Banner cycler

OK oktan 100 benzin

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Viggen
Bestyrelsen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

OK oktan 100 benzin

29. jun 2018, 16:57

Hej SKD.
Jeg er blevet opmærksom på, at OK benzin prøver at undersøge markedet for oktan 100 benzin. :D I første omgang kun i Nordsjællands- Københavnsområdet. :? Det lyder spændende med et alternativ til Shell V-Power. 8)

Se nærmere: https://www.ok.dk/privat/paa-tanken/oktan-100

SAAB hilsen
Ole fra Horsens i Jylland :wink:


SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: OK oktan 100 benzin

29. jun 2018, 22:33

Jeg har fået ny bil! Min 9-5 har fået en tankfuld oktan 100 i dag, i stedet for det sædvanlige 95. Jeg føler at der er kæmpe forskel i trækkraft, og at motoren går mere roligt i tomgang :D
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008
Skoda Citigo 2014
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 829
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: OK oktan 100 benzin

30. jun 2018, 11:54

kobbernagel skrev:
29. jun 2018, 22:33
Jeg har fået ny bil! Min 9-5 har fået en tankfuld oktan 100 i dag, i stedet for det sædvanlige 95. Jeg føler at der er kæmpe forskel i trækkraft, og at motoren går mere roligt i tomgang :D
En Saab med turbo (ikke børneturbo modellen) kører langt bedre med 99 eller 100 oktan, men der skal køres flere tankfulde 99 oktan benzin af før effekten virkeligt mærkes. Motorstyringen er jo adaptiv og denne proces er langsom, så en motor som har kørt på 95 oktan i længere tid bliver ikke øjeblikkeligt til en raket fordi den får 99 oktan. Min motor har ikke smagt mindre end 99 oktan i de sidste 5 år og den har et formidabelt turbotryk uden at der er pillet ved parametrene, dvs. den har selv opdaget at det er muligt at hæve turbotrykket uden at der opstår fejltænding. Så på med vanten hvis du hælder 95 oktan på din Saab T, brug den ekstra krone pr. liter og du vil efter et stykke tid ikke forstå hvordan du kunne finde på at spare den sølle krone.
Motorer med børneturbo eller helt uden turbo har ingen gavn af 99 oktan.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Peter_Vinter
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 116
Tilmeldt: 24. jul 2005, 12:36

Re: OK oktan 100 benzin

30. jun 2018, 12:44

Det er også tydeligt at mærke på min 'gamle' OG900 Aero fra 1989.

Måtte af praktiske grunde tage en tank 95 oktan for et par måneder siden, og under fuldgasacceleration var det tydeligt på trykmåleren at APC'en arbejdede med at trimme ladetrykket. Næste tank var V-power, og dér ligger nålen næsten helt stabilt lidt inde i det røde felt indtil nedrampningen begynder i de højere omdrejninger. Prøver 100 oktan næste gang.

Til gengæld er der ikke så meget adaptivt i den gamle, sorte, standard-APC-boks, så der ser man gevinsten af merprisen med det samme :-)

Peter.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OK oktan 100 benzin

30. jun 2018, 13:27

Peter vi kan til enhver tid bygge din sorte boks om til en Rød boks.
Eller lave den om således du selv bestemmer maks. ladetryk, inden for rimelighedens grænser.
På min nuværende bil kan jeg ikke mærke, eller måle en skid forskel !
Men det er også en standart b205r motor med standart softwaren, der er beregnet til oktan 95, og i ekstreme tilfælde oktan 98.
Opgradering af udstødning, og IC har forvandlet bilen til en anden.
Og når jeg får taget mig sammen til at låse min gamle motorstyring op. så bliver oktan 100 en option.
Da den får ca. 50-60 ekstra hyp heste.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Peter_Vinter
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 116
Tilmeldt: 24. jul 2005, 12:36

Re: OK oktan 100 benzin

1. jul 2018, 20:52

Tak for tilbuddet, Morten.

Jeg har overvejet det flere gange, kigget på både 'professionelle' opgraderinger og gør-det-selv løsninger, men - og nu skal der nok være nogle der ryster på hovedet - jeg har besluttet mig for at 'nøjes' med de originale 160 heste, da der er fint skub i den allerede efter min smag. Dertil holder gearkasse, drivknuder osv. nok også lidt længere; designet var vist allerede spændt hårdt for fra starten med en 108 hestes dobbeltkarburator-Gls :D

Men du har da en køretur til gode 8) Lad os finde en dag i uge 29 eller 30 hvis det passer.

