Min Orgcab har ikke fået skiftet olien på automatgearet i den tid jeg har haft det og jeg må nok hellere få kigget på det.
Der er fint med olie på og farven er fin rød uden nogen aflejringer i.
Jeg kan se at nogen siger skift af olien ved at tage bunddækselt af og så tage de ca 3 liter ud og fylde efter. Gør man det 3 gange er olien (næsten) skiftet helt ud.
Den grundige omgang er en gennemskyldning ved mekaniker med ca 10-12 liter.
Jeg kan se at der skal bruges nogle pakninger når bundpladen tages af samt et filter
Der udover er der “final drive” med en bundprop, hvor der skal bruges 75/80W GL-4 olie - hvor fyldes det på henne?
Er der nogen, der har været processen igennem og kan give lidt tips og tricks?
/Jannek
automatgear olieskift
Redaktør: Bestyrelsen
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
automatgear olieskift
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: automatgear olieskift
Man tager bundkaret af og skifter filtret der sidder inde i gearkassen.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... on/filter/
Hele systemet indeholder 8 liter olie.
Olietype: Ford spec. M2C-33F/G
For 79 pund kan man købe 20 liter !!
ATF Ford Type F Transmission Fluid M2C-33F M2C33F 20 Litre 20L
Ellers er der ATF olie fra Thansen Dexron II
Meget vigtigt: Den SKAL være mineralsk olie type...
Eller:
https://www.veterandele.dk/shop/revival ... 7304p.html
Det kan ikke anbefales at begynde at løsne fitting på olie/kølevand og luft til olie køleren for at dræne systemet, med mindre du har helt nye pakninger,
Pakningerne bliver kvæstet af varme og ælde. Adskildes de, skal de skiftes.
Hvis systmet virker, så lad de være i fred, og nøjes med filter og olie skift.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... on/filter/
Hele systemet indeholder 8 liter olie.
Olietype: Ford spec. M2C-33F/G
For 79 pund kan man købe 20 liter !!
ATF Ford Type F Transmission Fluid M2C-33F M2C33F 20 Litre 20L
Ellers er der ATF olie fra Thansen Dexron II
Meget vigtigt: Den SKAL være mineralsk olie type...
Eller:
https://www.veterandele.dk/shop/revival ... 7304p.html
Det kan ikke anbefales at begynde at løsne fitting på olie/kølevand og luft til olie køleren for at dræne systemet, med mindre du har helt nye pakninger,
Pakningerne bliver kvæstet af varme og ælde. Adskildes de, skal de skiftes.
Hvis systmet virker, så lad de være i fred, og nøjes med filter og olie skift.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- bolsen
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: automatgear olieskift
viking - hvis det er fremgangsmåden havde der vel stået i instruktionsbogen / service hæftet for SAAB
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Til op.
Køb en Gammel brugt Haynes, og der står svarene på dine spørgsmål.
Du skal bruge olie af den korrekte type, en pakning til bundkarret, og en pakning til bundproppen, samt et filter.
Om man så skifter olie og filter 3 gange, det er op til en selv, men hvis olien ser fin ud, og gearkassen virker, så er der ingen grund til det.
En gennemskylning er kun nødvendigt på en moderne gearkasse, hvor man ikke kan skifte filtret nemt.
Og at olien er slidt op og meget sort, når man skifter den.
MVH
Morten
Re: automatgear olieskift
Hvornår har du sidst set en vejleding i service i en instruktions bog, mit gæt er i 1940, eller deromkring.
Til op.
Køb en Gammel brugt Haynes, og der står svarene på dine spørgsmål.
Du skal bruge olie af den korrekte type, en pakning til bundkarret, og en pakning til bundproppen, samt et filter.
Om man så skifter olie og filter 3 gange, det er op til en selv, men hvis olien ser fin ud, og gearkassen virker, så er der ingen grund til det.
En gennemskylning er kun nødvendigt på en moderne gearkasse, hvor man ikke kan skifte filtret nemt.
Og at olien er slidt op og meget sort, når man skifter den.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: automatgear olieskift
Hej
Der foreskrives ikke olieskift på BorgWarner-transmissionen -endnu en grund til ikke at beskrive det i instruktionsbogen . Så hvis olien virker frisk og er pænt rød (og kassen skifter upåklageligt), ville jeg nok klappe hesten. Og jeg ville i hvert fald ALDRIG hælde THansen-olie på i stedet (Morten ). Castrol dex II fås næsten lige så billigt på tilbud hos Oliebiksen (75 kr./l) lige nu. Min Haynes beskriver i øvrigt slet ikke olieskift, men den er så også meget gammel (1986).
På differentialet fik jeg det råd af min gamle mekaniker at bruge samme ATF-olie som i kassen, da han havde set eksempler på, at der kunne suges olie fra kasse til diff. eller omvendt (og hypoidolie i en tomatkasse er det rene gift). Det råd har jeg fulgt på både mine egne og konens tomatkasser, og det har ikke skadet (jeg har dog kun kørt 450.000 km som det længste -så var resten af bilen rustet op). Der burde være både en påfyldnings- niveau- og aftapningsprop her. Man tapper af, hvorefter der fyldes op, indtil olie begynder at komme ud af niveauproppen. Men jeg har ikke selv erfaring med olieskift -hvis det overhovedet er sket, har jeg ladet mekanikere stå for det.
Mvh/NC
Der foreskrives ikke olieskift på BorgWarner-transmissionen -endnu en grund til ikke at beskrive det i instruktionsbogen . Så hvis olien virker frisk og er pænt rød (og kassen skifter upåklageligt), ville jeg nok klappe hesten. Og jeg ville i hvert fald ALDRIG hælde THansen-olie på i stedet (Morten ). Castrol dex II fås næsten lige så billigt på tilbud hos Oliebiksen (75 kr./l) lige nu. Min Haynes beskriver i øvrigt slet ikke olieskift, men den er så også meget gammel (1986).
På differentialet fik jeg det råd af min gamle mekaniker at bruge samme ATF-olie som i kassen, da han havde set eksempler på, at der kunne suges olie fra kasse til diff. eller omvendt (og hypoidolie i en tomatkasse er det rene gift). Det råd har jeg fulgt på både mine egne og konens tomatkasser, og det har ikke skadet (jeg har dog kun kørt 450.000 km som det længste -så var resten af bilen rustet op). Der burde være både en påfyldnings- niveau- og aftapningsprop her. Man tapper af, hvorefter der fyldes op, indtil olie begynder at komme ud af niveauproppen. Men jeg har ikke selv erfaring med olieskift -hvis det overhovedet er sket, har jeg ladet mekanikere stå for det.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66