Banner cycler

# Plankan's garage..... #

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

# Plankan's garage..... #

4. maj 2014, 14:09

Og nogle af de Projekt biler som har og har haft sin plads der.

Købte mig for nogle dage siden et ny kamera som jeg skal have til bilerne -
samt eventuelle projekter som måske dukker op.

Testede det så igår da jeg havde besøg :D

Her ser vi 1 stk 219 Talladegarød OG 900 årgang 1992 -
som jeg får lov til og "nusse" med:
Billede


Næsten ikke til og se, at den rent faktisk har rundet de 330.000 Km 8)
Billede

Billede


Har nogle dejlige lækre 16" Aero med poleret kant :biglove
Billede


Aero "kåpor" i bilens farve :
Billede

Llidt af en standard de fleste af os kører med herover:
Billede

Billede


Hun er "født" som en 118 Kw/160 Hk Fpt -
eller Ftt (Full Trycks Turbo) som vi siger herover:
Billede


Så derfor findes også den senere variant af APC nål som kom just 1992:
Billede


Men der bor lidt flere heste hjemme idag end de 160 :lol:
Billede

Billede


Her på den første STCS træf ring Knutstorp 6 april:
Billede


Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

# Plankan

5. maj 2014, 17:26

Som altid: spændende indhold i garagen du har :-)
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
vibjan
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 237
Tilmeldt: 3. maj 2010, 20:25

5. maj 2014, 22:25

Hun er da smuk, ikke mange pletter at se :D

Mvh Jan.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

7. maj 2014, 10:14

Oh høj den er flot….

Talladegarød. Ummmm
Whale tail: Ummmmm

Vil du bytte med min Silver Aero :-) Hun har kun kørt 210kkm….

Saab sportsvogne skal være røde…

Mangler den ikke en Aero ”kjolepakke”….

Dælme lækker vogn….
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

10. maj 2014, 07:26

viking skrev:Oh høj den er flot….

Mangler den ikke en Aero ”kjolepakke”….
Næ, gør den ikke.

"A" som har bilen syntes ikke det passer sig med hele "kittet" -
så han nøjes bare med at have for og bagdel af Aero pakken vilket jo også giver bilen en lidt anden design :wink:


Billede
Senest rettet af plankan 10. maj 2014, 19:44, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

10. maj 2014, 19:39

vibjan skrev:Hun er da smuk, ikke mange pletter at se :D

Mvh Jan.
Næ det er der ikke, der bliver skam også pudset og nusset en hel del med "knofedt" -
men det er ikke min afdeling :wink:


Den_Gamle skrev:Som altid: spændende indhold i garagen du har :-)
Takker -
så må vi jo se om du også kan lide den næste som er på G her ;)
Billede

Billede
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

11. maj 2014, 13:25

Her har vi så en "arbetshäst"-
d v s en bil der er tænkt at bruges som en 24/7 i al slags vejr.

Det er en 9000 CSE 2.3T/170 A50 som årgang 1997 med farvekode 230 Scarabegrøn -
samt læderkabine af typen L37.
Ud over dette, så har den også et dejligt option -
nemlig saab's store sound system :D
Den er døbt til "Rassel" og årsagen til det kommer vi straks til ;)
"N" som ejer den idag, er 3'e ejer og bilen har idag kørt små 240.000 Km

Ved købet af bilen byttede vi både radiatoren samt kupé blæseren.
Det skulle dog vise sig senere at den blæser fra skruvat åbenbart ikke var noget og have -
da den kort efter montering fik en meget irriterende lyd som plast mod plast ved de lave o/min :evil:
så "N" fandt senere en helt ny saab orginal på "tradera" 8)

Her er så den operation igang:
Billede

Billede

Blev desværrer ikke så mange billeder på just det -
glemte nemlig lige at ladde kameraet :oops:

Det øvre gummiophæng til motor'en -
ja det er også lidt af en "klassiker" på 9000:
Billede

Så det byttes ud en gang for alle -
og godt man har eget hjemmelavet verktøj til det:
Billede

Billede

Voilá:
Billede
Nu sidder den hvor den skal :D

Der var også nogle trætte/matte bremser:
Billede

Samt dårlige manchetter:
Billede

Så alt dette endte med at Rassel fik den helt store omgang:
Billede
fordi når vi nu alligevel havde skilt så meget ad, ja så kunne vi jo også lige så godt ........

Bytte hjullejer:
Billede
Dejlige skruer der sidder der :?

