Banner cycler

Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

Ser du noget interessant til salg på nettet så skal det ind her. Indlæg slettes automatisk efter 1 måned!!
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13051
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

12. dec 2021, 10:17

Så bliver der ikke mere klassisk Saab..

99er med de rigtige instrumenter og flotte krom kofangere samt de flotte smalle baglygter...

Mums.....

(1,7 motoren er ikke mums men der kan altid stoppes en rigtig Saab motor i. )

https://www.dba.dk/saab-99-17-benzin-mo ... er+-+Biler


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

12. dec 2021, 10:27

Nå, er den nu kommet ned til Fyn :lol:
Ja, de flytter lidt rundt på de usælgelige biler. Så prøver Læborg, så CCCars, så Jens Noer og på et tidspunkt skal det nok lykkes.
Denne har før været prissat til 105, 90 og 85 tkr, og hvis jeg ikke husker galt haft tre udbydere i det mere end et år lange salgsforløb.
Der må være nogle herinde, der fysisk har set på den og måske kan forklare, hvorfor den ikke er solgt for længst?
Mvh, Niels-Erik
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12242
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

12. dec 2021, 18:05

Jeg har en sådan fætter. Den kører kanonfedt. Den er sjögrön. Osse en '69, stel nr. *2643*. Det er ikke chrom, det er poleret rustfrit.
Den kostede 1 klik. Triumph motoren var i bagagerummet. Gearkassen var i en murerspand. Udstødning var i kabinen. Motor/gearkasse gik i metalskrotten.
Bilen fik en SAAB 2.0 '76 motor "B" og 4 gear kasse. SAAB sagde at det er ikke muligt. Javel. Bilen blev ombygget. Jeg lavede stræbere under motor/gearkasse og jeg skar motorophæng fra en senere årgang. Jeg svejsede med en ESAB 250 A CO2 værk.
Det blev godt. Myndigheden opdagede ingenting. Bilen var smårådden. Den blev fuldsvejset. Den blev synet.
En fed gryde. 100 heste i en 1060 kg. vogn er nok. :biglove
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

12. dec 2021, 19:20

Men.....

Dog noget af en "ommer" med listerne til for/bagrude...... :roll:
Notnice.r.png
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12242
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

12. dec 2021, 21:20

Det ved jeg ikke. Listerne sidder pænt på min bil. Måske "lynrudeskifterne" har rodet med ruderne. Alt klares over en kop kaffe.
Jeg ser at yippyebilsælgerne har haft bilen. Den har fået nok en salgslakering. Maling og kit dækker alt skidt.
Samme sælgere taler om en "ren handel". Well, jeg har ikke oplevet en beskidt handel fra private..
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12242
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

12. dec 2021, 21:33

En tidlig 99 har 2 metalvinkelfittings til gummilisten i nederste hjørner. De mangler. Sjusk.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

12. dec 2021, 23:36

Edwins skrev:
12. dec 2021, 21:33
En tidlig 99 har 2 metalvinkelfittings til gummilisten i nederste hjørner. De mangler. Sjusk.

Ja, det er ofte de små ting/detaljer som der "ødelægger" det :?
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 675
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

13. dec 2021, 00:48

Hej

Der ses da et par tvivlsomme detaljer på et par af de mange billeder. Og så er det noget mistænkeligt, at der med mange billeder ikke er ét eneste af interiøret :roll: . Hvad mon det ligner?

Men den må absolut være en sjældenhed efterhånden, så hvis den ellers er sund, er det vel næsten helligbrøde at opgradere fra den originale Triumph-motor med friløbs-gearkasse og andet godt (og spinkelt) hentet fra V4-hylderne. Sommerkørsel af en kyndig og skånsom chauffør holder den jo nok til... :wink:

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12242
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

