Banner cycler

"Torque plate" til opboring af tuningsblokke

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12741
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

"Torque plate" til opboring af tuningsblokke

11. jan 2021, 15:36

Mon man kan købe en "Torque plate" til opboring af en Saab lang og kort blok ?

Det kunne være spændende...

https://www.youtube.com/watch?v=l7v2v6j86m0

I Videoen laver de pladen ud af et gammel topstykke om nødvendigt.
Vedhæftede filer
Torque plate.jpg


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1286
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: "Torque plate" til opboring af tuningsblokke

11. jan 2021, 17:36

Det giver vel kun mening hvis man laver en motor der skal køre i en racing serie hvor ingen modificering af motoren er tilladt.
Og så kan vi begynde at argumentere for koblingshus, motorophæng, og andre kraftige bolt samlinger skal være monteret på motoren.
Og ikke mindst at den skal bores ved drifts temperatur.
Det kan måske give en lille fordel for enden af langsiden.
Men på en gademotor, der tvivler jeg stærkt på at det er investeringen værd :!:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12741
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: "Torque plate" til opboring af tuningsblokke

12. jan 2021, 13:28

Koblingshuset rykker ikke cylinderne "skæve" som topstykket hiver toppen "deform".

Alt bores så det nominelt måler tollerancerne ved 20°C, det er ved den temperatur tollerancer er opgiver .-)

Det giver først mening med Torque plate (TP), når der opborres og der anvendes smede stempler og satses på meget højt turbo tryk og 300 HK+


Skulle jeg have brugt en "TP" til min Sonett :lol:

For den bliver jo vildt tunet med Weber "sportskarburator" .-) ( nej den gamle industrimotorblok, har vist ikke brug for det. )
Hvis der skulle hives 200 hp ud af den, så var det en anden sag..... Men det kan hverken blok, krumtap, gearkasse, bil eller min økonomi holde til... :mrgreen:
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1286
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: "Torque plate" til opboring af tuningsblokke

12. jan 2021, 18:42

Det er ekstrem tuning på højeste plan.
Hele ideen er at cylinderne skal være perfekt cylindriske, monteret i bilen, og ved driftsvarm motor for Maks effekt.
Om det så er 40 hk eller fantasi hk er underordnet, vi jagter en lille fordel ift. konkurrenterne.
På en motor beregnet til gadebrug er det fuldstændigt underordnet, om den yder 100 hk eller 101 hk.
Hvis de begynder at koste ekstremt mange penge at finde den ene hk.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Tun og trim Forum"