Men de sad slet ikke så farligt som det så ud:
Billede

Så af med "knuden":
Billede

Gøre ordentligt rent -
samt på med et par saab orginal:
Billede

Og jo -
de findes skam endnu ;) :
Billede

Blev også bestilt en omgang "gummi" til bærearmen:
Billede
Slet ingen slør der efter 245.00 Km :roll:

Og et nyt led skal der også være plads til :D
Billede

Sådan -
det begynder at ligne en bil igen:
Billede

Har s'føglig da også byttet de sorte "støtter" mellem framen og bærearmen:
Billede
samt nye krængningsstabilisator.
Og tur var da det, for den ene gik af ved demonteringen :lol:

Samme omgang venter på den anden side -
blot med den forskel at det indre gummi til krængningsstabilisator'n var "kaput":
Billede

Så på med et frisk nyt:
Billede

Og så begynder det også at ligne en bil på højer siden igen:
Billede

Nye bremseskiver fra Ate med tilhørende klosser :
Billede

Færdigt arbejde:
Billede

Måske ikke det "smukkeste":
Billede
Men her kommer funktionen først da det er en brugsbil -
og så det at vi havde temlig kort tid på os :(

Meeeeeen -
der var tid nok til og lege med dette her 8)
Billede

Rassel har fået vokseværk og ville gerne være en Fpt :lol:
Desværrer så var det stik til MV (wastegate ventil) så dårligt at det måtte byttes ud:
Billede

Havde aldrig været brugt, men åbenbart siddet alt for udsat for vind og vejr -
så et bedre brugt så dagen lys:
Billede

Voilá:
Billede

Så skal denne lille "prop" af :lol:
Billede

Sådan:
Billede

"N" havde købt et 199 Hk kit som en sjov ting for billige penge -
og da det jo er ganske let og lave en 9K er om til Fpt -
så hvoffer ikke 8)

Så det færdige resultat:
Billede

Billede

Billede

Og det der blev over :lol:
Billede
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: # Plankan

11. maj 2014, 22:47

Godt at se den daglige slider få en god omgang "TLC".
Det er en formidabel slider , de sene 9K 2,3 T.... En fantastisk cruiser...

Flot arbejde..

Eller som jeg tit omtalte min egen tidl. 9K 2,3 ltt (170HK) der blev en 240 HK:

9k llt er en mursten, stage 2 gør den til en flyvende mursten. Fantastisk motorvejs æder på lige stræk...
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

13. maj 2014, 17:27

viking skrev:Godt at se den daglige slider få en god omgang "TLC".
Det er en formidabel slider , de sene 9K 2,3 T....En fantastisk cruiser..
Ja det er det virklig.
På de 54 Mil (540 Km) som "N" havde ned til mig, hvor de 500 Km var ren motorvej -
blev bilen klokket til ikke mindre en 0,76 med en hastighed af ca 120 Km/t 8)
Det er guf prestanda af en dyt med så stor motor set i dagens lys :D
viking skrev:Flot arbejde..
Pænt tak :)
viking skrev:Eller som jeg tit omtalte min egen tidl. 9K 2,3 ltt (170HK) der blev en 240 HK:
9k llt er en mursten, stage 2 gør den til en flyvende mursten. Fantastisk motorvejs æder på lige stræk...
Jo -
det skulle da heller ikke undre mig om ejeren af bilen får smag på mere power :lol:

Som vi siger herover: " Mera vill gärna ha ännu mera" ;)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

24. maj 2014, 18:45

Vi hopper videre til en af de ande biler som har haft sin plads i garagen, nemlig denne:
Billede

1 stk OG 900 T16 Fpt årgang 1991 og ægte US bil :D

Billede

Historien siger at det engang i tiden var et svensk par bosat i det store land -
de fik bilen i gave da de giftede sig derover.
Efter en del år bestemte de sig så for at flytte hjem igen -
tog bilen med som sk "flyttgods"

Her ser vi nogle af de ting der gør forskellen på just US bilerne:
Billede

Billede

Billede

Som instrumenthuset ser ud på exportmodellerne til US, en bensinmåler som ikke viser "liter"
Billede

En anden sjov ting -
er dette her som er 1'e generation af "night panel" 8)
Billede


Desværrer ville det sig sådan, at bilen måske nok ikke var passet helt for godt derover -
for den blev stående en hel del år efter ankomsten til Sverige.
Var en hel del defekter som gjorde det umuligt at få den godkent ved syn -
samt at den kun gik på 3 cyl :?

Men "P" som ejede bilen dengang fik da de største felj lavet -
men stadievæk var der mange felj tilbage inden den var klar for syn.

Her fik jeg så en høflig forspørgelse om jeg muligvis havde lyst med den udfordring .....

Og jeg har jo svært for det 8)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

27. maj 2014, 00:46

En af de mange fejl og defekter som stod på listen -
ja det var benzin måleren som altid viste tom, samt at det dryppede og lugtede benzin der bag :?

Umedelbart ikke så megen defekt at se -
men lugten var der godt nok:
Billede

Men når man skruede låget af :lol:
Billede

En anden bedre brugt blev hentet ind fra lageret:
Billede

Og så fungerede det + at det også var tæt igen :P

Beklædslen der bag mellem lygterne har det med at "skrynkle" på sedan bilerne -
så sådan en blev også byttet:
Billede

Et andet var, at motorn "hoppede" af og til ved start ...... :?
Men bevares -
behøver man og sige mere når man ser dette:
Billede :roll:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

28. jun 2014, 18:08

Idag har vi så haft et byte af dynamo på den røde OG 900 først i denne tråd:

Som det kan se ud i sådan en af slagsen fra 1992:
Billede

Her så uden dynamo:
Billede

En bedre brugt fra bil som ejeren tidligere haft -
og kan "gå i god" for - dog med nye kul i 8)
Billede

Og der færdige resultet:
Billede

Ikke nogen vild stor model størrer operation som sådan -
men samtidig en god social stund med masser af "snak" :lol:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

27. jul 2014, 12:27

Så har vi atter engang haft den røde baron på besøg:
Billede

For små 2 uge siden begyndte så "anti lock" lampen at spøge lidt -
lyste visse dage, blinkede andre :?

Så vi tog og lavede en test på samtlige af de 4 sensor's ude ved hjulene -
kom frem til at den var gal der bag.
Den ene sensor, venster bag havde al for høj værdi -
mens den højre lå på grænsen.

Nå, men grundet testen så byttede vi så den på venster side:
Billede

Her ligger den så :D
Billede

og her er den "nye" :
Billede

Her sidder den så på sin plads:
Billede
Men p g a manglen på ankerplade her :?
ja så valgte jeg at trække kablet over/forbi bremserøret og med et plastclips sikre kablet i selve røret :roll:
Og nej, der er ikke lov på ankerplader herover.
Der må bare ikke sidde "skarpe kanter" af gammle rustne plader -
så mange tager dem helt af istedet.

Her ses også de beskidte "stålombundna" bremseslanger som "A" har runt om på sin bil:
Billede

Ellers er her en dejlig udsikt i cocpittet på denne dyt :mrcool
Billede

Har spurgt ham, om ikke at vi skulle bygge det lidt mere "nice" så det ser fabriksmonteret ud :
Billede

Men "A" trives med det lidt mere "rå", så det lader vi så være med :lol:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

9. aug 2014, 15:34

Så har vi haft besøg af den røde baron igen :D

Men ikke p g a noget vi ikke vidste om -
mere fordi vi fandt lidt andre småfejl fra gangen hvor vi byttede ABS giver.

Opdagede nemlig dengang at bøsningerne til the antirollbar var godt "slappe" :o
Så nye blev bestilt:
Billede
Og når vi nu alligevel var igang dernede -
så hvoffer ikke også bytte suppefilter't som vi siger herover :lol:

Men vi starter med bøsningerne -
de var så dårlige, at de kunne trykkes ud med pegefingeren :lol:
Billede

Og så sad den ydre "ring" jo s'føgelig tilbage :evil:
Billede

Så det var lige til at pille skittet helt ned -
går hurtigere og bliver bedre i den siste ende.

Atter klar til montage på plads:
Billede

De nye bøsninger:
Billede

Billede

Billede

Og så "skidtfilter't" til sist -
det lugter jo ikke godt altså :roll:
Billede

Jobb well done -
så kører "Baronen" godt igen 8)
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

Re: # Plankan

9. aug 2014, 16:10

Fin tråd, og fine biler :-)

Knapper på baronen:
Jeg går ud fra at de to knapper i den røde baron er til F og P pot. Bliver synsmanden ikke gasblå i ansigtet når han ser den slags :lol: Hvad er den nederste dims under radioen?
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

10. aug 2014, 09:08

Den_Gamle skrev:Fin tråd, og fine biler :-)

Knapper på baronen:
Jeg går ud fra at de to knapper i den røde baron er til F og P pot.
Godt gået -
for det er lige hvad det er 8)
Den_Gamle skrev: Bliver synsmanden ikke gasblå i ansigtet når han ser den slags :lol:
Næ, er da ikke sket på de snart 4 år de har siddet der -
og det kunne jo i teorien også være til noget helt andet end lige motor'n.
Men de er ikke lige så hys på de svenske syn's stationer som i DK -
ikke så længe du komme ind og viser en fin og godt passet vogn ;)
Den_Gamle skrev:Hvad er den nederste dims under radioen?
Det de en ekstra lambdamåler -
så man kan se om motor går for mager't/fedt etc etc 8)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

26. apr 2015, 11:30

Her kan vi godt lave en mindre opdate med 1 stk 9000 :)

Hvis jeg nu siger at det er årgang 98 og bilen er orginal
(Ja ja, der mangler et emblem på klappen)
kan ekspert panelet her så fortælle mig hvad det er for en af slagsen ;)

Billede

Billede


Årsagen til at jeg har den på "besøg" er at der er "pipfugle/fuglesang" i vandpumpen.
Der var også slør i hjulet når man mærkede efter.
Billede

Og med en 9K'er når man skal lave noget -
så er det oftest af med kantlist/innerskærm:
Billede


Et byte af vandpumpe resultere også i at den dejlige "multibrem" skal af -
dette er ikke til at lege med hvis man ikke har lidt respekt for sagen.
Jeg har dog fået et stykke hjemmelavet verktøj, lavet af min saab ven fra langt længere oppe i landet :D
Billede


Her ser man så at mistankerne på pumpen var korrekte ;)
Billede


Ny vs gammel pumpe:
Billede

Og det gamle bagstykke skal vi lige have med igen:
Billede

Og så lige have byttet disse 2 O-ringe
Billede

Og så voilá 8)
Billede

En ny rem fra "de gode år" :lol:
Billede

Her ses så at de 2 ruller/hjul er med i arbejdet ;)
Billede :D

Bare til og smækker det hele på plads igen -
og så ud med dytten :P
Billede
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: # Plankan

26. apr 2015, 12:20

Uhh, det er lidt af et suttet bolsche, må man i sandhed sige (selvom rød ikke lige er min smag). :P

Mit gæt er, at denne nydelige vogn er en såkaldt 9000 Classic MY98, enten 2,0t eller 2,3t (150 el. 170 hp).

Det kunne såmænd også have været en Classic 225, altså en 2,3 liters fuldtryksturbo med Mitsu-mølle, som Aero´en havde, men her ser det dog ud til, at bilen savner magnetventilen, så derfor udelukker jeg denne.

Man ser beviset for, at det er den sidste årgang, med de synlige bolthuller på fælgene. Det gjaldt både for 15 og for 16" alufælgene (sidstnævnte iøvrigt også std. på en den "store" med 225 hp).

Modellen er karakteriseret for at være en slags hybrid mellem en Aero og en A50. Man ser således ofte i specielt svenske salgsannoncer, at de betegnes "A50 Classic" eller "150A Classic" etc.

Jeg mener bestemt også, at disse modeller har A50-interiør, med de særprægede, 2-farvede lædersæder, enten i beige eller sort. Sidstnævnte med indlæg af ruskind.

Bilen er på flere fronter en overgangsmodel til 9-5´eren. Der er ingen anden info på ventildækslet ud over fabrikat. Der burde ellers have stået enten "2,0" eller "2,3". Plus - og det er snart det bedste - at motornummeret´s bogstav "W" indikerer forbedringer/forstærkninger i drivlinien, med bl.a. en stærkere gearkasse i de manuelle udgaver. I hvert fald på 2,0t.

Ellers står disse "Classic´s" i fuld Aero-optik, som en A50 ville gøre.

Det skulle ikke undre, om den ligefrem er Maj måned 1998... 8) (???)

Rart iøvrigt at se, at du stadig er i live og i bedste vanlige stil forsyner os med herlige billeder af særligt min egen favoritmodel, 9000. TAK FOR DET :!:

/Henrik
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

26. apr 2015, 18:15

hf-eco-power skrev:Uhh, det er lidt af et suttet bolsche, må man i sandhed sige (selvom rød ikke lige er min smag). :P


Ja 240 Imolaröd er måske lidt af en smagssag

hf-eco-power skrev:Mit gæt er, at denne nydelige vogn er en såkaldt 9000 Classic MY98, enten 2,0t eller 2,3t (150 el. 170 hp).


Men du kan da bare dette her "gylle" -
det er en 2.0t Classic 8)

hf-eco-power skrev:Man ser beviset for, at det er den sidste årgang, med de synlige bolthuller på fælgene. Det gjaldt både for 15 og for 16" alufælgene
(sidstnævnte iøvrigt også std. på en den "store" med 225 hp).

Modellen er karakteriseret for at være en slags hybrid mellem en Aero og en A50. Man ser således ofte i specielt svenske salgsannoncer, at de betegnes "A50 Classic" eller "150A Classic" etc.

Jeg mener bestemt også, at disse modeller har A50-interiør, med de særprægede, 2-farvede lædersæder, enten i beige eller sort.Sidstnævnte med indlæg af ruskind.
Så sant som det er skrevet :)

hf-eco-power skrev: Bilen er på flere fronter en overgangsmodel til 9-5´eren. Der er ingen anden info på ventildækslet ud over fabrikat. Der burde ellers have stået enten "2,0" eller "2,3". Plus - og det er snart det bedste - at motornummeret´s bogstav "W" indikerer forbedringer/forstærkninger i drivlinien, med bl.a. en stærkere gearkasse i de manuelle udgaver. I hvert fald på 2,0t.Ellers står disse "Classic´s" i fuld Aero-optik, som en A50 ville gøre.

Det skulle ikke undre, om den ligefrem er Maj måned 1998... 8) (???)


Kan ikke lige det der med 9K'erne -
men den er taget i trafik 1'e gang 30 sept 1998

hf-eco-power skrev:Rart iøvrigt at se, at du stadig er i live og i bedste vanlige stil forsyner os med herlige billeder af særligt min egen favoritmodel, 9000. TAK FOR DET :!:

/Henrik
Jo tak, vi tager en dag af gangen fra nu af.
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: # Plankan

26. apr 2015, 18:36

plankan skrev:Jo tak, vi tager en dag af gangen fra nu af


Ja, det forstår jeg udmærket. Tilværelsen kan iblandt være hård ved os. Blot du "lover" at give livstegn en gang imellem, er jeg personligt meget godt tilfreds.

Med de bedste ønsker fremover
/Henrik (en glad vinder af din gættekonkurrence og med tak for ordene iøvrigt!)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

26. apr 2015, 18:49

Der har også været endnu et besøg af den røde baron.
A gik og beklagede sig over bilen "sejlede" lå ikke særligt godt på vejen -
samt var enormt følsom for sidevind..... :?

