Banner cycler

9-3 t 2003 hverdagsbilen

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Moderator: Bestyrelsen

User avatar
Micky
SAAB FREAK
Contact:
Posts: 58
Joined: 29. Apr 2017, 10:00

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

20. Oct 2018, 11:11

Dejligt med en opdatering :) jeg holder meget af denne tråd, den er velskrevet og som regl også med billeder :-D Og jeg må erkende at Jeg ikke selv laver noget på min bil, som ellers er identisk med trådholderens. Den får blot lov til at være trækæsel og hobby bil, med begrænset kørte km, over to år, har har den kørt knapt 6000, Den bliver kun lavet når den går i stykker udover det obligatoriske service hver 10.000 km. /1 år


Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Mike :D
User avatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Posts: 843
Joined: 10. Aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

21. Oct 2018, 16:17

Tak til Micke for de pæne ord.
Brugsmønstret er egentligt ikke så forskelligt.
Bortset fra at den kører 6000 km om året.
Og det meste er almindeligt vedligehold, med opdaterede komponenter.
Andre gange er det bare opgradering for opgraderingens skyld, det er jo en projekt bil :lol:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
User avatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Posts: 843
Joined: 10. Aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

21. Oct 2018, 16:51

Tiden for periodisk sindsyn nærmer sig :(
Problem nr 1 horn, og volumen ned på rattet virker ikke.
Problemet opstod sidste vinter, men gik væk da vi fik sommer temperaturer.
Blot for at komme igen her sidst på året.
Hmm læse i Wis, og tænke tænke, som systemet er opbygget så må det være en dårlig forbindelse i et stik.
Skærmbillede 2018-10-21 16.25.27.png
Så de 3 markerede stik fik en omgang kontakt rens, og skidtet virkede igen :D
Problem nr. 2 den kan i teorien ikke synes med den nuværende software, den har for meget effekt :twisted:
Da jeg har 2 t7 styreenheder, så kunne jeg nemt lave en syns styreenhed, men hvorfor stoppe her?
Takke være en nørd inde på trionic tuning. Så kan man enkelt skifte imellem 2 forskellige maps med cruise kontakten.
Cruise off. standart effekt, cruise on mere effekt perfekt til vinter og syns kørsel :lol:
Det var så vinter boksen.
Sommer boksen ser lidt anderledes ud.
Cruise off standart B205 r program til oktan 95
Cruise on til oktan 100, og + ca 50 hk mere
Rent win efte min menig. skift hjul og skift boks bliver det nye sommer vinterskift øvelse.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
User avatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Posts: 843
Joined: 10. Aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

4. Nov 2018, 17:38

Da vinteren truer, så var det tid til vinterhjul.
Egentligt et kedeligt emne.
Men lidt spændende, da forbremserne er blevet større, og saab ikke er helt klare med hvilke 16" hjul der passer på.
Mit hjul passer lige, men har man afbalanceringsklodser der er højere en 0,5 cm så render man ind i problemer.
2018-11-04 12.33.10.jpg
Og et lille tip, når man montere alu hjul, rens anlægsfladerne på bremseskiver, og hjul inden montering.
2018-11-04 11.31.02.jpg

Før
2018-11-04 11.30.52.jpg
Efter
Spænd med det korrekte moment, og der er ingen problemer med løse hjul, eller efterspænding.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
User avatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Posts: 843
Joined: 10. Aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

29. Dec 2018, 07:58

Skiftet til vinter hjul var ikke en ubetinget succes :|
Forhjulene skraber på ved fuldt styreudslag til venstre.
Ikke det helt store problem, da det er sjældent jeg har brug for det, men det er irriterende.
Specielt da det er fælgene bilen er født med, og dækstørrelsen er standart.
Og det tyder på at der noget der er forkert monteret, eller ikke overholder specifikationerne.
Ikke lige noget man gider at fejlsøge på her om vinteren. :roll:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
User avatar
Peter_Vinter
SAAB FREAK
Posts: 94
Joined: 24. Jul 2005, 12:36

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

29. Dec 2018, 21:30

OK, det lyder da irriterende. Jeg havde et tilsvarende problem på vores 9-3'ere (godt nok en NG) - det var et fæste til plastinderskærmen, der var knækket, så den skrabede mod hjulet ved fuldt udslag. Det kunne klares med en strip :-)

Mvh. Peter
User avatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Posts: 400
Joined: 18. Dec 2014, 18:52

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

2. Jan 2019, 11:34

Peter_Vinter wrote:
29. Dec 2018, 21:30
OK, det lyder da irriterende. Jeg havde et tilsvarende problem på vores 9-3'ere (godt nok en NG) - det var et fæste til plastinderskærmen, der var knækket, så den skrabede mod hjulet ved fuldt udslag.
Min 9-5 har haft noget tilsvarende med beslaget hvor plastinderskærmen er skruet fast, var knækket. Der sidder nu en lille skrue og en strip..
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008
Skoda Citigo 2014
User avatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Posts: 843
Joined: 10. Aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

14. Mar 2019, 18:46

Sidste hardware opgradering er indkøbt.
Et indsugnings rør til turboen fra en 95 aero efter 2006
king.jpg
Også kaldet en king Cobra
Desværre kræver det et andet kompressor hus.
Hvilket betyder en ombygning eller en ny turbo.
Da min bror har overtaget min fars gamle 9-5, og drømmer om en aero, men har kone og et barn.
Så har jeg en køber til en letter brugt turbo.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Return to “Projekt Forum”