Banner cycler

9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

19. feb 2022, 21:19

Vi skriver herrens år 2019 og befinder os omkring Sept/oktober måned -
ude på gaden stod der følgende tøs og ventede på mig :D
Pg.1.jpg

"Black beauty" o s v bliver de fleste sorte biler ofte "døbt", men ikke denne tøs her -
hun var nemlig en "Slitvarg" som de siger derover :wink:
Pg.2.jpg

Og sikke da en dejlig en af slagsen hun også er, 1 stk MY 2008 ægte Aero -
med den fine 260 Hk maskine:
Pg.3.jpg

Og igen godt udrustet fra fabrik af:
Pg.6.jpg

Her finder man også "ballevärmare" d v s varme i stole bag :wink:
Pg.5.jpg
Hun "tjener" under en Peter, som for øvrigt også er den samme ejer til -
den røde 9K i tråden "Find 5. fejl"
Nå, men hun står der jo ikke til pynt, selv om da ser godt ud der ude på gaden -
nej jeg fik en lille to do liste og delene var allerede fikset til henne.


Så bare med at få tøsen ind i garage:
Pg.4.jpg
"Meny" stod på bremser for+bag samt håndbremse -
de var helt færdige.

Se bare her fortil -
slet ikke værdige til at sidde på en Aero :? :?
Pg.7.jpg
Bremser foran er jo ikke noget ophidsende og kigge på -
så vi hopper lige direkte til der hvor det er klart:
Pg.10.jpg
Peter tog chansen på, at der ikke var noget galt med kaliber -
og det havde han også ret i, så de køre bare videre:
Pg.11.jpg
Så er der igen klart til mange opbremsninger:
Pg.12.jpg
Pg.13.jpg
Sådan det helst skal se ud når man inspicere bremser :)
Pg.14.jpg
Pg.15.jpg
Der var også et olieskift på listen, et med en finfin "udsigt" :)
så det får lov til at "dryppe af" under natten:
Pg.16.jpg


Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

20. feb 2022, 20:57

Videre bagtil, der finder vi jo så en håndbremsetype af "anden art" end den man mest har været vandt til -
jeg tænker her på OG 900 1988 -> samt Saab 9000.
Hvilken af dem som er "bedst", ja det er jo noget af en "smagssag" -
den ene har fordele den anden ikke har o s v
Men......

Alt det betyder slet ikke så meget og da specielt ikke hvis man alligevel ikke bruger den "nok" :roll:

Sådan her kan det se ud når man får bremseskiverne demonteret:
Pg.9.jpg
Fungerede med "svag effekt" og næsten helt oppe så -
slet ikke noget og skrive hjem om:
Pg.8.jpg

Her har der ikke været "åbnet op" på lang tid:
Pg.17.jpg

Og på den anden side ser da heller meget bedre ud:
Pg.18.jpg

Det taler sit eget tydelige sprog:
Pg.21.jpg

Man behøver slet ikke og skrive noget til de fleste af billederne her :roll:
Pg.22.jpg

Nå men begge sider blev da "renset" ikke bare for komponenterne -
men også for flere års "støv"


Her ser vi ny vs gammel og som nogen engang skrev til mig -
"der er da masser tilbage endnu og tage af" :?
Pg.23.jpg

Og jo bevares da, men spørgsmålet var bare -
hvor længe det så også bliver siddende der på plads :lol:
Pg.24.jpg

Nej vi skal have helt nyt sammen med en ny monteringssats her :)
Pg.25.jpg

Og lige så godt var det også at jeg sagde til ham -
der skulle handles X2 "hävarm" for det der har jeg prøvet før med "håndbremse" :roll:
Pg.27.jpg

Nogle af de der "pinde" er jo tynde som "tandstikker":
Pg.26.jpg

Nogle vælger at ikke bytte dem, der for at -
de kan være lidt af et "#¤%&" ◀⬅⬅⬅⬅ (Censur) og få tilbage på plads igen :mrgreen:
Pg.29.jpg

Har t o m set dem der skruer "ankerplader" af for at få dem på -
men her har vi et eget lille "trix" og så går det hyggeligt let :)
Pg.30.jpg

Så kom tiden til at "vaske" de nye bremseskiver af -
for så at få dem på plads:
Pg.31.jpg

Efter den omgang var det så tid til at "centrere" det hele -
dette før bremseklodser og kaliber's atter kommer på plads:
Pg.32.jpg

To Be Continued
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

20. feb 2022, 21:23

Eftersom man nu har været så "dygtig" og har smurt alt op -
så gik det som en leg at få bremsebakkerne "centreret" :D

Næste på tur, ja det var så bremseklodserne -
og igen tog "P" chancen at der ikke var noget galt med kaliber:
Pg.33.jpg

Hvilket der nu heller ikke var og efter en omgang rengøring -
ja så køre de bare videre der ud af :)
Pg.34.jpg

Så var der kun en sidste ting at fikse med på bremsearbejdet -
der skulle skiftes bremsevæske her:
pG.35.jpg
Det var nemlig noget af det første jeg testede inden jeg begyndte på arbejdet -
om man nu også sikkert kunne "åbne" alle x4 luftnipler :roll:
Men det gik helt fint og de fik så også lidt kobberpasta på gevind -
som "belønning" inden jeg begyndte luftningen.

