Plankan's vinterbil saab 9000 My 93
Redaktør: Bestyrelsen
- Nicolai
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Faldt lige over denne her: http://www.dba.dk/saab-9000-cse/id-85411154/
Den er jo nærmest identisk, også km-tal. Bare hvis nogen skulle føle sig fristet til at gå ombord i samme flotte projekt.......
Den er jo nærmest identisk, også km-tal. Bare hvis nogen skulle føle sig fristet til at gå ombord i samme flotte projekt.......
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så kan jeg godt flytte hjem igen og være godt kørende
SweetNicolai skrev:Faldt lige over denne her: http://www.dba.dk/saab-9000-cse/id-85411154/
Den er jo nærmest identisk, også km-tal. Bare hvis nogen skulle føle sig fristet til at gå ombord i samme flotte projekt.......
Så kan jeg godt flytte hjem igen og være godt kørende
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så har jeg ellers fået alle mine dele hjem
De nye tændrør er fordi et eller andet fjols har monteret NGK BCP 5 ES
det går bare ikke når det er en dyt med DI
Der skal nemlig sidde NGK BCPR 6 ES 11
Måtte også på returen i helsingborg efter en nyere servoslange:
Da jeg opdagede at min egen var begyndt at "dryppe"
På snak om at dryppe:
Ville sig ikke bedre end at jeg lige så godt kunne bytte vandpumpen nu også
Alt er så godt som rent og klar til montering:
Så det var jo bare med at komme igang.
De øverste "bussninger" var jo desværre ikke hvad de engang har været:
Vilket man tydeligt kunne mærke når man aktiverede "kick-down"
Så jeg har nu fået nogle nye i polyuretan
Nu man ved hvor meget "bøvl" der er med at komme til generator/dynamo
vad det lige med at tjekkt den,og godt det:
så der er nyt i den nu også
En motorvask skader aldrig
Os så til selve problemet:
Ud med den gamle
Og i med en ny frisk:
Som nu også er fikset
Så i morgen står den på at monterer "svinghjulet" og så ned med dunderklumpen igen
Dette:
er vel en standard tomatkasse for en 2.3i MY 93
De nye tændrør er fordi et eller andet fjols har monteret NGK BCP 5 ES
det går bare ikke når det er en dyt med DI
Der skal nemlig sidde NGK BCPR 6 ES 11
Måtte også på returen i helsingborg efter en nyere servoslange:
Da jeg opdagede at min egen var begyndt at "dryppe"
På snak om at dryppe:
Ville sig ikke bedre end at jeg lige så godt kunne bytte vandpumpen nu også
Alt er så godt som rent og klar til montering:
Så det var jo bare med at komme igang.
De øverste "bussninger" var jo desværre ikke hvad de engang har været:
Vilket man tydeligt kunne mærke når man aktiverede "kick-down"
Så jeg har nu fået nogle nye i polyuretan
Nu man ved hvor meget "bøvl" der er med at komme til generator/dynamo
vad det lige med at tjekkt den,og godt det:
så der er nyt i den nu også
En motorvask skader aldrig
Os så til selve problemet:
Ud med den gamle
Og i med en ny frisk:
Som nu også er fikset
Så i morgen står den på at monterer "svinghjulet" og så ned med dunderklumpen igen
Dette:
er vel en standard tomatkasse for en 2.3i MY 93
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ja hvad der kom op skal jo ned igen......
Og det gik galant,helt selv uden nogle problemer og så i første forsøg
At hive en motor
(med tomatkasse)
op af en 9000 kan sagtens lade sig gøre
At det så måske ikke lige er det hurtigste er jo en anden sag
Ny vandpumpe på:
og så var det klart igen
De nye " blå " gør en utrolig forskel:
Er ikke til at rokke motor nu,den sidder hvor den sidder
Byttede jo også regulator/kul og det kan man godt se:
gik fra 13.5 op til 14.2
Hvad der så blev byttet denne gang:
Og hvad har denne bil så kostet indtil videre....