Fejlen fandt vi da også -
nemlig i den bagerste region :shock:
Billede

Billede

Billede

Billede

Så der blev straks bestilt en omgang af de sorte Powerflex 8)

Desværrer blev der ingen billeder af dem -
men beviset på at fejlen blev udbedret ses her:
Billede

Første sæsong af STCS på ring Knutstorp:
Billede
Brugeravatar
swolff
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 431
Tilmeldt: 22. sep 2006, 03:44

Re: # Plankan

26. apr 2015, 18:57

Er jeg den eneste der kun har røde krydser i alle indlægne fra plankan????
:mrcool
ps. også glad for at du er tilbage :teethsmile
----------------------------------------------------------------------
Smart 453 Passion 2016
Cadillac STS 3.6 V6 Sport Luxury 2006 - LY7
#nofacebook #notmee #saabforlife #andnowcadillac #;-)
AL magt til tvivlerne.................måske!
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

23. jul 2015, 19:35

Så har vi sørme da haft danskerbesøg i dag :D

Bestod af en 9K'er som led af en lidt mere "typisk" 9K sygdom:
Billede

Nemlig kontaktstykket til tændningen:
Billede

Ny vs gammel, Ikke meget at se på billederne.
Her var problemet at det opstod knæklyde når man drejede nøglen -
samt at den ikke fjedrede tilbage efter start
Billede

Og når vi alligevel var i gang -
så også et olieskift på gearkasse ........
Billede
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

Re: # Plankan

23. jul 2015, 21:42

Det er dejligt at se, at der er liv i garagen :)

Agerer du egentlig stadig postordre-mellemlager ?
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

23. jul 2015, 21:48

Den_Gamle skrev:Det er dejligt at se, at der er liv i garagen :)

Agerer du egentlig stadig postordre-mellemlager ?


Vad har du på G da :lol:
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

Re: # Plankan

25. jul 2015, 23:31

Jaeh jo...

Jeg tittar lidt på Blocket af og til :)

Bla. a. fandt jeg nogle super aero fælge som jeg godt kunne bruge. Jeg finder så ud af, at de er lokaliseret ca. 1000km oppe i Sverige :shock:
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

26. jul 2015, 23:27

Er det et originalt Saab bundstykke du monterer :?:

Jeg faldt lige over en af dine ældre kommentarer, længere oppe på siden:
"Men de er ikke lige så hys på de svenske syn's stationer som i DK"

Nej, det skal jeg lige love for..... Min 9000, nysynet i Sverige :roll:

Billede
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

26. jul 2015, 23:37

Den_Gamle skrev:Jaeh jo...

Jeg tittar lidt på Blocket af og til :)

Bla. a. fandt jeg nogle super aero fælge som jeg godt kunne bruge.
Jeg finder så ud af, at de er lokaliseret ca. 1000km oppe i Sverige :shock:
Så må du bruge Bussgods til at få dem herned til skåne :lol:
De fragter også fælge både med og uden dæk på ;)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

26. jul 2015, 23:43

Carlsson skrev:Jeg faldt lige over en af dine ældre kommentarer, længere oppe på siden:
"Men de er ikke lige så hys på de svenske syn's stationer som i DK"

Nej, det skal jeg lige love for..... Min 9000, nysynet i Sverige :roll:
Det kommer sådan lidt an på hvilken vej vinden den blæser med synet dengang.
Ved ikke om det er blevet bedre eller værre i dag -
nu hvor 50% er lagt ud til "private" aktører :roll:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. jul 2015, 03:14

Og så har vi da fået et større projekt på G her.

Det er samme dyt som er kommet "tilbage" igen :roll:

Der blev skrevet tidligere i denne tråd -
at vi også byttede olie i gearkasse.
Det gjorde vi fordi at den var begyndt med et mærkeligt "fenomen"
hvor ved vi tog en chance og byttede olien som det billigere første alternativ.

Olien skal da guderne vide -
at den så ud som noget som baby'er efterlader i en ble :shock:
Og så meget til "rester" som der sad i magneten har jeg sjældent set :o

Men men, den gik bare ikke.
Bilen lavede dagene efter, stadievæk samme fenomén -
om end bare lidt værre.