Og nok må man da sige der var noget om at -
det heller ikke havde været byttet/skiftet på lang tid :shock:
Pg.36.jpg
Fristende at tro det er "Coca cola" i flasken -
men det er det altså ikke :lol:
Pg.37.jpg

To Be Continued
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 361
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

20. feb 2022, 22:51

Hold da op de så grumme ud de bremser, sikker stadig okay ved daglig kørsel, men hvis der virkelig skal bremses så går det galt 😨
Jeg ved ikke hvem der opfandt dette lidt fjollede og dyre bremse design, men jeg mener jeg snakke med en engang der sagde det kom fra Volvo... Jeg ved det ikke. Den gamle 9-3 havde det sammen og det kostede altid nye bagbremser inden syn da håndbremsen var totalt rusten. Den jeg har nu har kørt 6 år og 100k med samme bremser kun med smøring en gang om året.

Men flot arbejde👍
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

21. feb 2022, 19:16

Esbenw skrev: Hold da op de så grumme ud de bremser, sikker stadig okay ved daglig kørsel, men hvis der virkelig skal bremses så går det galt 😨

Nej de var ikke noget at skrive hjem om :roll:
Var så slidte at hvis man "skubbede" på bremseklodserne, så blev de "liggende" og kørte fint rundt "i" skiverne :lol:


Esbenw skrev: Jeg ved ikke hvem der opfandt dette lidt fjollede og dyre bremse design, men jeg mener jeg snakke med en engang der sagde det kom fra Volvo... Jeg ved det ikke.

Jo stemmer vist nok at 140/240 havde tilsvarende konstruktion på håndbremse :)


Esbenw skrev: Den gamle 9-3 havde det sammen og det kostede altid nye bagbremser inden syn da håndbremsen var totalt rusten. Den jeg har nu har kørt 6 år og 100k med samme bremser kun med smøring en gang om året.

Jeg renoverede hele håndbremsen på AMY dengang med projektet af henne 2015 -
har ikke været noget siden da, andet end 1 st "justering" af den :)


Esbenw skrev: Men flot arbejde👍

Thnx
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

21. feb 2022, 19:19

Vi er ikke klar endnu, næste på G består af dette her:
Pg.38.jpg
Nogen af de herre som har prøvet det :?: :)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13108
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

22. feb 2022, 10:46

Dejlig foto serie, vi elsker gode projekter, og bremser er altid er herlig ting....

Keep up the good work



Volvo 740-760 har samme "herlige" bagbremse system.

Meeen Saab 9000 typen med mekansik påvirkning af bagkalibrene er heller ikke super nem.

I øvrigt er det en total fejl at håndberemsen er på baghjulen på Saab. De bør være på forhujlene for en forhjulstrækker..

Det er gammel vane fra baghjulstrækkerne at de sidde bagpå...

Min Jag har elekrisk håndbremse der trækker bag på med en aktuator og wire træk. Virker ok, hvis det absolut skal være elbremser. De nye typer sidder eltrækket direkte på kalibren :roll:

Et "sjovt" system når de dør....

Næh mekansike bremser med stænger er sagen. "From pedal to the wheel it is all steel" Godt slogan til et frygteligt system.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

23. feb 2022, 21:22

Sport E skrev: Vi er ikke klar endnu, næste på G består af dette her:
Pg.38.jpg

Nogen af de herre som har prøvet det :?: :)


Nå, men der var åbenbart ingen som havde et bud på det :o .... :?

Det er altså "kittet" til gearskifter linkage, d v s bøsningerne, dersom at "P" -
beklagede sig over det af og til var lidt bøvlet og få bakgear i :?
Jeg kunne ikke selv konstatere noget direkte "alarmerende" i systemet -
men Why not, nu han jo havde handlet det....