Polyuretan bussninger: 273:-
Vandpumpe 590:-
Packbox/dåse 184:-
Regulator/kul 122:-
Servoslang (brugt) 50:-
Servoolje 153:-
Tændrør NGK 146:-
Glycol 0:- (Havde på lager)
Pakning udstødning 0:- (Havde på lager)
----------------------------------------
TOTAL Kr: 1.518:-
----------------------------------------
Tidligere bekostet Kr 8.480:-
----------------------------------------
Ny Total Kr: 9.998:-
----------------------------------------
----------------------------------------
Og det gik galant,helt selv uden nogle problemer og så i første forsøg
At hive en motor
(med tomatkasse)
op af en 9000 kan sagtens lade sig gøre
At det så måske ikke lige er det hurtigste er jo en anden sag
Ny vandpumpe på:
og så var det klart igen
De nye " blå " gør en utrolig forskel:
Er ikke til at rokke motor nu,den sidder hvor den sidder
Byttede jo også regulator/kul og det kan man godt se:
gik fra 13.5 op til 14.2
Hvad der så blev byttet denne gang:
Og hvad har denne bil så kostet indtil videre....
Polyuretan bussninger: 273:-
Vandpumpe 590:-
Packbox/dåse 184:-
Regulator/kul 122:-
Servoslang (brugt) 50:-
Servoolje 153:-
Tændrør NGK 146:-
Glycol 0:- (Havde på lager)
Pakning udstødning 0:- (Havde på lager)
----------------------------------------
TOTAL Kr: 1.518:-
----------------------------------------
Tidligere bekostet Kr 8.480:-
----------------------------------------
Ny Total Kr: 9.998:-
----------------------------------------
----------------------------------------
Ja det kunne jeg lige klare den forSpeedy skrev:intet mindre end fantastico for under 10.000 svenske træpenge....
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Det er godt nok meget bil for pengene. Og flot er den også.
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- SGT
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Flot arbejde!
Kender du tilstanden på motoren? Jeg mener jo, lang motoren havde et issue ang. balance akselkæderne, der kunne føre til motor haveri!
Kender du tilstanden på motoren? Jeg mener jo, lang motoren havde et issue ang. balance akselkæderne, der kunne føre til motor haveri!
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
(endnu)
Det er længe siden jeg sist har haft tomatkasse -
men det passer mig helt fint.
Er så utroligt "afstresset" at køre den,bare op i fart og så på med fartpiloten
Ingen service der er hoppet over og seneste er lavet ved 172.000 km
Mange tak og jo jeg er også godt tilfreds med bilen selv om den ikke har turbocasper-fischer skrev:Det er godt nok meget bil for pengene. Og flot er den også.
(endnu)
Det er længe siden jeg sist har haft tomatkasse -
men det passer mig helt fint.
Er så utroligt "afstresset" at køre den,bare op i fart og så på med fartpiloten
Der er fuld service historik på bilen ved købet.SGT skrev:Flot arbejde!
Kender du tilstanden på motoren? Jeg mener jo, lang motoren havde et issue ang. balance akselkæderne, der kunne føre til motor haveri!
Ingen service der er hoppet over og seneste er lavet ved 172.000 km
- Johannesen
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Har selv spolet ca. 250.000 km. i en 9k 2,3i. En fantastisk vogn for sin tid, ja det må have været en ren åbenbaring i start firserne da den kom frem. Når man tænker på det rasselværk der ellers krøb rundt på samme tidspunkt fra de øvrige producenter, så er denne maskine i sandhed uforlignelig. Er dog miljøskadet og en 9000 CC ville jeg foretrække. Men flot, det er den røde sku og til den pris. Suuk.
Nuværende vogne i garagen:
- 98 OG 9-5, 2,3t Automatik
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
- 98 OG 9-5, 2,3t Automatik
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Voilá og så er dytten klar:
Det siste der var på listen fra købet af bilen var jo kofangeren foran da den ikke var særlig køn -
samt at listen også manglede og så den gamle grimme nummerplade:
Forrige ejer har nok kunne lide nærkontakt:
Men nu er dette et minde blot med den "nye" kofanger og ny nummerplade:
Byder på et par aftenbilleder,taget for en lille times tid siden:
Dejlig dyb Rubinrød i solnedgang:
Det siste der var på listen fra købet af bilen var jo kofangeren foran da den ikke var særlig køn -
samt at listen også manglede og så den gamle grimme nummerplade:
Forrige ejer har nok kunne lide nærkontakt:
Men nu er dette et minde blot med den "nye" kofanger og ny nummerplade:
Byder på et par aftenbilleder,taget for en lille times tid siden:
Dejlig dyb Rubinrød i solnedgang:
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Vil du virkelig udsætte den nydelige bil for sne og salt? Det er næsten en synd.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så er der monteret vinterbelysning.
