Banner cycler

Bilkvaler -> ny bil

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Bilkvaler -> ny bil

1. sep 2021, 22:04

Her kommer en lidt længere fortælling om mine bilkvaler de sidste par år, og hvordan jeg som uhelbredelig SAAB fantast er endt med en række biler de flest ægte SAAB fanatikere ikke vil røre med en ildtang.
Det bliver lidt langt og navlepillende, så for ikke det skal blive for kedeligt har jeg krydret med lidt tilfældige fotos fra arkivet.

For knap to år siden sang min gamle og9-3 jubi på sidste vers. Jeg havde kørt i den i 4 år med ca. 30kkm om året, og den havde sådan set været relativt problemfri. Nu stod for at skulle synes, og jeg kunne se frem til en del strukturelt rustarbejde. Derudover var der også en større revne i forruden der sikkert heller ikke kunne godkendes. Til sidst var der en del overfladisk rust + buler og skrammer som gjorde den kedelig at se på.
IMG_0188.jpg
og9-3
Mekanisk var den sådan set OK, men med 360kkm på tælleren var motoren begyndt at vise tegn på slid. Specifikt var knastkæden ved at trænge til en udskiftning. Så rent økonomisk var det er godt tidspunkt at skrotte den på.

Jeg købte så en SAAB 9-5 med relativt få km og cirka ét år til syn. Den havde også den fordel at den aldrig ville få kædeproblemer, da den var forsynet med tandrem. Jeg har tidligere kørt i ng900 med Opel V6 motor, og jeg har fået lidt af en forkærlighed for disse ”forkerte” SAAB’er med Opel motor.
IMG_2109.jpg
9-5 v6
9-5’eren var dog ikke problemfri. Der var en del mekanisk jeg reparerede, men når alt virkede var det en fantastisk køremaskine.
Men der kan være visse problemer på en 20+ år gammel bil, også selvom den har været passet og plejet og kun har gået lidt over 200kkm. At den havde været passet vidnede et fantastisk tykt lag undervognsbehandling om. Jeg tror aldrig jeg har haft en bil med så meget undervognsmasse klistret på. Problemet var dog at den aldrig var blevet renset i bund før et nyt lag var påført og derfor var de inderste lag så tørre og skrøbelige som mariekiks. Derfor er det nok også den mest rustne bil jeg har oplevet (på plader i hvert fald). Derfor blev beslutningen taget for cirka et år siden da den nærmede sig sit syn: Den skulle laves men aldrig komme til at køre vinterkørsel igen, med mig bag rattet. Bilen er langt fra i concours stand, men stadig så relativt velholdt at jeg vil have det meget dårligt med at slide den op ved daglig kørsel.

Samtidig overtog jeg min mors SAAB 9-5 Estate, som hun stort set aldrig kørte i længere. Min 9-5 V6 blev afmeldt og fik de næste mange måneder permanent plads i min garage for større rustreparationer.(stadig igangværende).

Estate’n var dog heller ikke uden problemer. Til trods for kun cirka 300kkm på tælleren havde den også kædeproblemer samt en lang række andre mekaniske fejl der ville kræve en del arbejde at udbedre. Den var dog stabil og meget praktisk, så derfor var det også med en smule vemod at beslutningen blev taget at den nu skulle skrottes. Jeg kørte den dog til syn, men synsmanden slog hul 6 steder i bunden samt i begge vanger bag. Så kombineret med alle de øvrige problemer var skrotning også den økonomisk mest forsvarlige beslutning.
Her ses bilen på sin sidste rejse:
IMG_4409.jpg
9-5 Estate
Det sidste års tid vidste jeg at tiden nærmede sig at jeg burde finde en lidt nyere og mindre problematisk bil. Jeg har stadig på nuværende tidspunkt 3 SAAB’er veteranregistreret. Så mit SAAB behov burde kunne opfyldes, også selvom jeg var tvunget til at køre i en nyere kønsløs kasse til daglig.

