Mulig Saab OG900 T16 motor.
Denne her kommer fra en Saab 9000.
Selve "råblokken" i Saab OG900 og 9000 er helt ens.
Så her er en billig mulighed for at skaffe en motor til en Saab OG900 T16 AERO:
https://www.dba.dk/motordele-motor-gear ... 015823349/
Motoren skal helt sikker adskilles, da den har stået stille i mange år.
Men stumperne er billige, og den er meget nem at arbejde med. Det er jo en svensk traktor-motor
Man SKAL bruge endegavlene fra sin gamle motor 900 motor, da de ikke er ens mellem 900 og 9000.
"Been there - done that"
https://www.dba.dk/motordele-motor-gear ... 015823349/
Saab 900 T16 motor, 32000 km !!
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Saab 900 T16 motor, 32000 km !!
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 900 T16 motor, 32000 km !!
Har også for mange år siden lavet "das job" men .....
Topstykke og som her den "skrå" ventilkåbe -
er vel magen til på/i OG 900
Topstykke er dog den tidl model med "løse" olierør til knasterne -
skiller man motor o s v, så bør man søge sig et topstykke fra 1988 ->
Det er endegavlene samt bundkar/oil pick-up og manifold's der skal skiftes ud som jeg husker det
Men uden tvivl et sjov stykke arbejde
Topstykke og som her den "skrå" ventilkåbe -
er vel magen til på/i OG 900
Topstykke er dog den tidl model med "løse" olierør til knasterne -
skiller man motor o s v, så bør man søge sig et topstykke fra 1988 ->
Det er endegavlene samt bundkar/oil pick-up og manifold's der skal skiftes ud som jeg husker det
Men uden tvivl et sjov stykke arbejde
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab 900 T16 motor, 32000 km !!
Nu er det super svært at skaffe et næsten ubrugt topstykke til en 900/9000 ( dvs. lang top ).
Lang top har den ulempe at de gerne vil revne.
Så nu er der en motor med et topstykke der kun har kørt få km.
Forskellen er olierør på toppen af "knastbroen" med plastbøjninger og fittings der bliver "skøre/sprøde" med tiden. Men de kan skaffes billigt.
Ellers er der ikke nogen forskel.
Det er en super stærk blok, så der kan være mange gode år i den.
Det næste er "Triumph" gærkassen "OMG" , de er svage og det er ekstremt svære at skaffe en der ikke har rullet langt (150kkm + )
Men en billig råblok er det.....
Hvor hverken oliepumpe, boringer, topstykke og lign. er opslidt.
Gearkasse kan man nok sælge for en plovmand....
Bundkarret kan bruges til at vaske ting af i
Eller sælges som aluskrot.
Lang top har den ulempe at de gerne vil revne.
Så nu er der en motor med et topstykke der kun har kørt få km.
Forskellen er olierør på toppen af "knastbroen" med plastbøjninger og fittings der bliver "skøre/sprøde" med tiden. Men de kan skaffes billigt.
Ellers er der ikke nogen forskel.
Det er en super stærk blok, så der kan være mange gode år i den.
Det næste er "Triumph" gærkassen "OMG" , de er svage og det er ekstremt svære at skaffe en der ikke har rullet langt (150kkm + )
Men en billig råblok er det.....
Hvor hverken oliepumpe, boringer, topstykke og lign. er opslidt.
Gearkasse kan man nok sælge for en plovmand....
Bundkarret kan bruges til at vaske ting af i
Eller sælges som aluskrot.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab 900 T16 motor, 32000 km !!
Her er foto af "traktormotoren"
Det er B202L fra min Silver AERO da jeg renoverede den i 2015-2016.
Det var en Saab 9000 Taladega motor ca. 100KKM gammel, der blev "lavet om" the en 900 T16 Aero motor.
Råblokken er den samme.
Taladega motoren fik nye slid dele, da den havde stået stille siden starten af 00erne.
Blokken blev damprenset, honet og friske sliddele, så kunne den igen.
Den bil havde jeg mange problemfrie km. i
Det er B202L fra min Silver AERO da jeg renoverede den i 2015-2016.
Det var en Saab 9000 Taladega motor ca. 100KKM gammel, der blev "lavet om" the en 900 T16 Aero motor.
Råblokken er den samme.
Taladega motoren fik nye slid dele, da den havde stået stille siden starten af 00erne.
Blokken blev damprenset, honet og friske sliddele, så kunne den igen.
Den bil havde jeg mange problemfrie km. i
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"