Banner cycler

HJÆLP! Skift af skiver + belægning bag

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 22. mar 2005, 20:37

27. nov 2011, 13:12

Edwins skrev:Man går ikke og topper reservoiret op. Det er der kun belæg for, med spritnye bremser hele vejen rundt. :wink:
FDM siger anderledes. Hvis jeg laver lille eftersyn på en bil, hvor vi ikke har fat i bremserne udover lige at tjekke dem visuelt, men væskestanden står mellem min- og maxmærket, så får vi en påtale fra FDM, hvis bilen selvfølgelig bliver tjekket dernede.

At forsøge at forklare dem at væskestanden udgør det for en slidindikator nytter ikke en bjælde. Mange gange kan FDM godt være en tand for meget, det er som at løbe panden mod muren, for for den usagkyndige er FDM jo kontrolinstansen... :????
Edwins skrev:Det kan være nødvendigt at babbe noget af væsken i reservoiret op, så det ikke løber over, ved tilbagepresning af stemplerne. Bremsevæske er en aldeles effektiv malingfjerner.
Yes - ligepræcis. Ikke nødvendigt at lette låget som fugmann skriver, der er udluftning i låget. Men skulle uheldet være ude, og gryden løber over, så skal der straks skylles over med vand, som bliver optaget i bremsevæsken og derved uskadeliggør den for lakken.


Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

27. nov 2011, 14:35

2COOL4U skrev:Man kan købe dette tool på ebay for ca. 250 kr.

http://www.ebay.co.uk/itm/Brake-Caliper ... 53e5c7ab74
eller her lidt billigere http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4134
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

27. nov 2011, 14:38

Rune, jeg vil hellere brække en arm på langs, end at køre min bil til syn hos FDM. Det er simpelthen for svært. Bilen skal kun synes, jeg skal ikke have en tilstandsrapport.

Applus+ er jeg færdig med, efter at de dumpede min Cab for at "vælte i styretøjet." Det er også for dyrt. 560 dask er de vist oppe på. Jeg giver 400. Omsyn 250.

De må ikke glemme at syn i dag ikke er en statsstyret ting, som et kommunekontor, og at folk finder andre veje, når synsfolk med tidligere ansættelse i staten fører sig frem med de primadonnanykker som de kunne tillade sig i gamle dage. :wink:

Nogle biler bruger et fra starten, med nye bremser, korrekt serviceret bremsevæskereservoir til at indikere for bilens ejer/bruger, at det er tid for bremseskift, når de ser lampen for lav bremsevæskestand tænde eller blinke. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 22. mar 2005, 20:37

27. nov 2011, 19:14

Edwins skrev:Rune, jeg vil hellere brække en arm på langs, end at køre min bil til syn hos FDM. Det er simpelthen for svært. Bilen skal kun synes, jeg skal ikke have en tilstandsrapport.

Applus+ er jeg færdig med, efter at de dumpede min Cab for at "vælte i styretøjet." Det er også for dyrt. 560 dask er de vist oppe på. Jeg giver 400. Omsyn 250.

De må ikke glemme at syn i dag ikke er en statsstyret ting, som et kommunekontor, og at folk finder andre veje, når synsfolk med tidligere ansættelse i staten fører sig frem med de primadonnanykker som de kunne tillade sig i gamle dage. :wink:

Nogle biler bruger et fra starten, med nye bremser, korrekt serviceret bremsevæskereservoir til at indikere for bilens ejer/bruger, at det er tid for bremseskift, når de ser lampen for lav bremsevæskestand tænde eller blinke. :wink:
Det står ikke til valg for mit vedkommende, FDM laver uanmeldte kontroller på biler fra vores værksted. Det er dybt godnat at de siger det med bremsevæsken, men det SKAL vi gøre.

Selv giver jeg stadig bare 400 for syn, og når det er min egen bil eller mors/fars bil, 0kr for omsyn :)

Forleden forsøgte jeg at syne en kundebil, desværre var katalysatoren defekt. Jeg hængte en frisk katalysator på, og kørte over til syn igen, all good og mærkat i forruden. Samme sekund kommer trafikforstyrrelsen rundt om hjørnet, de snedige bæster holder og venter på de syner en gammel bil, og så snart den er gået igennem i systemet så kan de se det, og så slår de til.

Det vidste sig så at ankerpladerne for var blevet afmonteret, noget jeg overhovedet ikke havde studset over, og sikkert gjort af forrige ejer pga rust. Normalt så sidder der jo en stump ankerplade tilbage, men ikke i de her tilfælde.
Så gjorde manden fra trafikforstyrrelsen det at han tog min Godkendt seddel, rev den over, og dumpede bilen.