Jeg har ikke haft så meget 9-5 og de få jeg havde, ja det var med Aut. -
så dette skulle blive min første gang med sådan et stykke arbejde :)

1 stk "Monteringsanvisning" i beskyttet udgave :P
Pg.39.jpg

Og hernede sidder det hele -
godt gemt af vejen:
Pg.40.jpg

Eftersom det nu er min første gang, så bliver der måske -
demonteret lidt mere end nødvendigt :roll:
Pg.41.jpg

Skruen der blev gjort meget OBS!! på, kunne være "svær" at få af -
men den kom helt fint her.
Det handler endelig bare om at man skal have den rigtige størrelse af Torx :mrgreen:
Pg.42.jpg

Og her har vi "das thing" det hele drejer sig om:
Pg.43.jpg

Godt "snasket" så den fik lige en omgang vask -
ligger her, tør og klar til operationen:
Pg.44.jpg

Som i bund og grund består sig af disse 2 bøsninger af "blødere matriale" -
der meget enkelt skal byttes ud mod dem her :)
Pg.45.jpg

Og meget let var det da også:
Pg.46.jpg

Voilá :)
Pg.47.jpg

Det "ser" da også godt ud :P
Pg.48.jpg

Så det bare tilbage med det hele igen -
sidder fint her på sin plads:
Pg.49.jpg
Pg.50.jpg
(Her er godt "snasket" og det kommer vi tilbage til senere)

Når det nu atter skulle på plads, så er det ikke "bare" til og smække tilbage -
nej det er meget vigtigt at man også får det "synket" rigtigt.
Det gør man med hjælp af disse 2 "pinde" -
som følger med i kittet:
Pg.38-1.jpg
Den ene bruger man inde i bilen og den anden ude ved gearkassen -
med dem på plads, så er det blot at spænde efter.

Ville godt have vist det med billeder -
men desværre så "døde" mit kamera grundet jeg glemte lade det op dagen før...... :oops: ...... :x

Men efter en lille prøvekørsel, ja så kunne jeg da godt mærke en lille forskel til det bedre -
så var der blot tilbage se om det også var nok til at løse problemet som "P" havde af og til.
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

23. feb 2022, 22:08

Med dette var der så kun lige en bette ting tilbage på "to do" listen.

Over i sveskerland er det ikke tilladt at køre rundt med kombinationen -
tågelygter sammen med nærlys.
De fleste Saab'er fra fabrik af kan da heller ikke det -
men det kunne denne tøs åbenbart og det var "P" blevet stoppet for ved en trafik kontrol :roll:
Dersom at "P" ikke havde drukket og der ellers ikke var noget at "anmærke på", ja så gjorde den venlige betjent -
ham også kun opmærksom på det :mrgreen:

Da jeg er indehaver af Tech.2 var det ikke noget stort problem, jeg spurgte på samme gang -
om ikke vi skulle "åbne op" for tågelys sammen med en anden af SAAB's "tilbehørsfunktioner" :)
Man kan nemlig godt få sin SAAB "rustet" så tågelygter fungere/lyser op sammen med det lange lys -
så, som sagt - så gik vi da igang med :D
Pg.51.jpg
Tågelygter finder man i den meny der hedder DICE -
på sveskersprog hedder det dog "Dimljus":
Pg.52.jpg
Der vælger man så alternativ nr:3
Pg.53.jpg
Og når vi så alligevel var igang -
hvorfor så ikke lige se til at alle system også var "okey" 8)
Pg.54.jpg
Her var så ikke noget at komme efter, kun tilbage at ringe efter "P".......


To Be Continued
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

25. feb 2022, 16:05

Ugen efter kom "P" forbi på "kaffefika" og med sig, havde han dette her -
tøsen havde været forbi syn og klaret det helt UA :D
(Utan anmärkning)
Pg.55.jpg

Så er det man bliver lidt småt stolt når man ser bremse værdierne 😏


To Be Continued
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

28. feb 2022, 18:11

Nå men alt køre bare der ud af, d v s lige indtil d.5 Marts 2020 -
så har vi igen tøsen på besøg:
Pg.56.jpg
Den måde hvor på "P" beskrev symptomerne, der som hyppigst opstod ved hastighed omkring 90 Km/t eller mere -
med et instrumenthus der havde næsten alle lamper "blinkende" som et "diskotek" .... :roll:
Ja det fik hurtigt mine tanker på en hvis "fejl" der ofte viser sig på den måde.

