopplingarna under dagarna.
Han stämmer in i det som jag skrev tidigare att några ”fingrar” ska ligga längre ner än övriga. De tillhör inte solfjädern och det är solfjädern som gör att tryckplattan kopplar ur.
Tryckplattan är självjusterande för att kompensera för slitage och ett vanligt problem när man monterar dessa tryckplattor är att man vid monteringen råkar ”lösa ut” självjusteringen så att den justerar för ett slitage som inte finns. Då får man precis det fenomen som du har råkat ut för.
Om du skickar en bild på hela ”framsidan” av tryckplattan så bör vi kunna se om justeringen har löst ut.
.."
Mit svenske er imidlertid næsten lige så dårligt som mit kendskab til koblinger - så jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår... Jeg forstår, at de mener, at deres dele var helt i top (suprise!).
Jeg forstår også, at de mener, at min mekaniker har kludret i monteringen, og at den automatiske justering derfor er gået i ged. Men er der nogen af jer, der forstår præcis hvad de mener, han har gjort galt? Og vigtigere: lyder det fornuftigt eller som en "and"?
Tak for jeres alles hjælp!
Jonas
Ny opdatering.
Min mekaniker har oplyst, at slavecylinderen rent faktisk VAR original (den var i hvert fald forsynet med GMs mærke mv).
Til gengæld har jeg nu modtaget dette svar fra Maptun i Sverige, som jo leverede koblingen:
"...
Nu har jag pratat lite mer med en kollega som handskas lite mer med kopplingarna under dagarna.
Han stämmer in i det som jag skrev tidigare att några ”fingrar” ska ligga längre ner än övriga. De tillhör inte solfjädern och det är solfjädern som gör att tryckplattan kopplar ur.
Tryckplattan är självjusterande för att kompensera för slitage och ett vanligt problem när man monterar dessa tryckplattor är att man vid monteringen råkar ”lösa ut” självjusteringen så att den justerar för ett slitage som inte finns. Då får man precis det fenomen som du har råkat ut för.
Om du skickar en bild på hela ”framsidan” av tryckplattan så bör vi kunna se om justeringen har löst ut.
.."
Mit svenske er imidlertid næsten lige så dårligt som mit kendskab til koblinger - så jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår... Jeg forstår, at de mener, at deres dele var helt i top (suprise!).
Jeg forstår også, at de mener, at min mekaniker har kludret i monteringen, og at den automatiske justering derfor er gået i ged. Men er der nogen af jer, der forstår præcis hvad de mener, han har gjort galt? Og vigtigere: lyder det fornuftigt eller som en "and"?
Tak for jeres alles hjælp!
Jonas
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.
Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.
Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske
- MXP
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Det er åbenbart noget man kan se på forsiden af trykpladen (trykpladen må være lamellen?). De beder om at du sender et billede af den (forsiden......må være siden med belægningen?)........så det må du vel hellere gøre?
Ellers glæder jeg mig til at høre hvordan man kan se det på "tryckplattan". Det ved nogle andre herinde helt sikkert........
Ellers glæder jeg mig til at høre hvordan man kan se det på "tryckplattan". Det ved nogle andre herinde helt sikkert........
- 94-Griffin
- SAAB FREAK
Indlæg
Hej MXP (og alle i andre).
Jeg har nu skrevet til dem og bedt dem præcisere hvad de ønsker - og hvad de forventer at se. Så må vi se hvad de siger.
Jeg vender naturligvis tilbage
Jeg har nu skrevet til dem og bedt dem præcisere hvad de ønsker - og hvad de forventer at se. Så må vi se hvad de siger.
Jeg vender naturligvis tilbage
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.
Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.
Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske
- 94-Griffin
- SAAB FREAK
Indlæg
Hej Alle.
Vi nærmer os (langt om længe) en løsning. Imidlertid er min mekaniker lidt bange for igen at montere en opgraderet kobling, idet han frygter, at slavecylinderen vil have svært med at trykke koblingen ud, idet den opgraderede kobling jo benytter sig af en stærkere fjedermekanisme.
Jeg skal således vælge imellem at få installeret en opgraderet kobling, der skulle kunne klare de 450 NM, men som jeg jo allerede én gang har haft problemer med, og som min mekaniker nu tøver med at ville anbefale, eller én, der alene er rated til ca. 350 NM, men som så til gengæld er original, og som min mekaniker vil indestå for vil virke umidddlbart efter montering (han tager forståeligt nok alle forbehold vedr. min chio)... Hvad siger I? Er der nogen, der har oplevet eller hørt om problemer med at det hydrauliske system ikke kan trække en opgraderet kobling, eller om der er andre forhold, der bør tages i betragtning?
Vi nærmer os (langt om længe) en løsning. Imidlertid er min mekaniker lidt bange for igen at montere en opgraderet kobling, idet han frygter, at slavecylinderen vil have svært med at trykke koblingen ud, idet den opgraderede kobling jo benytter sig af en stærkere fjedermekanisme.
Jeg skal således vælge imellem at få installeret en opgraderet kobling, der skulle kunne klare de 450 NM, men som jeg jo allerede én gang har haft problemer med, og som min mekaniker nu tøver med at ville anbefale, eller én, der alene er rated til ca. 350 NM, men som så til gengæld er original, og som min mekaniker vil indestå for vil virke umidddlbart efter montering (han tager forståeligt nok alle forbehold vedr. min chio)... Hvad siger I? Er der nogen, der har oplevet eller hørt om problemer med at det hydrauliske system ikke kan trække en opgraderet kobling, eller om der er andre forhold, der bør tages i betragtning?
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.
Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.
Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske
- 94-Griffin
- SAAB FREAK
Indlæg
Hej Bolsen.
Jeg er flyvende igen - efter at have fået installeret nyt svinghjul, ny (original) kobling og ny slavecylinder.
Desværre har jeg dog stadig ikke fået et klart svar på hvad der gik galt - herunder om det reelt var koblingen den var gal med. Men planen er nu at sende koblingen op til min svenske leverandør, og håbe at de kan sige noget om hvad der er gået galt...
Skal nok vende tilbage når jeg har et svar!
Jeg er flyvende igen - efter at have fået installeret nyt svinghjul, ny (original) kobling og ny slavecylinder.
Desværre har jeg dog stadig ikke fået et klart svar på hvad der gik galt - herunder om det reelt var koblingen den var gal med. Men planen er nu at sende koblingen op til min svenske leverandør, og håbe at de kan sige noget om hvad der er gået galt...
Skal nok vende tilbage når jeg har et svar!
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.
Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.
Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske
- 94-Griffin
- SAAB FREAK
Indlæg
Hej Alle
Så er der nyt. Maptun har nu oplyst, at de ikke har fundet fejl på koblingen, der tilsyneladende er monteret på en anden bil nu.
Hvad der så reelt var problemet vides derfor ikke - men Maptun lød i
hvert fald til at mene, at selvjusteringsmekanismen var blevet udløst i én side, og ikke den anden, og at dette fik koblingen til at sidde skævt... Med andre ord at min mekaniker har klokket i det.
Ved det ikke - men tak for hjælpen herinde!
Så er der nyt. Maptun har nu oplyst, at de ikke har fundet fejl på koblingen, der tilsyneladende er monteret på en anden bil nu.
Hvad der så reelt var problemet vides derfor ikke - men Maptun lød i
hvert fald til at mene, at selvjusteringsmekanismen var blevet udløst i én side, og ikke den anden, og at dette fik koblingen til at sidde skævt... Med andre ord at min mekaniker har klokket i det.
Ved det ikke - men tak for hjælpen herinde!
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.
Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.
Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske