https://shop.speedparts.se/sv/prod/verk ... -90mm.html
Fine ting, når der skal sættes stempler i blokken.
https://www.facebook.com/speedparts.se/ ... 464984911/
Desværre har de ikke en i 91 mm..
Så jeg brugte den tunge vej med old school metoden med ring kompressor.
Men kunne også bare dreje en i bronze...
SPN: Fødering til 90mm stempler
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
SPN: Fødering til 90mm stempler
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: SPN: Fødering til 90mm stempler
Man siger at det rigtige værktøj er det halve arbejde.
Men der er også noget der hedder værktøjs over kill.
419 kr for en ring der kun passer til en stempel diameter
For at spare 10-15 minutter når man monteret 4 stempler.
MVH
Morten
Men der er også noget der hedder værktøjs over kill.
419 kr for en ring der kun passer til en stempel diameter
For at spare 10-15 minutter når man monteret 4 stempler.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: SPN: Fødering til 90mm stempler
Det er værktøj der sikre mod stempelring uheld, hurtig og fejlfri montage.
Det passer til:
Ægte Saab 900
Opel 900
9K 2,0 & 2,3
9-3 2,0 2,3
9-5 2,0 2,3
I std. boring der er 90,0 mm
Det er sjælden de bliver opboret til 90,5 og endnu mere sjældent de bliver boret 2.gang til 91mm
Passe ikke til Saab 900 2,1 da den har 93 mm boring... eller andre sære ikke Saab motorer. (Triumph, V4 ( dog passe den til V4 1,9).
Men den passer fra 70erne og frem til Saab lukkede
Så meget nyttigt og nemt værktøj.
Desuden er prisen lavere. Speedparts giver rabat til medlemmer af Svensk Saab klub
Det passer til:
Ægte Saab 900
Opel 900
9K 2,0 & 2,3
9-3 2,0 2,3
9-5 2,0 2,3
I std. boring der er 90,0 mm
Det er sjælden de bliver opboret til 90,5 og endnu mere sjældent de bliver boret 2.gang til 91mm
Passe ikke til Saab 900 2,1 da den har 93 mm boring... eller andre sære ikke Saab motorer. (Triumph, V4 ( dog passe den til V4 1,9).
Men den passer fra 70erne og frem til Saab lukkede
Så meget nyttigt og nemt værktøj.
Desuden er prisen lavere. Speedparts giver rabat til medlemmer af Svensk Saab klub
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: SPN: Fødering til 90mm stempler
Hvor mange gange om året har du brug for værktøjet?
Som privat mand har jeg brugt det 3 gange siden 1986, forskellige motorer, og alle med forskellig diameter.
1200 kr vs. 89 kr Det var et svært regnestykke.
Og selvom de havde samme diameter så er prisforskellen for stor efter min mening.
Med mindre man hiver stempler op en gang om året.
MVH
Morten
Som privat mand har jeg brugt det 3 gange siden 1986, forskellige motorer, og alle med forskellig diameter.
1200 kr vs. 89 kr Det var et svært regnestykke.
Og selvom de havde samme diameter så er prisforskellen for stor efter min mening.
Med mindre man hiver stempler op en gang om året.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: SPN: Fødering til 90mm stempler
Ret tit.
Har renoveret en del Moto Guzzi motorer sammen med venner og bekendte, de har også 90 mm stempler, når de tunes
og skal hilse at sige at knækker man race stempelring så bliver pungen hurtigt ret tynd.
Stemplerne skulle op og ned to gange i min Cab for at alt var som det skulle være.
Så 14 stk. 90 mm stempler har jeg "født" det sidste år og et enkelt 250 mm stempel. der bruger man også værktøj til at sætte tingende på plads. Det er jo ikke knalleter vi bygger sammen.
Jeg har også special værktøj til fjerne fjederne i OG900, det bliver brugt meget sjælden, sådan ca. hver 5. - 8. år, det vil jeg da nødigt undvære når bjørnefjederen skal ud.
Har også værktøj til at sætte stempelringe på plads i stemplet.
Hvis man bruger fumle metoden uden værktøj til stempelringe, stresse bunden at stempelringen, og der introduceres mikrorevner, der gør at levetiden ikke ligefremt forlænges. Har set alt for mange knækkede stempelringe når cylindre hives op eller stempler trækkes op af blokken
Samme med montage/demontage værktøj til remskiven på servopumpen på OG900/9K, bruger det nok 3-4 gang i mit liv, men godt at have værktøjet når det skal bruges...
Men ok, hvis man nøges med en skrutrækker og et et bøjet søm, fint med det, men så skal man nok ikke fix de gamle biler selv, eller totalt renoverer turbomotorer.
Skulle have lavet noget svejse arbejde, kostede i byen 19kkr. Et nyt svejseværk kostede 10kkr, så efter første job var det betalt
Elsker godt værktøj, der virker og er klar når det skal bruges....
Har renoveret en del Moto Guzzi motorer sammen med venner og bekendte, de har også 90 mm stempler, når de tunes
og skal hilse at sige at knækker man race stempelring så bliver pungen hurtigt ret tynd.
Stemplerne skulle op og ned to gange i min Cab for at alt var som det skulle være.
Så 14 stk. 90 mm stempler har jeg "født" det sidste år og et enkelt 250 mm stempel. der bruger man også værktøj til at sætte tingende på plads. Det er jo ikke knalleter vi bygger sammen.
Jeg har også special værktøj til fjerne fjederne i OG900, det bliver brugt meget sjælden, sådan ca. hver 5. - 8. år, det vil jeg da nødigt undvære når bjørnefjederen skal ud.
Har også værktøj til at sætte stempelringe på plads i stemplet.
Hvis man bruger fumle metoden uden værktøj til stempelringe, stresse bunden at stempelringen, og der introduceres mikrorevner, der gør at levetiden ikke ligefremt forlænges. Har set alt for mange knækkede stempelringe når cylindre hives op eller stempler trækkes op af blokken
Samme med montage/demontage værktøj til remskiven på servopumpen på OG900/9K, bruger det nok 3-4 gang i mit liv, men godt at have værktøjet når det skal bruges...
Men ok, hvis man nøges med en skrutrækker og et et bøjet søm, fint med det, men så skal man nok ikke fix de gamle biler selv, eller totalt renoverer turbomotorer.
Skulle have lavet noget svejse arbejde, kostede i byen 19kkr. Et nyt svejseværk kostede 10kkr, så efter første job var det betalt
Elsker godt værktøj, der virker og er klar når det skal bruges....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"