Mon man kan købe en "Torque plate" til opboring af en Saab lang og kort blok ?
Det kunne være spændende...
https://www.youtube.com/watch?v=l7v2v6j86m0
I Videoen laver de pladen ud af et gammel topstykke om nødvendigt.
"Torque plate" til opboring af tuningsblokke
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
"Torque plate" til opboring af tuningsblokke
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: "Torque plate" til opboring af tuningsblokke
Det giver vel kun mening hvis man laver en motor der skal køre i en racing serie hvor ingen modificering af motoren er tilladt.
Og så kan vi begynde at argumentere for koblingshus, motorophæng, og andre kraftige bolt samlinger skal være monteret på motoren.
Og ikke mindst at den skal bores ved drifts temperatur.
Det kan måske give en lille fordel for enden af langsiden.
Men på en gademotor, der tvivler jeg stærkt på at det er investeringen værd
MVH
Morten
Og så kan vi begynde at argumentere for koblingshus, motorophæng, og andre kraftige bolt samlinger skal være monteret på motoren.
Og ikke mindst at den skal bores ved drifts temperatur.
Det kan måske give en lille fordel for enden af langsiden.
Men på en gademotor, der tvivler jeg stærkt på at det er investeringen værd
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: "Torque plate" til opboring af tuningsblokke
Koblingshuset rykker ikke cylinderne "skæve" som topstykket hiver toppen "deform".
Alt bores så det nominelt måler tollerancerne ved 20°C, det er ved den temperatur tollerancer er opgiver .-)
Det giver først mening med Torque plate (TP), når der opborres og der anvendes smede stempler og satses på meget højt turbo tryk og 300 HK+
Skulle jeg have brugt en "TP" til min Sonett
For den bliver jo vildt tunet med Weber "sportskarburator" .-) ( nej den gamle industrimotorblok, har vist ikke brug for det. )
Hvis der skulle hives 200 hp ud af den, så var det en anden sag..... Men det kan hverken blok, krumtap, gearkasse, bil eller min økonomi holde til...
Alt bores så det nominelt måler tollerancerne ved 20°C, det er ved den temperatur tollerancer er opgiver .-)
Det giver først mening med Torque plate (TP), når der opborres og der anvendes smede stempler og satses på meget højt turbo tryk og 300 HK+
Skulle jeg have brugt en "TP" til min Sonett
For den bliver jo vildt tunet med Weber "sportskarburator" .-) ( nej den gamle industrimotorblok, har vist ikke brug for det. )
Hvis der skulle hives 200 hp ud af den, så var det en anden sag..... Men det kan hverken blok, krumtap, gearkasse, bil eller min økonomi holde til...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: "Torque plate" til opboring af tuningsblokke
Det er ekstrem tuning på højeste plan.
Hele ideen er at cylinderne skal være perfekt cylindriske, monteret i bilen, og ved driftsvarm motor for Maks effekt.
Om det så er 40 hk eller fantasi hk er underordnet, vi jagter en lille fordel ift. konkurrenterne.
På en motor beregnet til gadebrug er det fuldstændigt underordnet, om den yder 100 hk eller 101 hk.
Hvis de begynder at koste ekstremt mange penge at finde den ene hk.
MVH
Morten
Hele ideen er at cylinderne skal være perfekt cylindriske, monteret i bilen, og ved driftsvarm motor for Maks effekt.
Om det så er 40 hk eller fantasi hk er underordnet, vi jagter en lille fordel ift. konkurrenterne.
På en motor beregnet til gadebrug er det fuldstændigt underordnet, om den yder 100 hk eller 101 hk.
Hvis de begynder at koste ekstremt mange penge at finde den ene hk.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk