Banner cycler

SPFB: Flot 9K fra '98

Ser du noget interessant til salg på nettet så skal det ind her. Indlæg slettes automatisk efter 1 måned!!
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

SPFB: Flot 9K fra '98

2. jul 2021, 13:45

Hej

Jeg er blevet gjort opmærksom på nedenstående, der åbenbart kun er til at finde på FB. Mon ikke den kunne have interesse? (I mine øjne mangler den turbo og morfargear, men den ser godt nok flot ud).

https://www.facebook.com/Verninge-Auto-168940453196055/

Mvh/NC


9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: SPFB: Flot 9K fra '98

2. jul 2021, 19:03

Morfargearet kan man vel til nød undvære, selvom det er stærkt vanedannende. Derimod kan man da ikke undvære hverken turbo'en eller alt det lækre tingeltangel der er proppet i en A50 eller Aero.
Og hvor er den originale radio :?:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: SPFB: Flot 9K fra '98

2. jul 2021, 22:30

Hej Carlsson

Du har jo sådan set ret, og min hjemmelsmand lægger nok mere vægt på et langt, billigt og ukompliceret ejerskab af det vigtigste: En SAAB :wink: . Og det kan man sikkert sagtens få: Udover brandskatning har man givetvis en både sikker og driftssikker bil, som man kan glæde sig over i hverdagen, indtil man bliver tvunget over i noget elektrisk (eller får et enkeltværelse downunder :? ).

Du har da ret med radioen, men er det ikke noget, som vi bare tager med fra bil til bil, når det kun er at skifte over i DIN-monteringen? Jeg har taget min Visby med hele vejen fra mine sidste OG900 (og har så et par ekstra "nysmarte", hvis den originale mod forventning skulle svigte).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: SPFB: Flot 9K fra '98

2. jul 2021, 23:25

Min radio sidder da nøjagtig samme sted hvor Saab satte den i 1997, og den virker da stadigt fortrinligt på trods af elektronikindustriens lobbyarbejde med at få lukket fm båndet. Den bliver da heller ikke slidt op da jeg stort set aldrig bruger den, men jeg synes da det er 8) at have en 24 år gammel radio i en 24 år gammel bil og at begge dele naturligvis fungerer fejlfrit.
Det kan jo også være at den omtalte bil slet ikke havde radio fra fabrikken, da det jo tydeligvis er skrabeudgaven.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SPFB: Flot 9K fra '98

3. jul 2021, 10:03

"Saab"/Clarion Alpine bilradioer har aldrig været noget værd at skrive hjem efter, slet ikke med 180% afgift...

Det er lidt lige som om de ikke kunne få en billig aftale med Blaupunkt.. som tyskerne havde.

Mange skifter selv radio til noget med navigation, blåtand osv....

Blaupunkt har løsning på det:

https://customaudio.dk/shop/blaupunkt-b ... tChanged=1


Man skal op i midt 00 erne og i Aero + tilkøb før lyden bliver tålelig i Saab...

Så lyden tilkøbes... få mangler en kassettespiller der er +25 år gammel.



Hvis man skal have en super stabil 9000, er det uden turbo.
Turbo systemet er nice, men har mange finurligheder, er kostbart i drift og rep...

Saab kom til sidst i V6, men den var lidt slap.

Den skulle have haft en 3,2 V6 alu sugemotor ala Alfa 3,2 Busso motoren.


Så kan godt forstå der ønskes en 9000 sugemotor.

Men 9000 er gammel, så lave drift omkostninger bliver meget svært. Bl.a. pga. Saab 9 K har el drilleri.

De blev lavet i en tid hvor blyindholdet og flusmidlet i loddetin blev reduceret, hvilket giver svage lodninger der går til.

Problemet findes i ECU, lygterelæ, viskerrelæ, cruise, alarmbox printkort i instrumenterne osv osv....

Så med en gammel 9k skal man være "fingernem" ellers bliver ejerudgiften høj...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SPFB: Flot 9K fra '98

3. jul 2021, 10:41

Ps. Jeg kan selv rigtig godt li Saab 9000 turbo, især 2,3 R motoren...

Har selv haft flere, både nye og brugte, både suge og turbo, men billige i drift vil jeg ikke kalde dem .-)

Den billigste, i drift jeg har haft var en 9000 CDS exec. 2,0 sugemotor med autogear, træ og "læjer". Super driftstabil, men den var også ny, og vi brugte den 300 kkm. UDEN motorproblem (så som toppakning, kæder eller lignend).

Fik kun skiftet ventildækselpakning 2 gange, renset tomgangsventil og ny udstødning en gang..

Samt olieskift hver 10kkm.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: SPFB: Flot 9K fra '98

4. jul 2021, 14:40

Tja NC, jeg kan jo da godt se at vi bliver nød til at skille os af med vores 9000'ere.

1) De er gamle og går ustandselig i stykker.
2) De har en Saab turbo motor istedet for en italiensk kvalitetsmotor.
3) Jeg har tilmed en elendig original radio med utålelig lyd og 180% skat i min :(
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SPFB: Flot 9K fra '98

5. jul 2021, 06:22

Saab 9000 V6 har IKKE en Saab kvalitetsmotor.

Den har arvet en "oldgammel" halv slap og trist GM ting.
Saab og GM burde have lavet noget som Alfa Busso motoren.

Den motor i 3,0 og 3,2 er samme eller bedre kvalitet end Saab B234R og svarer til en tunet udgave af B234, "bare" som sugemotor, med lavere vægt og samme brændstofforbrug..