Nyder iøvrigt at følge med i din tråd :!: Kreativt og ordentligt håndværk, forklaret så vi andre kan være med.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OK oktan 100 benzin

3. jul 2018, 20:16

Helt personligt så havde jeg klonet den røde boks, da det var standart fabriks trim, med tilhørende garanti på bilen.
Og så taget det ekstra slid på komponenterne derfra.
Men vi har forskellige meninger om den sag.
Men det bliver dyrt hvis man først bliver angrebet af tunings fluen.
BMW en kostede ca 20.000 kr for 20 hk mere.
De to volvoer ca. 60.000 for 100-120 hk mere, men det var også lærepenge.
SAABen Står mig pt i ca 20.000 kr for 100-120 hk mere.
Jeg ser frem til en prøvetur, men det skal være i en weekend da jeg ikke har ferie på det tidspunkt.
Og tak for de pæne ord, om min gamle SAAB tråd, Desvære mangler jeg nogle inputs fra andre brugere, som i hvorfor, hvordan og hvorledes.
Da min tilgang til problemerne ikke er den endelige løsning, men kun mit bud på hvordan jeg løser dem.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: OK oktan 100 benzin

3. jul 2018, 21:40

Nogle biler, såsom SAAB 900 Classic 2.1 har ikke hårtørrer. Den har EZK tænding. Den bruger bankningsføler. Tændingen avanceres elektronisk. Den springer 3 grader. Tændingen avanceres, indtil bankning føles. Når bankning føles, retarderes tændingen 3 grader.
Der er ikke mere krudt i højoktanbenzin. Det er den gamle ammestuehistorie. :roll: Plasticscooterdrengene hælder oktanbooster i benzinen, de tror at der mere skud i deres plasticbidéter. Ren indbildning. Spild af penge. :lol: :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: OK oktan 100 benzin

4. jul 2018, 11:17

Carlsson skrev:
30. jun 2018, 11:54
En Saab med turbo (ikke børneturbo modellen) kører langt bedre med 99 eller 100 oktan, men der skal køres flere tankfulde 99 oktan benzin af før effekten virkeligt mærkes. Motorstyringen er jo adaptiv og denne proces er langsom, så en motor som har kørt på 95 oktan i længere tid bliver ikke øjeblikkeligt til en raket fordi den får 99 oktan. Min motor har ikke smagt mindre end 99 oktan i de sidste 5 år og den har et formidabelt turbotryk uden at der er pillet ved parametrene, dvs. den har selv opdaget at det er muligt at hæve turbotrykket uden at der opstår fejltænding. Så på med vanten hvis du hælder 95 oktan på din Saab T, brug den ekstra krone pr. liter og du vil efter et stykke tid ikke forstå hvordan du kunne finde på at spare den sølle krone.
Motorer med børneturbo eller helt uden turbo har ingen gavn af 99 oktan.
Jeg synes altså, at jeg kan mærke en markant forskel på min 9-5, selvom den kun har fået en enkelt tankfuld 100 oktan indtil videre (Vi har ikke andre tankstationer i nærområdet end vores OK-tank, og kommer heller ikke rigtigt forbi Shell. Jeg har dog prøvet flere gange at give den Shells V-power, uden at kunne mærke forskel). Min 9-5 er vel også det du så venligt kalder en børneturbo, selvom den med sit Hirsch-trim føles ganske frisk :D )

Så jeg fortsætter med at hælde de 100 oktan på, og håber at min lokale tank bliver ved med at føre det. (selvom det jo nok kan mærkes på budgettet - den kører trods alt ca. 40.000 om året...)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008
Skoda Citigo 2014
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OK oktan 100 benzin

4. jul 2018, 18:33

Kig i brugsforvirringen og her står det anbefalede oktan tal.
Står de oktan tal 95 så giver oktan 100 ingenting.
Medmindre den er tunet, og her er oktan 98 nødvendigt for at få maksimal effekt.
Hvis den er langsom om at adaptere, så tag stelpolen af bilen i 5 minutter.
Kør en tur lav en 3-5 fuldgas accelerationer.
fra 2000 til 4500 omdrejninger i tredie gear eller indtil ladetrykket er stabiliseret.
Dette bør kun være nødvendigt hvis motorstyringen har været strømløs og der var oktan 95 på tanken.
Ellers skal den ændre sig umiddelbart, det dutter ikke at hvis der kun er oktan 95 at købe at det vil tage 3 tankfulde for at adaptere, så er motoren død efter et par fuldgas accelrationer. :shock:
Nu kan jeg kun udtale mig om biler efter år 2000 med sikkerhed, men På biler med tronic 5 og frem så burde det være det samme.
Egentlig kan man gå tilbage til den gamle 900 med APC Der udelukkende bruger bankesensoren til at styre hvor meget luftmasse der må komme ind i motoren.
De senere motorstyringer bruger samme filosofi, de er bare blevet mere avancerede.
Først giver de mere benzin, herefter sænker de tændingen, og så reducerer de den indsugede luftmasse.
Det hele sker inden for ganske få forbrændinger, og den prøver konstant at Hæve værdierne til standart værdierne.
Så hvis bilen er optimeret til oktan 98, så tank Vpower, eller oktan 100 på om sommeren.
Og oktan 95 på om vinteren, Da det er sjældent man har brug for fuld effekt når føret er dårligt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: OK oktan 100 benzin

4. jul 2018, 22:21

Tak, Morten -det giver nemlig slet ingen mening, at der skal flere tankfulde benzin til at "adaptere". Når en turbo (som min) er anbefalet til 98 oktan (og minimum 91), skal den jo "adaptere" til de 91 i samme øjeblik, man fylder dét på. Og så gælder det logisk nok også den anden vej. Jeg er selv for nærig til at købe V-power og lignende (og det fås heller ikke i Ribe længere), men vil man gerne have mere spræl i turbomotoren, er det vel en relativt billig måde at "tune" bilen på.

