Banner cycler

Vask af Cab

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

m-skjoldager
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 146
Tilmeldt: 9. okt 2007, 16:16

Vask af Cab

7. feb 2017, 14:30

Som relativ ny ejer af en 900 Cab fra 1998 har jeg et afgørende spørgsmål: Hvordan vasker man den? Kan man køre den i vaskehal eller skal man helst vaske den i hånden? Og i tilfælde af, at man skal i gang med håndkraft, hvordan vasker man så selve kalechen?

Vh Morten


Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Vask af Cab

7. feb 2017, 15:26

Vaskehal.

Det gør jeg med min Saab OG900 CAB. Det virker fint.
Fik ny "hat" 2007 og har vasket den mange gang siden i vaskehal. Tæt og fin.

Regn med at hatten holder max 15 år. Så skal der frisk på, så holder den 15 år igen.
Hatten er en sliddel.

http://www.topntrim.nu/cab_a-w/saab.php

Hvis du vil vaske hatten i hånden, er det med mild sæbe, så som vel opvaskemiddel i lunkent vand og med blød børste.

Efterfølgende støvsuger man den :wink:
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
hjw
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19. dec 2016, 17:23

Vask af Cab

7. feb 2017, 16:56

Jeg har af en autosaddelmager fået at vide at sæbe på kaleche er banlyst det samme er at sprøjte imprægnerings væske på kalechen, sæbe fjerner fedtlaget, jeg vasker altid min cab i hånden, det gør iøvrigt ved alle mine biler
hjw
hjw
SAAB 92 1954/56
SAAB 96 2t 1965
SAAB 900 CV Mellow Yellow 1997
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Vask af Cab

7. feb 2017, 21:16

viking skrev:
Hvis du vil vaske hatten i hånden, er det med mild sæbe, så som vel opvaskemiddel i lunkent vand og med blød børste.

Efterfølgende støvsuger man den :wink:
:shock: man bruger da ikke opvaskemiddel, så skal den da straks voksbehandles

Det her er godt og bilen dufter skønt
Meguiars Gold
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Vask af Cab

8. feb 2017, 06:18

Der skal ikke voks på hatten. Så alm mild sæbe er fint.

Eller vasker jeg ofte med bilvaskemiddel indeholdende voks.

Men ofte ryger cab-en i vaskehal.
Det skal bare helst være den type med brede bløde strimler som børster, med vaskeprogram ude alt muligt kemi.
(Voks, supershine mv).
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
swolff
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 431
Tilmeldt: 22. sep 2006, 03:44

Renovo plejemidler til kaleche

8. feb 2017, 08:24

Inden vi købte vores cabriolet var vi rundt og se på andre SAAB 9-3 cab, bl.a. så vi en i København, hvor ejeren kom lige fra vaskehallen, så den kunne være fin ren nu vi kom, det var også en årgang 2006 ligesom den vi endte med at købe.
Desværre bar kalechen meget præg af, ikke at være vedligeholdt og den var både ødelagt i stoffet og havde tydelige farveforskelle, måske pga. vaskehal??
Vi endte med at købe en anden som havde en fejlfri kaleche, jeg fandt frem til, at den havde været ejet af en bankdirektør som jeg tog kontakt til, for at høre hvor gps trackeren til sporing var gemt, fordi der stod i salgsannoncen, at der var gps tracker i den, men han viste ikke hvor den var, kun hvem der havde monteret den.
Vi fik en lang snak om bilen som havde alt i udstyr og han fortalte også, at han havde fået behandlet kalechen 2 -3 gange om året hos en sadelmager.
Jeg tog derefter kontakt til sadelmageren for at høre, hvordan jeg rigtigst kunne vedligeholde den fine kaleche og han anbefalede mig at bruge en engelsk produkt Renovo - http://www.renovointernational.com/ - Jeg købte så et sæt afrensning, farve og imprægnering. farven har jeg indtil nu ikke haft brug for, men afrensning og imprægnering for den mindst 2 gange om året, men det er jo også en bil der kører hele året.
Når den skal vaskes bliver kalechen støvsuget og det er som regel nok og derefter sprøjtes lakken over med haveslangen, hvor jeg forsøger ikke at ramme kalechen, og derefter sæbes lakken ind med Turtle autovask med voks opblandet i lunkent vand og derefter skylles lakken igen med haveslangen og lakken tørres af med en microfiber klud.
Vi har endnu aldrig haft vores i en vaskehal og jeg tror heller ikke den vil komme det så længe vi ejer den ;-)

:mrcool
----------------------------------------------------------------------
Smart 453 Passion 2016
Cadillac STS 3.6 V6 Sport Luxury 2006 - LY7
#nofacebook #notmee #saabforlife #andnowcadillac #;-)
AL magt til tvivlerne.................måske!
m-skjoldager
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 146
Tilmeldt: 9. okt 2007, 16:16

8. feb 2017, 13:39

Tak for gode råd. Jeg tror, at jeg forsøger mig med håndvask for ikke at tage chancer.
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Vask af Cab

8. feb 2017, 15:25

viking skrev:Der skal ikke voks på hatten. Så alm mild sæbe er fint.

Eller vasker jeg ofte med bilvaskemiddel indeholdende voks.

Men ofte ryger cab-en i vaskehal.
Det skal bare helst være den type med brede bløde strimler som børster, med vaskeprogram ude alt muligt kemi.
(Voks, supershine mv).
undskyld jeg ikke trykkede mig klart ud, nej ikke voks på kalesjen men der kommer jo sikkert lidt opvaskemiddel på lakken hvis det bruges på toppen.

Opvaskemiddel bør ikke komme nær en bil.

Den shampoo jeg linkede til kan fint bruges over det hele også kalesje og dufter bare godt. Utrolig drøj i brug så man kan købe en mindre flaske. :twocents

Allerbedste metode er jo selvfølgelig bare be butleren ha den klar til alle tider :wink:

Tilbage til "Cabriolet Forum"