Men kunne man nu finde en nyere velholdt SAAB med lavt kilometertal, så ville det jo være lidt sjovere. Især hvis det var en model som var totalt værdiløs for en samler så jeg ikke igen fik trang til at overbeskytte den og skåne den for vinterkørsel eller lignende.
Jeg fandt det perfekte objekt, men handelen gik i vasken indtil videre, så den historie kommer jeg måske ind på en anden god gang. Til gengæld gjorde jeg igen det stik modsatte af hvad normal fornuft foreskriver: Jeg har igen købt en meget lidt attraktiv SAAB med Opel motor/tandrem. Tilmed med et helt utroligt højt kilometertal. Den er dog helt nysynet og jeg har ikke noget imod at køre 30kkm om året i den i alt slags vejr. Den er totalt uattraktiv som samlerobjekt og alle ægte SAAB fanatikere hadet netop denne model. Den passer dog perfekt til min situation lige for øjeblikket, og jeg er allerede begyndt at blive lidt blød i knæene og tænke over hvilke udbedringer og modifikationer der skal laves.

Nå det var en lang indledning. Så det bliver nok først i næste indlæg jeg får præsenteret mit nye projekt hverdagsbil: SAAB 9-3 SSi. Jeg lover det giver mening (håber jeg)

MVH Mads


Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Bilkvaler -> ny bil

2. sep 2021, 00:02

Dejligt med lidt historier fra den virkelige Saab verden :)

Måske burde du overveje at købe en rigtig Saab (9000), de fås jo også med Opel motor hvis man er til den slags.

Her er der en med Saab motor som du kan købe for en slik da den hverken er en A50 eller en Aero og derfor ingen samlerværdi har:

https://www.blocket.se/annons/orebro/sa ... l/96697857
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Bilkvaler -> ny bil

2. sep 2021, 07:32

Hej Carlsson
Den 9K er vist det stik modsatte af hvad jeg lige har købt. Det er jo en RIGTIG SAAB med den rigtige motor. Det vil helt sikkert være synd (en dødssynd måske?) at køre i den daglig i sne sjap salt osv. selvom den helt sikkert vil være fantastisk til opgaven.
Gad vide hvad skat vil have for at få den på danske plader? Den er jo næsten veteran nu? Men jeg har vist sagt det før: Jeg har rigeligt med sommerbiler. Ideen med denne var at finde en brugbar vinterbil, uden at den skulle blive alt for kedelig. 1. kapitel om min nyerhvervelse kommer snart...

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Bilkvaler -> ny bil

2. sep 2021, 07:42

virkelig dejligt med lidt historier og billeder, så bliv endelig ved med det!

Der er desværre efterhånden langt imellem disse hverdags fortællinger.
Jeg prøver selv at dokumentere mine egne små reparationer (dem jeg selv kan klare i indkørslen) men der er ikke meget feedback herinde, men det er nok bare fordi det er for trivielt det jeg kan finde ud af :oops: :oops:
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Bilkvaler -> ny bil

2. sep 2021, 14:54

Hej Esben og Mads

Jeg følger skam interesseret med i jeres (og andres) hverdagshistorier, og med stor fornøjelse. Manglende feedback fra min side skyldes primært, at jeg jeg kun vil bidrage, hvis der er mening med det. Og det har jeg sjældent i forhold til jeres nymodens biler :D .

Jeg vil dog give Carlsson ret i, at en uattraktiv 9K stadig kan være en mulig løsning. Fx den, jeg for nylig så hos Verninge Auto. Men, OK, den kan måske vise sig at være for uøkonomisk til dit ret store kilometerbehov, Mads (udover blodig ejerafgift og begyndende problemer med at skaffe reservedele). Og så nænner du måske ikke at køre sådan en fin gammel dame ned til hverdagsbrug -men det gælder tilsyneladende alle SAAB, du får fat i :lol: .

Så skriv endelig videre, og fortæl, at der stadig er liv i os og vore SAAB'er.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Bilkvaler -> ny bil

2. sep 2021, 16:30

Siden er desværre ikke så aktiv som for 5-10 år siden. Det kan vi nok takke de mere kommercielle "sociale medier" for. Facebook giver mig dog hovedpine, så derfor holder jeg mig til disse gammeldags fora i stedet.
Jeg har også tidligere i spøg kaldt det min "personlige blog" da der en overgang ikke var så mange projekter herinde. Periodisk sker der dog en smule, og bare man stiller de rigtige spørgsmål kan det give lidt aktivitet.

