Banner cycler

Spn: OG9-3 ttid 130hk wagon "få km"

Ser du noget interessant til salg på nettet så skal det ind her. Indlæg slettes automatisk efter 1 måned!!
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Spn: OG9-3 ttid 130hk wagon "få km"

15. apr 2021, 11:56

Nice vogn
139kkm er ikke helt "få km" men diesel må ikke have kørt meget få km, så tilstopper de bare i DPF , ERG mv.


https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/saab/ ... 8-Saab+9-3


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Spn: OG9-3 ttid 130hk wagon "få km"

16. apr 2021, 20:02

Flot bil. Når man kigger på bilbasen mm. er det svært at finde en tilsvarende ikke-SAAB i samme prisklasse der ser lige så godt ud. Men det er jo en subjektiv vurdering, og man er jo nok lidt farvet after at have fravalgt stort set alle andre bilmærker de sidste ca. 20 år :roll:

Nu er diesel jo pludselig også blevet håbløst umoderne, hvilket betyder at priserne er blevet mere spiselige for den "økonomisk bevidste" forbruger, (dvs. en nærig personer som undertegnede). Dette paret med at jeg har ca. 35-40 minutters kørsel til/fra arbejde gør mit kørselsmønster bedre egnet til en moderne diesel end det tidligere har været. Det er dog ren landevej, så det vil sikkert være en god idé at køre en 15-20 minutter på motorvej et par gange om måneden for at aktivere partikelfiltrets regenerering korrekt.

Men det efterlader stadig en del tvivl om hvorvidt det er en god idé at købe en moderne dieselbil med over 100kkm på tælleren og mere eller mindre ukendt servicehistorik :?

Udover Vikings 3 bogstavs forkortelser, er der så nogen der ved noget om DMF, altså dobbeltmasse svinghjul? Når man søger på nettet er der mange der beskriver om 1,9-tid-motoren at de har skulle skifte det 100-150.000 km, men jeg har også læst at ttid skulle kunne holde længere. Jeg har dog ikke kunnet finde nogen specifikke erfaringer om ttid svinghjulet. Måske fordi der er så få af dem og at de er så gamle nu at man bare anser det som alm. vedligehold på en gammel bil, eller også kører folk bare med fejlen, da nyt svinghjul vil koste mere end bilen er værd at udbedre (i andre lande end DK i hvert fald). Hvis det skal skiftes inden bilen har kørt 200kkm, så er det da i hvertfald et anseeligt beløb man skal sætte til side for at få det udbedret. Samtidig skifter man jo selvfølgelig også kobling og diverse hydrauliske komponenter. Så jeg vil gætte på mellem kr. 10 og 20k på et uafhængigt værksted?

DPF og EGR samt tilkoksning af turbo er jeg ikke specielt bange for, bare bilen er nogenlunde "frisk" ved overtagelse.
Min søster og svoger købte for ca 8 år siden en brugt Skoda Octavia 1,6 tdi som nu har rundet 300kkm uden de store problemer. Det er "dieselgate" modellen som har fået VAG's opdatering og ellers er helt original. Den har ellers ikke haft de optimale betingelser da min søster har under 5 km på arbejde daglig, og derudover kører hun en eller to gange om ugen en ca. 30 minutters, ud/hjem, tur hvor 15-20 minutter er på motorvej. Det eneste de gør udover alm. service er at tilsætte bell-add diesel additiv ved næsten hver tankning.

Man hører mange skrækhistorier, men for de fleste fungerer det vist rimeligt godt. Ellers ville der nok ikke stadigvæk være så mange dieselbiler på vejene. Især nu hvor de er blevet håbløst umoderne.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Spn: OG9-3 ttid 130hk wagon "få km"

16. apr 2021, 22:59

25km/l for vores diesel syntes jeg ikke er håbløst umoderne.
Desuden skiftet man ikke så meget gear og de er dejlige til trailer kørsel

Husk at skifte vandpunpe når tandem skiftes, speedy herfra mindste en diesel motor pgs. af det.

Ellers er de meget stabile.

De æder vist ERG ventilen af og til. Med det gør benzin biler også...

Frisk olie, ny tandem mv, så ruller de bare langt....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: Spn: OG9-3 ttid 130hk wagon "få km"

17. apr 2021, 15:46

Jeg havde jo indtil årsskiftet en ttid (godt nok den store med 200hk).

Den har kørt super fint, men jeg passede den jo også med olieskift for hver 12.000km samt rens af EGR for hver 50.000 samt Bell Add Diesel City i hver tankning. Ham der har købt min (247.000km ved skift) har fået en meget fin ttid'er at køre i.

TTIDeren er en meget robust motor, så jeg ville faktisk ikke være så nervøs. Ville jeg få den gået efter og tjekket - ja da!

Ville jeg få den renset helt igennem samt skyllet (eller i hvert fald) tjekket DPF - ja, helt sikkert. Der sidder med garanti en del sod i den med de få km, men lad os så sige at det koster 5-10.000kr at få gjort, så er der også pænt mange km i den fine bil..

Den skal bare have hirsch - ellers er de 130hk sgu noget bovlamt!

/J
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Spn: OG9-3 ttid 130hk wagon "få km"

17. apr 2021, 21:44

Tak Jannek, for at du vil dele dine erfaringer. Ja 130hk virker lidt i underkanten, men med 300+ nm tror jeg den er frisk nok til almindelig hverdagskørsel på landevej. Men ellers har også haft kig på den anden der er til salg med 180/200 hk. Det er dog "panda" modellen med morfar undervogn, hvilket egentlig passer mig fint.

