Banner cycler

Apc modificering til omkring 25 ekstra heste.

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

Apc modificering til omkring 25 ekstra heste.

8. mar 2016, 12:27

Hej Alle sammen.

Jeg har en skøn saab 900 turbo 16 fra 1989 med 160heste.

Jeg er igang med klargøringen af den så den kan forlade dette års vinterhi så snart det er muligt.

Jeg er i den forbindelse ved at skifte kobling og servopumpe og andre småting.
Jeg ønsker i samme ombæring at opgradere motorkraften til omkring 180-190 hp.
Dette vil jeg gøre igennem APC´en. Er der nogen der evt har en allerede modificerede apc liggende? eller vil foreslå en god modificering?

Bilen har allerede en 3bars benzin regulator. om det er standard eller efter monteret ved jeg ikke. Insprøjtningsdyserne er gule.


Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2049
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

8. mar 2016, 14:57

Du kan gå ind på http://900aero.com/
Kig under Tech > APC modifying. Så får du en vejledning til hvordan du kan få mere krudt i æsken for næsten ingen penge :-)

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6916
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

8. mar 2016, 15:49

Det er rigtig vigtigt at man er HELT sikker på hvilken type boks der er tale om......der er flere modeller af APC boksene.
Casper Ankersen er 1000m mester i at lave mods på APC, kontakt ham :)

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4395
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

8. mar 2016, 16:02

Ja, der er mange varianter til modellerne. Det siges, at man godt kan bruge en fra en 9000 med samme motorkode som din (B202) trods forskellige partnumre. Jeg har selv denne her liggende (lidt af et samlerobjekt og en nørdeting) ->

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
:sunglasses

Den er lettere modificeret i en "live-indkøring" af SAAB-kyndig til flg. specs.:

- 3,0 bar BTR
- ladetrykstrimmet (~1,0 bar)
- 2 gr. + i fortænding
- modificeret strømfordeler for yderligere regulering (TB)

Ydelsen på vores 9000 ukendt, men den gik forbistret godt med bibehold af en fornem økonomi og et behageligt og længe savnet træk fra lave RPM.

Om jeg vil skille mig af med den eller ej, kan jeg ikke rigtigt beslutte mig for, men nu ved du i det mindste, at noget sådant faktisk stadig den dag i dag kan findes :wink:

Pøj, pøj med projektet! De 25 X-tra heste skulle være inden for rækkevidde!

/Henrik
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

8. mar 2016, 17:07

Mange tak for tips! Det virker som en dejligt behageligt forum med masser af viden og lyst til at gi den videre... det er fedt!

Henrik, det var lige sådan noget jeg ledte efter- så hvis du vil af med den, så sig til. ;)

Men ellers må jeg jo ud i at modificere min egen evt.. Casper Ankersen, hvordan kan jeg kontakte ham? det lyder til at det ville være godt at snakke med ham.
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6916
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

9. mar 2016, 11:57

jeg fandt ham ved at bruge søgefunktionen øverst i den lille menu her i forummet :)

http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 022d92aea1
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

9. mar 2016, 12:50

Speedy skrev:jeg fandt ham ved at bruge søgefunktionen øverst i den lille menu her i forummet :)

http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 022d92aea1
haha! ja det var jo nemt, det burde jeg ku ha hittet ud af.

På min APC box står der styrdon 7566599 hvis det siger nogen noget :)
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6916
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

9. mar 2016, 13:04

Deadnight skrev:Mange tak for tips! Det virker som en dejligt behageligt forum med masser af viden og lyst til at gi den videre... det er fedt!

Henrik, det var lige sådan noget jeg ledte efter- så hvis du vil af med den, så sig til. ;)

Men ellers må jeg jo ud i at modificere min egen evt.. Casper Ankersen, hvordan kan jeg kontakte ham? det lyder til at det ville være godt at snakke med ham.
SKDs forum er suverænt og en sand videndatabase med folk som kan lidt af hvert....