Men det afhænger jo også lidt af om man selv synes man har noget interessant at bidrage med, netop som NC skriver. Så at starte en ny projekttråd kan let blive lidt navlepillende (som jeg skrev tidligere) og man skal derfor prøve at balancere så der også er stof der er til generel interesse. Det er dog individuelt hvad vi finder interessant. For mig er det efter hånden blevet de skæve og udskældte modeller, indenfor mærket, som jeg også synes har fortjent lidt opmærksomhed.

Så når alt kommer til alt prøver jeg bare at skrive noget jeg selv gerne vil læse, og så håbe at andre også finder det interessant og/eller måske underholdende.

Men som sagt kommer der nok lidt mere i weekenden. Jeg må også lige finde ud af om jeg "tør" tage bastarden her med til vores kommende GF.
Mere følger i løbet af de næste par dage.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Bilkvaler -> ny bil

2. sep 2021, 19:19

Måske en 9000k ville være perfekt. K står for kedelig idet den er født uden turbo.
Disse fås i Sverige med lavt kilometertal og uden rust da kun mormødre vil have dem.
Jeg har selv haft en med 2,3 turboløs motor i mange år. På nær min gamle 99 van er denne bil nok den billigste jeg har haft. Den fungerede altid da først jeg havde skiftet benzinpumpe og tændkassette og de andre standardting. Den var absolut ikke tørstig og kørte ca 12-13km/L. Motoren var absolut ikke noget lyn men var da egentlig heller ikke sløv som man kender det fra en 900 uden turbo, den føles meget lig en 2,0 med børneturbo (ND). Hvordan den turboløse 2,0 trækker ved jeg ikke.
Så her kan man få en billig limousine som ikke kan overhale, men det kan limousiner fra guds eget land jo heller ikke.
Politikerne har jo igen brugt let gennemskuelige tricks for at hæve skatten uden at kalde det en skatteforhøjelse, så i dag kommer den importerede limousine fra hinsidan automatisk over på grøn afgift uanset alder...
Nå, lad os høre noget mere om de mange Saab'er med Opel motor, og husk at krydre med masser af billeder.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Bilkvaler -> ny bil

2. sep 2021, 20:12

Jeg tror måske jeg ville ende med at vælge en 9-3 ss frem for en 9000i. Jeg har kun prøvet en 9000 2,3i og motoren var rigelig kraftig til at følge med men jeg syntes bare undervogn i den nye 9-3 virker en anelse mere moderne, hvis man kan tale om sådan. (Det kan være den jeg prøvede var meget slidt). jeg ved ikke om den har (9000) en stiv bagbro som den gamle 9-3, den virkede i hvert fald noget mere urolig og hoppende end den nye 9-3.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Bilkvaler -> ny bil

2. sep 2021, 21:48

Alle mine SAAB’er er vist projektbiler, Opel motor eller ej. Så der er helt sikkert stof til rigtigt mange indlæg. Jeg tror der er 4 pakker på vej lige nu med dele til den lille ny, så der bør være nok opgaver at tage fat på.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Bilkvaler -> ny bil

5. sep 2021, 07:23

Det er da altid interessant at læse om andres SAAB projekter :D
I er nogle få som holder live i siden her, det er super, jeg kommer jævnligt forbi, men er ikke så god til at få skrevet indlæg selv.

God arbejdslyst med både nye og gamle
Projektr Mads.
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Bilkvaler -> ny bil

5. sep 2021, 21:56

Tak for tilbagemeldingerne :D
Desværre fik jeg ikke lige tid til at lave hele første del af sagaen denne weekend.
Det skyldes til dels at verden så småt er blevet “social” igen, så derfor går der lidt mere tid med relationer til andre mennesker…
Derudover håber jeg at kunne medtage bastarden til GF/træf næste weekend. Så der er jo en del der lige skal udbedres.
Der kommer nyt meget snart. Det lover jeg :)

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Bilkvaler -> ny bil

6. sep 2021, 22:38

Det som i alle har ventet på: Afsløringen! (hvis der nu var nogen der ikke endnu havde gættet det)
Bilen er en årgang SAAB 9-3 Sport Sedan 1,8i
Her er et par ikke helt nyvaskede billeder. Man kan jo ikke nå det hele…
IMG_4473_for.jpg
IMG_4478_bag.jpg
IMG_4479_motor.jpg
Jeg har altid syntes at det var lidt sjovt at man kaldte den mest skrabede bundmodel af en SAAB 9000 for CSi. Lidt på samme måde at bundmodellen i de tidlige og900 hed GL (grand lux) hvilket lyder af noget mere end en skrabet 2,0-enkeltkarburator med 4 gear, manuelt rudehejs og uden servostyring.
Måske især er det lidt sjovt at SAAB har holdt fast ved i’et i deres modelbetegnelser lang tid efter alle producenter for længst havde udfaset karburatormotorer.
Men i den ånd synes jeg bare det er passende at min nyerhvervelse (og projekt) skal have titlen SAAB 9-3 SSi. ”Sport-Sedan Injection” lyder også godt men det bliver lidt langt.

