Banner cycler

OG900 Cab - kalesche hydraulik

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Asch
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 606
Tilmeldt: 29. nov 2006, 22:08

OG900 Cab - kalesche hydraulik

12. jun 2016, 14:30

Et hurtigt spørgsmål fra sommerlandet:

Hvor fuld skal reservoirbeholderen være når kaleschen er nede? Min er helt fuld, så jeg har fornemmelsen, at der er for meget olie i systemet.

Kaleschen åbner og lukker langsomt med en del støj fra hydraulikmotoren.

Mvh
Anders


Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

OG900 Cab - kalesche hydraulik

12. jun 2016, 22:57

Nu er det dobbeltsidet stempler, (dobbelt virkende) så volumen i beholderen er ret konstant da der er fire porte på beholderen.
Således at overskydende olie fra stemplerne løber over og anvendes i modsatte side.

Eneste forskel er at den ene side af stemplet i cylinderen har mindre olie mængde pga. stempelstangen.

Træghed i hejse mekanismen skyldes ofte ikke mangel på hyd. olie.
Det er pakdåsen på hydraulik cylindrene der ruster og strammer.
Desuden begynder beslag og dreje enheder i kaleche mekanismen at bliver stram pga. fugt og rust.

Hvad gør man så ?

Skifter hydraulik stemplerne !

Koster ca. 1/2 mia. kr. hos Saab.

De kan skaffes i USA til menneske penge.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

12. jun 2016, 23:05

RTFM..

Med kluden nede, skal væske (Aeroshell Fluid 41) ved max. mærket. Prøv at hælde mere juice på og blæser reservoiret.. :arghh

Prøv at udlufte systemet. Min '92 er hurtig ved kluden op/ned. Den er tyst, dæmpet knurren fra pumpen. :sunglasses
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

OG900 Cab - kalesche hydraulik

12. jun 2016, 23:13

http://www.convertibleparts.com/sacotoplicy.html

139 $ pr. side plus fragt , moms mv.

MEN det er svært arbejde. Omløberen i messing på slange tilslutningen knækker meget nemt og de gamle er ofte flækkede.

Så man skal have nogle ekstra klar.

Desuden skal systemet udluftes og det er heller ikke nemt !

Olien er Shell Aero, lidt besværlig at skaffe.
(Har hamstreret og har 6x1 liter på lager)

Har du manualen ?

Ellers har jeg den elektronisk , så send en email adresse via PM
Så sender jeg manualen til dig.

Viking.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

12. jun 2016, 23:52

Billede

Troubleshooting er ikke at kritikløs indkøbe stumper.

Tag noget væske fra beholderen ref. instruktionen.

Evt. check tryk (25 bar). Mål indgangsspænding ved motorterminalerne under belastning. :wink:

Gør det lettest først. (Tap beholderen) Sug fra påfyldningen.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

13. jun 2016, 08:18

Man starter med at smører alle hængsler og bevægelige mekanismer med eks. grafit oile.

Derefter køres hatten af / ned.

Åbne beholderen og suge væsken op og i med frisk Shell Aero olie.

På med låget og hatten på.

Suge olie og frisk olie på.

Efter et par gange er olien skiftet rimeligt.

Hvis motoren herefter stadig støjer og har det hårdt er det stemplerne der er trætte.

De er ret nemme at afmonterer.

Hele hydraulik systemet fjernes i en vind. MEEEN det er noget af et vinterprojekt, hvis det er nødvendigt.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG900 Cab - kalesche hydraulik

10. jul 2018, 09:18

Lige en opfølgning:

Min Cab skal til syn på fredag og jeg er ved at være igennem service listen.

Skiftede Aeroshell fluid 41 olien i går, på min Cab. ( en dåse passer lige til et dobbelt skift ).
https://transair.co.uk/aeroshell-chemic ... -prf-5606h

Med hatte kørt af, passer niveauet til lidt over max i beholderen, og med taget på bliver niveauet mellem min og max i beholderen.

Hvis beholderen fyldes til max stregen med kalechen oppe fyldes beholderen helt når kalechen køres ned, så der ikke er plads til ekspansion ved varme . (Så kommer der pink væske ud hvis man tager syd på eller stiller bilen i solen).
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Cabriolet Forum"