Banner cycler

Set på DBA 900 Turbo 1985 5-dørs

Ser du noget interessant til salg på nettet så skal det ind her. Indlæg slettes automatisk efter 1 måned!!
Brugeravatar
kesr
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 781
Tilmeldt: 7. sep 2004, 14:53

Set på DBA 900 Turbo 1985 5-dørs

15. apr 2022, 23:07

Har I set denne på DBA?

SAAB 900 Turbo 1985. 5 dørs.

Kender ikke sælger osv, synes bare den ser appetitlig ud.

https://www.dba.dk/saab-900-turbo/id-1089678305/


Saab CV
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Set på DBA 900 Turbo 1985 5-dørs

16. apr 2022, 16:37

Sælgers estimat på 6k i afgift, bør du nok checke lidt op på. Tror ikke at det er nok beregnet med de nyeste afgiftssatser.
Ellers et spændende projekt.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4475
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Set på DBA 900 Turbo 1985 5-dørs

16. apr 2022, 18:25

Det lyder umiddelbart ikke af meget. Jeg ved blot, at ældre "benzinslugere" rammes vanvittigt hårdt på CO2 udledningen. Har lige været der. Mellem 40 og 50% af den samlede reg.afgift udgjorde dette!! :shock: :x

Ud over det...ingen yderligere kommentarer.

/Henrik
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Set på DBA 900 Turbo 1985 5-dørs

16. apr 2022, 20:06

Der er nogle (små) ting og sager som "forstyrrer" lidt her -
ikke noget vigtigt som sådan men.......

Som årgang 1985 var dette fra fabrik af, den sidste saab uden sideblinkers, nu ved jeg dog ikke om -
der er samme lov på det i Schweiz som i DK :?:

Ikke kun motor der er B201, kan også se at motorhjelm kommer fra ditto sådan en.
Den (B201) havde sådan en omgang med skumgummi til isolering.


Men det der stikker mest i mine øjne, det er instrumenthuset
Whatsthis.jpg
Som årgang 1985 burde den ikke have kontrol/advarselslamper batteri/olie-
sammen på venstre side, men skulle have den til olie på højre side:
d19.jpg
Var ellers først på årgang 1988 man ændrede på "placering" -
men måske er der andre der kan/har lavet den "modifiering" som jeg selv gjorde det på min gamle "Kvartz"
Resultat.JPG
Dog brugte jeg dem fra årgang 1992 alá de "skjulte"
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2053
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

Re: Set på DBA 900 Turbo 1985 5-dørs

17. apr 2022, 13:01

Da der er mig der sælger bilen, kan jeg lige komme med lidt opklarende info.

Bilen er importeret til DK i i midt halvfemserne, men har aldrig været indregistreret i Danmark.
Grunden til at instrumenthuset er af nyere type er, at bilen har fået B201 turbo motor monteret istedet for den originale T16, og i den forbindelse blev instrumenthuset også flyttet med (alt fra en 1987 eller 1988 turbo 8).
Afgiften er opgjort efter hvad jeg kunne beregne den til på SKAT´s hjemme side, og uanset hvordan jeg ændrede på både nypris, forbrug og alder, så kunne jeg ikke få den til mere end 6000kr. Så det er nok ikke helt galt.
Som skrevet i annoncen, så er der plads til bevægelse i prisen (endda ret meget hvis den rette køber viser sig), så på den måde er der også "plads" til lidt variation i afgiften, skulle det komme dertil.
Det helt særlige ved denne bil er undervognens meget fine stand. Bagagerumsbrønde, kardantunneller, dørbunde, skærmkanter - alt ser meget fint ud. Så man skal ikke ligge med svejseapparatet i hånden for at få denne smukke bil ud på de danske veje igen. T8 motoren kræver et gennemsyn, men jeg har haft den startet op, og alt lyder fint.
Som skrevet kan der medfølge en T16 motor hvis man har lyst til at føre bilen tilbage til udgangspunktet.
Jeg er interesseret i at en kender overtager bilen og kan se det hyggelige i sådan et fint og overskueligt projekt. Så har du interesse, så henvend dig endelig - jeg har andre projekter på vej, så bilen skal gerne væk inden alt for længe - prisen skal vi sikkert nok blive enige om.

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2053
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

Re: Set på DBA 900 Turbo 1985 5-dørs

17. apr 2022, 17:07

Jeg har i øvrigt lige sat prisen ned til 35.000kr eller bedste bud. Jeg har nye projekter på vej og skal bruge pladsen. Har du interesse i bilen kan jeg kontaktes på tlf. 24851693.

