Banner cycler

Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6388
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

18. sep 2019, 16:33

Hej alle
Jeg bruger uforholdsmæssigt meget tid på at se YouTube og mine yndlings kanaler/videoer er hvor hovedpersonen har købt en "billig" tvivlsom bil og fortæller om alle de fejl den har og hvor meget mere fornuftigt det vil være at købe en lidt dyrere (og mindre tvivlsom) model der sammenlagt, for det meste, ville være langt billigere.
Jeg har også overvejet at lave nogle videoer om mine projekter, men jeg er bange for at det bare bliver noget i stil med dette: https://www.youtube.com/watch?v=MaRD9NBdPqk og det har verden vist ikke brug for mere af...

Hvis vi skal vende tilbage til alle de gode råd man normalt bør følge hvis man vil have en relativt billig og pålidelig hverdagsbil, er problemet for mig i denne sammenhæng at de biler jeg finder interessante ikke er ret udbredt og det derfor endnu mere svært at finde et eksemplar i rigtig god stand, uagtet at jeg gav det dobbelte. Derfor er jeg for evigt dømt til at køre i andres menneskers aflagte gamle "lig" med de glæder og sorger der følger med.

For cirka 3 år siden havde Per Vodder (SAAB Højer) en 1999 SAAB 9-5 til salg som han havde taget i bytte for en nyere bil. Det var ikke en helt almindelig gammel 9-5, men den sjældne "Griffin" version der som ny kostede det samme som en Aero + lidt mere.
Udover at alle havde V6 motor og automatgear, så havde de fleste også ventilerede lædersæder. Så den var udstyret med stort set alt i kataloget bortset fra hækspoiler og Aero skørter. Da det var en ældre byttebil hørte den til de billigere biler Per sommetider har til salg og kostede derfor vistnok kr. 25.000,-
Jeg prøvede at køre en tur i den og den var så perfekt som en 1999 SAAB kunne være på det tidspunkt. Jeg ville derfor gerne købe den, men jeg skulle til internationalt SAAB træf i Sverige, og jeg ville lige vente til jeg var hjemme igen.
Jeg regnede ikke med at der var stor efterspørgsel på en så gammel benzinsluger. Det viste sig dog at jeg tog fejl. Inden jeg overhovedet kom af sted på ferie var den allerede solgt. Da jeg dengang var godt kørende i min og9-3 jubi trak jeg bare på skuldrene og tænkte at det var ærgerligt men ikke jordens undergang, da jeg jo havde en OK bil til daglig kørsel. Drømmen om en V6 SAAB med automatgear var der dog stadig. Sandsynligvis plantet og rodfæstet i min underbevidsthed af mit 6 års ejerskab af en ng900 V6.
Nu spoler vi så godt 3 år frem i tiden og jeg er ved at være lidt træt af min 9-3 der snart skal synes og efterhånden har 350.000 km på tælleren.
Jeg havde lagt lidt penge til side til og kunne godt købe en lidt nyere SAAB, omend pengene jeg havde kun rakte til et 10-12 år gammelt eksemplar uden det store udstyr.
Samtidig var mit arbejde flyttet til et nyt kontor, så jeg fik lidt længere at køre hver dag. Dette bragte min daglige kørsel op på ca. 2x40 minutter, hvilket ifølge FDM gør det fornuftigt at køre diesel (mindst 30 minutter pr. køretur anbefaler de) Så en lidt nyere diesel SAAB var også i tankerne.
Diesel tankerne blev dog droppet af forskellige årsager jeg ikke vil komme ind på her. Med de seneste politiske udmeldinger har det nok også været fornuftigt.