13. dec 2021, 01:59

De første 99 brugte SAAB 96V4 friløbsnav. Fedt nok. Navene blev rusket i stykker af de større motorer, ergo: Slut med friløb. Øv.
Triumph var en katastrofe. Skråtstillede topstykkestagbolte. For lidt land mellem cylindrene. Ødelagde toppakninger. For små krumtaplejer. Det vidste SAAB godt. SAAB ændrede disse fejl. Det blev en god, solid motor.
De første gearkasser havde sintrede aksler. Aksler som porcelæn. Det blev ændret.
Min gearkasse i en murerspand blev smadret, da bilen skulle lægges i bakgear. GUNK!
SAABs egen motor/gearkasse blev installeret, da jeg ikke ville orke at rode med den gamle motor/gearkasse, jeg skulle bare køre med den. Det gjorde jeg også.
Bilen blev købt for egen brug. Er den uoriginal? Jaa, muligt, det rager mig en høstblomst. :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13051
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

14. dec 2021, 11:00

og det er netop 99 bilen der er stamfader til OG900 mht. meget teknink.

Det er samme gearkasse de anvender fra 1968-1993 !!

Udviklet af Triumph, ombygget af Saab. Men den er kun designet til en 1,7 sugemotor.

Der kommer 2,0 B motor på meget hurtigt, og det går fint, meeeen da man begynder at mokse en turbo på motoren holder "gærkassen" ikke.

Gærkassen bliver forbedret et par gange. Går fra 4 gear til 5 gear, får kraftigere hovedlejer osv. Men svag er den stadig. Der er sempelthen for mange og for store huller i den, så den flexer under belastning.

og hvorfor hedder den "gærkasse" ? :

Gearkassen er ikke som "normalt" boltet på enden af motoren, den er boltet nedenunder motoren, bygget i aluminimum og indeholder sump bundkar af motorolie og egen gearolie.
Det betyder at gearkassen udsættes for voldsom varme fra motorolien, hvilket gør at den vokser meget med temperaturer, og bliver en "gærkasse"

Den meget udvidelse gør at gear ikke altid kommer ordentligt i indgreb, tollerancer kommer ud over speck osv. Værste problem er sommer bykørsel med godt med turbo tryk og stop, derefter hård acc. Det kan gærkassen ikke li.

Så vær god ved gearkassen på 99 og 900, de er sårbare og med T16 er de direkte underdimensioneret. Gode T16 gearkasser er hyper svære at skaffe nu...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1422
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

14. dec 2021, 16:29

Den ekstra teoretiske varme er det mindste problem, der kan løses med mere køling.
Hoved problemet er at gearkassen er konstrueret til en moment svag 1.7l motor, og derefter blev brugt til noget der svarede til en 3,5 l motor!
Og da gearkassen ikke kan vokse i diameter, så bliver man begrænset,
Hovedstyrken ligger i diameterene. på aksler, lejer, og gearhjul, og ikke på arbejds temperaturen.
Meget forenklet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12242
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

14. dec 2021, 19:26

De taler om at væggene i kassen er for svage til de store kræfter, når man tuner motoren.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

14. dec 2021, 22:57

Edwins skrev:
14. dec 2021, 19:26
De taler om at væggene i kassen er for svage til de store kræfter, når man tuner motoren.

Det er de også, der er alt for lidt gods i dem :roll:

"Internt" har man altid sagt, at 250 Hk er max -
og det så sammen med en stor portion fornuft under kørsel :mrgreen:
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13051
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

15. dec 2021, 18:47

99/900 gearkassen er velkendt for at være en svag konstruktion. Designet i 60erne til ca. 65 hk..

Den er lavet med et kæmpe "hul" i enden som vrider sig under belastning så tandhjul ikke går i rigtigt indgreb.
Hullet er dækket af en tynd blikplade.. :roll:

Første trin i at øge holdbarheden er at udskifte blikpladen med et ordentlig endedæksel i kraftig stålplade..
2. trin er forstærkning indvendigt.
3. trin er udskiftning af hovedlejet til sidste type i forbedret kraftigt design.
4. trin er ekstern oliekøler.

Og så ender man med en gærkasse der kan holde til max 200 hk, og den har det stadigt svært når den bliver rigtig varm ved bykørsel, så bliver den sloppy/slasket og upræcis.

Selv med T16 i std trim er den nødlidende.
Hvor gear ligget mærkeligt, 1 gear er alt for lavt og der er langt til 2. gear.

Og den har nemt ved at futte af. Udskiftning af den, "OMG" $$$$$$. Først skal motoren ud, så skal kassen boltes af og så bikset med at sætte kassen på så den bliver tæt igen... meget tidskrævende og besværligt.
Samtidig er tandstangen en svag konstruktion, der også opgiver ævre langt før forventet tid...

Og så er der automatgear versionen :shock: :lol:

Den skal helst forbigået i stilhed...


Men en god 99 er med ca. 65 hk uden servo, så går det fint...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13051
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

15. dec 2021, 19:38

Men et proppet bagagerum med gode pakker og kurs mod ødegårde, og den her på mono radioen:

https://m.youtube.com/watch?v=XZTzai1H9DM

Så er Saab livet godt...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12242
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

15. dec 2021, 22:05

Hmm, Classic 900 havde en solid GM Saginaw tandstang, bedre end det andet skrammel. Andre amerikanske off-road biler fik deres tandstangstyring udskiftet til Saginaw, bla. Jeep, Ford og andre mærker.

De første 99 havde altså 87 heste.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4463
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

16. dec 2021, 13:47

Jeg kan så hermed afsløre, at lige netop den viste model er hovedårsagen til, at vi har kørt SAAB i meget snart 43 år!!! Det kan man da kalde at være tro mod mærket 8)

Jeg husker det, som var det igår. Jeg kom hjem fra fodboldtræning der engang i ´79 og så en meget flot og interessant 99´er holdende ude på vejen ud for vores matrikelnummer. Hvad sker der her? Jo, en bilhandel var gået iorden, såmænd, med det gamle Svend Wind i Højer. Så vidt jeg mindes i en ren handel. Prisen dengang: 25 kilo! Bilen var ikke rød, men derimod sølvmetallic. Oprindeligt hvid. Indtæk i sort. Skie´flot og veldrejet bilmodel!

Bilen var ligeledes en årg. 69, og jeg husker den havde en holder-anordning på højre side af forkofangeren til det skilt, man brugte dengang ved kørsel med CV, "PÅHÆNG".

Det var en stor dag, da den skulle hentes i Højer efter aftale. Lige så spændte, vi var, lige så nedtrykte blev vi, da bilen hang på liften ved ankomst samt en trist bemærkning om, at vi desværre ikke kunne få den med hjem idag. Vi troede, de gassede os...men nej! Den var god nok. De havde kørt maskinen i stykker.

Da vi nogen tid efter så endeligt fik den hjem, viste det sig, det var ventetiden værd. Den havde nemlig nu fået et lidt større hjerte, nemlig i form af den lidt senere motor, 1,85 l. Den gik som en nyrenoveret Pfaff og var ikke "tabt bag en vogn". En fornøjelse at have med at gøre. Vi havde den i rundt 4 år og byttede den i en handel med en Ford-forhandler i nærheden, til en...SAAB 900 Gls 5d aut. fra ´79. SAAB-æraen var godt igang!

Lidt tørre tal omkring Triumph-maskinen:

1,7 l = 80 HP - 1,85 l = 88 HP - 1,85 l med indsprøjt. (99 E) = 97 HP.

Iøvrigt er det efter egen erfaring og holdning helt korrekt, at servotandstangen i de gamle 900´er i særligt de første årgange ikke er for gode. Det var ganske udbredt og velkendt, at de gerne ville "nappe", blive utæt ved primært den øverste pakdåse samt have slør. Det blev langt bedre, da huset blev fremstillet i støbegods fremfor i alu i de lidt senere årgange. 2 gange måtte vi efter det på min egen gamle 900T fra 8/81 og 1 gang på vores 900i fra 4/85. Dette blev ordnet på det lokale SAAB-værksted, hvor teflonringene blev snittet igennem. Dette kneb brugte man istedet for at sætte nye ringe i med risiko for, at det ville ske igen. Det gjorde jobbet 100%. Bilen var ikke mere end ca. 5 år gammel på det tidspunkt :shock:

900 T8
SAAB900Tacute81profilbillede.JPG
900i m/ S-pakke
SAAB900iViboslashge.JPG
8)

/Henrik
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13051
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

16. dec 2021, 17:41

Det er netop de røde 99ere der gør at jeg kan li Saab i dag.
Vores fiskeskipper nabo i Esbjerg kørte Saab 99, rød sedan medio 70erne.