Ikke sådan lige det letteste på en 9K'er men skam den som giver sig
Lige hive skohornet frem så gik det
Ekstralys på bilen ..... vem,mig
Voilá:
Lyser faktisk mere end jeg troede selv når grillen sidder på
Så har vi også opdateret rattet til et pænere af slagsen i læder:
Ikke sådan lige det letteste på en 9K'er men skam den som giver sig
Lige hive skohornet frem så gik det
Ekstralys på bilen ..... vem,mig
Voilá:
Lyser faktisk mere end jeg troede selv når grillen sidder på
Så har vi også opdateret rattet til et pænere af slagsen i læder:
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så har vi idag været til det årlige obligatoriske syn.
Det gik rimligt godt men selvføgelig skulle der lige være en "bra att veta"
Jeg som enda have børstet rent og fint men hvad hjælper når synsgubben kommer med sin syl-spidse hammer
Der bliver så lige lagt en order hos speedparts på 2 x 1 par Lagerstöd
Nåja,det er ikke noget der påvirker selve synet af bilen -
men som sagt bare en "rart at vide" der skal fikses på et tidspunkt.........
Ellers er jeg godt tilfreds med HC resultatet 008 på en sådan "gammel" øse
Det gik rimligt godt men selvføgelig skulle der lige være en "bra att veta"
Jeg som enda have børstet rent og fint men hvad hjælper når synsgubben kommer med sin syl-spidse hammer
Der bliver så lige lagt en order hos speedparts på 2 x 1 par Lagerstöd
Nåja,det er ikke noget der påvirker selve synet af bilen -
men som sagt bare en "rart at vide" der skal fikses på et tidspunkt.........
Ellers er jeg godt tilfreds med HC resultatet 008 på en sådan "gammel" øse
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Jeg havde besøg af en saab broder længere oppe fra Sverige af og vi tog en "skrotrunda" -
d v s vi gik rundt og kiggede hos masser af ophuggere.
Pludselig ser jeg en helt alm kedelig 9000 i et hjørne og tager alligevel et kig ind i den.
Se engang hvad der lå i den
Reservdels katalog årgang 2000 komplet med prisliste:
Desse klistermærker helt nye:
Det bedre er broshuren her "9000 cse" samme årgang som min egen
Denne her vidste jeg slet ikke fandtes -
"Form och funktion" dem laver man vist ikke mere
Men prikken over i'et er nu denne:
Tilbehørskataloget til OG 9000 og 9000 fra årgang 1993 inkl prislisten:
d v s vi gik rundt og kiggede hos masser af ophuggere.
Pludselig ser jeg en helt alm kedelig 9000 i et hjørne og tager alligevel et kig ind i den.
Se engang hvad der lå i den
Reservdels katalog årgang 2000 komplet med prisliste:
Desse klistermærker helt nye:
Det bedre er broshuren her "9000 cse" samme årgang som min egen
Denne her vidste jeg slet ikke fandtes -
"Form och funktion" dem laver man vist ikke mere
Men prikken over i'et er nu denne:
Tilbehørskataloget til OG 9000 og 9000 fra årgang 1993 inkl prislisten:
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ja her sker ikke så videre meget.........
"øse'n" starter på første kick og går som en drøm
Har noteret fantastiske 0.90 i forbrug vilket jeg finder hel oki med tanke på vejr og at det er en bil med tomatkasse
I går passerede vi så de 180.000 Km d v s "lagom inkörd"
og dette idag med et oljebyte inkl filter.
Ellers har den stået på lidt "leg" -
dette er hvad der kan ske når man har for meget tid over :
Blinkers alá US
"øse'n" starter på første kick og går som en drøm
Har noteret fantastiske 0.90 i forbrug vilket jeg finder hel oki med tanke på vejr og at det er en bil med tomatkasse
I går passerede vi så de 180.000 Km d v s "lagom inkörd"
og dette idag med et oljebyte inkl filter.
Ellers har den stået på lidt "leg" -
dette er hvad der kan ske når man har for meget tid over :
Blinkers alá US
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Jeg har aldrig brudt mig om desse "nødhjul"
Har da også et "reservhjul på burk" men desse kan ikke lige altid klare mosten -
og så giver det også en lille smule falsk tryghed
Nu skal "vi" så i begyndelsen af næste uge ud på den længste tur nogensinde siden købet -
det er en tur op af i landet,på ikke mindre en 53 svenske mil (530 km) -
I de fleste moderne biler er der intet at gøre,der er ikke mere plads end der lige behøves.......
