Banner cycler

Polering ABC - fra god til blank OrgCab

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 278
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Polering ABC - fra god til blank OrgCab

19. jul 2020, 21:33

Med tiden bliver lakken jo udsat for lidt af hvert - også selvom cab'en kun kører om sommeren og helst i godt vejr :D

Her følger mit ferieprojekt med at få cab'en tilbage til 110% blank og beskyttet lak igen. (og nej, jeg får ikke procenter ved Poorboys, men er superglad for deres produkter, der er drøje i brug og langt billigere over tid end det man kan købe i Thansen, Biltema mm)

1.
Det hele starter med en meget grundig vask med shampoo uden voks samt "bug squash" der MEGET effektivt fjerner insekter.
Jeg har brugt en alm shampoo fra Thansen (Husk uden voks!) samt Poorboys bug squash der virkelig virker godt:
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/po ... ug-squash/

2.
Så får den med en affedter, der blandes op i en sprøjteflaske og sprøjtes ud på lakken. Den skal virke i et par minutter og fjerner alle rester af voks, lakforsegler mm.
Jeg bruger her Poorboys APC, der er meget drøj i brug og faktisk også virker effektivt som tæpperensemiddel):
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/poorboys-apc/

3.
Herefter får bilen med en omgang ler også kaldet "clay", der fjerner alle urenheder i lakken som shampooen ikke kan fjerne. Den tager også tjærerester og efterlader en helt glat og ren lak. Den skal gnides på lakken sammen med et glidemiddel - i mit tilfælde bare opvaskemiddel blandet med vand i en sprøjteflaske. Jeg valgte medium clay til cab'en dene gang:
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/va ... -clay-bar/

4.
Så er det tid til polering af lakken med slibemidler. Jeg har kigget lang tid efter en Dual Action poleringsmaskine, men ville ikke give 1500kr for en. Jeg faldt så over et mærke i Tyskland til halv pris og fik både en stor og lille skive med (en 6" og en 3" bagskive - til at holde skumpoleringsskiverne med):

https://www.amazon.de/gp/product/B075JK ... UTF8&psc=1

Derudover har jeg købt skumpoleringsskiverne - en hård til de dybe ridser og en medium til de mellem og fine ridser:

Hård: https://www.carcarefreaks.eu/produkt/ew ... ssive-pad/
Mellem: https://www.carcarefreaks.eu/produkt/ew ... edium-pad/

Dertil kommer poleringsmidlerne.

På min lak var der nogle dybe ridser som trængte til et grovt poleringsmiddel først og derefter et mellem-grovt og mellem poleringsmiddel:

Jeg har købt Poorboys SSR3, SSR2,5 og Karma Mellem:
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/poorboys-ssr-3/
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/poorboys-ssr-2-5/
https://shop.bilvask.nu/karma-polermiddel-mellem

Til LANGT det meste polering kommer man 90% i mål med en SSR2,5 og en medium skive. Resten er de sidste 10%, der giver en perfekt lak

Man kører på et felt på ca 40x40cm i 3-4 min adgangen indtil poleringsmidlet er nedbrudt. Jeg tog hele bilen med SSR3, så med SSR2,5 og så med Karma mellem.

Jeg er kommet rigtig godt i gang ved at følge bilvask.nu's guider: https://shop.bilvask.nu/guides

Da bilen ikke har metallak har jeg valgt at give bilen "Glaze". Glaze giver en fantastisk dybde i lakken og kan også skjule små ridser i lakken (det er det bilforhandlerne bruger når de snyder og sælger en bil der ser fantastisk ud ved salg og efter et par vaske viser sig at have ridser :evil: )

Man smørre det på bilen med en klud og lader det tørre ind. Herefter tørres det af med en ren klud
Glaze til mørke biler: https://www.carcarefreaks.eu/produkt/po ... how-glaze/

Så er det tid til selve lakforsegleren. Samme fremgangsmåde som glaze. Smørres på og tørre ind, hvorefter det tørres af:
Poorboys EX-P holder virkelig lang tid: https://www.carcarefreaks.eu/produkt/po ... forsegler/

Og så mangler der kun selve voksen. Den giver den sidste beskyttelse til lakken:
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/po ... e-wax-red/

Og efter al den tekst er det på tide med billederne :D

Alle produkterne
Billede

Bilen, som den ser ud når den tørrer med lakforsegler:
Billede

Og det endelig resultat - en super klar og dyb glans uden ridser 8)

Billede

Billede

Billede

Billede

Jeg har nok brugt ca 10 timer alt i alt på denne omgang - fra beskidt til ny-poleret bil.

