Banner cycler

SAAB i krise - kom nu på banen

Det tidl. SAAB krise forum, som nu indikerer at nyt fra SAAB Spyker kan postes her samt viden om SAAB Spykers nye tiltag kan deles med andre. Gæster på siden kan også skrive her.

Redaktør: Bestyrelsen

ErikSkovgaard
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24. nov 2006, 01:16

SAAB i krise - kom nu på banen

22. feb 2009, 11:17

Kære medlemmer af klubben herunder bestyrelsen :!:
Politiken har stillet et forum til rådighed hvor alle SAAB tilhængere kan udtrykke deres mening om mærket. Kom nu ud af busken og skriv: Her er adressen:
http://politiken.dk/skriv_til_politiken ... 651663.ece
Hilsen Erik.


Fischer
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 139
Tilmeldt: 7. jan 2005, 10:55

SAAB i krise - kom nu på banen

22. feb 2009, 14:41

Det var da en rigtig god ide.
Bestyrelsen kan nok ikke forventes at påtage sig alle opgaverne der måtte være i denne sammenhæng, men jeg vil da opfordre Ole (formanden) at komme med lille skriv som repræsentant for klubben.
Vi andre skal selvfølgelig følge trop.
Jeg håber blot at der bliver opretholdt en god og saglig debat.
Fischer
SAAB siden 1975
Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 657
Tilmeldt: 14. jan 2005, 21:14

22. feb 2009, 17:44

Har allerede gjort det! :D
Jeg tror ikke længere på at Saab overlever..... det VED jeg at den gør!!

tidligere: OG900i 1989
NG900 2.0 S, 1994, med benzinfyr
nuværende: Volvo V70 2.5 10v, '97
drømmen: 9-3 AeroX
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

22. feb 2009, 18:20

Hvis saab dør , visner vi alle langsomt bort !!!
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3427
Tilmeldt: 29. nov 2005, 20:31

22. feb 2009, 19:37

viking skrev:Hvis saab dør , visner vi alle langsomt bort !!!
helt enig viking, :cry:

men heldigvis har vi jo et netværk af dygtige folk der lægger hjerteblod i at holde bilerne kørende. :D
sååå ........ jeg fylder 35 om 3 uger, og regner med at en velholdt 9-5 sagtens kan klare 45 år på bagen før den er færdig, så må jeg jo køre på puch maxi de resterende år af livet. :wink:
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Saabine
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 750
Tilmeldt: 27. feb 2007, 21:08

22. feb 2009, 20:09

Jeg har også givet mit bidrag :D
SAAB 99 GLi 4d 1983
SAAB 900 T16 AERO 1987

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=327618

Billede

Savner de gode gamle SAAB-tider..
SAW
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 413
Tilmeldt: 16. jan 2005, 21:15

22. feb 2009, 21:52

me2! Lad os håbe det hjælper.

Jeg var næsten ved at græde da jeg hørte nyheden om saabs betalingsstandsning, og i nat havde jeg mareridt om det.. It sucks!
Jan
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 922
Tilmeldt: 13. jan 2004, 23:36

22. feb 2009, 22:05

Har ikke skrevet i Politiken, Men har støttet Saab i 2008. :wink:
dog kun et lille bidrag, det meste gik til staten :?
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.


http://www.saab-brochuresamling.dk
Ole-Bendtsen
SAAB FREAK
Indlæg: 54
Tilmeldt: 27. nov 2006, 15:02

22. feb 2009, 23:21

Hej

Jeg vil opfordre alle, at vi bakker op omkring de forskellige ideer og tiltag, der opstår
omkring situationen, på Fabriken i Trollhättan.

Politikens ide som den er set her, er et af dem.

Vi skal huske på at de personer, der tager et seriøst initiativ i denne sammenhæng, lægger deres store engagement ind.

Som alle sikkert er vidende om ,har klubben igen været en del i medierne. Der har været overraskende stor interesse for os, i sammenhæng med udviklingen i Trollhättan.

Jeg vil gerne her sige TAK, for en fin og "sober" fremtræden, i forbindelse med udtalelser til pressen. I har tacklet det fint, og samtidig også været tilpas skarpe i tonen omkring GM.

Ole Bendtsen
Formand
Saab Klub Danmark
Brugeravatar
9-3carsten
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 195
Tilmeldt: 8. jun 2004, 23:27

23. feb 2009, 21:12

Så ligger min kommentar der også.
Jeg er bare bange for, at det ikke hjælper vennerne i Trollhättan. Vi skal købe deres biler... og der konkurrerer de jo med deres egne gamle modeller, der stadig er superlækre at køre i, og holder længe.....
Faktisk overvejer jeg ekstraordinært at købe en ny Saab 9-3, men det forslår jo blot som en dråbe i havet.
Jeg skal i givet fald have afsat min 900 2,1 fra 1993.... og dén kommer jeg til at savne.....

