Banner cycler

9-3 t 2003 hverdagsbilen

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 761
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

29. jul 2018, 16:50

De er købt hos FTZ Desværre.
Så de er ikke lige let tilgængelige for alle..

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 761
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

5. aug 2018, 09:33

Uhyggeligt hvad små og store ting kan gøre ved benzin økonomien.
Fra 11,3 l pr 100 km.
Til 10,1 l pr 100 km.
Hoved synderen tilskriver jeg et tilstoppet tørfilter på A/C anlægget.
Hvilket har betydet at kompressor og ventilator har kørt konstant.
Næste synder var en beskidt luftmasse måler, Isopropylalkohol og en vat pind er ikke nok.
En spuling med bremserens er langt bedre :wink:
Og til sidst et helt tæt indsugnings system :)
De 2 sidste ting har gjort at lang, og korttids brændstof korrigering ligger på ca. 1%
Ikke dårligt på en let slidt 15 år gammel motor men 330k på klokken.
Og motoren går langt bedre under alle forhold. :D
Men jeg er også miljø skadet efter over 10 år med Megasquirt i en gammel Volvo.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 761
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

11. aug 2018, 18:23

Endelig en rigtig dansk sommerdag.
Så det var tid til et olieskift, da det er ca. et år siden jeg skiftede topstykke.
Egentligt starter de fredag ved frokost til, hvor der bliver hældt en bøtte olierens i motoren.
Hvorefter jeg kører hjem til fyraften ca. 15 km.
Lørdag morgen kører jeg ud for at handle for at få lidt temperatur på olien.
Og derefter op på en donkraft og skifte olie og filter.
Grunden til denne process er at stempelringen har en kedelig tenden at kokse til, og jeg har lidt af et relativt højt olie forbrug da jeg købte bilen, men efter 3 olieskift på denne måde er olie forbruget nede på en halv liter pr 1000 km.
Og så her jeg lidt af en lille læk fra bundproppe siden jeg skiftede den, Jeg kan ikke lige huske hvor jeg købte den, mer er sikker på det var i sverige, med en tilhørende pakning.
Og det var pakningen der var problemet, den er åbenbart lavet af en hård kobberlegering der ikke kan deformere, så en pose med riktige gummimetal pakninger er blevet indkøbt.
2018-08-11 11.22.10.jpg
Jeg har også haft problemer med min radio. den hugger og hakker i lyden, når man spiller DAB+ radio.
Søgte lidt og fandt at en simpel usb hub kunne afhjælpe problemet, så de måtte prøves :roll:
2018-08-11 11.56.06.jpg
Det virker faktisk :D Sålænge at appen kører i forgrunden.
Hvis man starter navigationen, så er det tilbage til huggen og hakken i lyden :?
Lidt søgning på Google gav mig måske løsningen
https://forum.xda-developers.com/androi ... m-t3609608
Så det må prøves i morgen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 761
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. aug 2018, 18:55

Dab + appen virker bare :D
Hvilket er lidt nedslående da det er en app fra en privat person, og den findes ikke på google play :shock:
Ikke lige det jeg forventede, da jeg købte en billig kinøjser Android radio.
Jeg havde ikke forventet en Pioneer kvalitet på komponenterne, da den er ca. 5 gange så dyr.
Men jeg havde forventet at standart softwaren virkede, hvilket den ikke altid gør. :roll:
Så man må google lidt efter løsninger.
At jeg er på navigations APP nr. 5, der kan køre offline, og uden problemer for resten af systemet.
Det er vel forventeligt, og en del af Android oplevelsen.
Men når man køber en færdig pakke så bør det virke efter min mening.
Som i hardware, software, og firmware bare virker, når man tænder for radioen,

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 761
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

2. sep 2018, 09:32

Fjederben er stærkt tærede, og kan ikke gå igennem et syn, og der er altid chancen for et katastrofalt nedbrud.
Desværre har tæringen spredt sig til fjederskålen, så et simpelt repstykke er ikke noget alternativ :(
Et nyt tomt uoriginalt fjederben koster 1600 sv, kr hos speedparts
Et komplet uoriginalt fjederben koster 2400 sv kr samme sted. Det er kun narvet der skal overflyttes
Så det var et svært valg :wink:
Da lejet ikke kan flyttes over, og de gamle komponenters tilstand er ukendt.
Men det her med at skifte en standart komponent med en standart komponent, ligger ikke lige til mig. :wink:
Saab Webshop har fået Viggen forfjedre til 225 kr. på lager, så de blev bestilt.
Og så kom valget af støddæmpere, jeg tro ikke at en standart dæmper virker med en Viggen fjeder.
Den virker ikke overbevisende med en standart fjeder
Så dankortet blev misbrugt igen, og et sæt Bilstein B6 dæmpere blev bestilt.
Håbet er en lidt stammere undervogn, med lidt forværret komfort.
Men at den stadig er i stand til at tage fartbump, med en lidt større hastighed end anbefalet af fart tavlerne. :roll:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Peter_Vinter
SAAB FREAK
Indlæg: 93
Tilmeldt: 24. jul 2005, 12:36