Jeg går ikke ud fra at du havde dårlige oplevelser med kobling/svinghjul i dit ejerskab? Jeg kan godt forestille mig at de fra fabrikken har lavet kobling og svinghjul lidt kraftigere til 180hk modellen.

Men ellers er jeg ikke så bange for de mekaniske ting der kan klares "ovenfra" så som tandrem og vandpumpe mm. Jeg har dog ikke plads og grej til at hive motor/gearkasse ud, så til det må den på værksted. Så derfor kunne det være rart at disse ikke lige står af de første par år man kører i den.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Spn: OG9-3 ttid 130hk wagon "få km"

18. apr 2021, 07:46

25 km/l er helt fint.
Det har flere "moderne" biler, der lover meget mere svært ved, at overholde i virkeligheden. :roll:

Jeg har kolleger, der kan sode deres dieselbiler til på 5000 km eller mindre. Jeg tror den nye "rekord" er 3000 km.
Så skal de en tur til Randers på motorvejen i 3 gear og tilbage eller på værksted.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Spn: OG9-3 ttid 130hk wagon "få km"

18. apr 2021, 16:28

Benzin med 6 gears har også dual mass svinghjul så når du skifter kobling på dem er det også et nyt svinghjul. Mit blev skiftet ved 160k men det kan jo overhovedet ikke bruges til noget når den anden er en diesel. Men ca. 13 tusind kr
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Spn: OG9-3 ttid 130hk wagon "få km"

18. apr 2021, 21:13

De skriver 25km/l, min 75hk Td ruller 25,7km/l på nær når den pukler motorvej så ruller den 23km/l.

Men der er i grunden også fint.
Partikkelfilter er aldrig adskilt, ERG aldrig adskilt, kikkede til det (Dvs ERG og manifold) efter 220kkm, der så det ok ud..

Tror det har noget at gøre med at den bestem ikke er tunet, så den spyer ikke store sorte skyet kul ud i DPFen.

Desuden får den aldrig så meget gas..


Men tilbage til TTID vognen, den skal nok holde, bare giv den 2500-3000 rpm på motorvejen konstant i 20 min. ved ca. 110 km/t så bliver DPFen ren.

ERG og manifold bør renset ved et service.

Hvis de har kørt for meget by og slatkørsel så går
hårdt ud over dysserne. Men km. og alder ser fornuftig ud på den linkede vogn
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Spn: OG9-3 ttid 130hk wagon "få km"

19. apr 2021, 21:37

Tak Esben. Prisen for koblingsskift kan man sikkert godt regne med stort set er den samme da det meste jo er arbejdsløn.

Ang. brændstoføkonomi så plejer SAAB at være meget konservative med deres opgivelser. Jeg tror næsten alle de SAAB jeg har ejet har gået mindst 1km/l længere end lovet. Eksempelvis min 9-5 V6 der er opgivet til 9 km/l og jeg har i snit over knap 25kkm opnået lidt under 11. Jeg tør ikke satse på at deres dieseler skyder tilsvarende under mål, men hvis de lovet 18 er jeg tilbageholdende optimistisk.

Sjovt nok synes jeg at kunne huske diverse FDM test fra onkring 2010 da SAABen var ny hvor de testede Peugeot, Fiat og diverse koreanere som alle var opgivet til at gå langt over 20 km/l men efter FDMs test gik de alle sammen ret konsistent ca. 16km/l. Audi og lignende er også angivet til at gå væsentligt længere end en tilsvarende SAAB, så SAAB er nok dem der kommer tættest på det opgivne.

Jeg prøvede lige at tjekke spritmonitor.de, hvor der dog ikke er ret mange SAAB. Ud af 10 MY2010-2012 med manuel har de et Ø på 6,25l/100km hvilket er nøjagtig 16 km/l, så det er nok det tal man skal gå ud fra.

Men vedligehold og korrekt kørsel er meget vigtigt på en diesel, hvorfor jeg også kun tør overveje sådan en da mit nuværende kørselsmønster svarer til FDMs anbefalinger for at køre diesel.
Så kan det være jeg bliver nødt til at tage en tur i 3. gear til Randers en gang i mellem hvis det viser sig at være nødvendigt, også selvom det nok ikke er det bedste for brændstoføkonomien :|

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Spn: OG9-3 ttid 130hk wagon "få km"

20. apr 2021, 08:30

Det med DPF og regenerering, så kan det gøres hyggeligt ala "Italian tune up" :-)

Den slags service kan vi godt li med Saab-en.

Dvs. 110-130 kmt ( hvor det er tilladt ) ikke højeste gear, dvs. i 4 gear eller 5. for 6 trins ) 2500-3000 rpm 20 min. fast hastighed og helst ikke for meget af kørsel op af Gudenå bakkerne eller Hallandsåsen mv. Motoren med hurtige omdt. under jævn og ikke for kraftig belastning.

Har lige gjort det i Vores Clio, der pga. Corona nedlukning ikke har pendlet så meget, og kun loppet rundt lokalt.

Den fik the "Italian tune up" på E85 efter Rander i weekenden. Det hjalp. Så blev "hun" frisk igen.

ERG forvent jævntlig service af den.

Skift tandrem og vandpump tidligere end foreskrifterne og så har du en km æder der bare ruller.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Set på nettet.."