Mht. din APC boks, så vil jeg afgjort foreslå dig som løsning at skaffe en boks magen til nuværende (søg partnummeret på Ebay eller bare via google) og få din ekstraboks mod'et. Så kan du til enhver tid sætte standard boksen i igen og alt er standand.
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Viggen
Bestyrelsen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

9. mar 2016, 15:03

Hej Deadnight.

Jeg har en original rød trimbox fra min SAAB 9000 2,3T til salg.
Der medfølger 2 dokumenter fra SAAB, som godkender tuningen af myndighederne.

Art./Part.no 137008603.
Den røde box har label: DI 3,3 LA01, 4109-43 9240.
162 kW (220 HK)/5200 rpm, 334 Nm/2000 rpm.

Boxen er beregnet til motor B234L, MY 1991/1992, men kan måske bruges i din 9000? Spørg evt. Casper.

Jeg er ikke god til billeder her på hjemmesiden, men kan sende fotos, hvis jeg får din mail-adresse.

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

9. mar 2016, 16:26

Viggen skrev:Hej Deadnight.

Jeg har en original rød trimbox fra min SAAB 9000 2,3T til salg.
Der medfølger 2 dokumenter fra SAAB, som godkender tuningen af myndighederne.

Art./Part.no 137008603.
Den røde box har label: DI 3,3 LA01, 4109-43 9240.
162 kW (220 HK)/5200 rpm, 334 Nm/2000 rpm.

Boxen er beregnet til motor B234L, MY 1991/1992, men kan måske bruges i din 9000? Spørg evt. Casper.

Jeg er ikke god til billeder her på hjemmesiden, men kan sende fotos, hvis jeg får din mail-adresse.

SAAB hilsen Ole

Se hvis den passede var det jo perfekt, men jeg tvivler lidt. min er jo en 900 med en b202 motor.. Men hvem ved? jeg undersøger det lige.

Hvad skal sådan en boks koste hos dig?
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6462
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

9. mar 2016, 16:52

Ole er det ikke en DI/APC boks? Jeg mener at alle 2,3'ere havde DI tænding. I så fald vil den ikke passe en SAAB 900. Men Casper kan sige det helt præcist.
Henriks tilbud er nok det bedste du kan få med mindre du selv ønsker at pille i boksen.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Viggen
Bestyrelsen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

9. mar 2016, 19:31

Hej Deadnight og Mads.

Du har ret, at min SAAB 9000 MY 91 havde DI, (men ikke APC. Jeg kan huske forkert. :oops: )
Så det er ikke sikkert, at Deadnight kan have glæde af min box. :?:

SAAB hilsener Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4395
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

9. mar 2016, 19:38

Altså, hvis boksen er en 220 hestes variant, har den naturligvis også APC. Ligesom med ALLE andre turbomaskiner fra og med MY83, 8 el. 16V, 900 el. 9000 etc. :wink:

/Henrik
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1502
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

9. mar 2016, 21:33

Ole, på årg '91 9000 var boksen en DI+APC boks. Det er altså DI og APC bygget sammen i den samme boks. Det er de fra '90 og frem indtil skiftet til Trionic. Din bil var derfor med DI. De passer derfor ikke til og900 som har fordelertænding.

Inden da var det separate APC og DI bokse. Så APC bokse fra en 9000 frem til '89 har en teoretisk mulighed for at passe på en 900, fordi den ikke er sammenblandet med DI.

... Siger Thomas, som har en og900 LPT uden APC. :sunglasses
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1814
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

9. mar 2016, 21:43

Tknage har fat i den lange ende her.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12555
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

9. mar 2016, 22:40

Ja og nej ? Passer 9K APC boksen...

9K havde først APC og ford A tænding hver for sig. Der kan 9k boksen bruges til OG900
Så fik den med MY88 APC box og DI box. , ofte med kat. MY88 med APC boxen er forskellig indv. En del komponenter
er anderledes (har selv en på lager) og er ikke helt så nem at trimme.
Bag efter bliver APC og DI en enhed, bla. I Talladega 9K og så kan boxen ikke bruges i 0,9k

PS. Husk lige en Benz chip !! Ellers sulter du motoren, hvis du tuner..
De er på tilbud hos speedparts

Når du tunet vil du opdage hvor sløj den lille gnallinge IC er.
Der kan med fordel bygges en 9K enhed på...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

10. mar 2016, 19:05

Igen tak for de mange gode svar.