Kobbernagel: En "børneturbo" med trim får helt sikkert det maksimale ud af benzinen -min chippede 9K LPT kørte i hvert fald lige til grænsen rent effektmæssigt. Så nyd du bare den ekstra effekt uden at føle dig til grin :D .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12555
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OK oktan 100 benzin

5. jul 2018, 15:39

Høj oktan er intet værd i en std. sugemotor.
Hvis den har eks. 12:1 komp, med tun stempler, så skal der oktan 100 på for at undgå tændingsbanken.

En std Saab 2,0t ( eller 2,3t ) uden trim har ikke nogen gavn af højoktan.

En tunet 2,0/2,3 hvor den arbejder på grænsen af tændingsbanken hele tiden, er høj oktan nødvendig hvis den skal kunne yde maksimalt.

Min OG900 er trimmet til ca. 1,2Bar/200 HK , der kan jeg se på turbonålen om den får oktan 95 eller oktan 98, APC enheden lukker tidl. ned for turbo trykket med oktan 95.

Ved almindelig kørsel mærkes igen forskel ( andet end at pengepungen lænses ekstra med højoktan ).

Ved tankdækslet på min OG900 Står: 98 Octane (RON).
Så må bilen være trimmet til det for 31 år siden. .-)

Hvis du vil have 250HK+ ud af en 9-5, så slipper man ikke for høj oktan
Ellers skal der flere ccm i motoren.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: OK oktan 100 benzin

5. jul 2018, 16:58

viking skrev:
5. jul 2018, 15:39
En tunet 2,0/2,3 hvor den arbejder på grænsen af tændingsbanken hele tiden, er høj oktan nødvendig hvis den skal kunne yde maksimalt.
Min 9-5 er en 2,0t med Hirsch, og har dermed 210 HK. Det er vel i kategorien tunet? Der står faktisk ved tankdækslet 98 oktan, men det har jeg sjældent haft mulighed for at tanke - det er først nu, hvor min lokale OK har fået 100 oktan.
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008
Skoda Citigo 2014
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 829
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: OK oktan 100 benzin

5. jul 2018, 19:04

NC_Ribe skrev:
4. jul 2018, 22:21
Tak, Morten -det giver nemlig slet ingen mening, at der skal flere tankfulde benzin til at "adaptere". Når en turbo (som min) er anbefalet til 98 oktan (og minimum 91), skal den jo "adaptere" til de 91 i samme øjeblik, man fylder dét på. Og så gælder det logisk nok også den anden vej. Jeg er selv for nærig til at købe V-power og lignende (og det fås heller ikke i Ribe længere), men vil man gerne have mere spræl i turbomotoren, er det vel en relativt billig måde at "tune" bilen på.

Kobbernagel: En "børneturbo" med trim får helt sikkert det maksimale ud af benzinen -min chippede 9K LPT kørte i hvert fald lige til grænsen rent effektmæssigt. Så nyd du bare den ekstra effekt uden at føle dig til grin :D .

Mvh/NC
Nej, den regulerer øjeblikkeligt hvis der opstår fejltænding men det går langsommere den anden vej da den jo ikke hele tiden prøver at opnå fejltænding. Tvivlerne kan jo prøve at holde øje med turbonålen, det sidste tryk kommer først efter et par tankfulde men sikkert hurtigere hvis man er 18 år og kun kender 2 stillinger på speederen. Jeg snakker om T5 men gætter på at T7 reagerer på samme måde.
Jeg har selv brugt Brian metoden når jeg har været nød til at tage strømmen fra motorstyringen. Op ad en lang bakke og giv den fuld spade 5-6 gange. Så er turbotrykket godt men bliver bedre og bedre meget langsomt.
Den langsomme "tilvænning" gælder naturligvis ikke på en gammel 900T. Her er der virkeligt noget at hente med 99/100 oktan og der er kontant afregning.
Og en tunet børneturbo motor er ikke længere en børneturbo.
Børneturbo er noget Saab ingeniørerne lavede fredag eftermiddag efter adskillige Pripps. Børneturbo = LPT = ND = t = uden magnetventil = en turbo man stort set ikke bruger, og man satte da heller ikke engang turbouret i da visningen jo ville få folk til at køre på værksted med bilen :roll:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OK oktan 100 benzin

5. jul 2018, 20:59

T7 styringen er noget anderledes en T5 styringen, kan jeg se.
Men det burde den også være da det er videreudviklingen af den gamle styring, med en hurtigere og kraftigere processor.
Den afprøver hele tiden om motoren tændingsbanker, og forsøger at ligge så tæt på banke grænsen som muligt.
Hvis den kører på et for lavt oktan tal.
Den regulerer ca 10 gange så langsomt op som den gør ned, men her taler vi om milisekunder ikke tankfulde.
På dette punkt ligner den meget det gamle APC system.
Brian metoden er beskrevet i Wis så den er helt officiel.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Tun og trim Forum"