Banner cycler

Og 9-3 komplet tuning planlægnings stadiet

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Og 9-3 komplet tuning planlægnings stadiet

1. jan 2017, 12:59

Det uskyldige offer en 9-3 2,0t fra 2003.
Målet en lidt hurtigere AERO, med omkring de 250 hk. AKA dagligdags raceren
På et fornuftigt budget.
Motor:
Ikke det store.
Turbo fra en aero, lagervare
Og lidt ændring af software, så burde målet være nået.
Planen er standart aero moment op til 3000 omdrejninger, og herefter hæve momentet indtil de 250 hk er nået.
Mest for at skåne kobling og transmission og prøve at eliminere problemer med undervogns komponenter.
Options.
2,5" catback udstødning ( jeg gider ikke meget mere larm)
3" forrør med en sports katalysator (problemer ved syn)
Større intercooler ( ingen ulemper )
3 enkle ting der forbedre luftskiftet i motoren, men bliver kun skiftet i forbindelse med alm. vedligehold, eller hvis de bliver en for stor restriktion.
Knastaksler kunne være sjovt at prøve, da jeg har et sæt liggende fra en 9000 2,0 sugemotor med kat. årgang 1992

Kobling fra en Viggen hvis den gamle ikke kan overføre momentet.

Bremser hvis standart bremserne bliver for spændende, så bliver det en ombygning til Viggen bremser. Dvs hovedcylinder, vakuumforstærker, og forbremser.

Undervogn.
Den vigtigste del af projektet, da jeg ikke vil stå med en bil der kun er egnet til raseri baner eller meget plane veje.
Monteret forstærket ophæng til tandstangen
Hyldevare en 22mm krængnings stabilisator bag
Fjedre standart ( aero, eller viggen kan være en option)
Dæmpere standart, drømmer om et sæt Bilstein b6 dæmpere, eller Koni.
Bøsninger standart, overvejer poly bøsninger i de forreste bærearme.

Hjul og dæk
Går +1 i størrelse, dvs, 16" vinter og 17" sommer
Vinter dæk bliver fra Continental, da jer har været meget glade for dem
Sommerdæk Her er jeg mere åben, pilmønstrede dæk er udelukket, da de har jeg dårlige erfaringer med på en forhjulstrækker. Men søger et godt dæk til konceptet.

Antispin er noget jeg arbejder på at implementere.

Forslag, og erfaringer modtages gerne, Da det er i planlægningsstadiet

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

Og 9-3 komplet tuning planlægnings stadiet

2. jan 2017, 21:42

Det ser da ud som der er tænkt over tingene, og glæder mig til at se det i din projekt tråd !
Har du planer om at lave nogle af tingene selv? eller køber du det hele færdiglavet?
Hvis du er lavet af guld kan jeg forstå du gerne vil købe det hele, men ellers er der (overraskende mange) penge at spare ved "selv-fabrikering" hvis man kan :) så bliver det endnu mere fornuftigt budget.
(Og det har man brug for når man som mig studere og er på SU :P )

Med hensyn til kobling, ville jeg forslog dig at opgradere til en Viggen kobling. Min bil har gået 240kkm. og efter et lækkert trimsæt fra Lars på 220-240hk, begynde den desværre at glide..
NeoBrothers har en Viggen kobling til 195 pund, meget billigere end andre steder, og det er vidst samme kvalitet? (køb slavecylinder med hvis den heller aldrig er blevet skiftet)

held og lykke herfra!
Brugeravatar
Viggen
Bestyrelsen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

3. jan 2017, 15:30

Hej Morten. :D

Det lyder som om, du er i gang med et veltilrettelagt projekt. 8)

Jeg kan på det kraftigste anbefale Viggen bremseændringen. 8) I alle de år jeg havde mine Viggen bremser forblev skiverne helt plane og rene, og klodserne holdt også de mange år :!:

Du skal bruge
for: bremseskjold, bremsehus LH+RH, bremseskivesæt og bremseklodssæt.
bag: bremseskivesæt, bremsehus LH+RH
Hvis det skal være perfekt skal fjederbenene også skiftes til Viggen. :wink:

Ændringerne fungerer ikke med 15" fælge :!:

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

3. jan 2017, 18:05

Tak for tilbagemeldingerne
Kristian
Desværre er der ikke nogle komponenter, der er nemme at lave selv.
Så derfor planlægningen, så ledes at delenene kan købes billigst muligt.
Og jeg er under 2 typer tidspres,
1 bilen skal kunne køre efter weekenden.
2. Jeg gider ikke bruge for meget tid, da mit levebrød er at lave biler, og man bliver lidt træt af biler efter 30 år i branchen
Yep su er noget lort, har prøvet det i et par år, imponerende at du har råd til en bil.

Ole
Bagbremserne var der og så større skiver der?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Viggen
Bestyrelsen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

3. jan 2017, 20:27

Hej Morten.