Men i en 9000 er det en helt anden sag
Ud med skruen:
Og tomt var det her:
I med en der er lidt længere:
Og så det nye "offer" et 185/65-15:
Ligger helt perfekt:
"låst" igen:
Voilá:
Som det kan ses,så ligger alt ikke som det plejer -
men ligger som det gør på billedet uden at være "tvunget/presset" i hjørnerne
Og størrelsen af dækket forstyrrer heller ikke når man atter lukker igen:
Har da også et "reservhjul på burk" men desse kan ikke lige altid klare mosten -
og så giver det også en lille smule falsk tryghed
Nu skal "vi" så i begyndelsen af næste uge ud på den længste tur nogensinde siden købet -
det er en tur op af i landet,på ikke mindre en 53 svenske mil (530 km) -
I de fleste moderne biler er der intet at gøre,der er ikke mere plads end der lige behøves.......
Men i en 9000 er det en helt anden sag
Ud med skruen:
Og tomt var det her:
I med en der er lidt længere:
Og så det nye "offer" et 185/65-15:
Ligger helt perfekt:
"låst" igen:
Voilá:
Som det kan ses,så ligger alt ikke som det plejer -
men ligger som det gør på billedet uden at være "tvunget/presset" i hjørnerne
Og størrelsen af dækket forstyrrer heller ikke når man atter lukker igen:
- LarsJ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Fantastisk med plads i de gamle Saab.
I min og9-3 er der kun lige plads til nødhjul og startkabler, har et topnøgle sæt med også, men så buler tæppet op i midten.
I min tidligere og900 havde jeg det samme med, plus 3 liter vand, 1 liter olie, træktov, papir til fingre, advarsels trekant og så var der stadig plads, til en dåsesodavand eller 2.
Det var også lækkert med træpladen, istedet for de ny moderne, der kun har gulvtæppe i.
Bliver helt usikker, om jeg nu også har donkraft med i den nye, så gavner et nødhjul jo ikke noget, hvis man ikke kan få det monteret.
I min og9-3 er der kun lige plads til nødhjul og startkabler, har et topnøgle sæt med også, men så buler tæppet op i midten.
I min tidligere og900 havde jeg det samme med, plus 3 liter vand, 1 liter olie, træktov, papir til fingre, advarsels trekant og så var der stadig plads, til en dåsesodavand eller 2.
Det var også lækkert med træpladen, istedet for de ny moderne, der kun har gulvtæppe i.
Bliver helt usikker, om jeg nu også har donkraft med i den nye, så gavner et nødhjul jo ikke noget, hvis man ikke kan få det monteret.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så er "vi" atter hjemme igen efter en tur på godt og vel næsten 1.100 Km
Må sige at jeg har haft det som en slags "king of the road" bag rettet af Tøsen -
har sjældent siddet så godt og så længe i et stræk på langtur
Suppeforbruget er jeg også godt tilfreds med -
fartpiloten på 110Km/t - pigdæk - tomatkasse - vintervej etc etc,resulterede i et forbrug af ikke mindre end 12.9 Km/L vilket er klart godkent.
Turen op var stort set med tom bil .-
men turen hjem igen.............
Spaden var der aldrig brug for alligevel.
Og så er der nyt legetøj på G.
Fine 16" Aero
Har også været på en "skrotrunda" idag -
fik opdateret lidt inde i cockpittet med digital ur og dito der hører til:
Og så snublede jeg over dette tilbehør som jeg bare ikke kunne modstå:
Som hører til resten her:
Af Sound system 9000
Må sige at jeg har haft det som en slags "king of the road" bag rettet af Tøsen -
har sjældent siddet så godt og så længe i et stræk på langtur
Suppeforbruget er jeg også godt tilfreds med -
fartpiloten på 110Km/t - pigdæk - tomatkasse - vintervej etc etc,resulterede i et forbrug af ikke mindre end 12.9 Km/L vilket er klart godkent.
Turen op var stort set med tom bil .-
men turen hjem igen.............
Spaden var der aldrig brug for alligevel.
Og så er der nyt legetøj på G.
