Banner cycler

Spn: Dejlig osepind 96 2T 49kkr.

Ser du noget interessant til salg på nettet så skal det ind her. Indlæg slettes automatisk efter 1 måned!!
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Spn: Dejlig osepind 96 2T 49kkr.

10. aug 2021, 20:33

Fin vogn...

Prutte prutte Rut siger de.....:-)


https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/saab/ ... 1628620219


Hyggelig old schooler...

Husk Castrol TT olie, så lugter den også godt...


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Spn: Dejlig osepind 96 2T 49kkr.

13. aug 2021, 00:44

Jeg har en '61 96. En fed, tyst gryde. Den ryger ikke, den dufter. Man bruger 2% totaktsolie i benzinen. Den popper pop corn i tomgang. Musik. :biglove
En bil med ækelmotor siger KLAK-KLAK-KLAK-KLAK oser og stinker som selvdøde rådne arabiske kloakrotter. Det er en fattigsmandsmotor. Diesel hører hjemme i lastbiler, lokomotiver og skibe, slet ikke i private personbiler. Det er for ulækkert. Man må ikke ryge på perronen, dog folk kører i kvalmende biler.. :twisted:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Spn: Dejlig osepind 96 2T 49kkr.

13. aug 2021, 09:17

Fed lille vogn med classisk motor.

Hvorfor er den så billig ????

Kunne godt forestille mig kommen susende rundt på de svenske skovvej med den :-)

og med Castrol TT olie lugter den af race....

2T plejer at koste vildt meget, så hvorfor er den så "billig"..

Ved godt at det er svært at skaffe stumper til dem og bremse stumper koster "kassen"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Spn: Dejlig osepind 96 2T 49kkr.

13. aug 2021, 12:26

Mit bud: Den er billig fordi der lige mangler lidt finish og nogle detaljer før den er tilbage til udgangspunktet. Hvordan ser kabinen ud under disse tvivlsomme sædebetræk? Skriften på bagklappen? De små plader der mangler ved forreste kofanger? Er der andet? Det er detaljer, men "folk" orker ikke at rode med det.

Ja, kortnæserne er dyrere end de senere. Til gengæld er her en rigtig raritet: En Shrike.

En 1968-bil med 1967-karosse, originale "plastiksæder" og den mindre motor. Formentlig én af de biler der skulle have været solgt i USA, men som endte som slagtilbud i Danmark i 1968.

Sælger har tydeligvis ikke megen forstand på motorer, idet han skriver at den har "sportsknastaksel".

http://www.veteranposten.dk/visAnn.asp?Id=345889
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Spn: Dejlig osepind 96 2T 49kkr.

13. aug 2021, 15:36

Hej

Vedr. kortnæsen: Udover Peters korrekte betragtninger kunne også nævnes: "Rustfri"? Det gælder næppe motoren, medmindre den er blevet konserveret efter alle kunstens regler inden den lange stilstand. Jeg savner også nærbilleder af hjørnet ved A-stolpen samt samlingen mellem bagskærm og karosseri, som jo kan være meget modbydelige at reparere. I det hele taget mangler der billeder, så man er nok nødt til at se bilen for at vurdere, om den er værd at samle på.

Mht. langnæsen: Hvad ligger der i "Shrike"-betegnelsen, udover at det er amerikansk slang for totakter? Det er vel kun MY68, der har reduceret volumen, og hvis det er korrekt, at det er US-overskud på slagtilbud til det afgiftsplagede danske marked, kan MY jo være ganske forskellig fra 1968, som sikkert er første registreringsår. Er der andre finesser ved "Shrike" (fx sportsmotor med separatsmøring)?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Spn: Dejlig osepind 96 2T 49kkr.

13. aug 2021, 15:55

Hej NC.

Jeg kan anbefale download af flg. link (til en *.pdf-fil), hvor Veterantidende beretter historien.

V4'eren afløste hurtigt totakterne, efter de blev introduceret. Årsag: Folk købte dem ikke længere. Min egen far var et udmærket eksempel: Han bestilte en Saab 96 i forsommeren 1966 (inden V4'eren blev annonceret), men ombestemte sig prompte da muligheden for firtaktsmotor blev tilbudt. Derfor havde familien i mange år en rød V4 1967'er i en tidlig version med de højtmonterede, små V4 skilte på skærmene. Nå, det var et sidespor...

Der produceredes faktisk 1968'ere - inkl. de store ruder - med totaktsmotor, af hvilke en del blev solgt i Danmark. De er sjældne, men jeg har da set et par stykker gennem tiden.

Shrike er en mærkelig hybrid. De er af årsmodel 1968 men med 1967-karossen og den mindre 817-kubik motor. Formålet var at få bilen ind under reglementet for små-motorer (i USA, altså), som var for motorer under 50 kubiktommer. Den havde tromlebremser foran og jævnstrømsdynamo, selv om skiver og generator ellers var indført som standard på den "almindelige" 1967-model, både totakt og V4. Og så det finurlige vinyl-indtræk, som i det mindste var "praktisk og vaskbart"...

Alt dette er skrevet ud fra hukommelsen, men jeg MENER at have læst at Shrike i USA fandtes med både blandingssmurt og separatsmurt motor. Sidstnævnte var dog ingen racerbil af den grund: Effekten var den samme. Bilerne der endte i Danmark synes at have blandingssmurte.