Det er samme diameter på bageste skiver i alm. og i Viggen udførelse. :o Viggen skiverne er rillede. :?: :idea:
Da det er forskellige bremsehuse, tyder det på forskelligt pres på skiverne, når der bremses :?: Højere bremsekraft bag for at matche forbremserne? Jeg kan ikke finde ydreligere oplysninger i WIS og EPC.
Bremseservoen på Viggen er udført med to membraner, og er nem at docere fra både høj fart og alm hyggbremsning. Jeg har ikke oplevet fading-tendenser. 8)

SAAB hilsen Ole

P.S. Elsæder med hukommelse er vanedannende 8) :idea: :!:
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

4. jan 2017, 17:36

Ja det er lidt mystisk med de bagbremser,

Memory sæder er skudt langt over målet, i mit tilfælde.
Da jeg er den eneste bruger af bilen, og de 2-3 gange om året jeg ikke er bag rattet, det kan jeg sagtens overleve.
Og det er unødig vægt at slæbe rundt på

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Og 9-3 komplet tuning planlægnings stadiet

22. apr 2018, 08:56

Viggen bremser fakta og lidt teori.
Fakta.
Den bruger en vakuumforstærker og en hovedcylinder fra en højrestyret 9-5.
Resultat mindre pedal vandring, og et højere hydraulisk tryk med samme kraft på pedalen.
Bremseklodser for og bag er de samme som en standart 9-3.
Bremseskiver for har de samme mål som en 9-5 aero, forskel viggen har slidser i skiverne.
Bremseskiver bag samme mål som 9-5 og 9-3, forskel viggen har slidser i skiverne.
Bremsekaliber for, samme mål som 9-3 og 9-5, viggen har et specielt reservedels nummer ( design?) :wink:
Bremsekaliber bag, samme mål som 9-3, viggen har et specielt reservedels nummer ( design?) :wink:
Bremse åg for samme som en tidlig 9-5 aero.
Støvplader for samme som en tidlig 9-5, desværre er de udgået :x
Konklusion.
Kalibrene har nok en anden farve end standart, de skal passe med designer skiverne 8)
Vakuumforstærker, og hovedcylinder, Gør at man ikke skal træde så hårdt på pedalen, ifh til en standart 9-3.
Så min opgradering består af nye bremse åg, skiver og klodser for, og støvplader :x

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Og 9-3 komplet tuning planlægnings stadiet

22. apr 2018, 13:47

Erfaringer med en B205R motor klon.
Turboen blev monteret for et år siden, og standart softwaren blev indlæst.
Første indtryk var wow 30 hk mere :D
Skærmbillede 2018-04-22 08.59.16.png
Næste indtryk var femte gear bliver nærmest ubrugeligt ved landevejs kørsel, med trafik.
Grundet gearingen på denne bil, 80 km/t svarer til ca, 1800 omdr/min.
Lige præsis der hvor turboen begynder at blive aktiv, så det kræver lidt flere gearskift når man kører på landevejen.
Senere blev udstødningen udskiftet med en sports udstødning fra kat til afgangsrør.
Ingen ændring i trækkraft, men en lidt dybere lyd. den gik stadig død når omdrejningerne ramte 4500.
Næste modificering var et 3" forrør med en sports katalysator.
Og hold da kæft hvilken forskel fra 2500 og og til begrænseren

MVH
morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

Re: Og 9-3 komplet tuning planlægnings stadiet

22. apr 2018, 19:20

Mortenvig skrev:
22. apr 2018, 08:56
Viggen bremser fakta og lidt teori.
Fakta.
Den bruger en vakuumforstærker og en hovedcylinder fra en højrestyret 9-5.
Resultat mindre pedal vandring, og et højere hydraulisk tryk med samme kraft på pedalen.
Bremseklodser for og bag er de samme som en standart 9-3.
Bremseskiver for har de samme mål som en 9-5 aero, forskel viggen har slidser i skiverne.
Bremseskiver bag samme mål som 9-5 og 9-3, forskel viggen har slidser i skiverne.
Bremsekaliber for, samme mål som 9-3 og 9-5, viggen har et specielt reservedels nummer ( design?) :wink:
Bremsekaliber bag, samme mål som 9-3, viggen har et specielt reservedels nummer ( design?) :wink:
Bremse åg for samme som en tidlig 9-5 aero.
Støvplader for samme som en tidlig 9-5, desværre er de udgået :x
Konklusion.
Kalibrene har nok en anden farve end standart, de skal passe med designer skiverne 8)
Vakuumforstærker, og hovedcylinder, Gør at man ikke skal træde så hårdt på pedalen, ifh til en standart 9-3.
Så min opgradering består af nye bremse åg, skiver og klodser for, og støvplader :x

MVH
Morten

Kom til at kigge lidt på dit bremse setup og google lidt. Det førte til at svenskerne sige man kan tage bag bremserne fra en 9-5 Aero M02> 300mm ventilerede skiver og flydende åg i stedet for de 2 stemplede kalibre den er født med.

Alternativt standart 9-5 M02> kalibre med flydende åg og samme 286mm skiver som og9-3.

Klodserne på 9-5 M02> skulle være på 25cm² mod standart og9-3 på 24mm² så ikke den store forskel der.
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Og 9-3 komplet tuning planlægnings stadiet

23. apr 2018, 17:47

Areo løsningen med bagbremserne lyder besnærende, hvis det ikke var for det er en konstruktiv ændring :roll:
Og er umuligt at få godkendt for menneskepenge her i dk. :twisted:
Opgraderingen til Viggen bremser, er derimod typegodkendt til bilen, og giver ingen problemer :D
Jeg ved jeg bevæger mig ind i flere gråzoner.
Da det ikke er lovligt at tune motoren, hvilket jeg hat, og ikke kommer til at køre med komplette Viggen bremser, men det må vi tage som det kommer.
Hovedsagen er at den ser standart ud. og der ikke er noget der springer i øjnene lige umiddelbart.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Tun og trim Forum"