/J


SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12851
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Polering ABC - fra god til blank OrgCab

19. jul 2020, 21:52

Flot arbejde 👍
og dejligt med en veldokumenteret guide
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
PhilipJ
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 34
Tilmeldt: 14. nov 2014, 18:06

Re: Polering ABC - fra god til blank OrgCab

20. jul 2020, 20:37

Hold nu helt op hvor er det et fremragende resultat!

Jeg er personligt lidt nervøs ved at skulle sætte en polér maskine på lakken, da jeg ser en irreversible katastrofe udfolde sig ... og det ønsker jeg ikke. Men når jeg ser sådan et resultat, så giver det nu lidt blod på tanden.
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 278
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: Polering ABC - fra god til blank OrgCab

21. jul 2020, 19:33

Hej Philip

Det er netop fordelen ved en dual action polermaskine. Hvis man er nybegynder (som jeg er) og kommer til at holde den skævt eller trykker for hårdt, så holder den simplethen op med at køre rundt. Det forhindre at lakken bliver for varm og du laver skader på den.

En rotary maskine gør netop det modsatte - den er “dum” og klør bare på.

Så med et mellem slibemiddel a la Porrboys SSR2 eller Karma medium + en dual action maskine, kommer du rigtig fint i gang med polering uden at lave skader på bilen.

Som jeg også skriver foroven så har jeg lært rigtig meget ved at læse bilvask.nu’s guider (og selvfølgelig også støtte dem ved at købe produkter):

Valg af maskine: https://shop.bilvask.nu/guides/dual-ac ... kine-guide

Polering med dual action maskine: https://shop.bilvask.nu/guides/dual-ac ... kine-guide

/Jannek
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6518
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Polering ABC - fra god til blank OrgCab

21. jul 2020, 21:07

Tak for en god guide. Man får helt lyst selv at gå igang :)
Jeg har sådan en stor (dum) polermaskine, som egentlig bare er en langsomtgående vinkelsliber til 180mm velcro skiver. Den stammer fra biltema men kan vist ikke købes der længere.
Denne ligner meget: https://www.ebay.com/itm/SILVERLINE-180 ... SwioxZlFiq
Jeg har stort set aldrig brugt den til noget fornuftigt da jeg må erkende at jeg simpelthen ikke har teknik til at bruge den. Jeg har forsøgt mig på en gammel skrotbil engang men kunne ikke rigtigt få noget resultat ud af den før jeg lagde godt med vægt på. Så kom der lidt resultat, men det var næsten hårdere end at polere med håndkraft og efter få minutter sled jeg alligevel gennem lakken hvor der var en lille kant. :(
Jeg tror også at størrelsen kun gør den egnet til at polere større flader som fronthjelm og tag, og disse er egentlig ret hurtige at polere med håndkraft...
Så det er nok sådan en lille dual-action maskine jeg skal have fat i, og den store må jeg erkende var en fejlinvestering.
Der findes sikkert også gode guider på youtube til at bruge min store klodsede maskine, men jeg tror stadig ikke jeg har evnerne eller tålmodigheden til at lære at bruge den.
Håndkraft kommer man også langt med. Det tager lidt længere tid og måske kan de helt dybe ridser ikke fjernes, men til gengæld har man mere føling med det.

Men dine links og forklaringer til slibe compound vil jeg helt sikkert kigge nærmere på.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 278
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: Polering ABC - fra god til blank OrgCab

22. jul 2020, 01:20

Hej Mads

Du beskriver meget godt, hvor svær en rotary maskine er at arbejde med. Den kræver håndelag men til gengæld kan de professionelle så også få noget virkelig flot lak ud af arbejdet

For os der gør det engang i mellem gør den mere skade end gavn

Min læring har været brugen af dual action maskine samt forståelsen af at slibekornene i midlerne skal køres helt væk - dvs til de har slebet lakken og er slebet helt væk. Det tager 3-4 min pr område man polerer og kræver tålmodighed - sjovt til at starte med, men kedeligt når man er ved at være i mål.

Men slutresultatet er det hele værd

PS her til aften fik konens lille by-tøffer af en Peugeot 107 helt blanke lygte-glas igen efter at de har fået en omgang med SSR3 og så Karma mellem. De var blevet noget matte i det, men en omgang polering fik dem til at ligne nye lygte-glas (som vel er plastik nu til dags)

/Jannek
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT

Tilbage til "Cabriolet Forum"