Side 1 af 1

OG900 Cab - kalesche hydraulik

: 12. jun 2016, 14:30
af Asch
Et hurtigt spørgsmål fra sommerlandet:

Hvor fuld skal reservoirbeholderen være når kaleschen er nede? Min er helt fuld, så jeg har fornemmelsen, at der er for meget olie i systemet.

Kaleschen åbner og lukker langsomt med en del støj fra hydraulikmotoren.

Mvh
Anders

OG900 Cab - kalesche hydraulik

: 12. jun 2016, 22:57
af viking
Nu er det dobbeltsidet stempler, (dobbelt virkende) så volumen i beholderen er ret konstant da der er fire porte på beholderen.
Således at overskydende olie fra stemplerne løber over og anvendes i modsatte side.

Eneste forskel er at den ene side af stemplet i cylinderen har mindre olie mængde pga. stempelstangen.

Træghed i hejse mekanismen skyldes ofte ikke mangel på hyd. olie.
Det er pakdåsen på hydraulik cylindrene der ruster og strammer.
Desuden begynder beslag og dreje enheder i kaleche mekanismen at bliver stram pga. fugt og rust.

Hvad gør man så ?

Skifter hydraulik stemplerne !

Koster ca. 1/2 mia. kr. hos Saab.

De kan skaffes i USA til menneske penge.

: 12. jun 2016, 23:05
af Edwins
RTFM..

Med kluden nede, skal væske (Aeroshell Fluid 41) ved max. mærket. Prøv at hælde mere juice på og blæser reservoiret.. :arghh

Prøv at udlufte systemet. Min '92 er hurtig ved kluden op/ned. Den er tyst, dæmpet knurren fra pumpen. :sunglasses

OG900 Cab - kalesche hydraulik

: 12. jun 2016, 23:13
af viking
http://www.convertibleparts.com/sacotoplicy.html

139 $ pr. side plus fragt , moms mv.

MEN det er svært arbejde. Omløberen i messing på slange tilslutningen knækker meget nemt og de gamle er ofte flækkede.

Så man skal have nogle ekstra klar.

Desuden skal systemet udluftes og det er heller ikke nemt !

Olien er Shell Aero, lidt besværlig at skaffe.
(Har hamstreret og har 6x1 liter på lager)

Har du manualen ?

Ellers har jeg den elektronisk , så send en email adresse via PM
Så sender jeg manualen til dig.

Viking.

: 12. jun 2016, 23:52
af Edwins
Billede

Troubleshooting er ikke at kritikløs indkøbe stumper.

Tag noget væske fra beholderen ref. instruktionen.

Evt. check tryk (25 bar). Mål indgangsspænding ved motorterminalerne under belastning. :wink:

Gør det lettest først. (Tap beholderen) Sug fra påfyldningen.

: 13. jun 2016, 08:18
af viking
Man starter med at smører alle hængsler og bevægelige mekanismer med eks. grafit oile.

Derefter køres hatten af / ned.

Åbne beholderen og suge væsken op og i med frisk Shell Aero olie.

På med låget og hatten på.

Suge olie og frisk olie på.

Efter et par gange er olien skiftet rimeligt.

Hvis motoren herefter stadig støjer og har det hårdt er det stemplerne der er trætte.

De er ret nemme at afmonterer.

Hele hydraulik systemet fjernes i en vind. MEEEN det er noget af et vinterprojekt, hvis det er nødvendigt.

Re: OG900 Cab - kalesche hydraulik

: 10. jul 2018, 09:18
af viking
Lige en opfølgning:

Min Cab skal til syn på fredag og jeg er ved at være igennem service listen.

Skiftede Aeroshell fluid 41 olien i går, på min Cab. ( en dåse passer lige til et dobbelt skift ).
https://transair.co.uk/aeroshell-chemic ... -prf-5606h

Med hatte kørt af, passer niveauet til lidt over max i beholderen, og med taget på bliver niveauet mellem min og max i beholderen.

Hvis beholderen fyldes til max stregen med kalechen oppe fyldes beholderen helt når kalechen køres ned, så der ikke er plads til ekspansion ved varme . (Så kommer der pink væske ud hvis man tager syd på eller stiller bilen i solen).