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

2. sep 2018, 20:00

Altid spændende at følge med i hvad du laver - en bil i stadig udvikling.
Jeg kommer til at tænke på historien om manden, der havde sin bedstefars spade: "Min far gav den et nyt skaft - og jeg har skiftet bladet" :D

Krydser fingre for at din 'Viggen-undervogn' bliver vellykket

Peter
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 761
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

3. sep 2018, 17:51

Jeg kan godt lide spade analogien, hvis den endte med en bedre spade.
Og det er mit problem.
Efter at have skruet på biler i snart 30 år.
Så er motivationen ikke særlig stor for at lave almindelige vedligeholdelses opgaver på min privat bil.
Der skal ligesom være en gulerod for enden af snoren !
I mit tilfælde udmønter sig i at opgradere komponenter, for at ende med min bil, og ikke en Standart SAAB, eller en komplet pakkeløsning.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Viggen
Bestyrelsen
Indlæg: 626
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

4. sep 2018, 09:12

Hej Morten.

Jeg havde stor glæde af Viggen fjederben, Eibach sænkningsfjedre kombineret med org. Viggen dæmpere. 8) Samtidig monterede jeg "Viggen Rescue Kit" og krængningsstabilisatoren bag med en kraftigere, begge dele fra Abbott Racing, UK. Måske også en løsning på din "Super Special" SAAB 9-3 :idea:
Din kombination ser interessant ud; venter på din vurdering.

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 761
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

4. sep 2018, 17:57

Lige pt. har den en standart undervogn, med et solidt tandstangs beslag og en opgraderet bageste krængnings stabilisator fra Abbot.
Og det første hjalp gevaldigt på indstyring, og moment reaktioner i rattet.
Stabilisatoren gjorde den mindre understyrende.
Men generet så krænger den for meget efter min smag.
Faren ved at stive forvognen op er at den bliver mere understyrende igen :(
Men det burde der være råd for !
Bagfjedre fra en Viggen eller Aero cabriolet. det burde være de kraftigste bagfjedre man kan få :!:
Nogen der har et foto af typepladen på sådan en ?
Og et sæt B6 dæmpere bag. Så burde den være i balance igen.
Og jeg kom lige til at købe et sæt sorte yderste bærearms bøsninget fra superflex.
Da de er 20% hårdere en de blå så håber jeg at momentreaktionerne i rattet bliver yderligere reduceret.
Hvorfor de ikke lavede en solid bærearm som på en 9-5, det fatter jeg simpelt hen ikke :evil:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 761
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

16. sep 2018, 18:27

Resultater af 4 timer på en søndag .
2018-09-16 14.22.24.jpg
Gamle fjederben, og der en støddæmper der er lidt utæt, samt gamle styrestænger
3 timer tidligere.
2018-09-16 10.37.38.jpg
En abs ring der nok bør skiftes, inden den revner.
2018-09-16 11.07.04.jpg
Det er vel egentligt den nemmeste gamle bil jeg har skruet på, ingen vold og hærværk grundet fast rustede bolte :)
Slut resultatet.
2018-09-16 12.06.10.jpg
Efter sporingen blev justeret ind efter øjemål, og rattet endeligt kom til at stå lige.
Så var det tid til en kort prøvetur i kvarteret.
Resultatet var meget uventet.
Den er blevet langt mere komfortabel ved bykørsel, og dårlige veje.
Ikke lige det jeg forventede :shock:
Men det er stadigt for tidligt at udtale sig om.'Da jeg maks har haft 2 km. i bilen, og den trænger til en sporing.
Men det vil vise sig i løbet af ugen.
Så lige pt, står jeg med 2 nye fjedre, og et sæt forstøddæmpere. Uoriginale aldrig brugt, samt et sæt fjederben til reservedele.
Hvis der er nogle der er interesserede.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 761
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

21. sep 2018, 17:10

Ugen oplevelser.
Mandag morgen hvor den skulle smage landevejen.
Resultat, hvad er det for noget lort jeg har brygget sammen :roll:
Justerede sporingen i frokost pausen, den spredte kun 10 mm :lol:
Hjemturen med en mm i spidsning og det var en helt anden bil :D
Komfort tabet er minimalt, men ellers er det kun ++++ i min bog.
Bagdæmperne skal udskiftes, selvom de ikke er særligt gamle, man kan tydeligt mærke at de ikke dæmper lige så godt.