Men for sjov, så lod jeg Tech.2 komme på arbejde -
her med tændingen på og en "aktiv" CE lampe :D
Pg.57-236828.jpg

Og hvad er det så lige vi kan få Tech.2 til at "fortælle" os omkring det:
Pg.58.jpg
Jo .......
Vi snakker om en fejlkode P0501 Vehicle Speed Sensor Range/Performance -
på alm. dansk, så er det højest tænkeligt en ABS-ring der er "knækket" :)


Det er oftest fortil det sker, så starter fint med at få tøsen op på bukkene -
der efter af med X2 til hjul og komme i gang med fejlsøgningen som starter i højre side:
Pg.59.jpg

"Kønt" ser det ikke ud - men der var ikke noget at komme efter i den side -
men så "Bingo" her var der vist noget om snakken:
Pg.60.jpg

Det er som sådan ikke noget direkte "svært" arbejde -
her er vi også godt i gang, nået til den endelige inspektion af det hele:
Pg.61.jpg

Og her ses det hele meget tydeligt -
fejlen er till 100% lokaliseret:
Pg.62.jpg

Fik den gamle ring af i "et stykke" ( :roll: )
her ses den med 1 Stk lille knivblad gennem:
Pg.63.jpg

Og igen her sammen med den ny som melder sig til fremtidig tjeneste :)
Pg.64.jpg

"P" havde selv allerede skaffet 1 stk "ring" -
så det var bare og komme i gang med rengøringen :|
Her skal man lige være lidt opmærksom på, man skal ikke tage "for meget af" på en gang -
det skal ikke være for "løst" men heller ej for "tight"
Pg.65.jpg

Det er en lille "balancegang" man lære sig med årene -
blev helt perfekt her, så nu er vi klar for montering:
Pg.66.jpg

Så var det færdigt, klar igen :)
Pg.67.jpg

Med tøsen der atter har asfalt under sine "sutter" -
samt efter en lille tur og der var ikke mere at komme efter her:
Pg.69-236829.jpg

Man skal huske på at med den slags fejl/koder, så slukker CE lampen efter fejlen er udbedret -
men selve fejlen ligger stadievæk "registreret" i systemet.
Over i det svenske er det bare ikke så smart når man har en årgang 2008......... :roll:

Når en bil engang skal til syn, så gælder der det at modellerne fr o m årgang 2002 -
ja der "ud/læser" man også efter evt fejl via OBD-II.
Uanset om en evt fejl er udbedret eller ej -
ja så får man altså en anmærkning hvis der findes fejl reg. :twisted:
(https://www.bilprovningen.se/ovrigt/ele ... jokontroll)


Jeg afslutter denne omgang med at "slukke" fejlkoden -
så er der ikke noget at komme efter :D
Pg.68.jpg

Under denne omgang blev der fundet andre fejl, disse skal også udbedres -
dog skulle "P" lige lægge bestilling på delene :wink:


Kun tilbage at ringe efter "P"


To Be Continued
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 361
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

1. mar 2022, 21:59

Hmmm jeg tror lige jeg har været lidt fraværende, som måske mange andre med det der sker lige nu i verden, det er sgu næsten ikke til at bære 😭😨🤢🤮🤮

Nå det hører ikke til i dette forum... Men dejligt at nogle holder modet oppe 👍

Men nej det havde jeg aldrig gættet med det kit, måske hvis jeg selv havde en bil med invalide gear 😉 ej spøg til side jeg drømmer selv om at have automatgear fra tid til anden, det kunne være rart når man nu kører en del bykørsel.

Jeg har også prøvet en knækket ABS krans på den gamle 9-3, det kan give nogle ret pudsige bremseegenskaber og fejl.

Jeg får lyst til at kunne lave noget mere selv når jeg ser dine super fine tråde, de ting jeg kaster mig ud i er ofte ret simple, skift af nøglemodulet, skift at kondensator til AC, blæser motor, lidt bremser service osv. Men aldrig noget kæmpe stort.... Jeg prøver nok bare at sige dine tråde er ret inspirerende, så tak her fra :!:
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 685
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

2. mar 2022, 14:31

Hej Esben

"I-ordet" om gearkasser er da ikke at spøge med -slet ikke, når det er direkte i strid med sammenhængen her i tråden :( . Min kone mangler højre arm, og har derfor aldrig haft fornøjelsen af at sidde og røre i mere eller mindre knoklede manuelle gearkasser. Til gengæld har mødet med hende (og hendes bil) lært mig at sætte pris på den luksus at have en gearkasse, der selv kan finde ud af at skifte gear (endda selv om det var en af de mest rædselsfulde af slagsen: DAF med centrifugalkobling og en hysterisk motorbremsefunktion).

I mine øjne er det snarere de manuelle gearkasser, der er om ikke invalide, så i hvert fald uintelligente. Så min første 900 fik selvfølgelig morfargear, så hun også kunne prøve at køre i en rigtig bil :D . Så fik vi en datter :D , så fik jeg DAF'en som pendlerbil :roll: , og så købte hun selv en 900 :wink: .

