Banner cycler

Kan ikke få min 9-5´er til at køre..

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

kech1162
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24. mar 2016, 11:24

Kan ikke få min 9-5´er til at køre..

24. mar 2016, 12:03

Hej..
Jeg overtog for 3 måneder siden en Saab 9-5 2,3 T - 170 HK, som nok havde levet en lidt omtumlet tilværelse, som var endt ud i et motorskifte. Dette motorskifte endte med en defekt pakdåse mellem gearkasse og krumtaphuset, som så skulle skiftes. Bilen havde oveni stået stille i næsten 2 år, hvorfor jeg blev opfordret til at pakke motoren om da den skulle ud alligevel. Og så starter problemerne.. Jeg er ikke selv mekaniker og har ikke et klap forstand på det, men jeg valgte i hvert fald den forkerte til at udføre opgaven, hvilket indtil nu har kostet en anden aut. gearkasse, 12 uger på værksted, og nu har jeg så måttet betale 30 værkstedstimer for at få det hele lavet om.. Problemet er at den sætter voldsomt ud og går i stå, og det vælter ud med sort røg.. Det ved jeg betyder den får alt for meget benzin, hvilket en CO på 12 også viser.. Men vi kan ikke finde ud af hvorfor.? Den melder ikke fejl på noget.? Vi mistænker at vacum slangerne ikke sidder korrekt, men trods diverse diagrammer kommer vi til kort hver gang.. Der er bla. en vacum slange der kommer nede fra og som har en ventil. Den slange ender i ingenting med et T stykke.? Ligeledes er der en slange der er blændet af med en skrue i enden. Vi har fulgt beskrivelsen, men er vist faret vild.. Er der nogen der har en vejledning i korrekt montering af disse vacumslanger, alternativt et diagram, eller ved hvor jeg kan finde / købe det.? Jeg har talt med tidligere ejer, da jeg mistænker bilen for at være modificeret, og han bekræfter at der iflg. personen han købte bilen af, har været monteret større turbo på, men at den motor der sidder i nu, er standard.. Men hvad hvis der også har været pillet ved motorstyringen.? Den har han ikke pillet ved.. Altså kan der nu være en standard motor i med en motorstyring der er programmeret til at losse benzin ind.? En pokkers lang smørre, men det der undrer mig meget er, at da jeg hentede bilen startede den, og kørte som den skulle, og nu efter motoren har været ude 2 gange, ja så går den mildt sagt ad H til. Hvis den får lov at trække går den ok, men så snart jeg letter trykket på speederen, så sætter den ud, og tomgang vil den da slet ikke.. Bilen er fra 1998 og har stelnummer YS3ED48E0W3083494
Håber der er nogen der kan give et godt råd, da jeg er ved at være på hælene for idé´er og penge. :(


LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1074
Tilmeldt: 4. dec 2008, 20:30

Kan ikke få min 9-5´er til at køre..

24. mar 2016, 13:36

Er ikke helt sikker i hvor alle forskellene mellem T5 og T7, og min 9-3 og 9-5, men der findes mange triks som er ens på de 2 biler.

Billede
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... pc.svg.png

Bemærk dette er en T5 motor
Billede
http://www.saabwiki.info/images/2/28/Vh_1a.jpg

Tag gerne nogle billeder.

Skift envejs ventilen mellem indsugning og toppen af ventil dækslet, de holder ikke mere end 10år og koster 30-50kr med slanger.
Alle vakumslanger holder generelt også kun 10 år, det skal være friske allesammen og nogle af dem kan med fordel få en strips til at holde dem fast på studsen.

Hele systemet til at styre turboen hedder APC
Din bil er med T7 styring.

En teori kunne måske være en dårlig slange til benzintryks regulatoren, så den tror du kører med 0 bar hele tiden = for meget benz i tomgang og for lidt ved fuld gas.

Hvis du finder dårlige slanger er det tit en go ide at tage strømmen af bilen, fordi bilen prøver at kompensere for fejlen og den kan derfor bruge lang tid, på at komme tilbage til det normale udgangspunktet igen.
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 972
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Kan ikke få min 9-5´er til at køre..

24. mar 2016, 13:38

Hej,

Uha, det lyder som en kedelig historie, jeg kan kun foreslå at du får en af de rigtige SAAB eksperter der er i DK til at "kigge" på bilen - der er jo ikke sikkert det er en stor fejl der er tilbage.
Hvor er bilen?, der er rigtige SAAB eksperter flere steder i DK.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Brugeravatar
BrittOgLars
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 411
Tilmeldt: 22. jul 2007, 18:42

25. mar 2016, 08:52

Lyder som om der er lagt andet program i den. hvor bor du?

Mvh. Lars
Medlem nummer 785
larsk@midtfyn.net 40841988
Saab 9000 Jubi, 1997
Saab 9-3 2.0T Sport Sedan ca. 300Hk,400Nm, lææææækker bil:)
kech1162
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24. mar 2016, 11:24

25. mar 2016, 11:59

Hej.. Jeg bor 8410 Rønde.. 25 km fra Århus mod Grenå..
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

25. mar 2016, 14:06

I den del af landet, synes jeg at mange herinde peger på Gepa auto i Hinnerup, som den man går til med en Saab der driller.

http://www.gepa.dk/
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008
Skoda Citigo 2014
Brugeravatar
K.Hansen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 25. mar 2004, 21:42

25. mar 2016, 19:29

Her er et link til et billede af vaccumslanger

http://genuinesaab.com/gallery/albums/t ... .sized.jpg

se bort fra den grønne den skal du ikke have pt.
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009

Tilbage til "Tun og trim Forum"