Nu vej jeg jo ikke om du vil af med din nørdeting Henrik, men kan du sige om det er fra en model med fordelertænding?

Benzin chippen bliver købt når en boks er lokaliseret eller jeg tør gøre det selv... Godt tip med to bokse!
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4395
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

10. mar 2016, 20:53

Deadnight skrev:Nu vej jeg jo ikke om du vil af med din nørdeting Henrik, men kan du sige om det er fra en model med fordelertænding?
Joh...hvis den kan blive anvendt til et godt formål - og prisen er fornuftig (hverken billig eller dyr), så kan vi da snakke om det :wink:

Boksen er sandelig fra en bil med fordelertænding. Og katalysator, for den sags skyld = 160 hestes B202 som din egen. Dog ikke en 900, som sagt.

Da den er trimmet ind efter en større brændstofregulator - 3,0 bar vs. 2,5 - behøver den således ingen chip i LH-boksen (vil jeg umiddelbart sige)

Mvh.
Henrik
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

10. mar 2016, 21:46

hf-eco-power skrev:
- 3,0 bar BTR
- ladetrykstrimmet (~1,0 bar)
- 2 gr. + i fortænding
- modificeret strømfordeler for yderligere regulering (TB)



/Henrik
Hvad kan i saab kyndige sige om setupet fra Henriks Saab 9000? Hvad yder det? så vidt jeg kan se er selve boksen lavet til at yde 173 Heste. Men det lader til at de ændringer som den er kørt ind med gør en ret stor foreskel også? er ladetrykket ikke trimmet meget højt? eller misforstår jeg det? er det ikke baseboostet som normalt er på 0.45 eller sådan noget?

Det er meget spændende! Jeg elsker min Saab, og vil gerne behandle den ordentligt og stadig bevare dens kraftfulde arv. ;)

Henrik, jeg har sendt dig en PM
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12555
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

10. mar 2016, 23:40

Der er intet specielt om den er sort eller rød ab fabrik, til dit formål..
APC boxen skal ombygges og trimme under alle omstændigheder.
Så farven skal man ikke giver ekstra for.

Speed parts og Saab har enhedens fabriksnye til en slik..

Så man skal ikke giver meget over 200 kr for en brugt + ombygning

Du kan trimme til 1,0 bar med chip og 3 bar BTR.
Der efter skal der andre dysser, ordentlig Inter cooler, batteribøj, 2,1 indsugning og 2,1 / 9k top.

Så til omkring 200 HK er det nemt og billigt,

Husk lige bremserne og gearkassen også skal have opgradering over 200 HK.
(Forstærket gearkasse. Den er svagelig allerede ved 170 HK) og bremsen er til den lille side.
Bremserne ombygges til 9K i front og med eks. Black Diamond skivet...

Så kan bilen både acc. og stoppe...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1649
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

10. mar 2016, 23:59

Efter årgang vil jeg mene at din er med Bosch indsprøjtning ?

I såfald ville jeg købe en speedparts fuel Chip, Jeg købte selv en for 1 måned siden.
Prisen incl forsendelse var 219,- dKr.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 ... anslechip/

Jeg ved ikke hvor længe tilbuddet varer.

Du skal lige have nummeret på din jettronic box der sidder i passagerer siden. :wink:
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

11. mar 2016, 13:12

Jeg få købt en chip! når den er så billig er det næsten dumt. Men den i sig selv giver vel ikke noget- så jeg håber meget på også at finde en box der allerede er modificeret... Jeg kan se at samme hjemmeside modificere boxen også. Men den skal sendes ind til dem, og det ender med at koste en del... har i erfaringer med dem og det?

