Hvis man vil have det nemt er her olie filtret til Alle Saab motorer:
https://saabklubben-reservdelar.se/9-5- ... efilter-0/
(Gælder ikke 2T da de ikke har motoroliefilter, samt B207 og frem da det ikke er en "Saab" motor, det er en GM motor)
Så re filtret også leveret i den blå farve et ægte Saab filter skal have.
(Ikke fra Mexico i sort som GM enhedern ).
Desuden har filtret hakkerne i enden så oliefilter toppen til topnøglen passe på enheden...
og med fin skrift
(I Saab Klub Danmark slås man om paragraffer og kuperier, i den Svenske Saab klub skaffer de nye stumper )
Oliefilter til Saab motorer
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Oliefilter til Saab motorer
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Oliefilter til Saab motorer
Hej Viking
Fint nok med det pæne ydre, men hvad er der indeni? Der står jo intet om, hvor det er lavet, og efter hvilke specifikationer.
GM's (hvoraf alle dem, jeg har købt, er lavet i Polen -Polski Fiat-kvalitet?) er et "long life"-filter, hvad der så skal lægges i det. Jeg husker, da GM fik indflydelse, at OG900 Turbo pludselig ikke længere behøvede et særligt filter (formentlig med bedre flow end standardfilteret). Hvis SSK var lidt mere gavmild med info om deres filter, var det da værd at overveje, men ellers er det vel mere trygt at satse på en mærkevareproducent (fx Mann), der selv står for produktionen og står inde for kvaliteten med deres gode navn og rygte?
Og helt enig i dine betragtninger om SKD's prioriteringer .
Mvh/NC
Fint nok med det pæne ydre, men hvad er der indeni? Der står jo intet om, hvor det er lavet, og efter hvilke specifikationer.
GM's (hvoraf alle dem, jeg har købt, er lavet i Polen -Polski Fiat-kvalitet?) er et "long life"-filter, hvad der så skal lægges i det. Jeg husker, da GM fik indflydelse, at OG900 Turbo pludselig ikke længere behøvede et særligt filter (formentlig med bedre flow end standardfilteret). Hvis SSK var lidt mere gavmild med info om deres filter, var det da værd at overveje, men ellers er det vel mere trygt at satse på en mærkevareproducent (fx Mann), der selv står for produktionen og står inde for kvaliteten med deres gode navn og rygte?
Og helt enig i dine betragtninger om SKD's prioriteringer .
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Oliefilter til Saab motorer
Bruger også selv Mann til min Saab, Jag og Clio.
Kvalitets olie og kvalitet filtre er er billige
Motor harveri er vildt kostbar
En overgang brugte jeg GM filter på min Saab 9000. Der rustede fílterhuset en vinter så filtret blev utæt.
Så ja: GM filter er FMO / Polski Fiat kvalit.... eller fso polski (pille næse) polonez kvali
Vedlagt er foto af ypperligste pille næse design.... Der virker GM filteret godt nok
Kvalitets olie og kvalitet filtre er er billige
Motor harveri er vildt kostbar
En overgang brugte jeg GM filter på min Saab 9000. Der rustede fílterhuset en vinter så filtret blev utæt.
Så ja: GM filter er FMO / Polski Fiat kvalit.... eller fso polski (pille næse) polonez kvali
Vedlagt er foto af ypperligste pille næse design.... Der virker GM filteret godt nok
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Oliefilter til Saab motorer
Jeg tror heller ikke, det passer til SAAB 99E i de første årgange ( 1,7 L Triumph motor), men jeg er ikke 100% sikkerviking skrev: ↑20. jun 2019, 12:07Hvis man vil have det nemt er her olie filtret til Alle Saab motorer:
https://saabklubben-reservdelar.se/9-5- ... efilter-0/
(Gælder ikke 2T da de ikke har motoroliefilter, samt B207 og frem da det ikke er en "Saab" motor, det er en GM motor)
Sláinte
Mick
Mick
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Oliefilter til Saab motorer
Oliefiltre bør passe alle SAAB 4-cylindrede med undtagelse af b207 og nyere.
V4 og B-motor kan derudover passe et lidt større filter som også anbefales til disse motorer da det øger den meget lille olievolumen en smule. Triumph motoren kan vist også tage det lidt større filter, men jeg har aldrig prøvet.
Derudover passer denne type filter også B308E. 6-cylindrede har normalt et andet filter men, for at få plads til turboen installerede SAAB et "relokeringskit" og valgte så at filtret skulle dele gevind med de 4-cylindrede. Jeg mener at SAAB filtret er 3/4" rørgevind hvor B258i/B308i filtret har 18mm rørgevind.
SAAB nørderi på højt plan
MVH Mads
V4 og B-motor kan derudover passe et lidt større filter som også anbefales til disse motorer da det øger den meget lille olievolumen en smule. Triumph motoren kan vist også tage det lidt større filter, men jeg har aldrig prøvet.
Derudover passer denne type filter også B308E. 6-cylindrede har normalt et andet filter men, for at få plads til turboen installerede SAAB et "relokeringskit" og valgte så at filtret skulle dele gevind med de 4-cylindrede. Jeg mener at SAAB filtret er 3/4" rørgevind hvor B258i/B308i filtret har 18mm rørgevind.
SAAB nørderi på højt plan
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Oliefilter til Saab motorer
Hej
Herligt med SAAB-nørderi på højt plan . Hvis man vil prøve noget andet, er Mobil også leveringsdygtige:
https://mobiloil.com/en/product-selecto ... KEdBUyk%3d.
Deres filterfinder er dog ikke særligt betryggende...
Mvh/NC
Herligt med SAAB-nørderi på højt plan . Hvis man vil prøve noget andet, er Mobil også leveringsdygtige:
https://mobiloil.com/en/product-selecto ... KEdBUyk%3d.
Deres filterfinder er dog ikke særligt betryggende...
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66