Mvh/NC

PS: Jeg er også taknemmelig over, at vi stadig har friheden til at diskutere livets store og især mindre spørgsmål her i landet.
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 361
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

2. mar 2022, 15:31

Det må du meget undskyld, det var bestemt ikke min hensigt at krænke nogle. Der var bestemt ikke nogle onde tanker i det da jeg skrev det, snare manglende omtanke af hvad jeg skrev... Jeg kommentere ikke mere på denne tråd.... :cry:
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 685
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

2. mar 2022, 15:43

Hej Esben

Den er modtaget, og skriv endelig videre -det er jo også spændende at høre om andres glæder (og sorger) med nyere modeller (og andre gearkasser). Jeg overvejer faktisk at skifte (kommer i anden tråd), men vil nok helst blive ved den gode, gamle 9K.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

8. mar 2022, 00:27

Esbenw og NC_Ribe

Vi står nok ind for en kedelig tid fremover, hvor det sikkert også bliver let at "havne lidt udenfor" på mange måder -
så derfor skal vi ikke blive uvenner, men i stedet for holde sammen og hygge os her på SKD :P
Alle har vi vores måde og håndtere det på, min er at skrive og fortælle her.

Der er lidt endnu og fylde på/fortælle i denne tråd og vi er, som jeg husker det -
nu kommet til tiden omkring Maj måned stadievæk år 2020 :D

Jeg skrev tidl. i tråden omkring skiftet af de 2 bøsninger i gearskifter lænkage -
at der var godt med "snask" på gearkassen og den årsag kommer vi så til nu.
"P" havde nemlig selv observeret at tøsen derhjemme -
så småt var begyndt på at markerer "revir" på gårdsplan :lol:
Der blev så lagt en plan og den gik ud på der skulle "spores/saneres" efter evt olielækage -
hvor det så måtte komme fra :mrgreen:

Endnu engang ude i garagen, med "huv'en" åben og en motor som er "blottet"
Pg.69.jpg

Vi starter så "oppefra" med at konstatere, pakningen til ventilkåben "sveder lidt"
Pg.70.jpg

Det samme ser vi her:
Pg.71.jpg

Men det er nu mest her vi skal finde fejlen til den del af "snask" på gearkassen :?
Pg.72.jpg

Midten af topstykket "bagtil" er der en lille åbning -
og finder man spor af olie der, ja så er det fordi...... :roll:
Pg.73.jpg

Jeg har været med til dette mange gange, at skruerne inde under TK ofte er meget -
eller som her, alt for løse og så rinder der olie ned :|
Det kan altså godt være en god idé, lige at "løfte" på TK og så mærke efter på de 5+2 skruer :wink:
Pg.74.jpg
Vi slap heldigt fra det, tændrør "bader" ikke i olie, men det er også set af og til :roll:

Nu skal vi så bare have ventilkåben af, men på T7 af senere årgang fr o m 2004 -
ja så sker dette her alt ofte :twisted:
Pg.76.jpg
For ikke at sige det samme om just denne "ventil:"
Pg.75.jpg
Med kåben demonteret ser der sådan ud efter små 237.000 Km:
Pg.77.jpg
Et andet relativt kendt problem er dette:
Pg.78.jpg
En T7 motor der ikke er med "tomatkasse" ja den har så denne "prop" i topstykket -
som vi passende kan demontere nu ventilkåben er "off duty".
Det gør man bedst med at "slå/banke" på den forsigtigt indad med en lille hylse -
husk bare lige at have/lægge noget til at "fange" den så den ikke falder ned i motor :wink:
Pg.79.jpg
Men den ude/borte/demonteret samt efter rengøring:
Pg.80.jpg
Så er det blevet til til dette smukke fine "kit" her :D
Pg.81.jpg
Det var en gut på SSK/FB der selv lavede dem -
og det passer "hur bra som" på T5 fr o m 1994 d v s kortmotor som det gør på T7 👍

Dog skal man lige tage forbehold, at der på T7 er denne "skrue" her -
så der skal tages noget af den medfølgende brik:
Pg.82.jpg
(Ikke det helt smukkeste, men det duer :roll: )


To Be Continued
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

8. mar 2022, 18:14

Sport E skrev: Så er det blevet til til dette smukke fine "kit" her :D
Det var en gut på SSK/FB der selv lavede dem -
og det passer "hur bra som" på T5 fr o m 1994 d v s kortmotor som det gør på T7 👍


Her ser jeg nu, at jeg lige bliver nød til at "tilrettevise" mig selv -
fik vist skrevet det på en lidt "forkert" måde....... :oops:

Dette kit passer jo selvfølge også til Saab's øvrige 16.Valve med TK -
d v s B202/234/204/205/235 fra 1984 og så op til de sidste anno 2010.

Alle har de jo samme "arv" fra tiden med strømfordeler, selv om man på de senere -
monterede en "vakuumpumpe" til Automatgearkassen.