De skiftet tit, men altid til nye røde 99ere sedan.

Så kunne man ikke se at det gik rigtig godt 😉

Var vild med vognen ( og datteren 🥰 )...

Husket duften af ny 99er og lyden 🤩.

Gode biler.

Senere blev det et hit med 900 turbo, dem var der meget få af i det vestjyske den gang.

Direktøren for Hjerting Laks og et par skippere havde 900 turbo, ellers var der et par skolelærer der havde 99/900 med sugemotor....

Selv havde vi Ford Taunus 17M Station car med den dejlige V4 motor. 🥰 købt fra ny og rullede over 300 km.


Kan godt li den røde der er til salg..
Man kan jo skifte motor til en "Saab" enhed..

Synd de ikke kørte med Ford 2,3 V6 😍😍.

Men en dejlig klassiker er 99eren.

Kromkofangere, de runde instrumenter og de flotte baglygter...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12242
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

16. dec 2021, 20:00

Den røde 99 er fed nok. Turbo er ikke nødvendig, det er ikke en racerbil.
Montering af SAABs egen motor/gearkasse er et stort job, en tidsrøver.
Bilen skal ikke købes af en forhandler. Oppustet pri$ giver ingen fornuft. :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

17. dec 2021, 00:14

:o Nej hvor i dog kan angående gearkassen :shock:

viking skrev:
15. dec 2021, 18:47
Og den har nemt ved at futte af. Udskiftning af den, "OMG" $$$$$$.
Først skal motoren ud, så skal kassen boltes af og så bikset med at sætte kassen på så den bliver tæt igen... meget tidskrævende og besværligt.

Edwins skrev:
16. dec 2021, 20:00
Montering af SAABs egen motor/gearkasse er et stort job, en tidsrøver.

En Saab 99/90 eller en OG 900, de er jo gået hen og blevet alá "Veteran/Classic" i dag -
så hvem har da "travlt" med holde dem efter i "sømmen" :D
Lidt tid i garagen i godt selskab og så med lugten af olie fra motor/gearkasse -
måske evt også fra servo, det er da guf :D

Der er da ikke noget sjovere med en OG900 -
end at rive hele "pakken" ud :D
Mcy.1.jpg
Og når den så er ude, hvorfor så ikke lige også tage og "strippe" hele "maskinerummet"
Mcy.jpg
"Shine" det godt op med dejlig ny farve :)
Mcy.2.jpg
Og når man så alligevel er helt igang -
så også udskifte gearkasse fra Automatic
Mcy.3.jpg
til en manuel af slagsen:
Mcy.4.jpg
Kunne da også være en god ide med nyt kædesæt til motor -
nu igen da hele "pakken" jo er ude og let tilænglig :wink:
Mcy.5.jpg
Lidt mere "leg" af slagsen, her med en ny "stil" på motor, tester med sort på bund/underdel -
og så alle ophæng i bilens farve :)
Mcy.6.jpg
Renovering af manifold, den originale af slagsen -
ingen tunet tøs dette med andet topstykke:
Mcy.7.jpg
Og igen lidt leg med i billedet......
Mcy.8.jpg
denne manifol har ikke nogle "kanter/støbereste" :mrgreen:
Mcy.9.jpg

Meget tidskrævende og besværligt......
.
.
En tidsrøver......' :roll:

Jo måske lidt, men igen, har man da bare de fleste/alle spec værktøj der skal til -
så er det al den tid værd om igen mange gange man lægger der 8)
Mcy.10.jpg
Mcy.11.jpg
Nåja, der var jo endelig også lige rattet der skulle flyttes:
Mcy.12.jpg
Men mon ikke de fleste regnede den ud fra billede nummer 4 :wink:
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13051
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

17. dec 2021, 20:39

Fin Monte Carlo, mon ikke styret ryger over i den rigtige side...😁

Flot arbejde, jeg var det samme igennem sidste år.