I skal da lige se bilen.
Billede
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6916
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

11. mar 2016, 13:38

Kontaktede du Casper Ankersen? Jeg ville hellere sende min boks til casper og få ham til at gøre det. Men som skrevet tidligere, overvej at skaffe en anden boks til ændringen og beholde din gamle intakt.
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

11. mar 2016, 13:41

Speedy skrev:Kontaktede du Casper Ankersen? Jeg ville hellere sende min boks til casper og få ham til at gøre det. Men som skrevet tidligere, overvej at skaffe en anden boks til ændringen og beholde din gamle intakt.
Ja jeg har :) Men har ikke fået svar endnu.
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1649
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

11. mar 2016, 19:12

Du har ret en chip giver ikke det store, men når du trimmer får du den extra sikkerhed at den ikke kører for mager blanding.

Du kan selv justere din boks uden at lodde, det giver en del i mellem området med ikke så mange hk på toppen.
Men dit moment i mellemrådet kan blive mærkbart forøget.

Der sidder 3 potmetre der kan justeres P F (K ikke pille)

Billede

De sidder nemt tilgængeligt og kan justeres via hul i APC boksens "sandwitch PCB"

Billede

Her ses den åben, det er de to øverste, som jeg husker.

Det er en god ide at mærke sig hvordan de står inden man begynder at justere, for at kunne finde tilbage til udgangs punktet. Du kan også måle dem med et ohmmeter og notere værdierne.

Det er vist svært at gøre noget forkert så længe du ikke rører K potmeteret (følsomhed over for tændings banken).
Men du vil nok nok have mere og her kommer lodningen i spil.
Det er ganske almindelige HMD komponenter så en loddekolbe kan sagtens klare opgaven.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

12. mar 2016, 14:08

Deja-wuzzz skrev:Du har ret en chip giver ikke det store, men når du trimmer får du den extra sikkerhed at den ikke kører for mager blanding.

Du kan selv justere din boks uden at lodde, det giver en del i mellem området med ikke så mange hk på toppen.
Men dit moment i mellemrådet kan blive mærkbart forøget.

Der sidder 3 potmetre der kan justeres P F (K ikke pille)

Billede

De sidder nemt tilgængeligt og kan justeres via hul i APC boksens "sandwitch PCB"

Billede

Her ses den åben, det er de to øverste, som jeg husker.

Det er en god ide at mærke sig hvordan de står inden man begynder at justere, for at kunne finde tilbage til udgangs punktet. Du kan også måle dem med et ohmmeter og notere værdierne.

Det er vist svært at gøre noget forkert så længe du ikke rører K potmeteret (følsomhed over for tændings banken).
Men du vil nok nok have mere og her kommer lodningen i spil.
Det er ganske almindelige HMD komponenter så en loddekolbe kan sagtens klare opgaven.

Mange tak! meget brugbart!

Jeg håber stadig at jeg enten kan købe en færdig boks af nogen der ved at den virker, eller få det lavet af nogen som har erfaringen... ellers må jeg igang selv :)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12555
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

12. mar 2016, 22:28

Grafen siger max tryk ved 3100 rpm, kan det ikke trylles længer ned, sådan ala 9K Aero ?

3100 er langt oppe.. Især hvis der er gar. turbo på bilen...
Så er den lam og død i bykørsel..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2789
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

13. mar 2016, 05:20

Viking, du kan jo blot skifte til mitsu mølle i stedet for garett ligesom du selv har gjort, så kommer NM ned i de lavere omdrejninger.

Jeg har selv modificeret min boks.
- det er korrekt man justere kun på F og P og aldrig på K. Man åbner ikke boksen som vist men skruer igennem dertil indrettede huller og der er angivet F, P og K ved hullerne. Det er så lidt der skal drejes, så eneste rigtige metode er at måle modstanden før/under/efter man justere og notere (før/efter) tal ned til senere brug.
- der iloddes modstand, som jeg husker så ændres justeringsmulighed fra 0,5-1 bar til 1-1,5 bar.
- der iloddes "lus"/ledning, denne gør at maks tryk sænkes langsommere end normalt jo højere omdrejninger man køre i.