Hvorfor jeg kom til at skrive som jeg gjorde, jo det var fordi at jeg havde "billedet" i hovedet -
fra dengang hvor SAAB faktisk selv en "plug/prop" fra tiden med 9K.
De første T16 i 9K var jo stort set blot en B202, den samme som man også fandt i OG 900 -
forskellen lå så til gengæld i "Brøstkåber" samt "bundkar"
Skal vi helt ned i detaljerne, så var der faktisk også en lille periode hvor 9K -
havde en ventilkåbe som var helt "Lodret" :mrgreen:

https://www.esaabparts.com/saab/parts/7522949
(Men den går bare ikke hvis man vil have det i en OG 900)

Tiden omkring 1989, da SAAB så begyndte med TK -
så kommer der også en "plug" som man finder frem t o m 1990 (part nr: 75 63 075)

1991 - 93 kommer der så en anden af slagsen -
og det var den jeg havde i hovedet da jeg skrev indlægget..... :roll:
Error.png
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

11. mar 2022, 16:01

Vi skal videre med operationen her og nu var der så også "ankommet" -
lidt af de dele der skal skiftes ud:
Pg.83.jpg

Når man ser denne "udsigt" her:
Pg.84.jpg

Ja så falder tankerne på at "P" da har sørget for der er godt med "pawa" -
meeen..... alt er nu heller ikke Pawa :roll:
Så vi skal have os en lille "kiggert" bag det hjul tror jeg:
Pg.85.jpg

Hvis man vil have det af uden alt for meget besvær -
så skal der lidt spec. værktøj til :)
Pg.86.jpg

Voilà
Det var så skruen :)
Pg.87.jpg

Men der er også lige en rem vi skal have af først, så her skal vi have fat i remspænderen og "aflaste" den.
Det kan man fint gøre med noget af sit værktøj, her vist med hjælp af forlængere der er 1/2" -
som passer fint ned i til at aflaste.
På den måde kan man nemlig så komme til og "låse" den -
så det hele bliver meget letter og arbejde med 8)
Pg.88.jpg

Men med hjulet demonteret...... 🤔
Pg.89.jpg

Ikke lige helt det "syn" jeg havde forventet mig :?
Pg.90.jpg

Så skal vi altså lede efter fejlen "højere oppe", men den der "classic" med pakning til ventilkåben -
ja det er udelukket da topstykket var tørt lige under hvor pakningen "ligger".....
De er jo lidt kendte, for at kunne blive utætte mellem motor/topstykke -
der ved kædetrækket....

Det kunne man da også godt forestille sig når man ser synet her:
Pg.91.jpg

Og alligevel ikke.......
Jeg kan også se det lidt som, at den olie der nu engang er havnet oppe på topstykke -
ja det tror jeg er fra når remmen/motor er "igang" og der så dannes en lille "luftstrøm" omkring.
Beslutter mig så for at gå "all-in" på det kan være "kædestrækkeren" -
demontering at støttehjul, som for øvrigt også blev konstateret "slidt" efter remmen kom af.
Pg.92.jpg
Her ses hvor det er man gå til veje med remspændren:


Et er sikkert, det er godt "snasket" til her:
Pg.93.jpg

Så nok lige en god ide og "dække" diverse ting og sager til :)
Pg.94.jpg

To Be Continued
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

14. mar 2022, 22:35

OBS :!: :!: Dette her arbejde kræver lidt af dig, at du ved hvad du har gang i :!: :!: OBS

Det er ikke i sig selv svært at demontere en kædestrækker, men.......
Hvis der er noget af kæde/hjul som evt "rykker" på sig, eller ikke "står korrekt" ved montering -
ja så er der altså meget stor chance for evt motorskader :!:


Vi skal igang med at tætte/pakke kædestrækker om, d v s -
at vi skal løsne toppen af den:
Pg.95.jpg

Men her skal man altså være meget forsigtig :!: :!:
Det gælder om at skrue af, men samtidig så også "trykke" ind imod -
på sådan måde, så man til sidst "hører/mærker" at gevindet hopper over.