Værsgo' at ringe til kunden en gang til - bevares, det var både min og synsmandens fejl, men alligevel. Ankerplader - det er sgu bare til besvær!!
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

27. nov 2011, 19:46

arr Rune hvis det er en bil med anker plader er det nok rimelig vigtigt at de er der, er det der imod støv skjolde så er jeg tilbøjelig til at give dig ret i at det ikke er noget at dumpe bilen på
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

27. nov 2011, 21:11

- En hovedcylinders væskereservoir er således dimensioneret, at der er væske nok til at fylde hjulcylindrene, når de har maksimalt rumfang, altså sådan at når bremseklodser/bakker er slidt ned til jern mod jern, er der stadig nok væske på, til at standen ikke går under minimumsmarkeringen på reservoiret.

Når jeg har låget af reservoiret, er det for at bytte væske, ikke for at toppe op. Så dér har det, åhh så korrekte FDM altså ikke ret. Det samme står i mange af mine musikbøger, nemlig at man ikke skal rende og hælde småsjatter på anlægget. Hvis det er nødvendigt, er der grund til at antage at noget sveder/græder ud et sted i bremsesystemet. :wink:

- Nu er det så ikke for at være Rasmus Modsat, men jeg ville ikke selv godkende en bil uden stænkskjold, hvis de er anbragt fra fabrikken. Våde skiver kan give dramatisk momentan skævbremsning. Normalt træder man let på bremsen et ganske kort stykke tid, så er vandet væk, pga. varmeudviklingen som fordamper det bort.

En bil uden stænkskjold som råbremser ned fra større hastighed, for så at passere en større sø, kan med meget varme bremser tage så store mængder vand på skiverne, hvor chokkølingen så kan få skiverne til at slå sig, endnu værre, revne.

Nogle biler, men ikke mange, kommer uden stænkskjold. Men de biler som er født med disse skjold skal da også have dem, hvis man spørger mig. Tager man dem af, har man jo også omskrevet sagt at fabrikanten er en flok måbende idioter, som unødigt komplicerer fabrikationen og hælder unødige reservedele i bilen, som iøvrigt også hæver den uaffjedrede vægt.. :roll:

- Just my five cents. :twocents
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
koldstart
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 356
Tilmeldt: 28. nov 2007, 22:11

27. nov 2011, 22:14

Har netop været samme operation igennem på min 9.3. Det er, som de fleste rigtigt skriver en skruekaliber, og der findes specialværktøjer til samme.

Vi lånte et værktøj på et værksted vi har gode relationer til. Det passede ikke perfekt (hullerne i kaliberen er temmelig små, Bedste match vi kunne finde var en "skrueskive", hvor afstanden mellem hullerne var en anelse (1-1½ mm) for kort. Men selv om der kun var fast kontakt i det ene hul, lykkedes operationen. Det vigtige er, at holde pres på stemplet hele tiden når det skrues tilbage.

Både Don-Peter's og RuneSM's beskrivelser lyder som noget der kan bruges. Bemærkningen om rigelig WD40 for at lette operationen lyder også fornuftig, men jeg havde altså ikke behov for det. Husk blot at tørre AL olien af igen, efter endt operatoin. Kombinationen olie+bremseklodser er basisopskriften på "en ommer".

Vi havde i øvrigt problemer med at løsne kaliber-åget (så vi kunne få skiven ud). Der skal bruges en torx-top (til udvendig torx). Men der var 2 problemer. Dels havde SAAB været så venlige at forsyne boltene mod Locktight, og dels måtte vi løsne hjulpåhæng (hvor navet er sat på ophæng med gummibøsning) for at komme til.

Tro det eller ej, også til denne montage har SAAB brugt en bolt med udvendig Torx, men af anden dimension end de 2 foregående :roll:. Heldigvis kunne vi løsne møtrikken på den anden side, efter først at have varmet den med kokkens "Creme Brulle brænder". Vi holdt imod på torx-toppen med en ordinær 6'er-top (en 16 mm tror jeg det var)

Der var i øvrigt fin hjælp på nettet, Se f.eks disse link:

Beskrivelse af adskillelsesproblemer:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=138308

Vejledning i udskiftning af bremseskiver på 9-5
http://www.ehow.com/how_6101304_change- ... b-9_3.html

Vejledning i, hvordan man får løsnet fastsiddende bolte:
http://www.thesaabsite.com/Saab-rotor-screw-removal.htm

HUSK: At når de nye stumper er på plads, skal du ind i bilen, træde på bremsepedalen, og hive håndbremsen HELT hjem 9-10 gange, for at justere håndbremsen. Operationen skal muligvis gentages 3-4 gange, med rotation af baghjulene mellem hver gang.