Så i mandags mødte dette syn mig:
Billede

Billede

Jeg gik så straks på jagt efter en anden gearkasse -
og her fandt jeg ikke mindre end et fund 8)
En gearkasse fra en årgang 1995 - den rigtige FM57 101 -
og så med en garanteret kilometerstand på 52.460 Km :mrcool
Der er "klass A" garanti på den -
d v s 1 år eller 10K kilometer 8)

Det eneste "krux", var at jeg måtte op og hente den personligt -
og det var en tur på ikke mindre en 320 Km.
Men hvad gør man ikke for sådan en gearkasse :Idonno

Så Tirsdagen stod på en tur til mönsterås T/r:
Billede

Udsigten fra "das 9-5 cocpit" :biglove
Billede

Dette er da ikke så galt igen:
Billede

Fremme ved destinationen fik jeg så lov til at prøve/bruge mit lastpakett -
som tøsen jo er udrustet med:
Billede
Hold da k**t hvor saab tænkte på det meste dengang :D

Og så retur hjem igen:
Billede

Vel hjemme kunne jeg så konstatere -
at gearkassen ikke havde flyttet sig en eneste millimeter.
Jeg kunne t o m have min hatthylla på sin plads 8)
Billede

Så vi bakker lige ind i garagen med "dyrgripen":
Billede

Som vi så laster af:
Billede

Den er godt veldokumenteret 8)
Billede

Billede

Er som ny:
Billede

Man skulle ikke tro den har været monteret i en bil :)
Billede

Jeg spurgte da jeg hentede den -
om gearkassen var fra en bil hvor hele bilen kun havde kørt disse 52.460 Km .... :?:

Og, ja det var det :shock:
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

29. jul 2015, 15:22

Kan disse nymodens Saab'er virkeligt ikke køre hurtigere :roll:


Billede
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. jul 2015, 15:42

Carlsson skrev:Kan disse nymodens Saab'er virkeligt ikke køre hurtigere :roll:
Handler ikke om hvad de kan -
mere om hvad de ude på vejene 8)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. jul 2015, 16:53

Så er det bare med at komme i gang, så man ved hvor meget der skal bestilles "hjem".

Ind med dytten, op med klappen:
Billede

Her nede under trykrør/batteri og sikrings/relæboks skal vi til :lol:
Billede

Så der er jo kun en ting at gøre:
Billede

Så er vi af med batterihylden
og det som også sidder på den som motor til fartpilot etc etc:
Billede

Billede

Trykrør samt insug til Turbo er nu også gone :lol:
Billede

Så er der lidt kontakter/gearshifter/ samt hydraulik som også skal af:
Billede

Gad dog vide hvad man har lavet med denne bagerste inder skærm -
for at den skal se sådan ud :?
Billede

Ikke så lidt den er i stykker :o
Billede

Kan se at vi skal have bestil x 4 nye lagerstöd -
lidt af en "sygdom" på 9K:
Billede

Tiden er kommet for at demonterer -
trækaksel/bremser samt fjederben:
Billede

Sådan ser det ud efter det er gjord:
Billede

Så nu er der "kun" selve framen og så skruerne til gearkasse tilbage:
Billede
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

29. jul 2015, 18:43

plankan skrev:
Carlsson skrev:Kan disse nymodens Saab'er virkeligt ikke køre hurtigere :roll:
Handler ikke om hvad de kan -
mere om hvad de ude på vejene 8)
Aha, så er det derfor, det "render ud" ved 260? :unsure
Det er ikke fordi, den ikke kan mere, men fordi den ikke må ? :bigcrying
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

29. jul 2015, 19:00

Nu er du jo igang med en rigtig Saab. Når du er færdig og skal prøvekøre den, bør du tænke på hvad den kan, og ikke hvad Stockholm pamperne har bestemt at du må :wink:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. jul 2015, 20:09

Seniorsergent skrev:Aha, så er det derfor, det "render ud" ved 260? :unsure
Det er ikke fordi, den ikke kan mere, men fordi den ikke må ? :bigcrying
Det er sku da rart at se -
der er nogle her som forstår sagen :tihi
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. jul 2015, 20:17

Carlsson skrev:Nu er du jo igang med en rigtig Saab. Når du er færdig og skal prøvekøre den, bør du tænke på hvad den kan, og ikke hvad Stockholm pamperne har bestemt at du må :wink:
Ehh, en rigtig saab :lol:

Nej du, der er alt for mange 0'er -
og mangler en 5'er for at det skal være en rigtig saab :teethsmile
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. jul 2015, 21:25

Nå men vi har en gearkasse som skal ned i dag.

Der er her "kun" 2 ting tilbage som sådan -
og det er framen samt gearkasse:
Billede

Med alle skruer løst og kun disse 2 tilbage:
Billede

Ja så kan man "tippe" den ene halvdel af framen ned:
Billede

Når man så får den ned -
så skal man lige være pas på dette her:
Billede

Der ligger et mellem læg eller en "pladebid" om man så vil :lol:
Billede

Men de sidste 2 skruer ude -
ja så har du en halv løs frame:
Billede

Og den lægger vi over hjørnet for ting der skal gøres rent:
Billede

Med framen nede, så er der selve gearkasse tilbage.
Og det er sådan set først nu at det tiltænkte arbejde "begynder":
Billede

Nu er vi kun små 7-8 skruer fra og have en løs gearkasse :D
Billede

Og voilá, der kom den ned :lol:
Billede

Herinde gemmer der sig så en kopling:
Billede

Og den skal vi også lige have lavet en inspektion af.
Jeg fik fortalt at den skulle være byttet for ca 1 år siden -
men dette her ser bare ikke særligt godt ud :arghh
Billede

Den er efter en mere nøje rengøring ikke i særlig god stand:
Billede
Det er flere sprækker i den.