Derefter trækker man - igen forsigtigt - så skruen ud og tilbage, samt passer på -
at indehold så som denne fjeder ikke falder med ud:
Pg.96.jpg

Når man så har fået fjeder og den lille "pind" der også ligger der inde, med ud:
Pg.97.jpg

Så er det næste at demontere selve strækkeren, som det ses -
er det 1 stk 27'er der skal til:
Pg.98.jpg

Igen, så løsner man strækkeren meget forsigtigt, går den ikke let at skrue af -
ja så har man højest sandsynligt en knastaksel der "rør på sig" og det er ikke så smart.
Denne operation skrives det at man kan stille motor i en "position/0-mærkning" men jeg har også oplevet at -
dette ikke altid er "sikkert" :roll:
Nogle motorer er så slidte i kæden/hjul at det så alligevel "rykker" på sig......
Igen skal man også lige huske på, at jeg stadievæk her har svinghjulet "låst" med mit værktøj -
hvilket "eliminere" en del af risiko for det :)


Af denne årsag lavede jeg aldrig sådan et stykke arbejde uden at have ventilkåben demonteret -
og af skulle den jo når der skal byttes denne lille "prop/plug" :)
Det blev med tiden, en slags "standardarbejde" i min garage med disse X-3 når der enten skulle byttes "plug" -
eller det var jagten på div olielækage :mrgreen:


Nå, men denne her kom let af, og når den nu også er det -
så kunne det være meget praktisk også lige at "aflæse" hvordan det står til med den del af motor.
Det gør man på følgende måde, ved at måle "afstanden" her:
Pg.99.jpg

Enligt Saab data har man følgende og gå efter:
Pg.100.jpg

Her ser vi "indehold" i denne kædestrækker, bl.a den lille "pind" jeg skrev om -
men også de nye pakninger:
Pg.102.jpg

Skal lige have en mindre rengøring før montering:
Pg.101.jpg

Før montering, så skal vi lige have strækkeren "nullet," det gør man ved at -
løsne på "spærren" og så "skubbe" foden ind igen:
I bund.jpg

Step 1, så er den del af den atter tilbage til "tjenstgøring" -
plejer dog lige "manuelt" at forsigtigt og trykke "foden" ud i bund.
Pg.103.jpg

Step-2 Fjeder samt "pind" følger så trop her:
Pg.104.jpg

Som afsluttet med den ny 0-ring på "topskruen" :)
Pg.105.jpg
Igen, før man monterer ventilkåben på plads, så bør man lige "dreje" motor rundt et par omgange -
dette for at på den måde, sikre sig at alle markeringer nu også står korrekt :)

1 stk nyt "støttehjul også på plads -
og så er vi klar med den del af dette pillearbejde 8)
Pg.106.jpg

To Be Continued
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

17. mar 2022, 22:08

Så kom vi dertil hvor der skal monteres igen og "igen" til det der med den nedre pakdåse:
Pg.107.jpg
Efter at have "vendt det" med "P" så kom vi frem til at -
nu der var bestilt en ny, så kunne den lige så godt byttes ud.

Som sagt, så gjord -
her er den ved siden af den gamle:
pG.108.jpg

Så står den lige på en omgang rengøring:
Pg.109.jpg

Ved montering af den ny, eller for den del -
pakdåse på SAAB, er der nok ikke mange som tænker på det her:
Pg.110.jpg

Sådan en omgang har vi da på lager :mrgreen:
Pg.111.jpg

Og så bare med at komme igang:
Pg.112.jpg

Voilá :)
Pg.113.jpg

Der sad den som om den godt vidste den hørte til der :)
Pg.114.jpg

På med hjulet igen og så var den sag -
omkring oliespild vist nok afklaret:
Pg.116.jpg

To Be Continued
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

19. mar 2022, 21:40

Med "hjul" rem o s v afklaret, så kunne man godt tro det igen var tid til -
at lade tøsen få asfalt under sutterne ........

Men nej, vi er ikke helt færdige endnu.

Der dukkede lige lidt mere op, så som dette her -
en ikke helt usædvanlig fejl med tiden på OG 9-5:
Pg.117.jpg

Beholder til luftfilter, den sidder i nogle små fine gummi og de har det med af og til at "gå af" -
ikke noget alvorligt men kan dog give små sære lyde:
Pg.118.jpg

De sørgelige "rester"
Pg.119.jpg

Her sammen med de fine nye :)
Pg.120.jpg

Lette er de også at få skruet fast -
man skal bare finde en lille "hylse"
Pg.121.jpg

Og så var den sag afklaret :D
Pg.122.jpg

Jeg fik også fortalt af "P" at der på det senere, var opstået sådan en "dum" lille irriterende "knæk/bankelyd".
Den var mest og lokalisere når man kørte på brostensgade, eller når man -
var på vej "op" af et speedbump.
"P" havde selv en ide om, at det måske nok var de øvre -
lejre i "fjederbenet" det havde han oplevet før med sine biler.......

