Banner cycler

SAAB 9000: Del til el-sæde VF_evt. kmpl.

Køb af biler og reservedele til biler.
BEMÆRK - Indlæg slettes automatisk efter 60 dage!

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

SAAB 9000: Del til el-sæde VF_evt. kmpl.

22. maj 2022, 18:35

Dav!

Nå, nu skete der så en lidt uventet ting på min CDE´er, som selvfølgeligt skal udbedres: Det el-betjente førersæde kan ikke længere hæves i lodret akse el. ændre sædevinklen. Dvs. der MÅ være en fejl i drevet til det formål. El-motoren kører fint men siger blot knak-knak-knak...

Det lyder til at være i stolens venstre side, problemet skal findes, men det skal tjekkes mere grundigt, når først stolen står på filebænken til nærmere inspektion. Så, spørgsmål:

Er der nogen, der har noget brugbart stående? Evt. helt eller delvist helt sæde, rå el. kmpl., højre el. venstre. Eller blot løsdele?

Partnr. på drevet til v. side: 9695321

- og den til højre side: 9695354

Kom gerne med forslag. Evt. en "bytter" med andre gode ting kan aftales.

/Henrik

NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Re: SAAB 9000: Del til el-sæde VF_evt. kmpl.

22. maj 2022, 22:22

Hej Henrik

Jeg har, som du måske husker, et ret munket stofsæde i italiensk kradsuld. Der virker ryglænsreguleringen ikke, men højde/hældning fungerer fint. Bilen er desværre på vej til de evige jagtmarker (pga. rust), så kan du ikke finde andre alternativer, kan vi nok finde en løsning inden udgangen af juni. En god sund 9K kunne selvfølgelig være et fremragende bytteobjekt :D .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

23. maj 2022, 03:01

Hej NC...og tak for din respons! Når det forholder sig sådan med din kære, gamle 9000, kunne jeg sagtens have en interesse i at erhverve lidt dele fra den, herunder dele til sæderep.

Jeg kan selvsagt ikke acceptere, at den del ikke virker i min ellers meget perfekte CDE`er. Heldigvis gik det itu i en "gunstig" position, så bilen er stadig god at sidde i. Jeg kan derfor sagtens vente, til det bliver aktuelt for dig med at få din CS´er bragt til "de evige jagtmarker". Det bliver nok alligevel først et projekt i sommerferien, tror jeg. Ellers skal der et midlertidigt sæde i den, så jeg ikke stresser mig selv unødigt :wink:

Vi holder dermed tilbuddet "åbent". Evt. kunne jeg være int. i begge forsæder, da jeg mener at huske, at der også er el. i pas.stolen?

En løsning om det ene eller det andet finder vi nok let ud af.

"En god sund 9K kunne selvfølgelig være et fremragende bytteobjekt :D ."

Betyder det, at du er på udkig efter en anden 9000 som værdig afløser for den gamle?

Mvh. Henrik
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

23. maj 2022, 13:48

Hej igen

Ja, jeg søger en anden 9K (helst med automatgear). Jeg havde én i kikkerten, men den smuttede desværre pga. smøl fra min side, da jeg var på en mislykket omvej over en OG9-3. Så lige nu bliver nødløsningen nok en 9-5, hvis jeg ikke kan finde andet :? .

Du husker rigtigt: Højre sæde er med fejlfrit el (dog vist ikke varme...). Bortset fra ryglænshældningen (og varmen) virker det venstre også fint med memory og alt. Jeg havde faktisk tænkt mig at beholde den til stumper, når/hvis jeg fik en anden 9K, men det gælder i hvert fald ikke forsæderne, så dem kan du godt regne med.

Kender du evt. en, der måske vil sælge?

Mvh/NC
900S MY 91
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

23. maj 2022, 14:29

OK, modtaget. Vi ser, hvad der sker. Uanset hvad, vil det være en glimrende idé at gemme forsæderne til brug for rep. af andre. Det bliver ikke lettere med tiden at få fat i dele hertil. Faktisk noget nær umuligt. Det med ryglænshældningen har jeg lavet tidligere på min sorte CSE´er...og det holdt perfekt. Sæderne er i dag i brug i en anden 9000, og der er stadig ingen fejl der 8) (jeg har "opskriften" liggende til rep. af kablerne hertil).

