Banner cycler

Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

nemssaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 47
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

6. nov 2019, 11:06

Jensen, iflg. denne side bruger en 9-5 3,0 6,5x16 ET 49:
https://www.wheel-size.com/size/saab/9-5/1999/
Og mon ikke dine Trispoke (ALU 26) har siddet på fra ny?


´97 9000 2,3T CSE Jubi 200 - nu med TD04
´98 9-3 2,0t Conv.
´02 9-3 2,0t 5D Jubi
´05 9-5 2,0t Linear Estate Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D
´91 900 2,1 16v CC 5D
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6423
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

7. nov 2019, 07:51

Ja det er sikkert rigtigt med ALU26. Flot klassisk udseende fælg. Hvis man laver en billedsøgning på 9-5 SE er der også mange der har ALU22, som jeg dog ikke rigtigt bryder mig om. Jeg tror det er fordi 5-egede fælge næsten altid kommer til at ligne T-Hansen eller billige dæk-eksperten fælge.
Det behøver nu heller ikke være originalt, men jeg tror godt at jeg kan finde et sæt originale SAAB fælge der vil klæde bilen. Og det skal nok være 16" da den let kommer til at se lidt "højbenet" ud med 17"+ hvis ikke den er sænket (hvilket den ikke bliver).
Jeg har dog et sæt gamle ALU28 (3-spoke sport 17") som jeg måske vil prøve at montere for at se hvordan de ser ud.
Derudover har jeg et sæt ALU43 (10 spoke 16" ng9-3) som jeg tror vil klæde bilen.
Jeg kunne godt tænke mig et sæt ALU35 (3-spoke twin 16") De ligner lidt fattigmands Hirsch fælge, hvilket tiltaler mig.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6423
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

18. nov 2019, 17:15

Det er lidt kedeligt at skrive om alle de fejl bilen har så her er lige lidt unødigt gejl med modtog idag med posten.
41EAE756-9201-4E72-95C4-77DDBC2A84B6.jpeg
D60CBAF8-1733-4EAC-951C-70EF84EB5747.jpeg
Det kan faktisk også afhjælpe et mindre problem. Nummerpladen er blevet monteret lidt tilfældigt med to selvborende skruer og den sidder og rasler. Denne bør kunne løse problemet.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
kesr
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 756
Tilmeldt: 7. sep 2004, 14:53

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

19. nov 2019, 10:59

God tråd, fed bil.
Jeg har altid bedst kunne lide de første pre-faceliftede 9-5, med chrome kølergitter.

Mht til fælge, jeg deler din holdning til alu22, no go! Derimod tror jeg at alu28 vil gøre det rigtig godt, ellers er klassikeren alu26 som sidder på det første billede også bare über-saabsk.
Jeg har den til mine vinterdæk på min ng9-3, det holder synes jeg.
Saab CV
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5.
Medl.nr.: 258
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1039
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

19. nov 2019, 17:27

Mercedes har det bedste bud på ikke raslende nummerplader i klappen efter min mening.
Noget ikke vandabsoberneden skum imellem nr. plade og bagklap.
Den ekstra ramme du har købt ligner noget til det amerikanske marked, men ret mig hvis jeg har fejl.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6423
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

19. nov 2019, 20:52

Enig Kesr :)
Dem på første billede er dog ALU31, 15x6" versionen (advarsel, nørderi følger) Jeg har så lige monteret ALU20 som er stort set identisk men 15x6,5. Disse fælge sad på min ng900 da jeg købte den. Lidt sært at ng900 havde 6,5" og 9-5 kun 6". Men skidt, det er vinterfælge indtil videre. Jeg er dog bekræftet i at jeg nok højst skal have 16" hvis bilen skal bruges til daglig transport. Den er væsentligt mere behagelig og forudsigelig i køreegenskaberne på almindelig landevej med mine 15" vinterdæk i hvert fald, sammenlignet med de næsten nedslidte 17" conti-dæk.

