Banner cycler

HJÆLP! Skift af skiver + belægning bag

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

2COOL4U
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. feb 2006, 13:01

HJÆLP! Skift af skiver + belægning bag

26. nov 2011, 16:47

Kære forum,

Jeg har været så letsindig, at kaste mig ud i selv at skifte skiver og belægning bagpå min 2005 93 SportCombi.

Det gik også rigtig fint, lige indtil jeg skulle trykke stemplet tilbage. Det rykker sig ikke ud af stedet. Hvad gør jeg forkert? :oops:


Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3427
Tilmeldt: 29. nov 2005, 20:31

Re: HJÆLP! Skift af skiver + belægning bag

26. nov 2011, 16:57

2COOL4U skrev:Kære forum,

Jeg har været så letsindig, at kaste mig ud i selv at skifte skiver og belægning bagpå min 2005 93 SportCombi.

Det gik også rigtig fint, lige indtil jeg skulle trykke stemplet tilbage. Det rykker sig ikke ud af stedet. Hvad gør jeg forkert? :oops:
Hej.
I de gode gamle dage havde stemplet nogle huller ind.
Disse huller blev brugt til at man med en special nøgle kunne dreje stemplerne tilbage.
Dvs. at stemplerne havde gevind, og skulle drejes ind igen. er vi ude i noget lignende her ??

ps. man kunne fint bruge en dorn og en hammer til at slå stemplet "med urs" med, og dermed ind igen. :wink:

Det kunne osse være modellen med plastproppen, hvor du lige skal tage proppen af så er der noget torx værk, eller en unbrako skrue... mener dog kun det var til justering af håndbremsen...
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
2COOL4U
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. feb 2006, 13:01

Re: HJÆLP! Skift af skiver + belægning bag

26. nov 2011, 17:04

Jeps, der er som du nævner 2 huller, og jeg kan fint dreje stemplet med en tang, men der virker ikke lige som om det rykker sig
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3427
Tilmeldt: 29. nov 2005, 20:31

Re: HJÆLP! Skift af skiver + belægning bag

26. nov 2011, 17:09

det er noget fin gevind, så der skal mere end 1 omgang til før det giver noget mærkbart.
prøv at give den et par omgange, og se hvad der sker.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
saab35år
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 259
Tilmeldt: 21. sep 2011, 21:57

Re: HJÆLP! Skift af skiver + belægning bag

26. nov 2011, 17:12

Hej.Måske det har noget at gøre med håndbremsen (justering) men vent til der er nogle der svaret ,som kender til denne model.Jens
saab35år
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 259
Tilmeldt: 21. sep 2011, 21:57

Re: HJÆLP! Skift af skiver + belægning bag

26. nov 2011, 17:18

Ups............Denne model har vel særskilt tromlehåndbrems til baghjulet,måske der er noget om det på saabcom.
2COOL4U
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. feb 2006, 13:01

Re: HJÆLP! Skift af skiver + belægning bag

26. nov 2011, 17:21

Nej, håndbremsen kører på skiven/cylinderen
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12110
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

26. nov 2011, 17:53

Ligner det noget af detteher?

http://www.youtube.com/watch?v=yt-N4Kie95s :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12110
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

26. nov 2011, 17:55

- Meget fed forskrækker han har til at presse stempler med. Men han er et møgøre, når han ikke bruger gummihandsker til et sådant ulækkert job.. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Don-Peter
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 331
Tilmeldt: 29. mar 2010, 23:24

26. nov 2011, 18:05

Det er bare at tage en lille skruetvinge og sætte lidt pres på stemplet også en gøjetang på kanten af stemplet og skrue det tilbage. :wink:
Pas på ikke at skade gummipakningen på stemplet..
Saab 9-3 Sportcombi 1.8T aut. Hirsch 06'

Før:
98' Alfa 156 2.5 V6 24V (omdrejningsvidunderet)
97' Lancia Zeta 2.0 turbo
93' Lancia Thema 2.0 Turbo 16v LX
96' Alfa 155 2.0 TS 16v Super
95' Fiat Punto GT turbo
87´Fiat Ritmo 1600 TC
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 22. mar 2005, 20:37

26. nov 2011, 18:29

Der skal holdes pres på imens man kører det ind. Jeg plejer lige at løfte gummimanchetten fra stemplet først, og gi' det et skud WD40, så man er 100% sikker på at det kan køre uden at splitte manchetten af. Så kan man også samtidig lige lure om der gemmer sig rust under manchetten på stemplet.

Jeg plejer at kunne gøre det med en spidstang, og så lægge bagsiden af kaliberen an mod noget, og så lægge vægten i spidstangen. Nogle gange kan en kvart omgang baglæns også lige få mekanikken til at "løsne sig", så den nemmere smutter ind.

Men så fin gevind er det nu heller ikke - når først den begynder at bevæge sig, så går det først stærkt :)
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
2COOL4U
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. feb 2006, 13:01

26. nov 2011, 18:49

Tak for input. Dagen er redet :D
Brugeravatar
fugmann
SAAB-PSYCHO
Kontakt:
Indlæg: 2618
Tilmeldt: 19. feb 2004, 21:09

27. nov 2011, 08:05

Og så er det vel også en god ide at lette låget på bremsevæskereservoiret over hovedbremsecylinderen, således at man giver "plads" til det ekstra bremsevæske, der presses tilbage i systemet....
SAAB hilsner,

Henrik Fugmann



Det danske vejr er Gajol- og cabrioletvejr!!
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12110
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

27. nov 2011, 08:56

Det kan være nødvendigt at babbe noget af væsken i reservoiret op, så det ikke løber over, ved tilbagepresning af stemplerne. Bremsevæske er en aldeles effektiv malingfjerner.

Man går ikke og topper reservoiret op. Det er der kun belæg for, med spritnye bremser hele vejen rundt. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
2COOL4U
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. feb 2006, 13:01

27. nov 2011, 12:57

Man kan købe dette tool på ebay for ca. 250 kr.

http://www.ebay.co.uk/itm/Brake-Caliper ... 53e5c7ab74

Men som Rune skriver, virker det fint med en spidstang, hvor man drejer med uret samtidig med at der ligges en smule tryk på.


_____________

Jan

Saab 9-3 SportCombi 1.8T Hirsch 05'

Tilbage til "Projekt Forum"