Banner cycler

Ole Bendtsens Cab

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

Ole Bendtsens Cab

24. jul 2008, 22:49

Hej,

Jeg har lovet at poste lidt om Ole's hysterisk velholdte og helt igennem unikke Cab.
Ole laver et galleri senere, men her er en teaser og lidt tekst fra Ole :


Mit allerstørste ønske i bilmæssigt sammenhæng, har jeg fået opfyldt her i for-sommeren 2008,
jeg føler mig meget heldig.

Købet af en super velholdt rød 900 Aero Cab, med alt i udstyr blev en realitet.

Bilen er fra ny solgt fra Saab i Göteborg den 23 - 7 - 1990. og har indtil nu kørt godt 80.000 kilometer.

Jeg har købt bilen privat i Sverige og er ejer nummer 4. i rækken. De danske nummerplader blev monteret
den 18. juni.

Min største opgave omkring bilen er kort fortalt, at fastholde den ekstreme vedligeholdelse som de tidligere
ejere har formået at tilføre den.

Ole Bendtsen.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede


Billede
Zodiac
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 605
Tilmeldt: 13. apr 2004, 14:56

Ole Bendtsens Cab

24. jul 2008, 22:55

Så bliver det bare ikke bedre... Tillykke Ole! (og velkommen i den voksende skare af cabriolet ejere).

Morten
9-5 '04
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Ole Bendtsens Cab

24. jul 2008, 23:00

Nå det var den fine vi fandt frem fra sv. Den er godt nok flot.
Helt som ny.

På nær de gustne instrumenter hvor der skulle sidde en Blaupunkt CD årgang 1990.

Verdens flotteste CAB.i verden flotteste farver.

110 % respekt for en så flot udgave. (den har ikke været billig i Sv, mit eget tip var 140-150k SVkr) + afgift....

Men den vil være alle kronerne værd.

Hust at holde den i garage HVER nat og varme på HELE vinteren.

Så er der bil i rigtig mange år.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

Ole Bendtsens Cab

24. jul 2008, 23:02

På nær de gustne instrumenter hvor der skulle sidde en Blaupunkt CD årgang 1990.
Hov hov- det er da en Aero. 3-potten med instrumenter er da original og i høj kurs. Sådan ser en rigtigt udstyret Aero ud invendigt ;-)
Billede
denelias
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 1. jan 2005, 21:31

Ole Bendtsens Cab

24. jul 2008, 23:14

Fy Føj hvor LÆKKER!
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Ole Bendtsens Cab

24. jul 2008, 23:40

Ja det er nok en af grundende til jeg IKKE vil have en AERO cab. For mig er der kun de første årgange der dur. (Uden kat)..

Aero mangler HK og den har taget på i vægt. Har mercedes ubåds plastik hen af dørerne .

ABS, KAT, AIR-con, man kan sikker også få den med airbag. !!!

Meget godt i en ny bil, men dit giver kun problemer i gamle biler med alderen.

MEN OLES bil er i TOTALT flot stand. 100% points for den....
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3427
Tilmeldt: 29. nov 2005, 20:31

Ole Bendtsens Cab

24. jul 2008, 23:47

suuuper nice. tillykke fra ghettoen
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
mindblower
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1123
Tilmeldt: 1. okt 2006, 20:05

Ole Bendtsens Cab

25. jul 2008, 00:32

:)
Senest rettet af mindblower 4. sep 2008, 22:58, rettet i alt 1 gang.
Nothing I can do about it now !
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

Ole Bendtsens Cab

25. jul 2008, 01:04

Hej Ole
Det er flot at se den med Danske Nr. plader på. Ja den er bare flot. Der er ikke mange der står i den stand.
Brugeravatar
Saabine
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 750
Tilmeldt: 27. feb 2007, 21:08

Ole Bendtsens Cab

25. jul 2008, 01:20

De instrumenter er da ganske originale og faktisk i høj kurs, præcis som Vels siger... Jeg har dem også i Aero'en og har da fået at vide fra flere sider, at hvis jeg bliver træt af at se på dem, skal jeg endelig sige til... :wink:

Anyway, rigtig lækker cab... Nu er sommervejret jo vendt tilbage, så fortjener den da at blive luftet... Den er virkelig flot og sikke et pletfrit motorrum :shock: man skulle jo tro at den aldrig havde kørt en eneste kilometer... Tillykke, tillykke Ole :D
SAAB 99 GLi 4d 1983
SAAB 900 T16 AERO 1987

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=327618

Billede

Savner de gode gamle SAAB-tider..
rene
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2854
Tilmeldt: 24. jan 2004, 14:09

Re: Ole Bendtsens Cab

25. jul 2008, 09:09

viking skrev: Aero mangler HK og den har taget på i vægt..
Det er topmodellen...hvordan kan den mangle noget i forhold til de andre cabriolet modeller??... :roll:
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Ole Bendtsens Cab

25. jul 2008, 09:53

OG900 CAB 1987 = 175 HK
OG900 CAB 1990 = 160 HK "katten" drikker af fløden og forøger brændstof forbruget.