Morten: På og900 kaldte man det en "US-røv" af en eller anden årsag. Jeg var dog også lidt i tvivl om der var plads til en standard nummerplade på min, men der er rigeligt plads.
A5322E8F-29C1-42A1-81E0-D9CE552ABBF6.jpeg
(beklager snavs, den blev tørret af bagved hvor rammen er monteret)

Jeg har nu monteret den kun med skruerne til nummerpladen da jeg ikke lige kunne overskue at bore og rustbeskytte på denne årstid. Det er muligt at den monteres mere permanent senere. Først skal jeg lige finde ud af om jeg overhovedet bryder mig om udseendet.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6423
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

21. nov 2019, 16:35

Klonk lyde fra undervognen har fulgt bilen siden jeg købte den. Del blev meget bedre da jeg skiftede begge forreste krængningsstabilisator-"kødben" men der kommer stadig af og til sære lyde ved igangsætning og nedbremsning. Der har også været tiltagende lyde ved skarpe sving. Det blev gradvis så slemt at det nu sagde klonk hver gang man svingede og jeg kunne også få bilen til at sige lyde i et baghjulsophæng bare ved at køre lidt zig-zag ud af lige vej.
Jeg løftede bilen op for lige at mærke om nogle af hjulene var ved at falde af, hvilket de ikke var. Jeg kunne konstatere at der var sammenhæng mellem lyden og bilens krængning, hvorfor en bøsning til bagerste krængningsstabilisator var mistænkt.
I weekenden pillede jeg så et hjul af for at inspicere hvor jeg mente lyden stammede fra uden at finde noget. Jeg afmonterede bolten der holder forbindelsen med bøsningerne yderst i krængningsstabilisatoren, og kunne så høre at der var en lyd i modsatte side når jeg vrikkede med den.
I modsatte side kunne jeg konstatere at bøsningerne var i perfekt stand, men at selve leddet var tæret over. Stumpen kunne så ramme ringen der stadig sad på enden af krængningsstabilisatoren. Jeg løsnede den og drejede den og spændte den fast igen.
Her i går modtog jeg så stumper fra Skandix. Jeg har ikke for god erfaring med deres gummidele, men de blev valgt da jeg ikke havde tålmodighed til at vente på de "rigtige" dele. Jeg kan så også konstatere at de er af fabrikat "scan-tech", så lad os se hvor længe de holder.
Her er de gamle dele efter afmontering.
2CBADE62-86B0-4D97-9934-DA81AEA3BF25.jpeg
Jeg skiftede også den inderste bøsning når jeg havde der adskilt.
0A505453-A681-412C-86D9-06EAE38DDB3E.jpeg
Som man måske kan se var overfaldet noget rustent. Der var et tykt lag rust på og metallet var meget tyndt da jeg fik det banket af. Kan nogen fortælle hvor man køber et nyt overfald :?: Jeg kan ikke finde det i EPC :?
Det er et brugt som jeg evt kan købe på ebay, men jeg vil hellere have en helt ny...
Men den var hel nok til at kunne samles igen og nu kører bilen uden klonk (fra det hjørne af bilen). Modsatte side holder endnu, så den får lov at sidde indtil videre.
Jeg kan for øvrigt konstatere at der er et år til bilen skal synes, så de helt store operationer håber jeg at kunne udskyde indtil sommer. Kender jeg mig selv ret, kommer jeg dog nok til at ligge på ryggen i garagen det meste af efteråret for at lige kunne syne den i sidste øjeblik :roll:
Men indtil videre er jeg godt tilfreds med bilen. Der kommer nok en slags "anmeldelse" af bilens, med dens styrker og svagheder, på et tidspunkt.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6423
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

22. nov 2019, 15:26

Opdatering vedr. ovenstående forespørgsel.
Overfaldet kan åbenbart ikke købes som separat del til SAAB 9-5.
Bagbro samt krængningsstabilisator er dog næsten identisk med Opel Vectra B (1995-2002): Overfaldet fås her separat og har partnummer 90496703 eller 90575574.
bracadeira.jpg
For øvrigt er det slående hvor mange dele der er næsten ens i undervognen på og9-5 og Opel Vectra B. Jeg har ikke forsket så meget i Opel dele siden jeg solgte min Opel Kadett D for snart 20 år siden, så jeg troede at Vectra A og B havde samme undervogn. Vectra A er jo den antikvariske konstruktion fra ca 1979 som i store træk også blev brugt til Ng900 + Og9-3.

