Banner cycler

Varme i OG cab er kun en let brise???

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 777
Tilmeldt: 26. maj 2004, 22:41

Varme i OG cab er kun en let brise???

1. jun 2019, 05:46

Min OG cab har stået stille i tre år og jeg har netop fået plader på igen. I den forbindelse har jeg fået renoveret varmeanlægget.

Men det er som om der kun kommer en let brise ud. Både mod ansigtet og ved fødderne. Jeg syntes at kunne huske den pumpede masser af varme ud. Husker jeg forkert eller blæser de gamle modeller bare ikke hårdt ud af varmeanlægget.


Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Varme i OG cab er kun en let brise???

1. jun 2019, 08:57

Hej Peter
En og900 burde kunne blæse og varme rigeligt.
Kan du høre blæseren når du skruer helt op? Er der noget der "hvæser" når du drejer på varmereguleringsknappen? Jeg kunne godt mistænke at en vakuumslange eller vakuumbeholderen er utæt.
Det skal dog være en ret stor lækage for at det slet ikke virker. Jeg har en lille lækage i min og900 når luftfordeleren står i en bestemt stilling. Jeg kan så høre at der er en svag hyletone ved tomgang og deceleration.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 777
Tilmeldt: 26. maj 2004, 22:41

Re: Varme i OG cab er kun en let brise???

1. jun 2019, 09:32

Grunden til jeg fik det renoveret var at man slet ikke kunne hører blæseren kører rundt. Nu kan man godt høre den, men det er som om der ikke kommer ret meget luft ud af dyserne.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Varme i OG cab er kun en let brise???

1. jun 2019, 11:04

Kan du slet ikke fordele luften, så tyder det på at man har glemt en vakum slange til luftfordelings knappen, eller den er kommet i klemme utæt.
Med slukket motor bør man kunne hører hvislen, og spjæld der bevæger sig, når man drejer på fordelings knappen.
Hvis pollenfiltret er tilstoppet, så kommer der heller ikke luft ud af kanalerne.
Jeg mener at et Og 900 varmeapparat er noget af det bedste Saab har lavet.
Hurtig varme og et mindre stormvejr ud af dyserne.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Varme i OG cab er kun en let brise???

1. jun 2019, 12:31

Hej Peter

Det lyder som en manglende forbindelse til eller defekt blæserkontakt. OG900 har netop den specialitet, at blæseren altid kører lidt, men når man "skruer op", skal der ske noget (meget!). Man kan diskutere effektiviteten (de tilbagetrukne defrosterspalter), men det både larmer og giver masser af friskluft ud af dyserne, når det virker.

Er det en kender, der har renoveret anlægget? Og hvad er blevet renoveret? Blæserkontakt og elforbindelser til blæseren burde være nemme at tjekke og udbedre, men der er også en faldgrube i forbindelsen mellem temperaturknappen og varmehanen. Det er en slags kardanaksel, der falder af, når man afmonterer panelet, og den er :twisted: svær at genmontere med normalt antal hænder i normal størrelse. Nå men den giver slet ikke det symptom, du nævner -den lader blot temperaturen stå på samme niveau, som da den faldt af.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 777
Tilmeldt: 26. maj 2004, 22:41

Re: Varme i OG cab er kun en let brise???

1. jun 2019, 13:02

Tak for jeres superfine råd. Jeg præsentere dem lige for min mekaniker i næste uge.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Varme i OG cab er kun en let brise???

1. jun 2019, 21:24

OG900 larme noget i blæseren men giver ikke overvældende meget luft i kanalerne ( undtagen friskluft enhederne, de giver fint )

MEN mht. varme så skal det være -50C udenfor eller under, før man ikke rister fusserne af når der er fuld varme på apparatet..
Det er helt vildt så varme en ægte Saab kaste fra sig.

Designeren må have frosset. :mrgreen:

Hvad kan driller: Vacumm slangern og varmeventilen.
Desuden skal termostaten i motoren være i orden...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 777
Tilmeldt: 26. maj 2004, 22:41

Re: Varme i OG cab er kun en let brise???

3. jun 2019, 20:31

Ud fra hvad I skriver, tror jeg ikke varmen i min bil fungerer, som det skal.

Kom derfor til at tænke på, om der mon var en venlig OG900-ejer i nærheden af Hobro (mellem Randers og Aalborg er fint), som jeg måtte kører forbi en dag, så han lige kunne afprøve om mit system rent faktisk er defekt. Mere som, at der jo ingen grund til, at min mekaniker roder efter fejl, hvis der rent faktisk ikke er nogen 🙂.

Tilbage til "Cabriolet Forum"