Samt gamle grimme mærker/nitter
efter en godt nedkørt gammel fd kopling.
Billede

Men bag svinghjulet ser vi så en pakdåse:
Billede

Det siges, at man ikke skal pille ved noget som fungerer -
men jeg ved nu ikke rigtigt her:
Billede
Jeg har jo det rigtige værktøj til en sådan operation -
så gad vide om ikke den skal byttes ud med en anden saab original pak dåse :wink:

En anden ting der er ved at være en standard på gamle 9K'ere -
der er dette her:
Billede
Støttebøjlen til katalysatoren som mange gange er "væk/knækket" -
så en sådan skal vi have fat i på næste tur til skroten :wink:

Så nu kan vi begynde at gøre status på selve operationen :P
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

29. jul 2015, 22:08

Wow :!:
Fed billedserie. Men det var nu bedre da du brugte thumbnails og store billeder...
En hurtig "edit" af det sidste indlæg ville være super :wink:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. jul 2015, 22:30

Carlsson skrev:Wow :!:
Fed billedserie. Men det var nu bedre da du brugte thumbnails og store billeder...
En hurtig "edit" af det sidste indlæg ville være super :wink:
Sikkert nok, men jeg gider ikke sidde og vente på et forum:
Billede
Det er for øvrigt også begyndt at blive lige vel langsomt -
så skulle ikke overraske mig om lo***t snart går ned om og hjem.

så er der mange billeder som forsvinder igen :?
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

29. jul 2015, 23:06

Jeg har ikke haft problemer med dem :?
Men helt generelt, burde billederne i disse projekt tråde ikke uploades til en ukendt server.
Det er jo intet mindre end en katastrofe når disse værdifulde tråde pludselig bliver ubrugelige pga. manglende billeder.
Nu lærte jeg f.eks at pille en halv forbro af 8)
Men kun fordi jeg læste indlægget inden billederne forsvandt op i den blå luft...
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

30. jul 2015, 15:32

Så er der lagt bestilling på dele hos Speedparts/saab webshop samt Maptune 8)

I morgen skal jeg så begynde på at gøre alle ting og sager rene -
så det er klart til montering når delene kommer :mrcool
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

1. aug 2015, 02:51

Ny dag, nye udfordringer og nye brister som skal laves :)

Fik lavet en lille liste på ting og sager som jeg gerne måtte kigge på -
som t.ex sprinklerbeholderen der bare sidder så dejligt på en 9K :roll:
Billede

Man fjerner lige blinkers:
Billede

Og så sidder der en kontakt til al det elektriske på beholderen:
Billede

Og sådan ser filuren ud når den er demonteret:
Billede

Billede

Og ganske rigtigt, så har den standard sjukan
som mange 9K'ere ryger ud for :roll:
Billede

Så den skriver vi lige på listen til næste tur på skroten :wink:

Så havde vi et halvt fortøj der skulle gøres i orden til vi får de nye dele:
Billede

Godt nok ikke så meget lagerstöd tilbage her :shock:
Billede

Billede


Og så kigger vi lige på denne her bøsning -
alt for meget "space" her :o
Billede

Og se lige her :shock:
Billede

Der er nye på G i ordern :P
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

2. aug 2015, 20:44

Sådan lige som vi er ved at være klar med det som skulle gøres rent og ligge klar -
til de nye dele ankommer:
Billede

Så skal jeg da ellers love for at vi er røget på ekstra arbejde. :o

Et eller andet FJOLS har under bilens levetid
fjernet denne klap som skulle sidde i den forreste del af hjulhuset :prettymad
Billede

Dette er jo fuldstændig idiotisk da der så opstår skader på komponenterne bagtil :evil:
Og se da bare her:
Billede

Se engang på dette vandrør :o
Billede

Er jo bare tid spørgsmål om tid før vandet forsvinder den vej:
Billede

Og her med dette "hjul" :shock:
Billede
Hvor gummiet er ved at slippe efter :roll:

For at komme til dette vandrør så må spænderen af -
og her hvor jeg er ved at aflaste den:
Billede

Ja så kan jeg godt mærke at der er noget galt -
for den går sammen "i kanter og hak" :?


Et hurtigt tjek at løbehjulene -
de er fuldstændig færdige :(
Billede

Her er da også noget "galt" med skruen til dette løbehjul.
Den skal jo gå den modsatte vej når det skal løsnes -
og det gør det bare ikke :roll:
Billede

Ser ikke rigtigt ud som dengang bilen forlod fabrikken:
Billede

Og så selve spænderen:
Billede :Idonno

Ja jeg lader billederne tale for sig selv:
Billede

Her ser man årsagen til hvorfor at spænderen har haft disse "kanter":
Billede

Der er ganske enkelt kommet vand og skidt igennem med tiden:
Billede

Jeg besluttede mig for at demontere vandrøret nu -
inden der kommer en gearkasse tilbage i bilen.
Er meget lettere at komme til på venstre siden som det er nu.