Spørgsmålet er så, (for SAAB 9-5): Hvem kopierede hvem? Vectra B blev lanceret i efteråret 1995 og 9-5 blev lanceret 2 år senere i efteråret 1997. Var det SAAB der brugte den undervogn Opel havde udviklet, eller "stjal" opel det som SAAB havde været i gang med at udvikle til 9-5 :?:
SAAB 9000 var jo cirka 13 år gammel da 9-5 endelig afløste den, så det skulle da ikke undre mig at GM også dengang valgte at udskyde lanceringen af 9-5 for ikke den skulle kannibalisere på deres Opel salg.

Nå det var et sidespring. Jeg har bestilt et par nye overfald + et sæt originale GM gummibøsninger, da de kun kostede nogle håndører. Så kan jeg kassere de Scan-tech gummier når jeg alligevel skiller der ad igen. De er måske allerede gået i opløsning :roll:

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Micky
SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

23. nov 2019, 14:48

Dejlig tråd. :-)
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Mike :D
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6423
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

29. nov 2019, 20:00

Nu kommer der et lidt negativt afsnit i mit SAAB 9-5 eventyr. Jeg håber ikke tråden bliver for negativt generelt, så alt det negative er nok samlet i dette afsnit.

Udstødningen var, som tidligere nævnt, godt i gang med at knække. Da jeg en sen aften sad og kiggede på partsforsaabs kunne jeg se at man her kunne købe et komplet forrør med katalysator til ca. kr. 1600,-. Da jeg alligevel skulle have nogle stumper fra dem kom forrøret også i indkøbskurven. Jeg huskede hvor besværligt (og dyrt) det kunne være at skaffe til min ng900 så syntes næsten dette lød for godt til at kunne være sandt. Det var det på en måde også, og så alligevel, men mere om det lidt senere.
Jeg bestilte samtidig, udover lidt andre småting, 6 tændrør, to nye blinklygter og to nye tågelygter, da en af de gamle havde et hul fra et kraftigt stenslag. Alle lygter uoriginale og forholdsvis billige.
Som altid når man bestiller dele fra partsforsaabs gik der adskillige dage før der kom en opdatering. En original telefonkonsol var også i ordren meddelte de var i restordre og at de ville sende den når den kom på lager, hvilket var OK.
I mellemtiden fik jeg den fantastiske idé at søge på partnumret på det forrør jeg havde bestilt. Det viste sig så at jeg kunne købe det samme på Ebay til ca. kr. 300,- mindre og at der også fandtes andre fabrikater af samme del som var meget tættere på den originale i facon og til cirka samme pris. Jeg trøstede dog mig selv med at partsforsaabs jo er et velrenommeret firma der sikkert kan hjælpe med at skaffe et certifikat hvis jeg skulle få problemer med den uoriginale kat ved syn. Men jeg tror det er ligegyldigt og en ringe trøst da jeg sandsynligvis monterer det originale forrør igen på et tidspunkt i fremtiden.

Da bilen jo var "brak" grundet mit lille uheld (læs tidligere indlæg) havde jeg rigelig tid til at undersøge resten af udstødningssystemet og kunne konstatere at det hele faktisk trængte til en udskiftning. Jeg bestilte igen et komplet polsk udstødning på Ebay til ca. kr. 1000,- inklusiv flex-stykket som kun skal bruges til en B2x5. Man kan godt købe et system uden dette stykke, men merprisen var under kr. 200,- hvilket faktisk er billigt for den del. Så den ryger på lager eller bliver slagtet.

