Banner cycler

TD04HL-19T

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

8. jan 2017, 18:49

Trim og opgradér bremser og undervogn først. :!: 8)
Effekt- og momentforøgelse kan umiddelbart synes morsommere, men lidt færre HK og lidt mindre moment, som overbevisende kan afleveres til asfalten er både sikrere og lige så sjovt. :?

SAAB hilsen Ole


SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

8. jan 2017, 19:00

Al form for ombygning skal være seriøst, eller er det bare spild af penge !
Hvad nytter det at den har 300hk på rullerne, hvis du reelt kun kan udnytte 200 hk når du kører på vejen ?
Jeg har været hele møllen igennem med min gamle Volvo 240.
!80 hk var ikke nok 250+ lød som sjovere.
Og 60.000 kr senere så var det også sjovt, men de mellemliggende km var altid i en frygt for hvad eksplodere nu denne gang.
Ikke særligt optimalt på en bil der bruges til dagligt.

MVH

Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Dennis-205
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 14
Tilmeldt: 25. nov 2016, 08:25

8. jan 2017, 20:06

Så længe det ikke er så mange penge jeg spilder så går det nok.
Der er jo også forskel på hvad folk synes er seriøst. For nogen er det 5-600hk der kun kan køre ligeud og andre 2-300hk der også kan dreje...

Jeg har nu bygget en del biler i min tid, det er bare den første med tryk - Det har altid været sugemotorer jeg har bygget, derfor min tvivl.
Men selvfølgelig skal undervogn og bremser følge med, men alle tingene er noget jeg finder hen ad vejen.

/Dennis
/Dennis

Saab 9-3 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

10. jan 2017, 17:28

Turbo motorer er relativ nemme. mere tryk og benzin
En større turbo hvis indsugnings temperaturen bliver meget høj.
Og så bare vente på ting der ikke kan holde eksploderer
Holdbarheden på stempler ligger f eks omkring de 300 HK. på denne motor.
Så den valgte turbo er lige stor nok.
En for stor turbo, er lidt som at vælge en for vild knastaksel..
Effekten kommer først ved højere omdrejninger, hvor man normalt ikke befinder sig.
Og der er turbolag, Dvs en lille forsinkelse fra speeder ønske til motoren reagerer.
Nu har jeg ingen erfaring med en 19t på en 9-3
Kun en gt 17 på en 9-3 , og en 2,3 l 9-5
Og forskellen i bundtræk er enorm

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

10. jan 2017, 19:06

Jeg deler synspunkter med Morten. :idea:

En mere effektiv intercooler, fra fx. Forge, en en lige så effektiv måde til at lede mere ilt til motoren som højere turbotryk. 8)
I min erfaring er pengene her givet givet godt ud. :o :idea:

SAAB hilsen Ole
Senest rettet af Viggen 11. jan 2017, 18:40, rettet i alt 1 gang.
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Dennis-205
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 14
Tilmeldt: 25. nov 2016, 08:25

11. jan 2017, 18:37

Jeg har lige modtaget en bedre/større IC, så den skal bare på
Kører med gt17 nu og det bliver nok også den der vil blive brugt i første omgang.
Så må vi se hvad Lars kan hive ud af den på fornuftig vis med IC, 3" downpipe.

Fik monteret Sterling wheel clamp igår, det gjorde mere end jeg havde regnet med 👌🏼
/Dennis

Saab 9-3 2002
Brugeravatar
BrittOgLars
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. jul 2007, 18:42

12. jan 2017, 10:10

Det er så GT17 Turboen der er "Proppen" i det setup :)

/Lars
Medlem nummer 785
Sekretær i SAABklubDanmark
Lars@saabklubdanmark.dk
40841988
Saab 9000 2,3 1997
Saab 9-3 Cabriolet 2001
Saab 9-3 2.0T 2009 Sport Sedan 361Hk,486Nm, lææææækker bil:)
Dennis-205
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 14
Tilmeldt: 25. nov 2016, 08:25

12. jan 2017, 12:14

Mønten er der bare ikke lige til en ordentlig turbo pt. Desværre og så vil jeg hellere tage et step 2 hvor den bliver skiftet :-)
/Dennis

Saab 9-3 2002
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 22. mar 2005, 20:37

13. jan 2017, 13:13

http://www.speeding.nu/c/turbo-tillbeho ... bishi-735/

Der er mange muligheder. Speeding.nu fører originale stumper, og har både 19t og 15t på lager til hhv 6241dkr for 19t og 4288dkr for 15t. Det er bare om at lede lidt rundt :)
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Dennis-205
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 14
Tilmeldt: 25. nov 2016, 08:25

13. jan 2017, 18:37

Det var da lidt en anden pris 😅
Synes ellers jeg har søgt en del, tak for det.
/Dennis

Saab 9-3 2002

Tilbage til "Tun og trim Forum"