Fine 16" Aero
Har også været på en "skrotrunda" idag -
fik opdateret lidt inde i cockpittet med digital ur og dito der hører til:
Og så snublede jeg over dette tilbehør som jeg bare ikke kunne modstå:
Som hører til resten her:
Af Sound system 9000
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Saab 9000 er en super Cruiser bil.
Jeg har kørt England, Irland (Nord og Syd), Scotland , Wales tyndt men Saab 9000 gennem næsten 10 år og aldrig oplevet driftstop og problemer...
Super bil til Cruising.....
Jeg har kørt England, Irland (Nord og Syd), Scotland , Wales tyndt men Saab 9000 gennem næsten 10 år og aldrig oplevet driftstop og problemer...
Super bil til Cruising.....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Du har fået godt styr på den 9000'er, keep up the good work.
/Rune
/Rune
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Idag fik jeg så endelig løst mit problem med den manglende kode,så det var tid til at montere Saab 9000 Audio system :mrcool
Den gamle "udsikt":
Al den dejlige plads der nu forsvinner
Ud med stolen og under ser det sådan ud:
Af med "låget":
Tomt var det her:
Og her :
(Mærklig plet i midten - man ser den slet ikke i r l )
Voilá:
Puha dada -
men det gik til sist at få ledningen ned via A-stolpen:
"Slutsteget" på plads:
Utroligt let at koble ind,kan næsten selv et barn klare:
I med "byglarna"
Og så er den første på sin plads:
Nr 2 på G,her samles det hele:
Nu går det stærkt:
Nr 2 og askebægere er på plads
Elsker de små detaljer:
Begynder at ligne noget nu:
Hvad der blev over efter operationen:
Der er lys i lampen "lillemor" :
Sådan ser det ud i stand-by når det er mørkt:
Og når det er aktiveret:
En notis er at man ikke behøver at have tændningen på,faktisk behøver man ikke engang have nøglen i -
men der er kun tændt i display'n
Med radio/båndspiller på slukker teksten i CD spilleren:
Og med CD spiller'n igang lige modsat:
Og når man så tilslutter høretelefonerne så blinker der "Earphone" i display 5 sekunder:
( Og den var svær at fange på billede )
Tack,jeg jobbar på detRuneTonnesen skrev:Du har fået godt styr på den 9000'er, keep up the good work.
/Rune
Idag fik jeg så endelig løst mit problem med den manglende kode,så det var tid til at montere Saab 9000 Audio system :mrcool
Den gamle "udsikt":
Al den dejlige plads der nu forsvinner
Ud med stolen og under ser det sådan ud:
Af med "låget":
Tomt var det her:
Og her :
(Mærklig plet i midten - man ser den slet ikke i r l )
Voilá:
Puha dada -
men det gik til sist at få ledningen ned via A-stolpen:
"Slutsteget" på plads:
Utroligt let at koble ind,kan næsten selv et barn klare:
I med "byglarna"
Og så er den første på sin plads:
Nr 2 på G,her samles det hele:
Nu går det stærkt:
Nr 2 og askebægere er på plads
Elsker de små detaljer:
Begynder at ligne noget nu:
Hvad der blev over efter operationen:
Der er lys i lampen "lillemor" :
Sådan ser det ud i stand-by når det er mørkt:
Og når det er aktiveret:
En notis er at man ikke behøver at have tændningen på,faktisk behøver man ikke engang have nøglen i -
men der er kun tændt i display'n
Med radio/båndspiller på slukker teksten i CD spilleren:
Og med CD spiller'n igang lige modsat:
Og når man så tilslutter høretelefonerne så blinker der "Earphone" i display 5 sekunder:
( Og den var svær at fange på billede )
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Det spiller mange gange bedre end det nye idag :mrcool
Skal dog pilles ud snart og så afleveres til en service
Og det bedste af det hele.........LarsJ skrev:Smukt og sikkert meget sjældent anlæg.
Smart detalje at man kan vælge mellem kilde på høretelefonerne.
Det spiller mange gange bedre end det nye idag :mrcool
Skal dog pilles ud snart og så afleveres til en service
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Jeg har p g a den seneste tid's incidenter opgivet tankerne på at lave Ruby om til en Ftt.