Casper Ankersen har vist derudover fundet et par justeringer, så det nemmeste er naturligvis hvis han kan overtales til at lave ændringerne mod lidt betaling.

Her et gammelt link, hvor Hr. Ankersen hjælper mig.
http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 147f773a1e

Det skulle ikke undre mig, hvis jeg stadig har de overskydende modstande i overskud.

Jeg brugte i øvrigt ikke ekstra boks men justerede blot i den originale og ved syn for at være sikker så blev ændringer justeret tilbage og eftersyn "påført" igen.

Hmm savner min T16.

Mvh
Troels
Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 966
Tilmeldt: 30. dec 2006, 13:51

13. mar 2016, 10:29

Deadnight skrev:
I skal da lige se bilen.
Billede



Uhh er det fra Carbage Run??

Overvejede det selv sidste år.. Og gør det samme i år...
Er det fedt??


Sorry for :offtopic
Mvh
Krede ~ (Kristian) '84
SAAB 9-5 2,3T Aero '02
SAAB 9-3 2,0T '02
SAAB 96 TT '65
Volvo Amazon '66
Volvo 245 Van '76
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4395
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

13. mar 2016, 12:27

viking skrev:Grafen siger max tryk ved 3100 rpm, kan det ikke trylles længer ned, sådan ala 9K Aero ?

3100 er langt oppe.. Især hvis der er gar. turbo på bilen...
Så er den lam og død i bykørsel..


Se, det fortæller jo intet som helst om selve momentkurvens forløb! Man kan vel ikke ud fra den viste graf afgøre, om hvorvidt bilen er "lam" ved lave omdrejninger eller ej :roll:

At sammenligne med en 2,3 liter´s 9000 (med kvadratiske forbrændingskamre = godt for højt moment ved lave rpm), er helt irrelevant her. Det er en verden for sig.

Lad os forestille os den tanke, at ens bil på papiret har max-moment ved 3.800 rpm - eller som en 9000 2,3i har det. Uhh, den må være sløv, når man futter rundt i byen i højt gear. NJET! For den yder sørme 80% af sit maxmoment allerede ved 1.800 vindinger! Så har man en idé om momentkurvens beskaffenhed! Tysken har et glimrende udtryk herfor: Elastisität! Det er netop, hvad det handler om :-)

Tilbage til topic: Jeg nøjes blot her med at holde fast i de forbedringer, vi oplevede med vores egen nu afdøde 88´er med samme maskine som "Dødnat´s". Kodeordet er netop bundtræk. Den var begyndt at skulle presses for hårdt. Sikkert pga. naturlig slidtage. Hvad ved jeg. Men hold da helt ferie sikken gevinst, der kom ud af det ved at køre med disse ændringer nævnt ovenfor :o

Det bedste er vel nok at få den indkørt live, tænker jeg. Derfor er jeg lidt tilbageholdende med at tilbyde min egen fra en 9000. Det ved spørgeren også godt :wink:

Slutteligt: Hvad nytter det at anbefale en hurtigroterende Mitsu-mølle, når det hævdes igen og igen, at gearkassen skulle være en svaghed på modellen? Jeg mener, højt moment i ved lave rpm. kræver da en vis styrke fra transmissionen, oder was? Så...strider det ikke lidt mod hinanden? Det er vel heller ikke det, der ønskes her...?

/Henrik
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12555
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

13. mar 2016, 20:11

Gearing i 0,9 K er noget sær og så parret med en bund lam gar mølle så bliver fornøjelsen blandet.


Mits. møllen hjalp meget på manglende bundtræk.
Hvis man tuner en 0,9K Aero med Mits møllen, så skal gearkassen forstærkes både indvendigt
og udvendigt (forstærket endedæksel)
Så holder den også.
Så har man "elasticitet" helt fra 2000-6000 rpm...

Men ok gearkassen er lavet til en 100 HK motor i Saab 99 og når så den ender på 200-210 HK tunet, så skal der trylles...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

13. mar 2016, 23:16

Du skal gøre ca. som tidligere nævnt. Der er flere varianter, der sikkert vil virke fint.