Det spiser godt med timer. Men er dejligt arbejde..

Husk ny kølevæskebeholder, de bliver altid rustne indvendigt.

Jeg kan se din har ABS mk.1 🙄 uhh, lige som min Silver Aero... drille system..

Lige et spørgsmål, har din den runde type ophæng til fronten af motoren/gearkassen.
Min 87 har den aflange hydrauliske.

Er din manualen gearkasse at lidt tidligere dato, eller er det bare dækslet ?
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

18. dec 2021, 16:51

Lad os lige tage dette fra en ende af :)

Tøsen her er en årgang 1993 født d. 6 Maj, en 900s som jeg stiftede bekendtskab med -
den senere halvdel af herrens år 2018 :D
Det var et projekt jeg skulle hjælpe en SAAB entusiast med, en gut jeg havde kendt i mange år -
haft mange gode samtaler og projekter sammen med :)
Fra start af var der kun tale om placeringen af rattet, som der skulle ændres på sammen med en mega service -
men som med så mange halvstore projekter...... Ja så sporer de ofte ud :lol:

Men.........

Sådan her så hun ud dengang:
Mcy.13.jpg
Men her "snyder" det, for hun er ikke en S'er i den forstand som en 1993 -
nej det er 900s alá LPT der er snak om.
Igen er her mere "snyderri" dersom at, skørterne er "eftermonterede"-
de er faktisk t o m galt nok, også malede "forkert" :roll:


Videre ja så var det en ret så "basic" af slagsen .
fartpilot var det ikke noget af....

viking skrev:
17. dec 2021, 20:39
Fin Monte Carlo, mon ikke styret ryger over i den rigtige side...😁

Ja det gjorde da :D


viking skrev:
17. dec 2021, 20:39
Husk ny kølevæskebeholder, de bliver altid rustne indvendigt.

Ikke ofte kun beholder der bliver det, er også en godt ide at tjekke op på frostpropperne -
havde mine mistanker på den ene af dem:
Mcy.Rustv-2.jpg
Mcy.RustV-3.jpg
Og se bare der :twisted:
Mcy.RustV-4.jpg
Men jovist kom der ny beholder med på projektet :wink:
Mcy.ny-gammel.jpg
viking skrev:
17. dec 2021, 20:39
Jeg kan se din har ABS mk.1 🙄 uhh, lige som min Silver Aero... drille system..

Det "tilhører" årgangen, men fungerede helt okey.
Ofte kan det tage lang og bygge trykket op i dem -
men bytter man bare bremsevæske, så løser det meget af det :wink:


viking skrev:
17. dec 2021, 20:39
Lige et spørgsmål, har din den runde type ophæng til fronten af motoren/gearkassen.

Jo det er der monteret på bilerne med Tomatkasse:
Mcy.Automatic.jpg
Men selv om tøsen så havde været den manuelle version -
så skulle der alligevel have siddet det på en LPT

viking skrev:
17. dec 2021, 20:39
Min 87 har den aflange hydrauliske.

Ja det er så nok fordi du har en FPT og så står der sikkert også 557 ** på din gearkasse d v s:
5= Hydraulisk fæste ... 5= 5.Speed ... 7= primær monteret.
De 2 sidste (06-08-10-12-14) er udviklingsfase på gearkassen -
og mon ikke din har 08 eller 10..... :?:


viking skrev:
17. dec 2021, 20:39
Er din manualen gearkasse at lidt tidligere dato, eller er det bare dækslet ?

Den var en af slagsen fra 1991 -93 og er "spacet" som følgene:
Mcy.456-14.jpg
4= alm gummiophæng/fæste ... 5= 5.Speed ... 6= primær ... 14= den senere, om ikke seneste type i udviklingen.