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_V6_engine

Ærgerligt at samarbejdet mht. 9000 platformen og teknologi ikke gav adgang til en vaks V6.

Er Saab 9000 dårlig kvalitet ?

Nej de var velbygget, men er nu ca. 25 år gamle og kræver en del rep og vedligehold at holde dem fejlfri synbare og rullende...

Mange bliver lokket af deres lave købspris i dag, men glemmer at kikke på slutregningen for at holde en aldrende vogn rullende..

Min erfaring med 9000 er: Velkørende og rimelig stabil, men kræver meget for at holde dem i sikker og fejlfri stand...

Selv slap jeg 9000 bilerne for ca. 12 år siden, og de er næppe lige pludselig blevet bedre i el og mekanik af flere år og flere km. bag sig.

Dejlig klassisk hobby vogn, men der skal en solid pengepung til at holde en 9000 turbo rullende 30-40kkm årlig i dag..Hvis man ikke selv kan være skrue mester..
Bedre er de i sugemotor, de er mere stabile, men bare lidt sløve.

Man skal holde et vågent øje for rust, for de har deres "hygge" steder, efter 25 år med vinter salt..

Er de dårligere end andre 25 år gamle biler ?

Bestemt ikke, men de "andre" er også rep. tunge i den alder og km. tal..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: SPFB: Flot 9K fra '98

5. jul 2021, 16:01

Hej Carlsson

Ja, det er nok klogest at skifte til noget mere moderne. Og det ses jo klart her på stedet, at en nyere SAAB er garant for et problemfrit ejerskab -eller? :? Nå, der er sikkert ingen, der hverken vil eje eller have sådan en ustabil, firecylindret møgspand, så vi er vel tvangsindlagt til at halte videre i nogle år endnu :D .

I modsætning til dig bruger jeg min radio flittigt (også kasettedelen...), så den er et helt uundværligt stykke udstyr for mig. Jeg købte den som 40-års fødselsdagsgave til mig selv, så det er samme årgang som din. Den var dog nedsat fra 4000 til 1500 kr., så reelt er den nok nogle år ældre -sikkert meget passende til min '94-er. Hvad prisen oprindeligt ville være med 180% oveni, tør man jo slet ikke tænke på. Det er en Grundig (hvem der så stod bag dem på det tidspunkt), og blev solgt som den "ideelle radio til din SAAB 900/9000" (kan bl.a. skifte displayfarve fra rødt over orange til grønt). Den har RDS/EON, kan betjenes i blinde, og spiller rent og naturtro som en B&O (med de rette højttalere, forstås...). Jeg fortryder blot, at jeg aldrig fik fat i den tilhørende CD-skifter.

Mht. højttalere, så fandt jeg først med min seneste CDE (købt af en dansker til brug i Frankrig) ud af, at SAAB også kunne finde ud af at montere gode højttalere. Så Viking: Hvis du kun har oplevet SAAB 9K-lyd "optimeret" til det danske marked, kan jeg godt forstå din reservation.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SPFB: Flot 9K fra '98

5. jul 2021, 18:06

Jeg har kun ejet en Dansk solgt Saab 9K.

En CDE T 2,3 mit alles, inkl. Fuld lyd pakke fra Saab.

Har tidl. haft Aero 9K nye i England, der kom de med fuld lydpakke... rimelige og i forhold til 90erne god lyd..

Men fantastisk var Saab audio lyden i 90erne aldrig.

Lyden i min T16 Cab: 🤣

Lyder lidt som en billig transistor radio i en plastikspand..

Men ok en sommer strand bil, har ikke brug for B&O lyd...




Når jeg sammenligner med lyden i min Jag med 14 højtalere plus sub... ja så er Saab lyden noget tam..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: SPFB: Flot 9K fra '98

5. jul 2021, 23:27

Ja NC, der er jo ingen tvivl om at vi bare har været svineheldige at de elendige b204/b234 motorer ikke har brækket sig for længe siden.
Det er da også et sandt mirakel at sådan et par gamle skodøser stadig kan køre.
Jeg vil straks gå i gang med at få skilt mig af med ådslet og få købt mig et ordentligt køretøj. Jeg kan se at Alfa åbenbart er langt bedre kvalitet, så dem vil jeg da naturligvis prioritere. Italienerne og englænderne er jo også kendte for at lave biler af ekstrem høj kvalitet. Mange kan vel stadig huske at Saab 9000 havde en italiensk tvilling af utrolig høj kvalitet og at Saab'en bare var en skodbil med den elendige turbomotor :lol:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SPFB: Flot 9K fra '98

7. jul 2021, 11:28

Jag og Alfa overlevede, Saab blev trukket ned i et GM hul.

Bygger Alfa gode biler: Nej stadig ikke...

Flotte er de. Men deres Busso motor var unik god kvalitet... (Må være en fejl) de stoppede også med dem i start 00erne.

Jag overlevede og bygget stadig lækre vogne..

Jag var forfærdelig kvalitet under Layland og man skal holde sig væk ind de kom med nybygger V8.
Og helst ikke før 2003 og frem..

En overgang byggede de noget på Mondeo platform og motor 🤨, det stoppede.

Samme issue som da Saab byggede på Opel astma platform og motor...

Det gav dårligt navn, og folk køber ikke en anderledes indpakket Opel Astma..

Er Saab en skodvogn: Nej de byggede gode turbo motorer ind til B205/B235, der var en skod motor, selve bil var ok kvalitet.

Saab 9000 var en velbygget bil, men de er gamle nu, og vintersalt har været hårde ved dem...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Set på nettet.."