Da pakken med delene fra England endelig dukkede op var her synet der mødte mig:
pakke_rod1.JPG
Med lidt af pakkematerialet fjernet kan man se hvordan det hele var proppet ned i kassen:
pakke_rod2.JPG
Nogle af tændrørene lå og raslede rundt udenfor deres små papæsker. Forrøret var bukket i en vinkel på 45° over det store flexrør. SAAB anbefaler at man ikke bukker det originale flexrør mere end 5° men dette uoriginale kan måske klare lidt mere. :?
Nå det er stadig tæt så det har sikkert ikke taget skade af mishandlingen.
Derudover havde jeg jo bestilt 2 tågelygter. Den ene var af fabrikat Proparts Sweden (ScanTech) og den anden fabrikat TYC. Jeg vil ønske at de havde sendt mig 2 af samme fabrikat da den ene har glasset limet med en sort fuge og den anden har en grå fuge.
tågelygter.JPG
Men OK det var billigt. Blinklysene var også fabrikat Proparts Sweden og ser ganske fine ud. Dog er de leveret uden pæreholder og pære, der normalt følger med de originale Valeo. Men det er OK til prisen.

Men forrøret må jeg sige jeg ikke er super tilfreds med.
For det første er det lavet meget billigt i forhold til det originale som man kan se på billedet her:
forrør sammenlign.JPG
Jeg ved ikke hvor meget det har at sige for effekten, men det originale er nok lavet sådan af en årsag.
Der manglede også dette varmeskjold:
varmeskjoldnej.JPG
Derudover var "keglen" der skal monteres på turboen lidt tilfældigt svejset på, som man måske kan se på dette billede:
UoriginalKonus.JPG
Her er den originale til sammenligning:
original forrør turbo.JPG
Jeg var bange for at den slet ikke kunne spænde ordentligt fast på turboen så jeg skar de "overflødige" ud:
UoriginalKonusKirurgi.JPG
Da min bil er MY1999 og godkendt efter EURO2 forureningsnorm skal den ikke have den bagerste Lambdasonde. Den originale kat havde her en prop som var rustet komplet fast og umulig at fjerne. Det nye forrør havde naturligvis gevindhullet, men der fulgte ikke nogen prop med, så her måtte jeg se hvad jeg kunne finde. Løsningen blev en olieprop fra en Volvo 5-cyl diesel, gevind M14x1,5, til kr. 20,- hos Thansen.
propth.JPG
propth2.JPG
Her er så forrøret monteret
monteretrørmedolie.JPG
Ebay udstødning blev igen svejset istedet for den medfølgende samlemuffe
svejserør1.JPG
svejserør2.JPG
Opstart med nyt udstødning som var (næsten) 100% tæt.
røg.JPG
Tjae, jeg lagde mange dage senere mærke til at der var en pustende lyd forfra. Under bilen var der ikke umiddelbart noget at høre men i motorrummet var lyden mere tydelig. Da jeg monterede forrøret til den bagerste cylinderrække kom jeg til at huske at jeg ikke havde bestilt nogen pakning. Der sidder kun denne ene pakning da samlingen ved turboen er konisk og ikke kræver nogen pakning. Jeg havde et par pakninger til overs fra min ng900 V6 og de var nøjagtig samme størrelse, så ikke noget problem. Eller...
Lyden gik ikke væk og jeg undersøgte i EPC om der kunne være problemer med den pakning jeg havde brugt. Det viser sig så at der faktisk er to forskellige partnumre til udstødningen på ng900 og 9-5'eren. Jeg har ikke lige målt efter, men det ser ud til at pakningen på 9-5'eren er tykkere hvorfor flangen ikke kan spændes helt tæt med den tynde pakning. Ny pakning indkøbt og af med forrøret igen. Her var den oprindelige pakning efter afmontering.
pakning.JPG
Inden bilen kom på jorden lappede jeg pladen under forkofangeren nogenlunde sammen:
bundskjold.JPG
Jeg havde også købt en lidt pænere brugt gearstangs-skal samt plastik rundt om gearstangen. Winter og Sport knapperne på denne model har man så valgt at lodde fast, så her var også lidt hyggeligt loddearbejde for at få det adskilt.
lodde1.JPG
lodde2.JPG
Nå det er vist rigeligt for denne gang. Der er stadig projekter i støbeskeen, så det kommer nok snart endnu en opdatering.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1039
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