Jeg begynder at kigge på at alligevel at syne min 9-3, men efter at jeg finder strukturel rust i en vange sætter jeg mig for at droppe den helt.
Jeg havde så besluttet mig for at endelig gøre min ng900 V6 færdig og få den synet, men jeg sidder alligevel og søger lidt på nettet en gang i mellem hvis der skulle dukke noget interessant op.
Jeg synes i grunden at en standard 150 hestes lavtrykker har rigeligt med kræfter til mit behov, men jeg vil gerne have lidt mere udstyr som der er i en Aero eller lignende. Jeg søgte derfor tilfældigvis på bilbasen på SAAB med mindst 200hk og automatgear. Der dukkede vistnok 4 biler op og den øverste var en "ny annonce" på en SAAB 9-5 fra 98/99 med V6 og automatgear og 200.000 km på tælleren. Det var dog ikke en Griffin, men en SE med beige veloursæder. Derudover var den mørk grøn, så nøjagtig samme farvekombination/udstyrsniveau som min ng900 V6.
IMG_1666.JPG
Ældre SAAB i sit naturlige habitat

Lang historie kort, jeg køber bilen og nu kommer vi til det egentlige emne for denne tråd: Min nye 20 år gamle SAAB er i stykker!
Det er dog en masse småting som forholdsvis let kan fikses én for én.
Det første jeg lægger mærke til er flere sære lyde forskellige steder fra. Ikke noget alvorligt kritisk, men alligevel et lille projekt i hver af dem.
Raslen fra det højre forhjul gættede jeg på var en defekt drop-link (led ved krængningsstabilisator) og jeg fik ret:
Det meste af det brune støv indeni manchetten var gået løs, og jeg ved ikke hvor man køber det henne, så midlertidigt monterede jeg en anden brugt jeg havde liggende.
IMG_1642.JPG
Man kan ikke købe det brune pulver længere.

Næste problem fører indirekte til det tredje problem. Stort set alle motorophæng er færdige. Motoren vipper mærkbart ved den mindste acceleration og hele bilen vibrerer ved påløb.
Tredje problem, som skulle vise sig at være lidt værre end først antaget, var en lidt utæt udstødning. Den larmede ikke meget da jeg kørte hjem med den, men efter at have testet den lidt blev lyden værre og værre. Søndag morgen skulle jeg ud at handle og så brøler den som en elg i brunst nej! løve. Men kun i D. I bakgear og frigear siger den næsten ingenting. Jeg lyfter bilen op og det viser sig at være flexrøret ved katalysatoren der er knækket. De dårlige motorophæng gør så at motoren i bakgear vipper så lyden dæmpes, men i D og især når der gives gas vipper motoren modsat så den virkelig larmer.
Udover at det rent faktisk er godt for benzinøkonomien, da man ikke har lyst til at give mere gas en højst nødvendigt for ikke at tiltrække unødig opmærksomhed, er det ikke specielt charmerende i sådan en luksus flyder. Jeg har allerede bestilt et nyt forrør/katalysator, men for at kunne køre i bilen blev der lavet en nødreparation der gjorde lyden tålelig.
IMG_1641.JPG
Fra økologiske flåede tomater til røg og støj. Alsidig emballage.

Men nu kommer det værste: Min midlertidige blikdåseløsning var ikke specielt god, så da jeg tirsdag kommer hjem fra arbejde sætter jeg mig for at lige efterspænde de to spændebånd der holder sammen på sagerne.
Min garage er ikke optimalt godt indrettet. Udover at den kun netop lige har plads til at man kan gå omkringe en SAAB 9-5 er der også nogle uhensigtsmæssige skråninger og niveauforskelle lige hvor man helst skulle placere en donkraft for at have bedst mulig plads til at arbejde på bilen. Da jeg skal løfte bilen op, opdager jeg ikke at donkraften "strander" på ujævnheden så den ikke kan trille. Da jeg samtidig har trukket håndbremsen kan hverken bilen eller donkraften bevæge sig, og det ender med at bilen glider af donkraftens tallerkenen.
Resultatet er at bilen lander på hjulene men ovenpå donkraften som nu er hævet 30-40 centimeter.
Jeg tjekker for olie/vandpøl under bilen men der er heligvis tørt. Jeg har været så "heldig" at køleren lige er blevet strejfet at donkraften og stadig intakt. AC kondensoren er bøjet men heller ikke utæt og intercooleren er helt bøjet sammen og begge gavle har løsnet sig:
IMG_E1690.JPG
Glad intercooler, hvis man vender den med bunden op.