Personligt kan jeg anbefale:

Køb Speedpartschippen til din boks. Det er billigt. Det er dyrere og mindre elegant at hæve benzintrykket.

Modificer APC boksen efter følgende beskrivelse:
http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 9eb8619f13.
Jeg har fulgt proceduren, og det virkede. Jeg tror faktisk at alle 25 pol stik bokse er ens, bortset fra potmeternes settings. Jeg købte i hvert fald en boks med at andet nummer og fandt at de opførte sig ens da jeg havde justeret potmeterene.

Monter banke og maks tryk diode.

Monter et ladetryk manometer.

Afmonter stik på magnetventil. Nu skal bilen køre på GLT (grundladetryk) som er ca. 0.5 bar. Kører den lavere skal actuatoren strammes.

Juster tryk til 1 bar. Dette sættes med F potmeteret i APC boksen P potmeteret sætter "rising-rate". dvs. hvor hurtigt systemet er til at finde på plads. Sætter du den for hurtigt så "skyder systemer over" og du får et mægtigt og gearkassefjensk overtryk i mellembåndet. Som udgangspunk ville jeg skrue P potmeret helt ned på 0 (mod uret) og så ganske lidt den anden vej. Så lidt som du kan. Hvis du synes at du har svært ved at få den op i ladetryk, så giv den et nøk med uret igen. Så fifler du med de 2 potmetre i små nøk indtil den lige akkurat ikke skyder over i 3. gear og lander på ca. 1 bar. Går du over ca. 1 bar får du nemt tændingbanken i mellembåndet og momentet bliver vel rigeligt for gearkassen. Det er bedre at fokusere lidt på toppen.

Hold øje med banke dioden. Den skal ikke blinke. Blinker den, så afbrydes reguleringen af turboen for at beskytte moteren og motoren går ned på grundladtryk.

Avancer tændingen til ca. 20deg FØD ( start med 18deg). Fjern eller bøj endestoppet i vacuum dåsen på strømfordeleren. Dette giver væsentligt smidigere og harmonisk bundtræk og mindre "ketchup" oplevelse.

IC'en er en begrænsning. Du vil opleve at det går bedst når det er koldt. Jeg har længe været fortaler for at montere en blæser foran IC'en, under lygten. med en eller anden form for semi-intilligent styring (nok bare en termoswitch) i luften afgivet fra turboen. Hvis man ikke vil gøre for meget ud af det, så tror jeg at det er det nemmeste.

ca. 200Hk kommer hurtigt. Nok også 220... Garret møllen står af ved ca. 225Hk

Jege kan også aanbefale en forstærkning af gearkassen....Der er ikke så mange gearkasser tilbage, så vær glad for den du har.

Happy tuning :D
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

13. mar 2016, 23:18

Søg eventuelt på på "guldgåsen"...

En her på siden sagnomspunden bil, som desværre endte i udenlandet..
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

16. mar 2016, 09:02

Creed: Ja det er fra Carbagerun.
Jeg vil sige at det var fedt at se så meget af europa på så kort tid, vi sad 5 (!) i Saaben og udover et pit stop hos Saab i Dresden hvor udrykker lejet skulle have lidt kærlighed gik turen smertefrit. Hele Saab i dresden skulle lige ud og se 900´eren... de var sjældne dernede. Da vi kom hjem faldt udrykkerlejet fra hinanden og servopumpens leje gik i stykker, alligevel småting taget i betragtning af vi kørte 4500km på 5 dage og især turen fra holland og hjem til DK om fredagen foregik sammen med autobahn-stormerene i yderste spor.
Mht til selve løbet og deltagerne, så var vi malplaceret- Løbsledelsen startede ud med at forklare hvordan vi var repræsentater for danmark og løbet og at vi skulle opføre os ordentligt hvorefter vi fik opgaver dagligt der bestod i at ydmyge os selv og andre og generelt opføre sig tåbeligt.. F.eks. skulle en kondom med kiwi smag findes og pumpes op med udstødningen... Alle der deltog syntes tilsynladende at det var rigtig sjovt, os derimod havde håbet mere på opgaver der gav mulighed for at møde lokal befolkning og opgaver der handlede om der hvor man var, og ikke mindst om bilen!
Men men men, som sagt virkede det til at deltagerne syntes det var rigtig sjovt, så det var nok os der havde de forkerte forventninger.