30. nov 2019, 09:33

Hvor lang tid brugte du på at tilpasse udstødningen til bilen ?
Efter min menig er billige udstødnings systemer ikke værd at spilde penge på.
De tager lang tid at montere, da pasformen aldrig er god.
Og 2-3 år senere når der er hul i systemet så er det samme øvelse igen, :roll:
Forrøret kan man ikke engang kalde for en dårlig kopi. :twisted:
Motoren har sine udfordringer ab frabrik, med en turbo på en cylinderrække, og en uden turbo.
Fabrikken har nok brugt lidt mere end 2 timer til at klaske et forrør sammen.
For at få fyldningsgraden på de enkelte rækker så ens som muligt.
Dette forrør kan give en masse uforklarlige problemer, på kørbarhed, økonomi, effekt og levetid på motoren
Og så er der problematikken med en billig katalysator, vær glas for at du ikke har en diagnose sonde.
For så vil du sikkert få en lysende motorlampe efter relativ kort tid.
For katalysator er ineffektiv.
Der bliver simpelthen sparet på mængden af ædelmetaller i katalysatoren, måske er man heldig og den kan holde til 2 syn.
Jeg har oplevet at levetiden er på under 6 måneder.
Økonomi dele er helt fint hvis man ikke vil beholde bilen i længere tid.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6423
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

30. nov 2019, 12:27

Tak for svar Morten. Enig ang. billige udstødninger. Planen er at reparere det originale forrør. Jeg skal bare have fundet et godt flex-stykke der ikke tærer op på 2 år. For resten af udstødningen er planen på sigt enten fabrikere et rustfrit system selv eller købe ét system i god kvalitet. Det billige system her betyder så at jeg har en kørende bil indtil jeg finder ud af hvad jeg gør.
Jeg har kigget lidt rundt, men de fleste "sport-systemer" har som regel nogle vulgært store afgangsrør der ofte hænger 10-15cm under udskæringen i kofangeren, hvilket jeg synes ser ret dumt ud. Derfor bliver løsningen nok at jeg selv laver et eller andet. I hvert fald den bagerste del. Men jeg har ikke helt besluttet mig endnu.

Angående pasform af delene, så udover skære arbejdet på forrøret og svejse arbejdet på mellemrøret synes jeg ikke det var voldsomt tidskrævende at montere det billige system. Pasformen var ganske OK, men jeg monterede jo også det hele liggende på gulvet i min garage, så et perfekt system vil også tage en del tid for mig at få monteret. Til et professionelt autoværksted kan jeg nok ikke anbefale at købe et system der er skåret over på midten.
Tiden det vil tage at døje med muffen eller at svejse det samme vil nok prismæssigt overstige besparelsen.
Holdbarheden kan jeg selvfølgelig ikke sige noget om, men da mine forældre købte deres 9-5'er monterede vi et Walker system som holdt cirka 4 år, hvilket jeg ikke synes er imponerende. Prisen var noget højere end dette. Jeg tror et komplet Walker (cat-back) koster mindst kr. 2500,-. Et autoværksted vil selvfølgelig kunne købe det billigere.

Jeg fik desværre ikke taget et ordentligt billede med sammenligning af den originale katalysator og den nye, men den originale er cirka dobbelt så stor. Så jeg tror du har ret med hensyn til holdbarhed og effektivitet.

Bilen kører fint nok synes jeg, men det er jo svært at vurdere uden at have kørt en tilsvarende bil. Konstruktionen er selvfølgelig et kompromis hvor man har vægtet drejningsmoment ved lave/middel omdrejninger højere end topeffekt, hvilket man mærker hvis man lader den løbe ud i gearene. Over 4000 o/min er der ikke så meget moment tilbage.
Jeg har stadig ikke skiftet tændrør eller luftfilter, så måske det spiller ind. Bilen er dog løbende serviceret, så jeg tvivler på at der er ret meget at hente.

Men som sagt, jeg er ikke imponeret over det forrør som sikkert ryger i dyngen til metalskrot når den afmonteres. Jeg har overvejet at sælge den igen, men det vil næsten være synd for den som køber den.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter

Tilbage til "Projekt Forum"