Har netop været samme operation igennem på min 9.3. Det er, som de fleste rigtigt skriver en skruekaliber, og der findes specialværktøjer til samme.
Vi lånte et værktøj på et værksted vi har gode relationer til. Det passede ikke perfekt (hullerne i kaliberen er temmelig små, Bedste match vi kunne finde var en "skrueskive", hvor afstanden mellem hullerne var en anelse (
1-1½ mm) for kort. Men selv om der kun var fast kontakt i det ene hul, lykkedes operationen. Det vigtige er, at holde pres på stemplet hele tiden når det skrues tilbage.
Både Don-Peter's og RuneSM's beskrivelser lyder som noget der kan bruges. Bemærkningen om rigelig WD40 for at lette operationen lyder også fornuftig, men jeg havde altså ikke behov for det. Husk blot at tørre AL olien af igen, efter endt operatoin. Kombinationen olie+bremseklodser er basisopskriften på "en ommer".
Vi havde i øvrigt problemer med at løsne kaliber-åget (så vi kunne få skiven ud). Der skal bruges en torx-top (til udvendig torx). Men der var 2 problemer. Dels havde SAAB været så venlige at forsyne boltene mod Locktight, og dels måtte vi løsne hjulpåhæng (hvor navet er sat på ophæng med gummibøsning) for at komme til.
Tro det eller ej, også til denne montage har SAAB brugt en bolt med udvendig Torx, men af anden dimension end de 2 foregående
. Heldigvis kunne vi løsne møtrikken på den anden side, efter først at have varmet den med kokkens "Creme Brulle brænder". Vi holdt imod på torx-toppen med en ordinær 6'er-top (en 16 mm tror jeg det var)
Der var i øvrigt fin hjælp på nettet, Se f.eks disse link:
Beskrivelse af adskillelsesproblemer:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=138308
Vejledning i udskiftning af bremseskiver på 9-5
http://www.ehow.com/how_6101304_change- ... b-9_3.html
Vejledning i, hvordan man får løsnet fastsiddende bolte:
http://www.thesaabsite.com/Saab-rotor-screw-removal.htm
HUSK: At når de nye stumper er på plads, skal du ind i bilen, træde på bremsepedalen, og hive håndbremsen HELT hjem 9-10 gange, for at justere håndbremsen. Operationen skal muligvis gentages 3-4 gange, med rotation af baghjulene mellem hver gang.
God fornøjelse med arbejdet. Husk at afsætte min. 2 timer til det .