Banner cycler

Cab indkøb 9-3 II

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 278
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Cab indkøb 9-3 II

23. dec 2020, 23:24

Med Corona følger der jo både tristesse, mangel på socialt samvær - men også mangel på projekter :D
Så derfor skal jeg have begyndt jagten på en 9-3 cab i den sidste udgave (MY2008-12)

Jeg har ikke haft en benziner i 9-3'eren og vil gerne have lidt input til motorene og hvad jeg ellers skal kigge efter ved brugtkøb.

Der er jo ikke mange af dem, så jeg skal nok udenfor DK for at finde den helt rigtige.

Jeg kan se at den findes med B207 i både B207E, B207L og B207R som er Aero'en. På hver af dem sidder der en Mitsu. turbo i TD04-11TK eller TD04-14T
Jeg vil gerne op på min. 200HK - men har intet behov for vold-tuning. Enten synet Hirsch, BSR stage 1 eller Scantune.

Den må gerne være med auto gear, men er ikke tvingene nødvendigt.

Jeg påtænker at sætte powerflex i hele bilen og hvis det ikke er en org Aero jeg finder, så skal der Aero fjedre og dæmpere i (alternativt Bilstein B6, men er i tvivl om den bliver for hård.

Den skal ikke kun køre sommerkørsel, men skal bruges som bil nr 2 - også om vinteren

Hvad skal jeg kigge efter? Hvad skal jeg holde mig fra?

Andre kommentarer.....

/Jannek


SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Cab indkøb 9-3 II

24. dec 2020, 10:03

Er en Aero ikke bare en udstyrs pakke på disse modeller.
Som i udvendig styling, en strammere undervogn. og med frit valg rent motormæssigt.
En ægte Aero bør i min optik have en R motor

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 278
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: Cab indkøb 9-3 II

24. dec 2020, 10:13

Helt enig Morten. De hænger bare ikke på træerne :(

Så jeg må nok indstille mig på at finde en "ikke-R" og så få sat lidt styling på samt undervogn + lidt ny software.

Men er der noget mekanisk man skal holde øje med på en CAB kontra og på en benzin'er?

Nu kommer jeg jo fra en TTiD'er

/Jannek
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12851
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Cab indkøb 9-3 II

24. dec 2020, 11:36

Det er som du selv ønsker fra MY08, de skulle have ventilerne der ikke bliver flosset.
NemSaab har en Limegrøn/gul metalic.. den er vildt flot.
Prøv at søg "Spring time in Danmark"

Desværre har motorerne tendens til at slide kædestyr op, så de slasket og kan hoppe tænder og det er katastrofalt..

Køb en med under 100kkm bag sig, eller køb en reserveblok, mens de stadig kan skaffes billigt.

Snakker den i kæderne er det vend om eller stor rabat (=ny blok).

Undervogn mv. kan fixes for rimelige penge, og med det ordnet kan du få en super bil..

Læder kvaliteten og kabine plast er "opel kadet" kvalitet, så find en uden kedelig kabine...og det er svært..

Desværre havde de kun sorte/grå eller hvide sæder.

Sort er et problem for cab og sommer brug.
Grå er revisor farven og hvid er flot ny, men svær at holde og ældes nemt...

Ps. en vel afstemt sen cab er en fornøjelse i brug...
Så god jagt i udlandet hvor de har råd til at have en cab som kun sommerbil...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 364
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Cab indkøb 9-3 II

26. dec 2020, 08:39

Den 6 cylindrede giver dig 250/280 hk som standard,
Så med den behøver du ikke at opgradere for, at nå over 200 HK.
Den er et godt match til cab, da jeg finder cabkørsel lidt mere tilbagelænet ift lukket saab. Sammen med automatgear flyder man ud gennem det danske sommerland.
Skal den køre som brugsbil også, skal du dog lige forholde dig til benzin forbruget, som klart er i den høje ende.
Viking nævner sæderne, kan du finde en med topniveauet af læder, jeg husker ikke navnet på dem lige nu, ef de bløde på en anden måde sammenlignet med standardsæderne. Det er behagelige, men bliver selvfølgelig stadig varme i direkte sol når de er sorte.
Det er en nydelse med med cabtur i godt vejr ig taget nede.
God jagt med at finden den ritige bil for dig.
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12851
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Cab indkøb 9-3 II

26. dec 2020, 14:52

V6 Aero Cab er nice.
Passer perfekt til autogear.

Motoren er meget robust og noget af det bedste vi har set fra Saab i dette årtusinde...

Daglig kørsel og V6 Aero, bliver tungt på budgettet da ejerafgiften er i "Jaguarklassen" og benzøkonimien er i "amerikanerklassen" 😉

V6 4X4 matchet super sammen 👍
Forvent dog højedriftomkostninger med det.
Desuden har 4x4 lille tank, så der er tit service stop.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 364
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Cab indkøb 9-3 II

27. dec 2020, 09:58

Cab findes mig bekendt ikke som XWD, det er kun hårdttagsSAABerne.
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12851
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Cab indkøb 9-3 II

27. dec 2020, 19:02

Det skal nok passe at Haldex undervognen ikke nåede til cab-en..

Har kun prøvet en Turbo x og en Aero med XWD.

Står sygt godt fast, men det gør vognen tungere, langsommere og mere sulten...


2,8 V har en sprød lyd..

Prøv dem før der bliver forbudt..(= så kostbare i afgifter at de bliver umulige).
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 278
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: Cab indkøb 9-3 II

28. dec 2020, 15:26

Tak allesammen

V6 bliver både for dyr i drift og er heller ikke en “rigtig” SAAB. Jeg holder mig til en 4-benet med mølle

Jeg har af andre kanaler også fået et tip om at gå efter en biopower - da topstykket+ventiler er mere robuste end i de alm motorer. Det burde forhindre afbrændte ventiler efter mange km.

Godt nytår allesammen

/Jannek
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12851
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Cab indkøb 9-3 II

28. dec 2020, 21:19

Desværre er det ikke kun 06-07 der har ventil problemer.

https://m.youtube.com/watch?v=PdqsP7dpHMk

https://www.saabcentral.com/threads/the ... ad.329066/


Der er åbenbart også problemer 07-11...

Koblet med ventilkædestyr, er det værd at gå efter en med få km. bag sig...

Gad vide hvordan det forholder sig med hos GM i deres biler.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Cab indkøb 9-3 II

29. dec 2020, 09:50

Hvis at kædestyr og slidte ventiler er et stort problem, så burde det være relativt nemt at finde en hvor det allerede er udbedret.
Så et lavt km tal er ikke absolut et krav, eller for den sags skyld en biopower model.
At finde en med en pæn kabine, og uden rust, i skærmkanter, det tror jeg bliver et langt større problem.
Og det bliver hurtigt meget dyrt at udbedre.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Cabriolet Forum"