Lidt fakta om min bil:
SAAB 9-3 Sport Sedan 1,8i
Modelårgang 2006 (registreret første gang 12-2005)
Kilometerstand ved køb: 421515 :shock:
Motor: 1796 cc (Z18XE) 122 HK 167 NM (det er ikke så vigtigt)
5-trins manuel gearkasse med meget lav gearing.
Stofkabine, Manuelt klimaanlæg med AC (som ikke har virket de sidste 10 år cirka) samt sædevarme.

Men hvorfor i alverden købe sådan astmatisk motoriseret bil, og især med det høje kilometertal :?:

Som tidligere beskrevet havde jeg fundet en anden lidt mere attraktiv model med noget færre kliometer på tælleren. Sælger havde dog nogle andre projekter i gang og havde derfor valgt at fjerne den fra diverse salgssider på nettet indtil han havde bedre tid. Det lykkedes mig dog alligevel at opspore bilen, og han lovede at han ville kontakte mig så snart han havde tid til at sælge den.

Jeg kunne dog ikke vente, da min daværende 9-5 jo skulle synes og derfor stod valget mellem at finde noget helt andet, eller købe en (måske) midlertidig og (måske) billig erstatning for en periode.
At valget faldt netop på denne model og med et så højt kilometertal er der 3 gode grunde til:

1. Stofkabine.
Jeg er ikke særligt begejstret for læderkabine i en 9-3’er. Det ser som regel meget slidt ud, og det er ikke specielt behageligt at sidde på. Stort set kun bundmodellen her har stofsæder.

2. Ukompliceret.
Denne astmatiske Opel motor er faktisk ganske velbygget og samtidig meget simpel. Tandremmen ser jeg ikke som nogen svaghed, da jeg let selv kan skifte den i garagen på en dags tid. Der er simpelthen ikke ret meget der kan gå galt med den motor. Og skulle det gå HELT galt, så kan man jo hive toppen af og skifte et par ventiler. Alternativt er en huggermotor sikkert ikke specielt dyr. I sidste ende mister jeg jo også kun de få 1000 kroner jeg har givet for den. Hvilket leder mig til næste punkt.

3. Billig.
Jeg gav kr. 15000 for bilen nysynet ved en forhandler. Bilen har kørt mellem 35 og 40kkm om året de seneste 10 år den har været registreret, hvilket sandsynligvis betyder få koldstarter pr.km. Servicebogen er fuldt udfyldt (helt fyldt faktisk) inklusiv dokumentation for tandremsskift mm. Der er jo nogle ubekendt som olieforbrug og kobling, men indtil videre ser det ikke helt slemt ud. Ikke noget synligt olieforbrug på knap. 1000 km og koblingen føles ganske fin. På papiret kan den gå 13 km/liter og indtil videre det ser også ud til at den kan dette i virkeligheden så længe man ikke presser den.

Oveni alt dette er bilen faktisk sjov at køre i. Jeg tror aldrig jeg har kørt en SAAB med så direkte styring og samtidig er den meget krængningsstabil. Jeg tror heller aldrig jeg har set en så lille bil med så kraftige krængningsstabilisatorer. Den direkte styring går så også lidt ud over komforten, men det er jo en afvejning.
Alt i alt føles den stort set ikke slidt, hvilket vidner om at den er blevet passet godt.

Men helt problemfri er den ikke, hvilket jeg da heller ikke regnede med. Problemerne er dog til at overskue. Blandt andet har den aldrig haft fartpilot. Det kom lidt bag på mig da jeg troede det var standard i alle SAAB i de ”nyere” modeller. Kopholdere er også sparet væk. Den har dog en Smartslot kreditkortholder, som jeg ikke lige ved hvad jeg skal bruge til.