Man finder også det "kantede" gummi der kom på de senere 1991 årgange -
samt den der "lille/skjulte" oliepind :roll:
Mcy.Gearbox-1.jpg
Og igen, så vil man gerne have en 7'er primær :D
Mcy.Gearbox-3.jpg
7'er kender man grundet antal "tænder" på de 2 "hjul" -
det skal være 32/25 8)
Mcy.Gearbox-4.jpg

Fartpilot lyste med sit fravær, så eftermontering af den -
var der nu god plads til :)
Mcy.FP-1.jpg

Men det bedste af alt -
der fulgte sørme også et APC-kit med til projektet :D
Mcy.APC-1.jpg
Mcy.APC-2.jpg
Og prikken over i'et, ja det blev til et -
korrekt instrumenthus til en årgang 93 nu mere FPT af slagsen :D 8)
Mcy.APC-3.JPG
Her på billede er vi ved at vække liv i el-systemet efter megen arbejde -
og diverse demontering og montering af el-system, men det gik helt fint med det :P
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 382
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

19. dec 2021, 08:02

Spændende tråd, det spænder bredt - lige fra en salgsannonce for en tidlig 99 til et renoveringsprojekt af en fin MCY cab.
Cab'en kunne have sin egen projekttråd, hvis ellers det stadig er et igangværende projekt.
Er den færdig, eller er projektet fortsat i gang?

Begge biler der har stået på min drømmeliste gennem tiderne.

99'eren er for mig et utrolig velbalanceret design, og specielt i den 2d sedan, hvorimod 99cc altid har været lidt designmæssigt underligt med den stor bagende til den korte front.
CC har dog sine fordele, f.eks. flyttde vi jo små børn med divere tilbehør i en periode i sådan en, det havde været noget mere besværligt i en sedan.

Måske grundet min alder, er jeg mest til de senere versioner med mindre krom, altså gummikofangerne og sorte rudelister. men der var jeg også da standard OG900 kom med sorte lister sidst i 80'erne 8)
I mange år var en rød 83/84 model med 5 gear og 2 døre det skarpeste på 99, da Turboen selvfølgelig ikke lige var i spil, dem så man ikke i DK ( jeg gjorde i hvert fald ikke). Fik den så lige en T16 motor også, så ville lykken være gjort, men det nåede jeg aldrig til. Fik en afgiftsvurdering på den 82'er jeg havde ved ombygning, men det blev for dyrt og specielt da det ikke var et selvbyggerprojekt for mig.
Jeg husker at Verninge Auto (hvis ikke hukommelsen spiller mig et puds), havde 99T16 med til INTSAAB i 1996 i Billund, det var lidt hot :-)

99'eren har aldrig helt sluppet mig, men der er ikke en i stalden her og har ikke været det gennem mange år.
Selv til træf i DK kommer der ikke mange 99 i dag, men mon ikke de fine eksemplarer er ved at blive attraktive, også de senere med mindre krom.
Prisen på den i Annoncen viste er dog nok i den høje ende i DK, men prøv at se priserne i Tyskland og Holland, så er det måske en mulighed.

Det må næsten have været muligt at finde en løsning omkring gearkassen, som I beskriver, da både 16V motoren og specielt turbomotoren i rallysammenhæng, jo ydede væsentligt mere på både Hk og moment. mon ikke EMS 16V havde omkring 220 Hk og Turboen omkring 270 hk - begge 99'ere.
Det kan selvfølgelig også være, at de bare kørte et løb og så skiftede / renoverede gearkassen, så problemet dermed blev løst.

Monte Carlo gul er jo en af de meget fine farver til OG900 (og 9-3 Viggen) gennem tiden.
Rigtig fedt at I gennemfører projektet på denne cab, så der kommer en mere i DK.
Tilbage i tiden var det netop en MCY cab som blev min frues drømmesaab, og vi har altid lige skullet forbi CABberne ved diverse træf og se om der skulle være en sådan.
Efter mange år fik vi cab i husstanden, men den blev lidt nyere for at gøre det nemmere, så en gul, men ikke monte carlo.
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1422
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