Mvh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12001
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

21. sep 2018, 23:08

Sikke en værk$t€dsbi£.. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6325
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

22. sep 2018, 07:10

Edwins skrev:
21. sep 2018, 23:08
Sikke en værk$t€dsbi£.. :roll:
Jeg tror ikke Mortens bil er så meget ringere end de fleste andre 15+ år gamle biler der kører rundt på vejene. Forskellen er at han ser det som en udfordring at forbedre bilen på alle punkter hvor den hænger lidt. Jeg tror sagtens at bilen kunne have været ganske pålidelig med et minimum af vedligehold, men hvis man ser sin bil som lidt mere end et transportmiddel så bruger man jo gerne lidt ekstra tid og ressourcer på nogle småting andre ikke rigtigt lægger mærke til.

Jeg har selv en bil magen til Mortens købt i tilsvarende stand for ca 3 år siden. Det seneste år har der været disse katastrofale fejl:
En knækket forfjeder, et defekt hjulleje samt en rusten ABS ring. Derudover har jeg skiftet en bærekugle (arm) da den blev kasseret til syn. Jeg satte faktisk en gammel brugt på først for at få bilen synet men købte senere en billig ny på Ebay.
Jeg har så også skiftet bremser foran, samt tændrør (som egentlig ikke fejleder noget efter ca. 80kkm) olieskift 2 gange (+1 da jeg også skal have det gjort denne weekend) samt AC rens+kabinefilter.
Det der fylder mest i min "oversigt" er almindeligt vedligehold. Over halvdelen af mine noteringer på oversigten er fra det første år da den havde været lidt forsømt af sin oprindelige ejer.

Jeg vil vurdere at 90% af det Morten beskriver i denne tråd ikke har været nødvendigt for at have en pålidelig hverdagsbil og skulle jeg lave en tilsvarende tråd om min bil ville den være meget kedelig.

Efter mine oplevelser baseret på ca. 90.000 km på 3 år, så vil jeg ikke sige at en og9-3 er nogen "værkstedsbil"

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 761
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

22. sep 2018, 09:21

Edwins skrev:
21. sep 2018, 23:08
Sikke en værk$t€dsbi£.. :roll:
Den skal vel pr, definition, være en værksteds bil I din bog.
Det er en GM SAAB.
Og den er tunet/modificeret/ombygget.
En ægte Saab holder som bekendt evigt, går aldrig i stykker.
Og var den perfekte bil da den forlod samlebåndet :mrgreen:
Jensen er helt korrekt i sin vurdering.
Mange af de dele der er blevet udskiftet, har ikke været 100% nødvendige at udskifte.
En del dele er blevet udskiftet blot fordi det er en forbedring i mine øjne.
En hel del dele er blevet udskiftet, da bilen skal kunne kør næste mandag morgen, og jeg ikke gider at lave samme operation 2 gange, blot for at spare lidt penge.
Sidst og ikke mindst er jeg miljø skadet grundet min profession :!:
Så jeg har en tendens til at finde komponenter med en lille defekt, og skifter dem tidligt.
Ift. en mere almindelig bruger, der først oplever en defekt komponent langt senere.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 761
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

13. okt 2018, 18:42

Sidste sommerdag skulle udnyttes til lidt kedeligt men viktigt vedligeholdelse.
Udskiftning af 2 bremserør på bagakslen
Ingen brugbare undskyldninger de burde have været udskiftet for 6 måneder siden da jeg opdagede dem.
Men jeg er doven og bremserør en noget af det kedeligste, og mest ulækre arbejde.
Og det driller altid, med samlinger der er tæret sammen, eller udluftnings skruer der knækker.
Tro mig jer tæller ikke i meter udskiftet, men km i min karriere.
2018-10-13 13.44.25.jpg
Det grimme billede kan man ikke løsne omløberen så klip røret og brug en topnøgle.
I dette tilfælde var det bare ren rutine, omløberen sad ikke fast.
Dejlig bil bliv ved med det ingen fastrustede boltsamlinger :D
Indtil jeg nåede udluftningsskruerne, de 2 små pisse skruer kostede 2 nye bremsekalibre :twisted:
Men der var en grund til at de sad fast :roll:
2018-10-13 13.44.38.jpg
Bremsecola aftappet, og det var den første halve liter, det krævede en halv liter mere før væsken var helt ren ved alle hjul, og kobling.
Det er nok mere end 2 år siden den er blevet skiftet sidst, og kan nok ikke opfylde våd kogepunktet på min. 150 grader, med 3,7% vandindhold.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Projekt Forum"