CAR AERO er top modellen fra 1990-1994 mht OG900CAB
Men fra MY 1986-1989 er topmodellen : OG900CAB turbo16 Det var før de introducerede spare CAB modeller uden turbo,mange hk og læder. Efter MY88 tog CAB-en på i vægt og fik "stjålet" nogle HK.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

Re: Ole Bendtsens Cab

25. jul 2008, 09:56

Viking: Kommer an på APC-boks, for med rød APC har de 175. Det ligger alene i styringen, også selvom den har kat.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
rene
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2854
Tilmeldt: 24. jan 2004, 14:09

25. jul 2008, 10:01

Uden at vide det vil jeg gætte på at de andre modeller også har tilsvarende færre hk med kat...kan man få en cabriolet fra 86 - 89 er den selvfølgelig også topmodellen...

En t16 fra 89 har feks i mange lande stadig 175hk på trods af katten.... :wink:
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

25. jul 2008, 16:27

Nu er det jo den røde styreboks der sidder i, den giver 175 heste på trods af katalysatoren. Læg i øvrigt mærke til dæk- og fælgmonteringen: 16". Det pudsige er at de 16 tommer står opført som original hjulstørrelse i bilens svenske registreringsattest.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
fugmann
SAAB-PSYCHO
Kontakt:
Indlæg: 2618
Tilmeldt: 19. feb 2004, 21:09

25. jul 2008, 20:38

En sand fryd for øjet - til lykke med den, Ole :-)
Jeg er selv ved at overtale fruen til at vi skal have en cab. 8)
SAAB hilsner,

Henrik Fugmann



Det danske vejr er Gajol- og cabrioletvejr!!
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

25. jul 2008, 21:58

Tillykke med bilen Ole, det er en drømmebil der har fundet sin helt rette egermand.
Peter skrev:Læg i øvrigt mærke til dæk- og fælgmonteringen: 16". Det pudsige er at de 16 tommer står opført som original hjulstørrelse i bilens svenske registreringsattest.


Den kunne vel godt leveres med 16" som ekstraudstyr, men de var uhyggeligt dyre i DK. Jeg kiggede engang på en årg 90 9K 2,3i med samme fælge. Ejeren sagde at de kostede 23.000.- fra ny og det var vel at mærke som eftermonterede. Skulle bilen leveres med disse kan man gange beløbet med 3 grundet reg.afgiften. Ja jeg tror da at det er sådan det hænger sammen i hvert fald...
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

26. jul 2008, 10:41

Selvfølgelig kunne man da sikkert aftale med forhandleren at han monterede 16" fælge på bilen, for vi ved jo alle (?) at de gamle 900 aldrig leveredes med 16" fra fabrikken - men at det står i registreringsattesten som bilens originale fælgmontering, det er dét der er usædvanligt.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

27. jul 2008, 20:00

Det er vel ikke en AERO hvis der ikke står AERO på bilen :?:

Ole´s her må være en CAB Turbo S

(og ja en Turbo S var modellen på visse markeder for AERO)

Men en aero kan det så ikke blive :shock: (ikke så nemt hva med svensken)

Auto anderses er en AERO men den er også lidt yngre...

Det var noget med at OPEL/GM havde ejerskabet af AERO og det blev frigivet da GM snuppede Saab.


UNDER alle omstændighede :

VI bukker os alle i støver og er dybt midsundelig på den extreme flotte , rustfrie og krølfri stand dette prakt ekslemplar af en OG CAB er i.

PS. i så fald vil jeg hellere eje en Turbo S end en AERO da den dermed er en ægte saab. DVS før GM gaflede saab.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

27. jul 2008, 20:41

Viking, en SAAB er vel stadigvæk en SAAB, men alle de fordyrende elementer er skrællet bort: De dobbelte triangler, Watts bagakselarrangementet, de indvendigt løbende bremserør, vacuum-luftspjældssystemet, det indvendigt liggende gearskifte, den fede kurvede panoramaforrude, som fjerner de irriterende A-stolper fra udsynet, skift af forpærer med hvid skjorte på osv.