Igen, tusind tak for beskrivelser! det virker overskueligt nok som den_gamle beskriver det.

Jeg håber dog stadig at nogen vil hjælpe mig med at lave modificeringen, jeg lodder dårligt, har ingen idé om hvor komponenterne skaffes og nogen der har prøvet det før kan sikkert lave en langt bedre grundjustering end mig.
Så hvis nogen vil, så råb højt! Casper Ankersen har ikke læst min besked herinde, hvis nogen kender ham må de gerne spørge ham om jeg må få han telefon nummer :)
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

16. mar 2016, 18:43

Jeg glemte udstødningen. Du skal nok opgradere denne også. Ellers bliver den nok meget varm I manifolden pga dårlig afgang for den varme udstødningsgas og kommer nemmere til at tændingsbanke.

Evt kan du nøjes med at holde 0.8bar I tryk. Du får stadig et højere tryk på toppen hvis APC boksen modificeres. Som standard skruer boksen nemlig lidt ned for trykket når den kommer op I rpm.

Den kan du så kombinere med en smule avancering af tændingen. Så skulle det ikke under mig om du har 25 ekstra heste.

Min erfaring er, at turbomotoren er ret påvirkelig for selv små forbedringer, men alle mine eksperimenter er udført med en 3" udstødning, så jeg ved ikke om den er en forudsætning for min oplevelse.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

17. mar 2016, 13:51

Den_Gamle skrev:Jeg glemte udstødningen. Du skal nok opgradere denne også. Ellers bliver den nok meget varm I manifolden pga dårlig afgang for den varme udstødningsgas og kommer nemmere til at tændingsbanke.

Evt kan du nøjes med at holde 0.8bar I tryk. Du får stadig et højere tryk på toppen hvis APC boksen modificeres. Som standard skruer boksen nemlig lidt ned for trykket når den kommer op I rpm.

Den kan du så kombinere med en smule avancering af tændingen. Så skulle det ikke under mig om du har 25 ekstra heste.

Min erfaring er, at turbomotoren er ret påvirkelig for selv små forbedringer, men alle mine eksperimenter er udført med en 3" udstødning, så jeg ved ikke om den er en forudsætning for min oplevelse.

Måske et lidt dumt spørgsmål, men er 3" udstødningen 7.62 cm i diameter? (som jo er tre tommer) Min er nemelig 6 cm, og jeg syntes den ser ret stor ud, og da jeg ikke kender til de ændringer den forrige ejer har lavet er jeg i tvivl om det er den originale eller en større.
Forrige ejer var vidst meget begejstret for Saab og importerede selv bilen, men han døde og bilen blev afleveret hos Kim i verninge som jeg købte den af. Så hvad der er originalt og hvad der ikke er, er svært at sige. Dog vil jeg sige at det virkede til at han havde omsorg for det originale.
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

17. mar 2016, 14:56

Mon ikke det er en 2.5" du har på. Det vil jeg tro er ok også.

Hvis du er fiks til at svejse I rør og du har lyst til at pusle, så kan du måske lave et nyt overgangsstykke til lige efter turboen med en større lysning end det originale. Den original bøjning er støbt og er ikke så optimal. Men omvendt: Op til 220-230Hk går det vist meget godt med den originale bøjning.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1649
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

17. mar 2016, 17:04

60mm er standart udstødnings størrelse på en turbo, når du måler røret udvendig.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

17. mar 2016, 18:31

Deja-wuzzz skrev:60mm er standart udstødnings størrelse på en turbo, når du måler røret udvendig.