20. dec 2021, 07:24

Der findes en rally gearkasse, men at finde en er som at vinde i lotto, og gevinsten skal nok bruges til at købe den.
Og ulemperne er store i en almindelig gade bil.
Den har kun 4 gear, den larmer som man altid kører i bakgear, og den er ikke synkroniseret. Og de er over 40 år gamle, og har med garenti fået mange tæv.
Samt de sad bag en motor der kun havde 340 nm, hvis man kan stole på opgivelserne, effekten er underordnet når vi taler om gearkassens holdbarhed.
Så høreværn er påkrævet, doppelt udkobling er et must,, og der skal virkeligt hives i gearstangen når der skal skiftes gear.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13051
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

20. dec 2021, 12:34

Flot indlæg Sport E Klasse flot arbejde...

Jeg kunne godt tænke mig en 8er gearing på min T16 Cab, da den har 2,1 manifold og smedestempler samt optimeret sent 9000 topstykke plus lidt portning :-)
7 er gering er lidt lav til motorvej, ok til landevej.
8 er garing er fin til motorvej og cruising.

Men 8er gearing kræver en hurtig Mitsu mølle eller bliver bliver vogne særdelse tung og langsom.

Igen der er forskel mellem 7er gearing tidlig gearkasse og sen gearkasse. Da de ændre lidt på udvekslingen.

De højeste man kan få er en op til 87/88 kasse med 8 gearing monteret, gearingen bliver lidt lavere med den sene kasse.

Men ok OG900 er bedst på snoede landeveje i DK eller syd Sverige, der passer de fortrineligt.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

20. dec 2021, 23:17

SteenHansen skrev:
19. dec 2021, 08:02
Spændende tråd, det spænder bredt - lige fra en salgsannonce for en tidlig 99 til et renoveringsprojekt af en fin MCY cab.

:oops: Jo det gik vist hen og blev noget af en OT :oops:



SteenHansen skrev:
19. dec 2021, 08:02
kunne have sin egen projekttråd, hvis ellers det stadig er et igangværende projekt.
:roll: Jo det kunne den skam sagtens :roll:

Der findes lidt over 2700 billeder i "arkivet" på den i den tid jeg havde sammen med den


SteenHansen skrev:
19. dec 2021, 08:02
Er den færdig, eller er projektet fortsat i gang?

Jo den er færdig over flere omgange, for at forklare det på en anden måde.
Den forlod min garage i starten af Sept. 2019 grundet der hele tiden kom mere og mere -
desværre havde jeg egne biler der også "skulle til" og ikke plads nok til det hele :|
Men den forlod min garage kørbar med motor/gearkasse bremser etc etc

Gutten der ejede den, stod selv midt i byggeri af huset (tilbygning) "konen" nedkom med deres barn nr:2 -
så den kom som sådan bare til at "stå" hjemme hos ham...
Han fik lidt gang i resten af projektet, men i Marts 2020 bliver der så ny ejer på tøsen -
en ejer der længe har ledt efter en MCY cabriolet og gerne vil fikse/lave resten der skal til på den.

Jeg har ikke hørt eller set noget siden da -
så jeg håber da han er kommet i "mål" med projektet.....
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

20. dec 2021, 23:51

viking skrev:
20. dec 2021, 12:34
Flot indlæg Sport E Klasse flot arbejde...

Jeg kunne godt tænke mig en 8er gearing på min T16 Cab, da den har 2,1 manifold og smedestempler samt optimeret sent 9000 topstykke plus lidt portning :-)
7 er gering er lidt lav til motorvej, ok til landevej.
8 er garing er fin til motorvej og cruising.

Men 8er gearing kræver en hurtig Mitsu mølle eller bliver bliver vogne særdelse tung og langsom.

Igen der er forskel mellem 7er gearing tidlig gearkasse og sen gearkasse. Da de ændre lidt på udvekslingen.

De højeste man kan få er en op til 87/88 kasse med 8 gearing monteret, gearingen bliver lidt lavere med den sene kasse.

Men ok OG900 er bedst på snoede landeveje i DK eller syd Sverige, der passer de fortrineligt.


