Hvilken olie er bedst til en og900 turbo (1993) gearkasse?
De sidste mange år har jeg kørt på Castrol EPX 80w-90, er den mon for tyk? Er en 75w-90 bedre? eller skal man prøve 10w-30 eller 10w-40 mineralsk motorolie?
Hvad er jeres erfaringer?
Olievalg på gearkasse
Redaktør: Bestyrelsen
- Solgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
- Solgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Olievalg på gearkasse
Alm. 900i 10w30 mineralsk
Turbo : quaker state ( bruger det selv og det holder. )
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... 14&start=0
Turbo : quaker state ( bruger det selv og det holder. )
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... 14&start=0
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Solgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Jeg har ednu ikke helt besluttet mig. Det skal være den olie der gør at sykroniseringen brokker sig mindst ved racerkørsel. (Hill climb)
Re: Olievalg på gearkasse
Quaker state? Det er jo bare mærket. 75w 90..... eller?viking skrev:Alm. 900i 10w30 mineralsk
Turbo : quaker state ( bruger det selv og det holder. )
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... 14&start=0
Jeg har ednu ikke helt besluttet mig. Det skal være den olie der gør at sykroniseringen brokker sig mindst ved racerkørsel. (Hill climb)
- Solgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: Olievalg på gearkasse
Er der slet ingen bruger her på siden der har nogle erfaringer med forskellige olietyper på SAAB 99 og og900 gearkasse?
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Olievalg på gearkasse
Gearolie 75w90 svare nogenlunde til en 10w40 motorolie i viskositet.
Jeg har selv altid holdt mig til saabs anbefalinger, måske bliver gearkassen bare mere varm i en OG900 pga konstruktionen.
I dag er det svært at finde en mineralsk motorolie specielt i 10w30.
Jeg kører med gearkasse nummer 2 , første holdt 360.000 og den der sidder i nu har jeg kørt 117.000 med.
Hvis der findes bedre end motorolien skifter jeg gerne.
Jeg har hørt mange der skifter udtale at de opnår et væsenligt bedre skift, men også kortere levetid på kassen.
Men hvad er kortere levetid ift ?
Redline MTL er også ofte hørt brugt til OG900 gearkassen.
Jeg har selv altid holdt mig til saabs anbefalinger, måske bliver gearkassen bare mere varm i en OG900 pga konstruktionen.
I dag er det svært at finde en mineralsk motorolie specielt i 10w30.
Jeg kører med gearkasse nummer 2 , første holdt 360.000 og den der sidder i nu har jeg kørt 117.000 med.
Hvis der findes bedre end motorolien skifter jeg gerne.
Jeg har hørt mange der skifter udtale at de opnår et væsenligt bedre skift, men også kortere levetid på kassen.
Men hvad er kortere levetid ift ?
Redline MTL er også ofte hørt brugt til OG900 gearkassen.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Den_Gamle
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Olievalg på gearkasse
Jeg har jo også bekymret mig om dette spørgsmål. Ikke i forhold til hillclimb men bare for bedst holbarhed, gearskifte m.m. Jeg har forhørt mig rundt omkring og søgt på nettet m.m. Det er svært at få klare sikre begrundelser man virkeligt tror på. Det ender nemt i wodoo men gode erfaringer gennem mange år kan man sjældent negligere. Efterhånden er jeg kommet frem til ca følgende:
Du skal bare hælde noget gammeldaws mineralsk olie så kører det. Ikke noget "high performance" syntetisk super-duper-halløj. Det er typisk en af de billigeste typer på hylden i forretningen. Argumentation: Nymodens EP Additiver samt super letløbs egenskaber er ikke nødvendigvis kun af det gode. EP (extreme pressure) additiverne er ikke nødvendige. Denne egenskab er mest relevant ved rene differentiale huse med hypoid gear. Super letløbs egenskaber er ikke godt for synkroniseringen og mest relevant ved rene gearhuse uden syncromesse.
Summa sumarum: En relativt simpel gammeldags mineralsk olie kan fint gøre jobbet. SAAB specificerede oprindeligt bare mineralsk motorolie. Slettet grundet GDPR har noget mineralsk gearolie fra Quaker state. Viskositet skal være ca. SAE75-90 (kan vist også være 75-85).
Jeg toppede op med noget TRANS-ELF som de havde på det fællesværksted jeg frekventerer. Jeg ville gerne give noget fint (og dyrt) til SAAB’en men den eneste variant jeg fandt mest passende var også den billigeste...Mineralsk og uden dikkedarer.
Da jeg skiftede for et års tid siden endte jeg med at hælde jeg det her på: http://www.korrosionsschutz-depot.de/wa ... iter?c=264
(de har også en GL4 variant, der er helt mineralsk)
Den skiftede måske et myrehår bedre end med Quaker Staten, men det var nok indbildning eller fordi olien var frisk. Såvidt jeg forstår er det en GL4/GL5 hybrid. Jeg bilder mig ind at den er lidt bedre end en ren GL4 (som jeg tror SAABen egentlig er lavet til), men skulle ikke have de uheldige bivirkninger som topmoderne superolier har (ikke at jeg dog har oplevet nogle af de bivirkninger – kun læst om dem )
Du skal bare hælde noget gammeldaws mineralsk olie så kører det. Ikke noget "high performance" syntetisk super-duper-halløj. Det er typisk en af de billigeste typer på hylden i forretningen. Argumentation: Nymodens EP Additiver samt super letløbs egenskaber er ikke nødvendigvis kun af det gode. EP (extreme pressure) additiverne er ikke nødvendige. Denne egenskab er mest relevant ved rene differentiale huse med hypoid gear. Super letløbs egenskaber er ikke godt for synkroniseringen og mest relevant ved rene gearhuse uden syncromesse.
Summa sumarum: En relativt simpel gammeldags mineralsk olie kan fint gøre jobbet. SAAB specificerede oprindeligt bare mineralsk motorolie. Slettet grundet GDPR har noget mineralsk gearolie fra Quaker state. Viskositet skal være ca. SAE75-90 (kan vist også være 75-85).
Jeg toppede op med noget TRANS-ELF som de havde på det fællesværksted jeg frekventerer. Jeg ville gerne give noget fint (og dyrt) til SAAB’en men den eneste variant jeg fandt mest passende var også den billigeste...Mineralsk og uden dikkedarer.
Da jeg skiftede for et års tid siden endte jeg med at hælde jeg det her på: http://www.korrosionsschutz-depot.de/wa ... iter?c=264
(de har også en GL4 variant, der er helt mineralsk)
Den skiftede måske et myrehår bedre end med Quaker Staten, men det var nok indbildning eller fordi olien var frisk. Såvidt jeg forstår er det en GL4/GL5 hybrid. Jeg bilder mig ind at den er lidt bedre end en ren GL4 (som jeg tror SAABen egentlig er lavet til), men skulle ikke have de uheldige bivirkninger som topmoderne superolier har (ikke at jeg dog har oplevet nogle af de bivirkninger – kun læst om dem )
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Olievalg på gearkasse
Det 6 indlæg i denne tråd, der ligner en kopi af en saab service bulletin,
der forklarer hvorfor saab har den holdning at motor olie er det rette valg :
http://uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=93776
Også hvorfor olien ikke bør udskiftes.
der forklarer hvorfor saab har den holdning at motor olie er det rette valg :
http://uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=93776
Også hvorfor olien ikke bør udskiftes.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002