Ok, så er min standard.
Men med min kørestil og den forventning jeg har til effektforøgelsen tror jeg da nok at det skal gå med den? Min forventning var 25 ekstra. men nu har jeg da fået lidt blod på tanden og 190-200 er mit nye mål.
Kan den klare det? Jeg køre ikke bilen maks ud hele tiden, jeg kan bare godt lide suset når der skal overhales :)

Det lader til at være lidt svært at finde en modificeret boks, eller nogen der vil modificere en til mig... så jeg begynder at overveje at gøre det selv. Hvor handler i komponenterne henne? (modstande)
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6916
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

18. mar 2016, 07:55

Standard opsætningen på bilen burde fint række til optil ~200 hk uden at lave andet end boks mod.til omkring 1 bar. Husk at sørge for en 3bar BTR så den får valle nok :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2789
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

18. mar 2016, 08:59

Jeg tror jeg har den nævnte modstand.

Mvh
Troels
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

18. mar 2016, 21:50

Speedy skrev:Standard opsætningen på bilen burde fint række til optil ~200 hk uden at lave andet end boks mod.til omkring 1 bar. Husk at sørge for en 3bar BTR så den får valle nok :)
Troels: Tak! men jeg har fundet en anden løsning! :)

Jeg køber en box fra en bruger herinde som er en Swedish Dynamics "Red APC"

Mit spørgsmål er nu om jeg skal købe chippen til ekstra benzin? jeg har jo en BTR hvor der står skrevet 3.0bar på (den der dims der er koblet til benzin broen)
Vil chippen være dobbelt konfekt? og måske endda være til mere skade en gavn? jeg er bekymret for at vaske mine cylinder vægge af hvis den får alt for meget at leve af..
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1649
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

18. mar 2016, 22:16

Min umiddelbare vurdering vil være at din ECU blot vil forskyde dit fuel map tilbage igen, som den forøgede mængde benzin den 3 bars BTR vil give.
I hvertifald hvis din er med Lambdaregulering som jeg forventer når den er fra 1989.

Dette foregår via ECUens longterm og shortterm fuel trim, og fungere ganske fremragende, kan jeg sige fra min erfaring med E85.

Derfor ville jeg montere den størrer BTR som vil give dig størrer regulerings område sammen med chippen som vil give den extra mængde benzin.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12555
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

18. mar 2016, 23:32

Du har to valg.
1. monter boxen uden at ændre fuel chippen
Kan give fuel cut off og mulig stempel afbrænding ved fuld gas og fuld tryk
2. Monter boxen med speedparts fuel chip
Giver sikker løsning der virker hver gang og hver dag. Løsningen kan gå gennem syn
Billig, effektiv og sikker.

Valget er dit. :-)


Valcee
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

19. mar 2016, 13:50

Køb chippen. Den er historisk billig og mon ikke at Speedparts trods alt har tænkt sig lidt om da de lavede den. Det er bedre and at gætte og håbe (som også ses ofte).

Hvis du har problemer med banken, så kan du jo evt. forsøge at montere 3bar BTR'en. Som du selv er inde på, kan man sagtens dobbeltkonfekte fordi man ønsker det så godt, men man kan også overdrive med dårlig trækkraft til følge. I øvrigt er øgning af brændstoftryk ikke nogen særlig effektiv måde at øge benzintilførslen på. At gå fra eksempelvis 2.8bar til 3bar øger kun flow raten med 3.5%, så du går måske fra AFR=14.7 til 14.3. Men lidt giver det da.

Min holdning er, at man må købe en AFR måler, hvis man begynder at pille meget med systemet. For at undgå denne ekstra udgift kan man benytte et verificeret setup og Speedparts setup'er vel forholdsvis anderkendt, så det ville jeg læne mig op ad og som udgangspunkt ikke lave alt muligt ekstra. Jeg vil tro at Speedparts mappet rækker til ca. 1bar tryk. Din IC rækker heller ikke til mere (faktisk er 1bar på grænsen) Går du over det, så begynder du at satse. Hvis din Swedish Dynamics box leverer mere tryk, så ville jeg nok skrue det lidt ned.

Husk også at monterer banke og max tryk diode og kør slæden ind med 99oktan benz.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.

Tilbage til "Tun og trim Forum"