Kender du evt. en, der måske vil sælge?

Årsagen til spørgsmålet var primært min nysgerrighed og dernæst, at min egen grønne "sleeper" er ledig på markedet. Den er dog ikke med aut. gear og ej heller ligefrem "gratis", hvis man regner med det. Og så er det jo en 4-dørs. Den er vel næppe interessant, tænker jeg :roll: Ud over dette kender jeg ikke nogen lige pt. men skal nok holde øjne og ører åbne. Jeg forstår sagtens dine argumenter om at finde en anden tilsvarende den gamle, for en 9-3 af 1. gen. kan slet, slet ikke hamle op med en 9000. Det er nærmest skod ved siden af. Eneste model, der kunne tiltrække undertegnede, er den med blødt tag, parret med en T5 maskine og gerne aut.gear. Alt andet er uinteressant!

Mvh. Henrik
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

24. maj 2022, 22:35

Hej igen

Min 9-3 opfylder faktisk alle dine krav bortset fra kludetaget (der skal nok en "Aalborgløsning" til her...), men du har så meget ret, at jeg nu kan sige "burde ha' gået til TurboHenke" :wink: inden købet.

Hvad kan du sige om 9-5, hvis jeg ikke når at finde en 9K? Er der noget særligt, jeg skal holde øje med? Hvad er det kritiske km-tal, og hvilke årgange skal man holde sig til/fra? Andre tips/faldgruber?

Du har nok ret i, at din grønne ikke lige er i min smag -dels ville det nok være synd at udsætte den for min daglige brug, og dels er den model vel den eneste SAAB ever, hvor bagsæderyglænet ikke kan nedfældes eller tages ud?

Mvh/NC
900S MY 91
96 TT MY 66
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

25. maj 2022, 14:46

Hmm...jeg er nok ikke den rette til at rådgive om en 9-5, selv om jeg kender bilmodellen rimeligt godt. Faldgruber er der dog en del af.

Ud fra et brugersynspunkt er det såmænd behagelige biler at lade sig transportere i, og sikkerhedsmæssigt har den et utal af gange bevist for omverdenen, hvad den egentligt er bygget af...den er vildt stærk!

Det var så nok det bedste, jeg kunne sige om den. Resten må jeg lade andre om. Jeg kommer (formentligt) aldrig til selv at eje én, i hvert fald ikke en YS3E :wink:

OK med CDE´eren. Jeg var godt klar over svaret men ville dog alligevel prøve mig frem. Ja, den er ene i SAAB-familen ved at være en "ægte" sedan. Det er kun bagsædet, der kan klappes frem. Jeg har dog endnu ikke selv haft noget særligt behov for at kunne lægge ryglænet ned i de ca. 4½ år, jeg har haft den i trafik. Til gengæld har jeg skam haft god brug for dens rekordstore bag.rum (675 l!!) og også ski-lugen 8)

Der kommer nok en liebhaver før eller siden, der ser potentialet i "raketten". Jeg forholder mig cool i mellemtiden.

Tilbage til sædet: Det lykkedes mig at grave et ½-komplet sæde ud fra gemmerne, til pas.siden. Det er nu splittet totalt ad, men AK! Lige den del, jeg er på udkig efter, mangler sgu´. Så jeg leder stadig, selvom der allerede nu er tilbudt en løsning af NC. Og begge kabler til ryglænsjust. er forøvrigt brudte, hvilket er en meget typisk fejl på disse. Kombination af alder, vekslende temperaturer og det hårde træk fra el-motoren ude under forkanten af sædet, er en skidt cocktail. Af samme grund reparerer jeg disse yderkabler (som jeg også har gjort et par gange til det el-drevne skydetag i den gamle model 900). Jeg fandt min egen "opskrift" til det job, og det lader til at holde fint. SÅ! Er der nogen, der har denne fejl i deres 9000/900 M91-93, som eneste fejl, så fortvivl ikke. Det lader sig skam ordne! :idea:

/Henrik

Tilbage til "Købes"