God fornøjelse med arbejdet. Husk at afsætte min. 2 timer til det . :wink:
Koldstart

Saab 9-3 SS TiDS 2008
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 22. mar 2005, 20:37

28. nov 2011, 16:19

Jeg må nok sige at hvis nogle biler kan køre uden, så kan "alle" - hvad angår stænkskærme/ankerplader. Specielt på en jeg lige har lavet forleden, en Celica '02 hvor de bagerste ankerplader var rådnet væk. Pris: 2000kr pr side plus moms plus!!! arbejdsløn.

Alternativt, jeg har snakket med en synsmand, man må faktisk gerne selv lave dem, forudsat det ikke er ankerpladen på 3-4mm hvor der ligger bremsebakker på.
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

28. nov 2011, 16:36

Det er jo netop det der forskellen på en ankerplade i en tromlebremse og stænkskjoldet ved en skivebremse.

Ankerpladen forankrer hjulcylinderen og bremsebakkerne, det andet er bare et skjold, som beskytter skiven mod skidt og møg og vandsprøjt som kan give momentan skævbremsning og skæve/flækkede skiver. :wink:

Hvordan man har fået rodet rundt i de to begreber er mig ubegribeligt, men som tidligere nævnt, er der jo skrevet tykke bøger om alt det jeg ikke forstår. :oops: Nogle kalder en karburators svømmerhus for et bundkar. I min indsnævrede begrebsverden findes kun ét bundkar, og det sidder under en firetaktsmotor.

De biler jeg har, har alle stænkskjold ved skiverne og de kommer aldrig til at køre uden.. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
K.Hansen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 25. mar 2004, 21:42

28. nov 2011, 22:01

Taget fra Vejledning om syn af køretøjer:

Manglende stænkskærm ved bremse anses som en fejl.
I alle tilfælde er forudsat, at køretøjet fra fabrikken er forsynet med stænkskærme,
og at der ikke foreligger køretøjsfabrikantoplysninger om, at de må fjernes.

Så de skal være der BASTA :wink:

Prøv at spørge Audi / VW hvad der sker når man " glemmer " at montere dem ?
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

28. nov 2011, 22:38

Tak, Hansen. :biglove

Har du en Audi / VW skræmmehistorie at fortælle? :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
K.Hansen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 25. mar 2004, 21:42

28. nov 2011, 22:50

Det er vel 10 -12 år siden at A4 og Passat ikke havde støvplader for fra fabrikken og de kunne ikke bremse i regnvejr og om morgenen de første gange de skulle bremse .
Man indkalte så alle biler og monteret en lille plastliste på forkofangeren og nogle støvplader ved forbremser også kunne de bremse .

Men der findes nu en del små biler som ikke har støvplader ved forhjulsbremser.
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

29. nov 2011, 01:15

Tjaee, det er underligt som man kan gå fra det ene yderpunkt til det andet.

Og ja, man slipper da oftest godt fra at køre uden skjold, men de er jo anbragt for et formål.

Jeg har før skrevet om disse fælge som blev udviklet af SAAB, som komplet indkapslede skiverne, men som gennem centrifugalluftkøling gennem fælgene sikrede skiverne tilstrækkelig køling. Dette konzept sikrer om noget, at bilen ikke har lumske bremseegenskaber i ekstrem styrtregn. :sunglasses

Her ses de "vane-type" centrifugalventileringsfælge jeg øffer om. Det er ikke bare Smart design, men et resultat af intensivt udviklings- og eksperimentringsarbejde som ligger til grund for det anderledes udseende. Og så skal man huske at bilen er fra en tid hvor det var "blæret" at have skiver på sin bil. Det havde SAAB dog ingen trang til at vise frem, gennem åbne fælge. Sikkerheden, under alle vejrlige omstændigheder, kom først. :D

Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

29. nov 2011, 06:15

Edward: Jeg kan godt li du viser en 71/72 Saab med roret i den korrekte side... :mrgreen:

Støvpladerne holder desuden vand, småsten grus og salt væk fra bremserne.
De kan ikke undværes..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Projekt Forum"