Af uransaglige årsager måtte man opgive at sælge omkring 700 totaktere i USA - noget med ændret lovgivning i 11. time - så de måtte retur over Atlanten. SAAB i Sverige ville for alt i verden ikke have dem retur, så de blev altså solgt i Danmark til spotpris. Alt sammen iflg. artiklen, som jeg håber du vil nyde. Her får du også forklaringen på navnet. Shrike er en fugl der spiser biller. Altså "Beetles" = Folkevogne.

Shrik'en er omtalt på side 45.

https://veteranbilklub.dk/wp-content/up ... 518-lo.pdf
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Spn: Dejlig osepind 96 2T 49kkr.

13. aug 2021, 16:30

PS:

Jeg har kørt 1966 totakter til hverdag, og savner hverken jævnstrømsdynamoen (som aldrig rigtig kunne følge med strømforbruget) eller tromlebremserne. Men alligevel: Jeg er en smule forelsket i den dér Shrike. Så har man da noget som stikker lidt ud fra mængden, selv hvis man er til et SAAB-træf i Sverige.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Spn: Dejlig osepind 96 2T 49kkr.

15. aug 2021, 19:35

Så er det jo nok en US export udgave :-)

Og den må forurene stygt når selv Amerikanerne smider dem på porten :-)

Og de havde 7 liters Vetter !

Det er nu stadig en meget billig veteran, med charme selvtillid og velolieret image.

Billig i forhold til Ford Capri der koster 100kkr +

En billig måde at komme i veteran kredse..med lækker lyd og god TT lugt med race olie..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Spn: Dejlig osepind 96 2T 49kkr.

15. aug 2021, 19:58

US-export udgave... Ja. En ganske særlig én. Læst artiklen? :-D
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Spn: Dejlig osepind 96 2T 49kkr.

16. aug 2021, 09:12

Rigtig fin artikkel...

Bilen ingen rigtig ville have, så sættes prisen ned, og så ryger de som varmt brød :-)

I dag betyder det ikke så meget om den er 841 ccm eller 795 ccm, de er "skyder" ca. samme fart alligevel.

Da V4 kom ville alle have den moderne og fine motor.

Tromebremse er selvfølge lidt "oldnordisk" men det går nok hvis man ikke skal lege " Carlson på taget " Selv skive bremserne på de gamle har en "klassisk følelse" ala: Planlæg din kørsel og kør rundt om forhindringerne :lol:

Men stadig en bilig klassisk vogn..... med nørde effekt. "Eksport udgave"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Spn: Dejlig osepind 96 2T 49kkr.

19. aug 2021, 15:45

Hej Peter

Så lykkedes det mig endelig at få en succesfuld download (her konkurreres med Netflix og TV2play...). Tak for linket til den spændende artikel, som jeg blev en hel del klogere af -bl.a. hvorfor den gamle værkfører i Næstved kaldte min (mors) bil for en amerikanermodel. Det undrede mig -jeg troede egentlig, at det var amerikanske krav, der førte til de større ruder (som jeg nu mener kom allerede fra MY 67). Der var nu intet "amerikaner" over min -det var en "standard-dansker", der sikkert var lidt hengemt og solgt med pænt prisafslag fra ny (hvor listeprisen, så vidt jeg husker, var 18.000 kr. for en totakter og 22.000 kr. for en V4).

Jeg husker ikke dynamoen som et problem, men motoren sprang også i gang ved første vrid på tændingsnøglen (med de rette tændrør og Bougicord-tændkabler, forstås). Tromlebremserne fik jeg udskiftet til skiver efter endeløst bøvl med skævbremsning, vibrationer m.m., men så kørte og bremsede den også perfekt -den bedste vinterbil, jeg nogensinde har kørt i (kun 9K kommer op i nærheden :D ).

Benzinforbruget kunne dog næsten måle sig med Vikings Vetter, så jeg kan egentlig godt forstå, at Californien smækkede døren i for SAABs motorvolumenfinte, selvom 700 shrikes næppe havde gjort den store forskel på deres seriøse smogproblemer.

Testen er også sjov at læse, selvom jeg slet ikke kan genkende beskrivelsen af vejbeliggenhed og komfort -men det skyldes måske dækmonteringen på testbilen (stive Trelleborg diagonaldæk?...). Billedet af motorrummet undrer også lidt: Jeg synes, jeg kan spotte en vekselstrømsgenerator, separatsmøringsbeholder og formodstand til tændspolen, men det er måske et pressefoto af en sportsudgave?

Artiklen giver lyst til at læse mere, så man bør vel melde sig ind i DVK, så man kan få adgang til deres blade. Har SKD en aftale, så man evt. kan få lidt rabat?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Spn: Dejlig osepind 96 2T 49kkr.

20. aug 2021, 14:00

Vetterne ruller da langt på en liter benzin..

Den kan nappe 9,1 km/l !!!
Det er vist ned af Vejlebakken i frigear .

Vil nok hellere fodre Saab-en
Hyggelig Saab, underligt den ikke er solgt.

2T vogne til rimelige priser ser man meget sjældent..

9,1 km/l for en Vette C3 , lyve tal:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/chevr ... t+Corvette

Ps. I annoncen for Saab-en står der: "Bilen har ikke plader men blev synet og godkendt i 2010 og har ikke kørt 500 km siden pladerne blev indleveret i 2017 ".....

Køre den af sig selv.....? Den ruller vel ikke uden plader...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Set på nettet.."