Den tikker lidt meget fra motoren hvilket dog lyder som en defekt hydraulisk ventiltrykker. Jeg har givet den en mirakelblanding i motorolien. Hvis ikke det hjælper får den nok 16 nye ventiltrykkere.

Jeg kan ikke rigtigt finde noget dårligt at sige om bilen, som ikke relativt let og billigt kan rettes. Det skulle kun være det manglende moment, men til daglig kørsel på landevej tror jeg den er næsten perfekt.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Bilkvaler -> ny bil

7. sep 2021, 22:58

Hvorfor står der Saab på motoren, er der byttet dæksel på den? :lol:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Bilkvaler -> ny bil

8. sep 2021, 18:22

I alle de SAAB med Opel motor som jeg har haft, har der været et SAAB specifikt motordæksel.
På V6'eren var SAAB dog med i udviklingsarbejdet og selv B207 motoren er jo egentlig en Opel/GM motor med en del SAAB modifikationer.
Men 1,8i'eren var åbenbart perfekt uden SAABs indblanding, så den krævede kun et nyt plastikdæksel for at blive en rigtig SAAB motor :)

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Bilkvaler -> ny bil

9. sep 2021, 22:42

Hej Mads

Nu bliver jeg da en anelse forbavset :roll: . Den fine 9K, der stod (eller står) i Verninge (https://www.facebook.com/16894045319605 ... =3&theater), ville da opfylde alle dine ønsker (bortset fra det lave kilometertal og en uopslidelig B204-motor) -og så prisen, der er dobbelt op. Din mors 9-5 kunne vel godt have trillet til Fyn, og Kim ville sikkert godt give dig skrotpræmien i bytte (og så kunne vi andre jo få glæde af de gode stumper fra den velholdte slæde). Og alle (incl. den 85-årige tidligere ejer) ville sikkert glæde sig over, at bilen fik et værdigt otium hos en kender.

Hvad der så kører bedst, kan man jo diskutere. Min '98-er var den (næst)mest velkørende SAAB, jeg nogensinde har haft (kun marginalt slået af min 96TT). Og som du selv har beskrevet, kan NG900/9-3 være lidt specielle, hvis dæk m.v. ikke lige spiller sammen. Nå, du bliver forhåbentlig glad for nyerhvervelsen.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Bilkvaler -> ny bil

9. sep 2021, 23:12

Tak NC du har principielt ret. Eneste problem er at 9000’eren vel er for fin og (efterhånden) for sjælden til de forhold jeg vil komme til at byde den. Så enten vil jeg ende med at “konservere” den eller også sælge den igen. Jeg er ikke Jay Leno og har ikke en kæmpe lagerhal til mine biler. Og skal den sælges vil jeg med stor sandsynlighed miste en masse penge på det, med mindre jeg har tid til at vente på en liebhaver der ser værdien i netop sådan en bil.

Ang. pålidelighed så kan den nok kun være bedre end en 9-3 ss :roll: Jeg har da i hvert fald haft lidt "sjov" med den i dag :| med diverse elektriske fejl. Heldigvis sætter den hurtigt en fejlkoder så man kan spore sig ind på fejlen.
Derudover også en grim forskrækkelse da en varevogn valgte at køre ind i mig :evil: Han snittede dog kun min kofanger og lidt af bagskærmen, så skaden var ikke så stor og bilen er stadig kørbar. Det er en længere historie som endnu ikke er slut, så det kommer jeg nok ind på senere.

Planen er stadig at jeg kører i. SSi’eren til GF/træf i Roskilde i morgen, men der har bare i dag været adskillige hændelser der kunne have forhindret mig i at tage den bil. Lige nu er den dog så fejlfri som man kan håbe, så jeg satser på at den klarer weekenden uden de store problemer :D

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Bilkvaler -> ny bil

9. sep 2021, 23:30

Hej Mads

Øv, sikke noget bøvl :( . Jeg mener nu stadig, at 9K'en ville have det fint under de forhold, som du kan byde, og selvom den ikke er flink til at sætte fejlkoder, er der sikkert heller ikke så mange fejl at sætte kode for :wink: . Den er jo væsentlig mere simpel og robust i elanlægget (eller tager jeg helt fejl?).

Og den skal vel ikke sælges igen, før du har kørt den ordenlig til? Nå, I må have en god GF/et godt træf. Jeg skal med konen til Kroatien...

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Projekt Forum"