Selv havde jeg nu et andet bud på sagen:
Pg.123.jpg

:mrgreen: 8) :mrgreen:
Pg.124.jpg

De koster jo ikke en herregård, så skiftede dem begge ud.
Der var lige slør nok til at det ene kugleled - der hvor "lyden" også kom fra -
skulle "gå med rundt" ved demontering, det havde jeg ikke meget tålmodighed til den dag :twisted:
Pg.125.jpg

Det sidste der så er ved at være tilbage i denne omgang her -
det er at få den gamle plastic ventil her af:
Pg.126.jpg

Den nye ventil, er så også "upgraded" til noget mere "tåligt" så tog mig lige på samme tid -
lejligheden til at montere en bedre "klemme" i samme "stil" :D
Pg.127.jpg

Det sidste er så det andet rør, men denne gang med -
komplette "lås" så det bliver siddende på sin plads:
Pg.128.jpg
Så lige en sidste "check" og på med sutterne, ned igen -
ud og køre en fin lille tur som også fik en "holdeplads" her :)
Pg.129.jpg
Pg.130.jpg

Og så retur igen, men der var intet at komme efter.
Nu skal det så blive spændene og se, om tøser også holder tæt -
er færdig med at "markere revir"
Pg.131.jpg

Tilbage var blot at meddele "P" tøsen gerne ville hjem igen :)
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

31. mar 2022, 13:30

Vi skriver nu 14 Aug året er 2020 :roll:
Pg.132.jpg
Endnu engang er tøsen tilbage i garagen-
dog ikke for egen maskine:
Pg.133.jpg
Denne omgang for noget der er gået hen og blevet lidt af en -
moderne "classic" ......
Pg.134.jpg
Nogen der har et bud på sagen :) :?:
Pg.135.jpg
To Be Continued
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

7. apr 2022, 22:39

:roll: Det var der ikke nogen som havde bud på :roll:
Syntes ellers jeg gav et fint "fingerpeg" på det -
da jeg skrev det var en "moderne" classic.....

Nå ja, men det er jo givetvis disse rør til "servostyring" den er gal med:
Pg.136.jpg
Det er noget man kommer til at se mere af i fremtiden:
Pg.137.jpg
Ikke bare på OG 9-5, men også OG 9-3:
Pg.138.jpg
(Sjovt nok ser de ud til at klare den bedre på NG 9-3 )

Det er stykke arbejde der ikke er helt lige til at løbe afsted med -
tiden giver rust og rust giver, ja .............. :roll:
Nu tager vi 1 ting af gangen og demontere kofanger:
Pg.139.jpg
Her er så et af de steder man skulle kunne dele på det:
Pg.140.jpg
Så bagefter op og søg videre ved servopumpen -
den kommer man lettere til hvas man lige "fjerner" lygtesatsen:
Pg.141.jpg
Her er pumpen:
Pg.142.jpg
Og voilá så var det borte:
Pg.143.jpg
Og ......
toutchdown 👏
Pg.144.jpg
Her slap jeg altså heldigt fra det, det gik og dele på det -
samt at det bagerste system ikke var angrebet af rust :D


To Be Continued
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

8. apr 2022, 01:41

Løsningen på dette "elände" ja det finder man i denne pose her :)
Pg.145.jpg

En komplet sats:
Pg.146.jpg

Men vi behøver ikke hele den -
kun dette her:
Pg.147.jpg

Begynder med at montere det på plads -
i de 2 gummiophæng/klemmer:
Pg.148.jpg

Og så lidt "kopparpasta" på "gäng" -
hvis det måske skal ned igen engang:
Pg.149.jpg

Tillod mig at give det en omgang -
"tunnflytande hålrumstectyl" for måske, bare lidt, bedre beskyttelse;
Pg.150.jpg

I samme stil, så valgte jeg at bruge lidt "el-tejp" -
til der hvor klemmerne skal på igen.
Så skal der da "gnaves" lidt mere før der bliver rust :mrgreen:
Pg.151.jpg

Kofanger op tilbage på sin plads -
ser da ikke så fy skam ud:
Pg.152.jpg

Og efter et godt stykke arbejde, ja nemlig -
en prøvetur på det.
En som meldte tilbage, at nu var hun klar igen til tjeneste:
Pg.153.jpg
Dette skal så vise sig, at det bliver den sidste gang "for os" -
senere lukkede jeg som sagt garagen og så var det det:
Pg.154.jpg

End of story
Brugeravatar
Micky
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 154
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

30. okt 2022, 20:29

Godt indlæg og god historie. Men hvad skal der så i garagen ?
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike :D
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 685
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"

30. okt 2022, 21:47

Hej Mike

Garagen (Plankans) er "stängd" for good, og Sport E flyttet til Danmark (uden garage), så garagen huser nok en moderne, intetsigende miljøbil nu til dags. En anden tråd endte desværre så skidt, at samme Sport E har valgt at stoppe helt her på stedet (jeg sender dig en PM ved lejlighed). Så vi må nøjes med at nyde de spændende og inspirerende indlæg, der heldigvis stadig ligger her.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Projekt Forum"