De slår mig på mange moderne Cabs, som der er kommet mange af på vejene, at vindspejlet ligger så meget ned at det nærmest er i vejen for indstigningen i bilen. Her et eksempel, en Audi A3:

Billede
Jeg vil ikke bytte med min 16 år gamle skrammede Italiener. :wink:

Oles Cab er vel nok klubbens mest velholdte? :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

27. jul 2008, 21:18

viking skrev:Det er vel ikke en AERO hvis der ikke står AERO på bilen :?:

Ole´s her må være en CAB Turbo S

(og ja en Turbo S var modellen på visse markeder for AERO)

Men en aero kan det så ikke blive :shock: (ikke så nemt hva med svensken)

Auto anderses er en AERO men den er også lidt yngre...

Det var noget med at OPEL/GM havde ejerskabet af AERO og det blev frigivet da GM snuppede Saab.


UNDER alle omstændighede :

VI bukker os alle i støver og er dybt midsundelig på den extreme flotte , rustfrie og krølfri stand dette prakt ekslemplar af en OG CAB er i.

PS. i så fald vil jeg hellere eje en Turbo S end en AERO da den dermed er en ægte saab. DVS før GM gaflede saab.
:roll:
Kan det da ikke være hamrende ligegyldigt med den Aero diskussion. Man valgte ganske rigtigt at markedsføre den under forskellige navne i forskellige lande, men fælles for dem alle er at ingen af dem nogen sinde har været en Aero i bund og grund, siden navnet ganske rigtig tilhørte Opel indtil 1994 så vidt jeg husker ( har aldrig set en og900 med org. Aero skilt på ab fabrik ). Eneste måde at finde ud af om en og900 i realiteten er en og samme ting Aero / Turbo S osv er at kontakte fabrikken og høre på stelnr. om den fik monteret "Aero udstyr" - dvs. skørtesættet, som oprindeligt blev lavet af AirFlow (till 99'eren) og nok deraf tilnavnet Aero i folkemunde.

Så nej, slettet grundet GDPR....'s er heller ikke en Aero (ligesom min 1988'er heller ikke er det ) :wink: Intet syd for grænsen har nogensinde heddet Aero. Mener enda de hed noget helt tredie i Italien.

Komplet forvirring :D

Billede
Billede
Brugeravatar
SÅB
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 621
Tilmeldt: 7. sep 2006, 18:01

27. jul 2008, 21:49

Helt ærligt er det ikke ligemeget om det er en aero eller ej?
Den er bare en perle, har ikke set noget i den alder med det udseende.

Hilsen Kim
SÅB
9000CS MY92
9000CST MY92 projekt
medlemsnr. 446
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

27. jul 2008, 22:14

Iht. SAAB´s egne salgsprospekter, kom tilnavnet "S" fra og med MY89, som erstatning for......ja, Aero! Denne bil er netop en najnogfirser, og er iøvrigt noget af det smukkeste, jeg nogensinde har set i SAAB-sammenhæng :P I særdeleshed motorrummet..MUMS!
Man er overhovedet ikke det mindste misundelig :|

Pas godt på denne sjældenhed - det fås (næsten) ikke bedre....!

/Henrik

EDIT: Arh, cab´en er vist en MY90. Anyway - det forklarer alligevel "S"-et på bagsmækken :wink:
Senest rettet af hf-eco-power 27. jul 2008, 22:22, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

27. jul 2008, 22:15

Edwins:
Nej der er en betydelig forskel :
Nemlig om de er med saab platform eller opel platform. LIGE der skiller linien for saab puritanerer.....Da den blev overtrådt røg det helt unikke ved saab på godt eller dårligt. ALT derefter er IKKE ægte Saab. Med undtagelse af 9k den var første ben på de-routen.

Om Saab blev bedre eller dårligerer efter skiftet til opel er så at sige ligegyldigt for samlerer er orginalitet en skillelinien der er meget afgørende.

Prøv at kikke på brugt priserne på OG900CAB og NG900CAB OG holder prisen og er snart dyrer end NG. NG falder stadigt kraftigt i pris. Da OG anses for at være mere klassisk saab i forhold til NG

Samme fenomen ses hos MGB. Modellerne med krom kofangerne er langt mere eftertragtet end modellerne med plast kofanger.