Sådan en 8'er har jeg prøvet i en MY 88 900 Aero :)
Det er en mærkelig "fornemmer" at køre rundt med, 1'e gear går længere "ud" end man er vant til -
men den er dejlig på motorvej 130 Km/t på 3.000 O/min <------ Målt med GPS
Den havde 2.1 manifold/2.3 topstykke - batteri bag p g a DP - større IC - de røde dysser (431) men org Garrett (vandkølet) -
og gik helt super for det uden "Mitshu" .....

Personligt så syntes jeg det er mange penge for en 8'er i dag (hvis man altså bare kan finde en) -
og de fleste er jo brugte af slagsen....
Tør jo ikke tænke på hvad en NOS skulle koste i dag :shock:

Men der er en løsning på det, findes Växellådes Jörgen over i det svenske -
som har lavet helt nye (egne) primærsatser på bl.a 8,5 samt 8.8 8)

Et lille udkast som han selv beskriver det:
8,5 primary will give gearboxes from 77-80 41,0 km/h at 1000 rpm, 81-88 43,5 km/h and 89-94 41,0 km/h.

8,8 primary will give 77-80 44,5 km/h at 1000 rpm, 81-88 47,0 km/h and 89-94 44,5 km/h.

De er heller ikke helt billige, men nyt er nyt -
og manden ved hvad han har gang i :D 8)
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12242
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

21. dec 2021, 01:03

Et flot og stort projekt. Respekt.

Jeg har en Classic 900 med testikeltag. Det er en '92 EP model. EP er lavet til det italienske marked. EP har forvarmet kat, en lavtryk hårtørrer, ingen fartpilot og ingen sædevarme. Træ og sandfarvet læjer. Den har "kun" 141 heste, det er godtnok. Den er ikke en dragster, den er dog ikke en sløv kærre. En god, pålidelig cruiser. Solbriller er ikke nødvendigt og bruges ikke.
Bilen voksede op i Napoli. Rust findes ikke, overhelehovedet. Den har slet ingen tjære i undervognen, kun maling og sealer. Ikke en vinterbil. Den sover i Fort SAAB, en 50 kvm. varmgarage og værksted. Bilen er klar til foråret, men der skal skrues først. Batteriets stelforbindelse skal monteres. En nuser 4A intelligent lader holder batteriet på mærkerne. :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12242
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

21. dec 2021, 02:04

Info:

En komplet motor/gearkasse, hele klumpen vejer ca. 225 kg. Fruen havde en '93 900 2.1. Motorhavari, søndersmadret plejlstang og krumtap. Lejehavari. Affald. Den havde kørt 308. Jeg købte en anden klump, den havde kørt 310. Den kostede 1,5 klik.
Den blev vejet med et dynamometer, en stor fiskevægt. Jeg ville gerne vide om klumpens vægt. Den gamle motor blev til armeringsjern, gærkassen blev i Fort SAAB.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Nøj hvor flot.. umm Saab 99 i Saab rød med krom

21. dec 2021, 19:51

Edwins skrev:
21. dec 2021, 01:03
Et flot og stort projekt. Respekt.

Jeg har en Classic 900 med testikeltag. Det er en '92 EP model. EP er lavet til det italienske marked. EP har forvarmet kat, en lavtryk hårtørrer, ingen fartpilot og ingen sædevarme. Træ og sandfarvet læjer. Den har "kun" 141 heste, det er godtnok. Den er ikke en dragster, den er dog ikke en sløv kærre. En god, pålidelig cruiser. Solbriller er ikke nødvendigt og bruges ikke.
Bilen voksede op i Napoli. Rust findes ikke, overhelehovedet. Den har slet ingen tjære i undervognen, kun maling og sealer. Ikke en vinterbil. Den sover i Fort SAAB, en 50 kvm. varmgarage og værksted. Bilen er klar til foråret, men der skal skrues først. Batteriets stelforbindelse skal monteres. En nuser 4A intelligent lader holder batteriet på mærkerne. :lol:

Ja EP'n med sit for tiden lidt "rare" emblem:
EP.jpg
Sidder det stadievæk på tøsen :?:

Tilbage til "Set på nettet.."