Kvartz har fået al opmærksomhed denne sommer så Ruby forbliver Ruby -
lidt af dette også fordi Ftt bilerne er så billige at det ikke kan betale sig
Fik så idag en pakke med posten:
Dette er et spec verktøj lavet af min saab broder -
er en tro kopi af det som saab havde:
Nogen som har et bud på hvad det er til
Kvartz har fået al opmærksomhed denne sommer så Ruby forbliver Ruby -
lidt af dette også fordi Ftt bilerne er så billige at det ikke kan betale sig
Fik så idag en pakke med posten:
Dette er et spec verktøj lavet af min saab broder -
er en tro kopi af det som saab havde:
Nogen som har et bud på hvad det er til
- SGT
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Hej, hvilken bil model er det til
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
- SGT
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Ahh, et værktøj til at montere pakdåsen bag svinghjul..
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ja det ser helt profs. ud når man står og kigger på det -
så han ved hvad han laver
Det er lige netop hvad det erSGT skrev:Ahh, et værktøj til at montere pakdåsen bag svinghjul..
Det er som SGT skrev,verktøjet til at montere pakdåsen bag svinghjulet.svenT16 skrev:Aner det ikke.
Men det er pænt lavet. Godt håndværk.
Hva er det.??.
Ja det ser helt profs. ud når man står og kigger på det -
så han ved hvad han laver
*Mange tak*svenT16 skrev:Ps. Skideflot arbejde i din 9000.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Turen op gik som en drøm -
men desværrer er der jo den åndsvage p.box (dåse) som atter igen begyndte at dryppe
Ikke noget man mærker af som sådan,lige indtil man har motor på tomgang -
så lugter det "pøj-pøj"
Så idag begynder del 2 af det samme arbejde:
Jeg har endelig fået malet lidt og fået mere orden på min garage:
:mrcool
Så med kaffe på thermosen går vi så igang:
men desværrer er der jo den åndsvage p.box (dåse) som atter igen begyndte at dryppe
Ikke noget man mærker af som sådan,lige indtil man har motor på tomgang -
så lugter det "pøj-pøj"
Så idag begynder del 2 af det samme arbejde:
Jeg har endelig fået malet lidt og fået mere orden på min garage:
:mrcool
Så med kaffe på thermosen går vi så igang:
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ja der er jo ikke det store med dette.......
Bare til at starte fra en ende af:
Tight var det her:
:mrcool
Men det går lige:
Startede ca 16:30
og kl 21 var dunderklumpen oppe igen:
Ikke nogen tvivl om hvorfra det har grisset:
Her ser vi så noget mindre dejligt:
Men til alt held -
så findes der en renoverings sats:
Bare til at starte fra en ende af:
Tight var det her:
:mrcool
Men det går lige:
Startede ca 16:30
og kl 21 var dunderklumpen oppe igen:
Ikke nogen tvivl om hvorfra det har grisset:
Her ser vi så noget mindre dejligt:
Men til alt held -
så findes der en renoverings sats:
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Årsagen til at Ruby ikke er klar endnu,er ganske enkelt -
at der åbenbart er forskel på skruerne og placering at styrpinden til svinghjulet på lang/kortmotor :Hvadhulen
Så derfor passer mit spec verktøj til pakdåsen s'føgelig heller ikke -
da det var lavet til just kortmotor.
Nu har jeg så haft det afsted til "modifiering" -
så det fremover kan bruges til begge varianter på 9000
Har som sagt også været på saab loppis -
og der fandt jeg lidt "nice stuff" som:
Emblem:
(Ved godt det ikke skal sidde på årgang 1993 Cse,men hvad pokker gør det)
Et par helt nye arme til viskerbladene:
og så til sidst et nyt "højtalerkit" foran:
at der åbenbart er forskel på skruerne og placering at styrpinden til svinghjulet på lang/kortmotor :Hvadhulen
Så derfor passer mit spec verktøj til pakdåsen s'føgelig heller ikke -
da det var lavet til just kortmotor.
Nu har jeg så haft det afsted til "modifiering" -
så det fremover kan bruges til begge varianter på 9000
Har som sagt også været på saab loppis -
og der fandt jeg lidt "nice stuff" som:
Emblem:
(Ved godt det ikke skal sidde på årgang 1993 Cse,men hvad pokker gør det)
Et par helt nye arme til viskerbladene:
og så til sidst et nyt "højtalerkit" foran:
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Mageløst, mageløst...ja, jeg mangler ord
Det er næsten som at finde en skat-kiste fyldt til randen med dukater
/Henrik
Det er næsten som at finde en skat-kiste fyldt til randen med dukater
/Henrik
- svenT16
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Dælme flot.