Vels:
slettet grundet GDPR.... OG-CAB har AERO skilte på. Om den eller leveret med dem ved jeg ikke.

MEN

Citat saabmuseum. i t-hatten :

"1993 was the last model year of the Saab that has since become known as the classic 900. The last 900 rolled off the production line on 26 March 1993 - an Imola Red 900 Aero which was driven straight to the Saab Museum in Trollhättan

DVS i 1993 leverede fabrikken OG 900 som AERO...
Kilde : http://www.saabmuseum.com/900/my.html

Så der er forskel på Turbo S og AERO. (dog mest af alt kun navnet til forskel).


UD over det ER Ole´s den flotteste Saab Cab jeg nogenside har set til salg INGEN tvivl om det.... Super tillykke med den.
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

27. jul 2008, 22:49

Hej
Min 900 cab er en Aero. Den har haft de samme mærker på som Ole´s, så Ole´s er også en Aero. Når der står Turbo S på, er det en Aero. Ud over det er Ole´s cab den flotteste cab, jeg har set, og kørt i. Så det er som Henrik skriver. :mrgreen:
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

27. jul 2008, 22:54

Jeg vil da stadig hellere have en ny SAAB end en Opel, men alle de tekniske og designmæssige særpræg en præ-'93 SAAB havde, er effektivt blevet skrællet bort af GM.

SAABs guldalder, i min lille verden, gik fra 1960 til 1993. :wink:

Oles guldklump er en fin eksponent for dette synspunkt.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

27. jul 2008, 22:58

Der er da kommet mange gode ting til de nye saab : Oil sludge mv. (ups)....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

27. jul 2008, 23:10

Kort historie lang, alle der har fået fabriksmonteret skørter er Aero. Men ingen har så vidt jeg ved fået skiltet på grundet ophavsretten på navnet, selv i Sverige hed der i 90'erne Turbo S.
Svenskerne selv brugte meget at der sted stelnr-T16-Aero i deres registrerings attest men ikke alle fik navnet med. De og900 man ser med Aero skilt har fået dem klisteret på fra en 9k'er.
(nogen påstår at visse biler fra fabrikken fik et lille skilt under dørpanelet der skulle identificere den som Aero..)

Uanset så er Ole's den flotteste cab jeg nogensinde har set, og som også reelt har kørt og været på private hænder.
Billede
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

27. jul 2008, 23:20

Edwins hvad fejler de Saabér der er fra før 1960 :mrgreen: .Men du har ret, de kunne lave biler den gang. Jeg nyder at køre i min Saab 93 fra 1956, hun er bare dejlig
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

27. jul 2008, 23:41

Anders, de fejler intet, men 96 var en meget succesfuld udvikling af 93, med bedre bremser, bedre udsyn, nøglestart, ikke selvmordsdøre osv.

Man skal lede længe efter en mere fræk og formfuldendt røv, end den som sidder på 93:

Billede :wink:
Fra forrige Roskilde-træf. Glem datoen på billedet. Kameraet er så gammelt at man skal fodre dato i det efter hvert batteriskift, det blev ikke gjort i Roskilde. :oops:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

28. jul 2008, 00:04

Det er synd med sådan en hvid nr. plade. Hvor er hans nr.plade lys Men den er nu sød :mrgreen:
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

28. jul 2008, 01:14

Viking, det dér ang. Aero-betegnelsen er simpelthen noget sludder.

Det er mig der har hentet begge de i nærværende tråd omtalte Aero cab'er, dvs. både slettet grundet GDPR....' M92 og Ole's M90, og da det var mig der skulle træffe den endelige beslutning om "go" eller "no go" mht. køb, har jeg været dem begge igennem med lup og stetoskop inden jeg tog dem med hjem. Der sidder nøjagtig samme skilte på de to bilers bagklapper, nemlig "900 Turbo_S". slettet grundet GDPR....' M92 er oprindeligt solgt i Italien, og der sad ingen "Aero"-skilte på da jeg hentede den i Sverige.

Oles bil er lige så meget en Aero som en tredørs 900 Aero med fast tag - de er nemlig også leveret uden Aero-skilte fra fabrikken, på bagklappen står også..: 900 Turbo_S.

Så gu' er det en vaskeægte Aero. En M90 Aero cabriolet med alt hvad der skal være af Aero-skørter, ABS, AC, fartpilot, ekstra instrumenter, rød APC-boks osv. osv. At gå op i om der skulle være forskel på "Aero" og "Turbo_S" er omsonst. Der kan være forskelle på udstyret mellem de enkelte markeder (i USA var airbag f.eks. standard fra M90 på alle 900, men ikke i Europa), men en Aero er en Aero er en Aero.