Her inde "gemmer" sig røret :lol:
Sidder med 2 skruer i/på termostathuset:
Billede

Her kommer røret frem til en 90* bøjning lige ned til vandpumpen:
Billede

OBS at man altså er nød til og løsne både servopumpe -
samt generator for denne operation:
Billede

Siste skrue tilbage inden det er klart for demontering:
Billede
Som sker ved at man først trækker røret tilbage mod kupén -
og derefter så vrikker ud gennem hjulhuset 8)

OBS Man skal lige være passelig med den
O-ring der kan følge med ud inde fra vandpumpen OBS

Voilá 8)
Billede

Ikke andet end en 100% tikkende "bombe":
Billede

Ser da heller for godt ud her på den del inde ved pumpen:
Billede

Ajaba :shock:
Billede


Remhjulet sidst tilbage:
Billede
Men det må pænt vente til at svinghjulet kommer tilbage på sin plads -
eller kan man jo ikke låse motor :wink:

Det bliver en lang dag på skroten i morgen :mrcool
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

2. aug 2015, 21:52

"Ser da heller for godt ud her på den del inde ved pumpen:"

Det kan du vist ikke klandre den manglende klap for :wink:


"Det bliver en lang dag på skroten i morgen"


Ja, stænklapper i god stand er svære at finde :lol:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
stop52
SAAB FREAK
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17. dec 2008, 18:44

3. aug 2015, 19:34

Fantastisk arbejde :-)
TOTAL 9000 FREAK LOST IN SAAB9000 CSE TURBO
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

3. aug 2015, 22:41

stop52 skrev:Fantastisk arbejde :-)
Ja ikke også :wink:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

3. aug 2015, 23:15

Og så kan vi fra nu af -
begynde at stryge nogle af de mange ting der står på "listen" 8)

Hvoffer da ikke starte med en dør -
som just mangler en liste :lol:
Billede

Det gør den så ikke nu længere:
Billede

Jeg var jo som sagt på skroten i dag -
og fik alt jeg skulle bruge :D

Røret fra vandpumpen som jeg viste billeder af i går........
Ja det er også afklaret:
Billede
Dette "nye" skal nok holde resten af denne bil's tid 8)


Jeg måtte jo som sagt også demontere genertor for at komme til -
og da jeg gjorde det, så opdagede jeg også dette :
Billede

Så jeg tog en anden med hjem fra skroten.
Men på denne dyt, så sidder der PF bøsninger der -
så den org måtte pænt lade livet.

Jeg fik æren af at arve dette hjemmelavet værktøj fra min gamle læremester -
da han lukkede "butikken":
Billede

Det er spec lavet til at ikke bare kunne demontere -
men også til at kunne montere en ny bøsning i bilen på plads:
Billede

Billede

Billede

Sådan D
Billede

Så var det afklaret:
Billede

Sprinklerbeholderen stod også på tur.
Jeg fandt en fin en, men dog fra en bil uden bagrudevisker -
det betyder så en motor mindre, så en skulle flyttes "over" fra den gamle.
Men her ser vi den "nye" klar:
Billede

Klar til at indtage sin plads:
Billede

Og her tages ingen chancer -
så disse 2 gevind har fået sig en omgang:
Billede

Her ser vi så alt det elektriske koblet sammen "på ny":
Billede
En smart måde at gøre det på -
bare lige tage Højre blinkers væk :D

Her så på sin plads:
Billede

Billede

Nu sider alt som det skal, vand er der også fyldt på -
så i morgen tidlig håber jeg at der er tørt på gulvet under :sunglasses

Nåede desværre ikke at tage billeder hvor det hele var koblet sammen -
tiden smuttede fra mig, og jeg havde et svinghjul som skulle afleveres til en tur i drejebænk.

to be continued
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

4. aug 2015, 22:17

Og Yes, der var tørt på gulvet i morges -
så kan vi strege sprinklerbeholderen fra listen :mrcool

Her ser vi så "staget" til katalysator:
Billede
Er ret så ofte man begynder at se det er knækket på bilerne.

Her som det skal sidde på sin plads:
Billede
Sammen med den gummiring der er tætning til gearkassens højre udgang.

Hvad historien ikke fortæller, er at den som sad på bilen var dårlig.
Her ses forskellen:
Billede

Her var jeg så heldig, at nogle havde demonteret en motor -
så denne lå løst lige i nærheden :lol:

Klappet og klart her til gearkasse skal på igen:
Billede

Så har jeg ellers flyttet signalgiveren til speedometer over:
Billede

Så er det også afklaret:
Billede

Og skaffet det plastic der enten var skadet eller -
manglede på bilen :roll:
Billede

De første nye dele er ved at komme hjem:
Billede

Det går oftest "tjep" med delene fra Orio:
Billede

En ny pakning til ventilkåben:
Billede

Og en slavCyl. inklusive lejer til koblingen:
Billede
stop52
SAAB FREAK
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17. dec 2008, 18:44

4. aug 2015, 23:14

:bigsmile
TOTAL 9000 FREAK LOST IN SAAB9000 CSE TURBO

Tilbage til "Projekt Forum"