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Set på DBA 900 Turbo 1985 5-dørs

17. apr 2022, 19:17

Fint at du, Nicolai opdaterer os herinde👍🏻
Når du skriver, at forhandling af prisen giver “plads” til en lavere afgift, så er der noget, som du har misforstået.
Afgiftens størrelse har INTET med den faktuelle handelspris på dit projekt at gøre. Afgiften beregnes på baggrund af bilens ab fabrik-pris inkl. moms. Så hvis din Saab i DK dengang kostede 150 tkr med moms men udnytte afgift (gæt fra min side), så vil afgiften blive ca. 56 tkr. Skræmmende. Og før man kan betale afgift, så skal bilen først synes (teknisk syn), hvorefter den kan toldsynes og SKAT kan derefter angive afgiftens størrelse, som man så ikke er tvungen til at betale.
Her er hvad FDM skriver:
I juni 2021 trådte nye regler for indregistreringsafgift i kraft. I den forbindelse blev det tidligere krav om original stand (originalitetskravet) ophævet. Nu er det alene et krav, at køretøjet er mere end 35 år gammelt, for at det anses for et veterankøretøj i afgiftsmæssig forstand.
Registreringsafgiften for et veterankøretøj beregnes ud fra bilens afgiftspligtige værdi. Veteranafgiftens beregningsgrundlag er 75% af nyprisen før afgift.
Der betales 25% i afgift af de første 65.000 kr., 85 pct. af de næste 65.000-202.200 kr. og 150 pct. af værdien over 202.200 kr.
Veteranbiler med en høj nypris (det kunne f.eks. gælde luksusbiler fra 1980’erne) er dermed dyrest i afgift at registrere.
Brændstof- eller CO2-tillægget som for andre biler opkræves oven i registreringsafgiften, opkræves ikke for veteranbiler.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2053
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

Re: Set på DBA 900 Turbo 1985 5-dørs

17. apr 2022, 22:32

Jeg har siddet og beregnet lidt ekstra på det, og så vidt jeg kan se afhænger det i særdeleshed af bilens handelspris. Jeg har via bilmodel.dk fundet ud af at nyprisen var ca. 348.000kr (!) i DK, men selv om jeg indtaster det dobbelte, ændrer det ikke stort på afgiften.
Handelsprisen er lidt et mysterium for mig, og det er ikke nemt at finde ud af hvad der egentlig menes. Det må være hvad den forventede pris er hos en forhandler, og det er jo et vidt begreb med en bil af den alder.
Hvad vil I mene at handelsprisen er på sådan en bil?
Men uanset, så er der så mange fine stumper på den bil, at det også kan gå at plukke den, hvis det er det man vil. Bare et instrumentpanel uden revner er mange penge værd i dag.
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1613
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Set på DBA 900 Turbo 1985 5-dørs

18. apr 2022, 14:05

Fin vogn.

Fin vogn. Jeg tror ikke prisen er helt off.

Det med afgiften er en joker der kan holde købere væk. Måske du skulle få et bindende bud på afgiften. Det koster 400 kr. Eller endda køre den til teknisk toldsyn og få afgiften den vej. Jeg tror det vil gøre meget for en køber hvis der ikke er så mange ubekendte.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4475
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Set på DBA 900 Turbo 1985 5-dørs

18. apr 2022, 15:11

Bilen er uden tvivl god og sund, uanset at der nu sidder en 8V maskine i den, og ikke den oprindelige 16V. Dermed et super udgangspunkt at bygge videre på for at få den "helt op at ringe".

Kan det passe, at det er en årsmodel ´86, eller er dele af kabinen/instrumenteringen blot hentet fra en nyere årgang? Årsagen til det lille detaljespørgsmål er, at jeg ser en kontakt til soltagsbetjeningen, der ikke er af "korrekt" type for en M85. Denne årgang var den sidste, der havde vippekontakten, dvs. af samme type som de tidligere kontakter i instrumentpanelet til vindueshejsene på fordørene i 4- og 5- dørs turbo, M81-83. Den i annoncen har jo præcis den, der fandtes fra og med M86.

Dørbeklædningerne: Kommer de fra en 900i, eksempelvis, siden de oprindeligt har været med håndsving til vindueshejs?

Motoren er fra min. en M87, ser man. En sådan kan sagtens bringes til at gå ganske perfekt, hvis ellers grundsubstansen er iorden. Har selv været der. I samme ombæring har man så her valgt at fjerne "DOHC 16" mærkatet fra bagsmækken. Kan dog ikke blive enig med mig selv, om det er specielt negativt, at den er blevet "nedgraderet" her :roll: :?

/Henrik
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Set på DBA 900 Turbo 1985 5-dørs

18. apr 2022, 15:30

hf-eco-power skrev:
18. apr 2022, 15:11
Bilen er uden tvivl god og sund, uanset at der nu sidder en 8V maskine i den, og ikke den oprindelige 16V. Dermed et super udgangspunkt at bygge videre på for at få den "helt op at ringe".