Oles bil er klart den flotteste cab jeg har set udenfor museet i Trollhättan, og den kører som en ny bil - også når man træder pedalen i bund for at overhale en lastbil (og hér håber jeg så at Ole B. ikke læser med... :mrgreen: )
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Ole-Bendtsen
SAAB FREAK
Indlæg: 54
Tilmeldt: 27. nov 2006, 15:02

28. jul 2008, 10:15

Jeg skal love for at min nyerhvevede Cabriolet har medført en del opmærksomhed.

Tusind tak for de mange fine bemærkniger om bilen, jeg ER også meget meget glad for den.

I kommende udgave af 9'eren kan i læse mere om forløbet, fra jeg så bilen til salg
på Blocket i Sverige, til modtagelse af en sms besked fra Slettet grundet GDPR klokken 23.45 en nat i det meget tildlige forår.

Jeg har igennem snart mange gået og sukket efter en Cab, og mange har naturligt tit spurgt..nå hva bliver det til, skal du ikke snart ha den bil ? Det samme gjorde Anders med
sin sms. besked.

Dagen efter tog tingene fart, og Peter Eget begyndte at forhandle med sælger, men alt dette og meget mere, fortalt af de involverede personer, i kommende udgave af medlemsbladet.

Som en kommentar til køb af specelle biler udbudt til salg. Hvis du går rundt med tanken om at købe, så tag en beslutning og vær klar til at slå til "næsten" inden emnet er der.

Det vil sige umiddelbart at have økonomien på plads, så man kan slå til fra fredag eftermiddag til mandag morgen,( bankens lukketid ) hvis det viser sig at man pludselig står overfor "guldet", måske sammen med en anden køber, som lige skal have afklaret ovennævnte efterfølgende mandag.

Sommerhilsen

Ole Bendtsen
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

28. jul 2008, 10:32

Ole's råd om at være klar, kan jeg kun bifalde. Jeg så min Cab på bilbasen 01.30 om natten og sendte sælger en sms 07.00. Talte med ham 08.00. Var i banken efter 105k kroner klokken 10 og så på bilen klokken 12. Bilen var udbudt til 99k og de ekstra 6k var med for at byde over. "Du kan vente på at den måske bliver solgt til ham der måske vil have den, eller tage mine 105k i kontant med det samme"... Klokken 13.30 var jeg hjemme med nyerhvervelsen. Vil man have sådan et apparat, skal man være klar. Næste ting er så standen.. Jeg tog bilen som den var og ofrede 50k mere på den på plade, maling og kaleche. Det var dyrere end at købe i italien, men jeg slap for besværet med import, fik bilen samme døgn jeg så den på nettet og har fået alt fornøjelsen ved at ofre penge på min drømmebil. Jeg har ikke fortrudt et øjeblik, selv om det er den dyre løsning jeg valgte. Det er nu min bil uden de tidligere ejeres rust og buler.
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

28. jul 2008, 12:09

En Aero er kun en Aero hvis den har forladt fabrikken noteret som Aero, med Aero merkater og aero som betegnelse i de papirer der er gået med bilen. ellers er det en Turbo S eller anden model.

Om de er ens i udstyr eller ej ( Aero / turbo S) betyder intet. Det er betegnelsen der er afgørende.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

28. jul 2008, 12:20

Hele missæren om AERO i start 90erne stammer sikkert fra at Saab ikke havde rettigheden på Aero navnet, det havde GM. Det problem blev løst da GM slugte Saab: Så kunne de skilte med Aero navnet... Både på papiret og på bilen...

Man kan ikke begynde at kalde en Turbo S for Aero når der står Turbo S på bilen fra fabrikken..

Hvad bliver det næste: At min bil bliver en McLaren hvis der kommer et McLaren skilt på. :lol:

Det holder jo ikke vand..
:wink:
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 26. jun 2007, 20:01

28. jul 2008, 12:51

Vil det så sige at SSC Ultimate AERO TT er en Saab?