Derudover er plastafdækningen under bunden revnet.
Held i uheld, så skal jeg bare have en ny intercooler. Kondensoren skal nok også skiftes, men jeg venter til foråret. Bundpladen kan måske fikses eller også kan man sikkert finde en god brugt.
Jeg prøvede at lappe intercooleren med strips og gaffatape, for at have en nogenlunde kørbar bil. Men den kan næsten ikke tage gassen, så utætheden er nok for stor til at massemåleren kan hitte ud af det. Derudover larmer udstødningen nu endnu mere, så nu har jeg igen taget 9-3'eren i brug et par dage :(
Jeg håber at jeg kan skaffe de manglende dele inden weekenden så jeg kan få bilen kørbar igen. Jeg savner den allerede :)

Der er for øvrigt maaange flere ting der er i stykker på bilen end de beskrevne, så der kommer snart flere indlæg i denne tråd.

MVH Mads


Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

21. sep 2019, 08:32

Det er vel glæden med en ny gammel bil.
Der er altid noget at lave.
Men det første projekt burde vær hvordan man støber et nyt gulv i garagen. :lol:
En tyk krydsfiner plade kan også bruges, hvis gulvet ikke er alt for ujævnt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6388
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

23. sep 2019, 16:54

Ja jeg burde nok få kigget på det gulv ved lejlighed :roll: Lige nu er der dog så fyldt op at det ikke er let at gøre noget :lol:
Jeg har dog så lige bestilt sådan en: https://www.midtdjurstraktorlager.dk/co ... 2-ton.html
2t-c.jpg
Der kan også fås terrængående hjul til den ;)

Men projektet udvikler sig. Jeg har fået fat på 4 nye motorophæng og en kvadratisk intercooler. Udstødningen er afmonteret, med lidt besvær, og et nyt komplet system er på vej.

Meen jeg har også fundet lidt rust, under det meget tykke lag undervognsbehandling :(
Så der skal svejses lidt. Men hvad kan man forvente af en 20+ år gammel bil. Jeg synes den er så fin at den er værd at ofre lidt tid og arbejde på.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6388
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

7. okt 2019, 21:05

Lige en opdatering på projektet.

Bilen er på vejen igen og den kører godt, alt taget i betragtning. Der er dog stadig mange flere ting der er i stykker, så dette bliver nok en lang tråd :lol:

Det tog noget tid at få skiftet alle delene som jeg havde indkøbt. Heldigvis havde jeg stadig min 9-3 som dog snart overskrider synsdato.

Årsagen til den knækkede udstødning tror jeg var helt færdige motorophæng, og for at skifte bagerste motorophæng skal forrøret afmonteres, så perfekt.
Det gamle var noget trangt at få af turboen men det lykkedes. Jeg var bange for at skulle afmontere et beslag til "momentstangen" på gearkassen, men det er ikke nødvendigt. Momentstangen skiftede jeg i øvrigt som noget af det første. Når intercooleren er afmonteret er den forholdsvis let at komme til. Den nye var ikke overbevisende mere stiv end den gamle. En ny bøsning kunne have været nok, så den gamle gemmes til evt. senere "opgradering" hvis det bliver nødvendigt. Den gamle "klods var dog meget let at pille ud af buret, så det var sikkert fint nok.
momentarm.JPG
Bagerste motorophæng er ikke sjovt at komme til med for-rammen monteret. Derudover skal motoren holdes oppe på en eller anden måde. WIS foreskriver en buk som stilles på skærmene over motoren, men det kan sagtens lade sig gøre med en donkraft (eller gearkasseløfter hvis man har bilen på lift). Med motoren/gearkasse understøttet fjerner man den store møtrik i toppen og derefter bolter man selve beslaget af gearkassen. Det er meget let. Der er så 3 stk. 8mm bolte med 10mm hoved der skal fjernes. De to er lette, den tredje sidder helt op af torpedovægen gemt i støjdæmpningsfilt og der er ikke plads til nogen ret stor nøgle. Det lykkedes at få den fri med en ring-skraldenøgle og derefter en 1/4" skralde med en lille forlænger.
Her ses den gamle og den nye sammen. Den gamle var af typen med en wire hvor den på den nye var en lærred/gummirem.
bagerste motorophæng sammenlign.JPG
Den gamle var utroligt nok stadig i ét stykke, men den nye var mærkbart stivere.