Jeg synes iøvrigt, det er nogle sobre og seriøse indlæg, I har skrevet.
Carsten
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3427
Tilmeldt: 29. nov 2005, 20:31

23. feb 2009, 21:17

hej Carsten, en gammel 900 ligger fast som en klippe på vejen, MEN en nyere 9-3 kører som en skalpel gennem papir, den bil kan bare styre, du kommer til at savne den gamle, men det er jo også som med gamle kærester osv, man glemmer de lidt trælse sider.
mht. til dialogen her på siden, og ellers fra medlemmerne fra klubben kan jeg kun give dig og Ole ret, den har været MEGET sober. Heldigvis.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

23. feb 2009, 21:19

Det undrer mig de skriver der findes mindst 5 saab klubber i danmark. mig bekendt findes der kun 3 klubber
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
9-3carsten
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 195
Tilmeldt: 8. jun 2004, 23:27

23. feb 2009, 21:38

hej svenT16.
Jeg er enig med dig i at den nye 9-3 kører som en skalpel gennem papir, men jeg har en helt fantastisk følelse af samhørighed med min OG900, 2,1. På mange måder er den stadig ny. Sæderne og indtræk er faktisk ikke mærket af de 255.000 km osv..... Men et ender sikkert også med at jeg køber en helt ny 9-3 1,8t - ikke en med Opelmotor......
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 479
Tilmeldt: 29. okt 2008, 21:14

23. feb 2009, 21:46

9-3carsten skrev:... Men det ender sikkert også med at jeg køber en helt ny 9-3 1,8t - ikke en med Opelmotor......
:lol: :lol: :lol:

Ok, med den motor, som er baseret på samme blok som ligger i f.eks. en Opel Vectra 2,2. ;)

Hilsen
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3427
Tilmeldt: 29. nov 2005, 20:31

23. feb 2009, 21:46

9-3carsten skrev:hej svenT16.
Jeg er enig med dig i at den nye 9-3 kører som en skalpel gennem papir, men jeg har en helt fantastisk følelse af samhørighed med min OG900, 2,1. På mange måder er den stadig ny. Sæderne og indtræk er faktisk ikke mærket af de 255.000 km osv..... Men et ender sikkert også med at jeg køber en helt ny 9-3 1,8t - ikke en med Opelmotor......
hehe ja hold dig fra sugemotoren :prettymad noget af det værste, tandrem.... troede det var noget der blev afskaffet sammen med murens fald..... åbenbart ikke. :wink:
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
koldstart
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 356
Tilmeldt: 28. nov 2007, 22:11

23. feb 2009, 21:51

Vær nu ikke så bange for Opel-motorerne...

Ethvert produkt består af lige dele arv og miljø. Og de Opelmoterer der ligger i Saab har et helt anderledes agilt miljø end i blød-hat-dyttere fra Rüsselheim.

At de deler stumper med Opel, og vel også andre GM-biler, betyder blot, at de er billigere at massefremstille i den gode kvalitet.

Og arv går åbenbart begge veje... Motorjournalisterne er alle begejstrede for den ny Opel Insignia, og rygtet vil vide, at Opel rekvirerede hjælp fra "tryllehatten" for at komme den bløde hat til livs. :wink:

Tidligere har vi i øvrigt set masser at eksempler på, at samme motor kan få markant andre karakteristika, blot ved at blive trimmet lidt, og smidt i andre rammer (tænk blot på Lotus :) )
Koldstart

Saab 9-3 SS TiDS 2008
Brugeravatar
9-3carsten
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 195
Tilmeldt: 8. jun 2004, 23:27

7. mar 2009, 22:53

Joh.. det er da rigtig nok. Vi så også eksemplet, da Saab fik fingrene i Fords V4 motor for mange år siden. den kunne de faktisk hive næsten 175 Hk ud af i en skarp rallyversion, selvom Ford havde sat en grænse på 90 HK, så jaeh, det kan man sagtens. Men lige netop den 1,8i motor, som bruges i 9-3 eren har en kritisk tandrem, med kun 60.000 km mellem skiftene. Og det har udspring i adskillige motorhavarier blandt Oplerne fordi Opel oprindeligt havde sat skifteintervallerne noget højere.
Jeg har haft kontakt til et leasingselskab, og de har rigtig gode erfaringer med dieselmotorerne i både Saab og Opel. Her er intervallerne 150.000 km..... Og en diesel Saab 9-3 er altså også et fantastisk køretøj......
At "tryllehatten" har ydet sit til Insignia, viser blot at GM har prioriteret den højere end søsterskibet 9-5, der burde have været på gaden allerede nu.... Selv om den nuværende 9-5 lige nu tilbydes til virkeligt fine priser.......
Det kan godt være, den er gammel, men gammel er ikke lig med gammeldags, selvom mange tror det. Se blot på vore OG900; hvor meget skete der ikke med dem fra 1978 til 1993? Jeg husker at Teknologisk Institut kaldte OG900 for motormæssigt fuldt tidssvarende lige før den udgik i 1993 - modsat Volvo 240......

Tilbage til "Saab-Spyker News"