Kan det passe, at det er en årsmodel ´86, eller er dele af kabinen/instrumenteringen blot hentet fra en nyere årgang? Årsagen til det lille detaljespørgsmål er, at jeg ser en kontakt til soltagsbetjeningen, der ikke er af "korrekt" type for en M85. Denne årgang var den sidste, der havde vippekontakten, dvs. af samme type som de tidligere kontakter i instrumentpanelet til vindueshejsene på fordørene i 4- og 5- dørs turbo, M81-83. Den i annoncen har jo præcis den, der fandtes fra og med M86.

Dørbeklædningerne: Kommer de fra en 900i, eksempelvis, siden de oprindeligt har været med håndsving til vindueshejs?

Motoren er fra min. en M87, ser man. En sådan kan sagtens bringes til at gå ganske perfekt, hvis ellers grundsubstansen er iorden. Har selv været der. I samme ombæring har man så her valgt at fjerne "DOHC 16" mærkatet fra bagsmækken. Kan dog ikke blive enig med mig selv, om det er specielt negativt, at den er blevet "nedgraderet" her :roll: :?

/Henrik

Så havde den ikke haft den type af sideblinkers -
der kom lov på dem 1986 i det svenske :wink:

Men der blev jo også svaret længere oppe i tråden, at instrumenthuset var byttet -
sammen med motor til "nyere" :)
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4475
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Set på DBA 900 Turbo 1985 5-dørs

19. apr 2022, 13:47

Så havde den ikke haft den type af sideblinkers -
der kom lov på dem 1986 i det svenske :wink:
Sikkert rigtigt. Sideblinkene er af typen, der herhjemme i vid udstrækning blev eftermonteret på importerede biler, som ikke havde dette ab fabrik. Kender udmærket typen. Det er dem fra Ermax. Monterede selv nøjagtigt den type på min import 900 T8 tilbage i det herrens år 1994. Den havde levet sine første 13 år i sit eget hjemland, nærmere betegnet Göteborg. Herhjemme skulle de være der som lovpligtigt. Hvad hvis denne her 900 oprindeligt er fra Tyskland, Schweiz el. andetsteds i det sydlige? Kan vi få det at vide? Eller har jeg misset noget?
Men der blev jo også svaret længere oppe i tråden, at instrumenthuset var byttet -
sammen med motor til "nyere" :)
Jo, jo, men det besvarer jo ikke mine spørgsmål, om hvorvidt der er skiftet flere ting i kabinetrimmet/instrumenteringen :wink:

Er der iøvrigt tale om en såkaldt REN handel, eller er bytte med et andet fantastisk SAAB-vogntøj en option?

/Henrik
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Set på DBA 900 Turbo 1985 5-dørs

19. apr 2022, 17:42

hf-eco-power skrev: Sikkert rigtigt. Sideblinkene er af typen, der herhjemme i vid udstrækning blev eftermonteret på importerede biler, som ikke havde dette ab fabrik. Kender udmærket typen. Det er dem fra Ermax. Monterede selv nøjagtigt den type på min import 900 T8 tilbage i det herrens år 1994. Den havde levet sine første 13 år i sit eget hjemland, nærmere betegnet Göteborg. Herhjemme skulle de være der som lovpligtigt. Hvad hvis denne her 900 oprindeligt er fra Tyskland, Schweiz el. andetsteds i det sydlige? Kan vi få det at vide? Eller har jeg misset noget?


Enligt teksten fra annonce:
"Der er tale om et ladefund, importeret fra Schweiz. "

hf-eco-power skrev: Jo, jo, men det besvarer jo ikke mine spørgsmål, om hvorvidt der er skiftet flere ting i kabinetrimmet/instrumenteringen :wink:

:) Förvisso :D

Jeg tænker som sådan-....
Lægger man arbejde ned i det og bytter instrument ud til et fra 1988 -> -
et som ikke lige er "Bolt-on i en årgang 1985, så er der måske også byttet til det ledningsnet/kontakter fra ditto 1988 -> :) :?:

Måske kommer det (for det er det vel) eftermonteret el-rudehejs også fra samme bil -
som T8 kommer fra, måske en slags "donator" :)

hf-eco-power skrev: Er der iøvrigt tale om en såkaldt REN handel, eller er bytte med et andet fantastisk SAAB-vogntøj en option?

Nicolai skrev:
Jeg er interesseret i at en kender overtager bilen og kan se det hyggelige i sådan et fint og overskueligt projekt.
Så har du interesse, så henvend dig endelig - jeg har andre projekter på vej, så bilen skal gerne væk inden alt for længe -
prisen skal vi sikkert nok blive enige om.



Mvh Nicolai
/Henrik
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2053
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

Re: Set på DBA 900 Turbo 1985 5-dørs

19. apr 2022, 21:52

Bilen er solgt.
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993

Tilbage til "Set på nettet.."