Savner min 9k når jeg ser billederne.
men jeg elsker nu osse min dejlige 9-3
Helt enig Henrik.hf-eco-power skrev:Mageløst, mageløst...ja, jeg mangler ord
Det er næsten som at finde en skat-kiste fyldt til randen med dukater
/Henrik
Dælme flot.
Savner min 9k når jeg ser billederne.
men jeg elsker nu osse min dejlige 9-3
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så kører vi en mindre opdate på dagen idag.
Siden det kom til min "kännedom" at just MY 93 skulle have problem med et af de små hjul til balancekæden -
ja så har det gnavet mig lidt i ny og næ
Så for at få ro i sjælen var der jo kun en ting at gøre......
Nemlig og tage bundkaret af:
Ikke det smukkeste at se på -
men jeg kan sige at det ser værrer ud hvad det er:
Min store skræk var at finde metalbidder etc etc -
men det eneste der var at se:
Der var nogle små sodstumper og så............
Denne..................... :Hvadhulen
:Hvadhulen
Det er "flottören" til at måle oljenivå'et - der må have været problem engang i tiden
Så stod den ellers på rengøring:
Og da jeg midt i det hele fik et SMS om at min efterlængtede pakke var kommet:
så var det bare og sæte det hele sammen med nye O-ringe:
Og så var det klart for montage:
(Og jo,den er der den store O-ring,ses bare dårligt)
Der blev også nusset lidt med ventilkåben:
Den havde set sine bedre dage efterhånden
Ved det siste syn blev der jo desværrer en "bra att veta" på "lagerstöd".
"Bra att veta" betyder at bilen i sig er godkent ved syn -
men at der er en mindre defekt som ejeren skal have fikset inden det næste syn.
Jeg bestemde mig så for at bytte dem alle 4 -
spec nu når der ikke sidder nogen motor i vejen på højer side
Dette var dog ikke de værste ........
men se bare inden man får dem af:
Voilá:
Så er højer side da klar
Siden det kom til min "kännedom" at just MY 93 skulle have problem med et af de små hjul til balancekæden -
ja så har det gnavet mig lidt i ny og næ
Så for at få ro i sjælen var der jo kun en ting at gøre......
Nemlig og tage bundkaret af:
Ikke det smukkeste at se på -
men jeg kan sige at det ser værrer ud hvad det er:
Min store skræk var at finde metalbidder etc etc -
men det eneste der var at se:
Der var nogle små sodstumper og så............
Denne..................... :Hvadhulen
:Hvadhulen
Det er "flottören" til at måle oljenivå'et - der må have været problem engang i tiden
Så stod den ellers på rengøring:
Og da jeg midt i det hele fik et SMS om at min efterlængtede pakke var kommet:
så var det bare og sæte det hele sammen med nye O-ringe:
Og så var det klart for montage:
(Og jo,den er der den store O-ring,ses bare dårligt)
Der blev også nusset lidt med ventilkåben:
Den havde set sine bedre dage efterhånden
Ved det siste syn blev der jo desværrer en "bra att veta" på "lagerstöd".
"Bra att veta" betyder at bilen i sig er godkent ved syn -
men at der er en mindre defekt som ejeren skal have fikset inden det næste syn.
Jeg bestemde mig så for at bytte dem alle 4 -
spec nu når der ikke sidder nogen motor i vejen på højer side
Dette var dog ikke de værste ........
men se bare inden man får dem af:
Voilá:
Så er højer side da klar
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Schenker altså "#¤%&/( til tid det skal tage med min pakke.
" Sorterad 2013-08-27 08:37 Paketet har sorterats "
og så lidt senere:
" Paketet har sorterats hos DB Schenker -
preliminärt leveransdatum 2013-08-28, invänta avisering."
Nåja,jeg har da fået byttet de lette "lagerstöd" på den venster side:
Ikke fordi at de var dårlige -
men nu ved jeg at alle 4 er byttet:
Og eftersom jeg ikke kan lave motor'n færdig -
så gik jeg lige hårt på og pillede mine fjederben ned:
Børstede dem rene og fine,skader jo ikke at det ser fint ud når vi også snart skal til syn
Gav lige bremserne en omgang når jag nu var igang -
så er de da klar til vintertid:
" Sorterad 2013-08-27 08:37 Paketet har sorterats "
og så lidt senere:
" Paketet har sorterats hos DB Schenker -
preliminärt leveransdatum 2013-08-28, invänta avisering."
