Banner cycler

OG900 Cab opbevaring

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

OG900 Cab opbevaring

15. mar 2011, 01:54

Hej alle!
Som nogle af jer måske ved, så er jeg den lykkelige ejer af en og900 Monte Carlo cab.
I Oktober var der en eller flere der ikke mente at en cab som min skulle have så fin en kaleche som den havde...
Resultatet var et tag der ikke overlevede kampen mod en kniv, adskillige lange snit over det meste af toppen... Heldigvis brød de ikke videre ind i bilen, og heldigvis blev der ikke ødelagt andet på bilen i forbindelse med dette hærværk!

Startede sagen med forsikringselskabet, fik kun ringe erstatning, men ny top skulle der jo til! Jeg havde bilen ude på en 20 graders januar-dag, ugen før den røg til saddelmager, nøje udvalgt ved hjælp af en flok lokale bilentusiaster.

I fredags fik jeg så bilen igen - et fantastisk stykke arbejde er blevet udført, jeg er ovenud tilfreds, billeder kommer når bilen er blevet vasket engang om et par uger (skal til DK et par uger, så den står trygt og godt i garagen i mellemtiden).

Nå, nu til humlen af hele denne smøre, udspringer af Viking's topic om vedligehold af hydraulikken til toppen. Saddelmageren der lavede min bil, viste mig noget yderst interessant, nemlig at Cab'ens kaleche har en sådan udformning, at når toppen er nede, så sidder en del af stoffer omkring bagruden i spænd. Min gamle top var allerede limet, så den har haft problemet, så den klare anbefaling fra saddelmageren var, at skulle toppen være nede over en længere periode, så bør lynlåsen ovenover bagruden lynes op - dette fjerner spændingen i kalechen ved åben kørsel!
Kalechen skal åbnes de første 30-40 cm fra lukket tilstand mod åben tilstand, for at fjerne trækket i kalechen, herefter lynes lynlåsen op (den åbner fra passager-siden mod førersiden). Herefter kan den bagerste del af kalechen ligges ned manuelt, hvorefter resten af kalechen kan åbnes.

Min cab står altid med kalechen oppe fra nu af, og køres der blot korte åbne ture bliver lynlåsen ikke håndteret, men på lange ture hvilken den klart blive lynet op, så min lækre, splinter nye kaleche ikke bliver skadet :-)
Blot en lille melding fra the US, hvor det er 20 grader og cab-vejr lørdag og sner natten til mandag - i det mindste holder de saltvognene væk på dage som denne, da det hvide stads hurtigt er væk igen... Torsdag må blive første dag i år, hvor det gule lyn kommer med på arbejde, da vi eftersigende rammer 26grader for en enkelt dag... Lækkert nok! :-)

Ha' det bra :-)
/Daniel.


2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/

Tilbage til "Cabriolet Forum"