Den bruger da hele rækken af benævnelser:

Billede her:

Billede

Er det ikke ligegyldigt hva' den kaldes? Aero eller Turbo-S.
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2053
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

28. jul 2008, 12:58

Der findes IKKE noget Aero skilt før GM kom ind i koncernen - at visse OG900 blev kaldt for Aero er derfor kun et kaldenavn.
Turbo S ER det samme som "Aero" - det vil Ole også erfare hvis han piller dørbeklædningen af sin fine Cab. Der står der uden tvivl "aero" i produktionskoden til samlebåndet.
Om bilen er blevet registreret som Aero på registreringsattesten er vist kun en tilfældighed som følge af at den er blevet leveret med ekstraudstyr.
Det er omsonst at kloge mere rundt i det, da der tilsyneladende ikke findes facit nogen steder.
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

28. jul 2008, 13:11

Min saab 900 hedder Saab 900 Turbo A, bidrager det til forvirringen? Tilmed at det er en ægte aero født med lavtryk, ombygget til højtryk... bare for at bidrage til variationen og måske også diskussionen :wink:

I sidste ende gør det mig ikke nogen afgørende forskel om det er en ægte aero eller en kopi aero med aero skilte, den kører stadig som en drøm :D

/A
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

28. jul 2008, 13:12

Ok bilen er en William men kaldes for Bill. :lol:

Officielt er det en Turbo S

Men vi saab nørder kalder dem for AERO (selv om det var forbudt pga. GM).

Det skal ikke være for nemt. :roll:
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

28. jul 2008, 15:29

Hmm altid denne Aero ikke Aero snak.

Min er en Swiss Edition , der står T16S i de orginale papirer , men der er et orginalt AERO mærkat foran baghjulene på skørterne.
Alle Swtss Edition havde dette mærkat monteret mellen '88-90.
Er det så en Aero eller T16S ? hvad er forskellen... Ingen :wink:
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

28. jul 2008, 15:52

Amerikanerne kalder Aero for SPG, Special Performance Group. Om det så er en Aero eller ej, ved jeg ikke. Big deal.. :wink:

Der fandtes engang et Tjekkisk bilfabrikat som hed Aero. Det er vel en ægte Aero?
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

31. jul 2008, 11:58

Jeg fandt lige Saab's 900 prospekt for 1993 frem. I den er der følgende modeller oplistet:

Saab 900 Turbo 16 Aero Cabriolet.
Saab 900 Turbo 16 Aero.
Saab 900 Turbo 16.
Saab 900 S
Saab 900i 2,1 Cabriolet.
Saab 900i 2.1
Saab 900i 2,0

Som en lille detalje, kunne man det år få et Air-Flow kit til bilerne og det er IKKE det samme som et Aero skørt. Air-Flow er meget mere bastant med ekstra lygter i frontspoileren og udsparing til udstødning i bagspoilene.

Jeg skal nok scanne prospektet en dag :-)
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

1. aug 2008, 10:03

Nu er der jo heller ikke den store forskel på cab OG modellerne.
T16 , Turbo s og AERO er utroligt ens.
Det er små detailjer der adskiller den. El-just-sæder / plastik på siderne og instrumenter i "radio hullet"

De tidlige modeller havde ikke kat og abs. det kom i 89.
Bremsen blev opgraderet i 88 til 9k typen.

Den lidt større forskel kom med "spare modellerne" dvs. 900i CAB (ikke turbo).
Der manglede møllen og læder sæder mv.

MEN alt i alt havde de alle næsten alt i udstyr og er en super klassisk cab.

Helt baselt behøver en OG cab ikke en turbo. De er bedst til cruising. Over 130 km/t larmer det alligevel for meget.

Jeg har personligt ikke det store ønske om at rulle på taget med en klude bil ved høj hastighed. Det er vist rimeligt farligt.... :shock: :shock:
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

1. aug 2008, 12:25

Sikke en perle.....

Men mangler der ikke en gummiliste under forruden, der hvor hjelmen skal slutte tæt?
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

1. aug 2008, 14:54

Stort tillykke med din smukke elskerinde, Ole !!! Hun findes nok ikke ret meget smukkere !

Jeg glæder mig på dine vegne over, at min grønne Cab 2,1 aut. 1991 er rykket et nøk ned på skønhedsskalaen !! ;-))
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
Muncken
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 573
Tilmeldt: 12. feb 2004, 20:46

1. aug 2008, 16:24

Gæt hvem der har en bil magentil den på vels plakat... HIhi

Hvorfor kan man ikke være anonym længere, det sætter en i dårligt lys når man vil prale... :oops:
Medlemsnr.: 332

Biler min bankmand siger jeg må nøjes med:
900 SPG - Den hvide
9-5 Aero

Hvid er sku også okay...

Tilbage til "Cabriolet Forum"