Banner cycler

skift af gear og diff olie

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

skift af gear og diff olie

8. jul 2020, 12:06

Det er tid til skift af olie i differentialet og gearkassen på min Orgcab med 3 Speed auto box

Er der nogen der har et godt link til hvordan det gøres bedst?

Jeg fundet denne tekstguide til gearkassen, men vil godt have lidt billeder også, da det nu er første gang jeg gør det selv

https://www.thesaabsite.com/faqs/900/FA ... tml?id=538


SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: skift af gear og diff olie

8. jul 2020, 19:45

...og så har jeg fundet dissse to olier til gearkassen, som kommer tættest på Ford Type F ATF olien, som foreskrevet i SAAB specification:

https://www.castrolshop.dk/shop/revival ... 1464p.html

https://www.oliebiksen.dk/shop/total-atf-33-290p.html

Nogen, der har erfaringer med disse eller andre forslag?
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: skift af gear og diff olie

10. jul 2020, 14:29

Hej Jannek

Min gamle SAAB-mekaniker anbefalede at bruge ATF-olie i diffentialet. Dette for at hindre forurening af gearkassen med hypoidolie (der er vist en risiko for, at der kan trækkes olie frem og tilbage mellem differentiale og gearkasse).

Og olien var den "almindelige røde" (nok Dex II eller Dex III). Jeg har dog ikke prøvet at køre længere end 450 kkm på samme kasse med denne kombination (dog samlet omkring en mio. km i forskellige biler) -men har heller aldrig oplevet sammenbrud med denne type gearkasse med dette olievalg.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: skift af gear og diff olie

10. jul 2020, 21:31

Tak NC

Jeg har fundet disse to fine sider, som tilsammen giver mod mening:

https://www.thesaabsite.com/faqs/900/FA ... tml?id=538

https://www.saabce.com/transflush.html

Ifølge thesaabsite anbefalingerne er der 75w90 olie i alle biler op til '92 og alm motorolie 10w30 i 92-94 i differentialet
De anbefaler at man godt kan skifte fra motor olie to gear olien, men ikke omvendt

Er det lidt hen ad hvad din mekaniker også mener?


I gearkassen er det alm Ford type F mineralsk olie, men jeg kan se flere steder at folk også bruger syntetisk olie.

Hmm - som sædvanlig er olie en religion og alt efter sol/måne/stjerner får man mange svar :-)

/Jannek
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: skift af gear og diff olie

10. jul 2020, 23:01

Hej Jannek

Jeg ville aldrig bruge syntetisk olie i B-W-kassen. Og rådet om at bruge ATF-olie i differentialet kan være lidt kontroversielt, men det har altså virket fint i mine biler. Så jeg ville bruge en god Dexron III-olie i både kasse og differentiale. Jeg har en gang oplevet, at diff. var overfyldt ved tjek -gæt hvorfra?... Så der blev tappet af, og fyldt efter på selve gearkassen. Og det kan selvfølgelig også gå den anden vej, så man skal altså holde lidt øje med niveauet på hhv. kasse og diff.

Beskrivelsen af olieskift på kassen er da noget af det mest tekstintensive, jeg har set (det er lige før, man mister åndedrættet bare ved læsningen). Der er jo egentlig ikke foreskrevet olieskift på B-W-kassen, så er du sikker på, at det er en god ide? Ville det ikke være bedre at få en tomatkassespecialist til at flushe kassen med en god olie efter dit valg? Det virker voldsomt at skille kassen så meget ad og foretage gentagne olieskift, hvis det for nogenlunde rimelige penge kan lade sig gøre at få kassen flushet (bare min nærmere eftertanke).

Jeg har selv haft mit bøvl med gearkasser (dog ikke B-W-kassen), og kan kun anbefale god, mineralsk Dexron III ATF-olie. Det er nok det bedste, der er opnået, hvis man ikke skal bruge de mere aggressive syntetiske olietyper, som de gode, gamle kasser ikke har det godt med.

Mvh/NC

PS: Min mekanikers råd ligger altså en del år tilbage, men jeg har fulgt det troligt i min OG900-tid. Han havde på daværende tidspunkt en del OG900 aut. kørende (kunder, familie og venner), så jeg stolede på det -og med succes. Og det var ikke gearolie i diff. -det var ATF-olie. Ulempen kan vel være, at det er tyndere og kan fremme oliespild, men jeg (og konen) har ikke oplevet ulemper.
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Cabriolet Forum"