Her ses den nye monteret på for-rammen:
bagerste motorophæng næsten monteret.JPG
Og her er beslaget og møtrikken monteret.
bagerste motorophæng færdigmonteret.JPG
Det tog nok 2-3 timer eksklusiv af-/på-monteringen af udstødningen. Hvis man lejer en lift og det hele skal gøre samtidig skal man nok afsætte næsten en dag til opgaven da man risikere at komme til at kæmpe med udstødningen også. Jeg var meget forsigtig så heldigvis undgik jeg at knække bolte i manifolden mv., men når forrør skal adskilles fra den resterende udstødning skal man regne med at bruge en vinkelsliber og have nye bolte parat.

Montering af udstødning var også interessant :roll: Mere om det i næste afsnit...

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12245
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

8. okt 2019, 15:10

Ih hvor fint...

Kom også lige til at købe en ny donkraft. Fra traktorlageret.... Tak for linket

2162,50 kr leveret :D
Made in Denmark :mrgreen:

Min Compac er fra 1976 og totalt færdig. Kaster olie ud over alt...

Det vil koste ca. det halve af en ny at få den ordnet......
Det går ikke...

Så en frisk er på vej...


Tak for linket
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Viggen
Bestyrelsen
Indlæg: 639
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

8. okt 2019, 19:28

Hej Mads.

Det er spændende at følge med i dit projekt med 9-5 V6'eren. God og informativ tekst, understøttende fotos og heldigvis god respons fra flere andre klubmedlemmer.
Det er sådan, vi hjælper hinanden og samtidig bliver klogere på SAAB-bilernes vedligeholdelse og deres finurligheder.
Der er heldigvis flere andre tråde, som fortjener lignende ros.
Jeg ser frem til fortsættelse følger...

Det glæder mig, at hjemmesiden er ved at blive op til tidligere tiders storhed!

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6388
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

8. okt 2019, 19:38

Den er super lækker den Compac 2T-C. Man kan godt nok købe en Kina model med samme specs til under halvdelen af prisen, men denne føles bare meget bedre i både finish og kvalitet. Jeg er ikke specielt velhavende, men jeg sparer helst ikke på værktøj. Det er træls at købe det samme værktøj 2 gange.
Her er den i aktion:
IMG_1759.JPG
En alu-dørkplade har fået fast placering i min garage nu...

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

9. okt 2019, 00:17

Hej

Nu vil jeg også have en ordentlig donkraft. Men jeg er i tvivl, om jeg skal smutte hen til den lokale SB-butik og købe en AC:

https://www.sbribe.dk/tekniske-artikler ... ft-dk20-2t

-eller om jeg skal vælge Compac'en. De ser ud til at have nogenlunde samme specifikationer og begge er dansk kvalitet. Har nogen her erfaringer (gode/dårlige) med de to mærker, eller kender til fordele/ulemper ved de to modeller?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12245
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

9. okt 2019, 08:58

Min gamle Compac er fra 1976 og pint med alle mulige tunge ting gennem mange år.
Har løftet både, biler og maskiner og aldrig servicerer.

Nu spilder den så meget olie at den ikke kan mere. Pumpe aksel mv. er revet ogdødtræt..

Så en ny må være sagen...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Projekt Forum"