Nåja,jeg har da fået byttet de lette "lagerstöd" på den venster side:
Ikke fordi at de var dårlige -
men nu ved jeg at alle 4 er byttet:
Og eftersom jeg ikke kan lave motor'n færdig -
så gik jeg lige hårt på og pillede mine fjederben ned:
Børstede dem rene og fine,skader jo ikke at det ser fint ud når vi også snart skal til syn
Gav lige bremserne en omgang når jag nu var igang -
så er de da klar til vintertid:
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Endelig -
til syvende og sist kom mit verktøj tilbage
Jeg har nu fået lavet et ekstra set skruer og et nyt hul:
Så den kan unden problem bruges til lang resp. kortmotor
Så nu var det bare med at få pakdåsen på plads:
Og så endetappen man skruer den på plads med:
Gik som en leg man ikke kan lege ofte nok:
Og voilá:
På med startkransen:
Og tilbage med "paketet":
Så langt for idag:
I morgen er der så bare ny olje/vand og remmen tilbage -
så er det opstart igen
til syvende og sist kom mit verktøj tilbage
Jeg har nu fået lavet et ekstra set skruer og et nyt hul:
Så den kan unden problem bruges til lang resp. kortmotor
Så nu var det bare med at få pakdåsen på plads:
Og så endetappen man skruer den på plads med:
Gik som en leg man ikke kan lege ofte nok:
Og voilá:
På med startkransen:
Og tilbage med "paketet":
Så langt for idag:
I morgen er der så bare ny olje/vand og remmen tilbage -
så er det opstart igen
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Og så kom den siste dag med denne opereation.
Købte 2 nye løbehjul til remmen:
Og med renoverings satsen til spænderen,så køre dette længe til
Rent og fint var det her:
Ikke meget der er byttet,men som det hedder på svensk:
"Det är det lille som gör det stora"
Et oliefilter og 4.3 Liter olie mangler på billedet
Så sådan her ser tøsen altså ud i "dagsläget" -
speedometeret slog lige om til 184.000 Km:
Billedet taget for små 45 min siden efter en prøvekørsel.
Købte 2 nye løbehjul til remmen:
Og med renoverings satsen til spænderen,så køre dette længe til
Rent og fint var det her:
Ikke meget der er byttet,men som det hedder på svensk:
"Det är det lille som gör det stora"
Et oliefilter og 4.3 Liter olie mangler på billedet
Så sådan her ser tøsen altså ud i "dagsläget" -
speedometeret slog lige om til 184.000 Km:
Billedet taget for små 45 min siden efter en prøvekørsel.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Vil godt nok love at denne vinter og den enormt mørke tid -
ja den tog godt fat i en dette år
Nå,men nu er Ruby så efter små 5 uger, færdig med at køre til Lund -
t o r så det blev tid til omgang med støvsugeren.
Og så lige pludselig fra ingen stans -
så kom vi på legehumør igen
Jeg tænkte som sådan -
at går det i en OG 900,ja så går det også i en 9000
Begynder med denne lille sag her:
Som vi så måler op:
Hul var det her
Og her har vi så årsagen til hullet
Nu blev det ikke lige som på Kvartz hvor belysningen sidder i top -
det går helt enkelt ikke i Ruby nu når jeg har sound systemet der,
så askebægeret sidder hvor det sidder
Har så pænt "lånt" lidt strøm fra belysningen til askebægeret:
Voilá
For at på den måde få samme styrke på belysningen så det giver en god helhed:
ja den tog godt fat i en dette år
Nå,men nu er Ruby så efter små 5 uger, færdig med at køre til Lund -
t o r så det blev tid til omgang med støvsugeren.
Og så lige pludselig fra ingen stans -
så kom vi på legehumør igen
Jeg tænkte som sådan -
at går det i en OG 900,ja så går det også i en 9000
Begynder med denne lille sag her:
Som vi så måler op:
Hul var det her
Og her har vi så årsagen til hullet
Nu blev det ikke lige som på Kvartz hvor belysningen sidder i top -
det går helt enkelt ikke i Ruby nu når jeg har sound systemet der,
så askebægeret sidder hvor det sidder
Har så pænt "lånt" lidt strøm fra belysningen til askebægeret:
Voilá
For at på den måde få samme styrke på belysningen så det giver en god helhed: