Banner cycler

V4 bliver for varm

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

commerou
SAAB FREAK
Indlæg: 96
Tilmeldt: 20. maj 2014, 13:35

V4 bliver for varm

8. jul 2014, 22:36

Hej

Jeg har en SAAB 96 som jeg har planer om at renovere. I første omgang skal motoren ud og jeg skal skifte balanceaksellejerne. Men motoren har det med at blive for varm hvis man ikke kører med en fart så der kommer masser af luft gennem køleren. Da turen gik til galla nede på skolen for ikke så lang tid siden måtte jeg holde stille i lidt tid pga. alt for mange mennesker. Da jeg så kørte hen forbi indgangen væltede vandet ud af ekspansionsbeholderen, så min entre blev i al fald husket. :lol:
(Der kom folk i store corvetter og limousiner, men ingenting var lige så sej som SAABen, det kan jeg love jer for)

Men hvad gør i for at holde motoren i den rette temperatur?
Kan man få moderne kølere som passer eller skal man bruge en elektrisk blæser, eller er der andre bedre og kreative idéer?

Mvh
Kasper


Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

V4 bliver for varm

8. jul 2014, 22:42

Du skal have ombygget køleren til ovalerør med høj ydelse, desuden skal den have elblæser.

Der er noget med at ventilator lejet etc. ombygges.

Så bliver der totalt fred...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

8. jul 2014, 23:00

Hej Kasper

Det kommer jo helt an på hvor strengt du holder på om den skal være original af udseende eller du tillader modifikationer.
Manglende fartvind samt et varmt motorrum er og har altid været et problem på V4.

løsning 1
Elblæser på. Termostat fra en 900 til montage i en køleslange sættes på samt elblæser monteres. En 975mm rem købes og monteres på generator, balanceaksel og vandpumpe, dog ikke på ventilatorvingen.
Du skal så bare trække strøm til at drive ventilatoren når termokontakten indikere at den er varm.

2
monter en termostat der åbner tidligere.

3
monter en køler med moderne Y ribber i som forhøjer dens areal og dermed køleeffekt
Denne skal dog nok bygges hos et kølefirma som lodder i kobber

4
Du kan starte med at montere en ventilatorvinge med 4 vinger og ikke 2 hvis du kun kører med 2 i dag

5
du kan åbne for varmeapparatet når den bliver varm og åbne vinduerne for ikke at dø af hedeslag. Dette afhjælper varmen i motoren en smule.

6
sørg for frisk kølevæske og en velfungerende vandpumpe

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

8. jul 2014, 23:45

Speedy skrev:Hej Kasper

Det kommer jo helt an på hvor strengt du holder på om den skal være original af udseende eller du tillader modifikationer.
Manglende fartvind samt et varmt motorrum er og har altid været et problem på V4.

løsning 1
Elblæser på. Termostat fra en 900 til montage i en køleslange sættes på samt elblæser monteres. En 975mm rem købes og monteres på generator, balanceaksel og vandpumpe, dog ikke på ventilatorvingen.
Du skal så bare trække strøm til at drive ventilatoren når termokontakten indikere at den er varm.

2
monter en termostat der åbner tidligere.

3
monter en køler med moderne Y ribber i som forhøjer dens areal og dermed køleeffekt
Denne skal dog nok bygges hos et kølefirma som lodder i kobber

4
Du kan starte med at montere en ventilatorvinge med 4 vinger og ikke 2 hvis du kun kører med 2 i dag

5
du kan åbne for varmeapparatet når den bliver varm og åbne vinduerne for ikke at dø af hedeslag. Dette afhjælper varmen i motoren en smule.

6
sørg for frisk kølevæske og en velfungerende vandpumpe

Mvh. Anders
Hvis det er AC termokontakten i øverste kølerslange fra en 900 med AC??,det dur da ikke, den termokontakt bryder strømmen ved 115 grader, hvor den skal afbryde kompreseren ved en kølertemperatur på de 115 grader.



jeg har slæbt campingvogn med min saab 96 i ca. 15 år ,med det originale kølersystem,men med en større køler uden problemer
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

9. jul 2014, 00:11

Der skal ikke modificeres en sk*d, Bilen kørte i flere halve millioners eksemplarer, med motordreven ventilation af køleren, som stjal små 3 HK fra bilen uden at overhede, ved høje RPM.

Modsat flere nyere SAAB'er skal du ikke regne med at temperaturtransmitteren er fecked up, så det er nok ikke løgn hvad du ser.

Byt thermostaten, og vær sikker på at vandpumpens lameller ikke er halvvejs borttærede. En kølerslange kan være indvendigt kollapset og kan forhindre kølevandsflowet.

Når din bil overheder, er det ikke et serøst bud at få en anden køler, af anden konstruktion end det bilen blev leveret med. :roll: Min 96 totakter blev for varm, hvilet jeg naturligvis straks opdagede. En kølerslange havde en løs "Fløbber" indvendigt som åbnede op og lukkede for frit flow..

At åbne op for kabinevarmen og sætte blæseren på fuldt knald er et godt bud. Dette princip blev dog fecked totalt up, hvor en fuldt åben thermostat lukker for tilgangen til varnmapparatet, en yderligere køleflade. Det kan man ikke på en SAAB 99 og Og900 og 9000, hvor det et åhh så vigtigt at få en "original" thermostat.. :roll: :mrgreen:

- Nu skrider remmen vel ikke på blæseren og vandpumpen og krumtaphjulet, uden at det kan høres/lugtes?
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

9. jul 2014, 14:45

V4'erne "gror til" i kølekanalerne og i køleren, så i deres alderdom lider langt de fleste eksemplarer af periodiske hedeture ved tomgang. Også min.

Den begavede løsning, synes jeg, er en elektrisk blæser, der monteres i stedet for den remtrukne. Hvis man fjerner den originale propel kan det lige være der. "Begavet"? Ja, fordi en remtrukken blæser kører langsomt i tomgang, og hurtigt oppe i fart. Netop hvad man IKKE vil ha'. Den elektriske giver derimod køling når man behøver den, og ellers ikke. Perfekt...

Alternativt skal ALT skiftes (vandpumpe, kølerslanger, køler, termostat, blok frigøres og renses). Ja, det burde da virke uden kunstig hjælp. Men det gør det bare ikke, her 40 år senere...

Mht. termokontakt, så er det selvsagt ikke og900 AC-kontakten med dens 110 grader der skal bruges. Den udskiftes med en almindelig kontakt fra køleren i f.eks. og900.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
ClausSAAB
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 813
Tilmeldt: 21. jun 2012, 00:26

9. jul 2014, 19:34

Nu kunne Kasper også lige se lidt nærmere på selve køleren, Hvis køleren er af ældre dato Kan de små køleribder der sidder mellem kølerørene fakstik godt se ud til de har fat i rørene men kører man en hånd henover kan de faktisk stryges af med hænderne og, hvis det er sådan kan Kasper gøre, hvad som helst uden den ønskede virkning, nenlig få kølet motoren når den bliver så varm termostaten åbner. Så skal der en ny køler på.
Den gang man konstruerede SAABen har man da sikret sig, når tingene er i orden, den ikke begynder at koge, bare fordi man holder stille kort tid :roll:

Venlig hilsen

Claus

Ps. Jeg havde en Buick en gang der skyllede jeg både motor, køler og varmeapparat baglæns og det hjalp gevaldigt på det hele :D
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

9. jul 2014, 22:22

Jeg kan 100% tilslutte mig Peters udsagn. Det er simpelthen køleren der gror til i skidt og snavs.
Jeg husker i sommeren 2008 hvor jeg kørte til træf ved V4 og tt klubberne på Sjælland. Jeg kørte 90 km/t med vinduerne rullet ned og tændt for varmen næsten hele vejen fra Nordjylland til Næstved, og hjem igen.
Der var bagende varmt og hvis jeg kørte hurtigere begyndte temperaturen at stige. Jeg havde på det tidspunkt monteret en elektrisk kølerblæser, styret af termokontakt i øverste kølerslange, men blæseren gør ikke meget gavn ved 90 km/t.
Jeg havde også sat en afbryder til den ind i bilen så jeg selv kunne tænde den hvis jeg forudså problemer. Afbryderen var forsynet med en kontrollampe der lyste når blæseren var aktiveret. Af en eller anden årsag var der også lys i kontrollampen hvis det var min termokontakt der aktiverede blæseren. Ret smart, så kunne jeg se hvornår jeg skulle skrue op for varmeapparatet og sænke farten lidt.
Jeg fik så senere lavet en ny køler som blev forsynet med 3 elementer i stedet for de originale 2. Derudover fik jeg loddet en gevindstuds i til en og900 kølerblæserkontakt. Dette hjalp gevaldigt.
Det virker som voldsomt overkill, men skal køleren alligevel renoveres, kan man ligeså godt gå med livrem og seler.
Det kan dog også være andre problemer.
Prøv evt. at se denne tråd på et engelsk forum: http://www.saab-v4.co.uk/speedball/topi ... ic_id=8269
Der kommer de godt omkring de forskellige mulige problemer.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

9. jul 2014, 23:42

Med den originale køler kunne jeg køre med campingvogn uden problemer,men da var den også næsten ny,men da jeg lagde en 1700 ccm.motor i skulle der en større køler med 3 rækker på den,som Jensen skrev om,så kørte det ,selv om Edwins ikke syntes om ekstra
køling ud over det originale
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

10. jul 2014, 07:31

Edwins/Leif

Det er da korrekt at man ikke løser sit varmeproblem ved at øge kølerens kapacitet. Den originale burde række til jobbet.
Ved at skifte til en større køler eller en køler med flere ribber forlænger man bare tiden før den koger over. Men i tilfælde som trådstarters hvor man midlertidigt skal holde stille i kø eller holder stille i tomgang er den ekstra tid faktisk ofte nok til at man ikke koger bilen op hvilket kan være en stor hjælp.

Jeg har selv en original MY67 køler i (smal model som i en TT), men har fået isat nye Y ribber for at den ser original ud samtidigt med at den giver bedre kapacitet. Det har afgjort hjulpet på min bils varmeproblem.

Men skridt 1 er afgjort at få renset den originale køler, både udvendigt og indvendigt så den køler maksimalt.

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
commerou
SAAB FREAK
Indlæg: 96
Tilmeldt: 20. maj 2014, 13:35

10. jul 2014, 19:25

Tak for svarene, nu ved jeg i al fald hvor jeg kan begynde.
I næste uge kommer motoren ud. Så renser jeg selvfølgelig også lige køleren etc. så må vi se om det løser problemerne.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

10. jul 2014, 19:31

Mine forældre havde i 70'erne en ford Taunus 1,7 V4 de havde den fra næsten ny

Saab havde samme motor, blæser mv.

Forden havde nøjagtigt det samme problem når det blev varmt. Selv med relativ ny køler.

Køleren har ikke ydelse nok, tilstoppes nemt og blæseren lavede alt for lidt i tomgang....


Hvordan løses det. Ny køler med ovalerør og elblæser. Så hører du aldrig mere til hede problemer.


PS. Min Sonett har helt ren køler og den gør helt det samme.

Der kommer også elblæser på.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

10. jul 2014, 21:55

Hmm, min mor kørte en helt standard V4 '74 i små 10 år. Jeg hørte aldrig om temperaturproblemer.

Og jeg ved for et faktum at hun så den fine indikator i bilen. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
commerou
SAAB FREAK
Indlæg: 96
Tilmeldt: 20. maj 2014, 13:35

19. jul 2014, 13:31

Kørte lige en tur på ca. 5 km i går, det hele landevej med en fart på ca 70 km/t. Motoren begyndte at koge. Før jeg havde motoren ude for at fixe balanceaksel og lejer kunne den fint holde temperatur ved landevejskørsel. Hvad har jeg gjort galt? Alle slanger sidder rigtig osv. Kan det være termostaten som er blevet dårlig fordi den har stået stille i længere tid?
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

19. jul 2014, 13:59

Det kan det godt. Hiv thermostaten ud, og se hvordan det så går.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

20. jul 2014, 15:40

Glykolet (kølevæske) i køleren er dårlig til at lede varmen, rent vand er MEGET bedre.

Men så får du problemer med rust, men det er da let at prøve.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

20. jul 2014, 15:53

Og dog, hvis en 50/50 kølervæske ikke kan holde motoren kold, kan postevand heller ikke. :wink:

50/50 Leder kun 82% varme, sammenlignet med postevand.
Anlægget vil nok have godt af en bagskylning. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

20. jul 2014, 17:25

Hvis der er en 50/50 blanding og ca.1 bar overtryk på kølesystemet klarer den vel ca.120 gr.C før den koger
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

20. jul 2014, 17:32

Ja, det er netop dét der er meningen. :D

Må nok indrømme at jeg ikke er enig i de fremsatte forslag: Sæt en større køler i, giv den elektrisk blæser. Sæt evt en elektrisk assisteret kølevandspumpe i.

(Efter devisen: Bilen var oprindeligt et udueligt skod-design, som ikke duer over sommeren). :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

20. jul 2014, 18:43

Edwins skrev:(Efter devisen: Bilen var oprindeligt et udueligt skod-design, som ikke duer over sommeren). :roll:
Jeg kan stadievæk godt tænke mig at møde dig en dag Edwins.....
Tror vi har meget sjovt at snakke om -
samt at vi sikkert kan "sparka däck" som vi siger herover ;)

Men den der komentar om V4'ern, ja den køber jeg godt nok ikke :lol:

Da vi engang i tiden (1979) flyttede til Sverige -
så bestod det af en lejlighed i udkanten af sofielund.
Dengang arbejdede mine forældre i DK og min mor's første dyt i Sverige -
ja det var en mærsk/kaffekande blå i mindst 5 nyanser V4 ala årgang 1967 8)

Det meste af dens levetid, ja det bestod i at køre min mor fra "ystadsvägen" og så ned til flyvebådene.
(altså 100% bykørsel)


http://www.sydsvenskan.se/oresundsbron/ ... -att-leva/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygb%C3%A5tarna

Og dette uanset om det så var -20* eller +30* :D

I de 3 år hun havde den, så startede den på første -
samt den gik som om den bare vidste hvor den skulle hen.
I de år var der aldrig nogle problemer -
bare man sørgede for der var olie/vand friske platiner etc etc -
ja så gik den som var det "på räls.
Desværrer så var det rusten som tog den -
det tog også min mor hårt, men ikke mere end at vi fandt en finfin mørkebrun MY 75 og så var den god igen :lol:
melle
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 106
Tilmeldt: 16. dec 2010, 22:54

21. jul 2014, 01:17

Fokuser ikke bar på kølesystemet, men tjek også tænding/ timing, special når bilen har gammeldags platiner. Det koster ingenting!
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

21. jul 2014, 11:43

Det er korrekt at for sen tænding vil overhede en motor. Det er selv prøvet på en SAAB totakter. Når en bil bare kører og kører vil dens kamvinkel blive større og større, og den vil så tænde senere.

Der er ikke årsag til at tro at Commerou har pillet ved platinerne og måske har drejet fordeleren, pga. en ombyttet balanceaksel. :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

21. jul 2014, 21:17

Her er lidt til inspiration både med fejlfinding og problemløsning www.hotrod.com/techarticles/1401_1965_c ... ating_fix/
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
commerou
SAAB FREAK
Indlæg: 96
Tilmeldt: 20. maj 2014, 13:35

22. jul 2014, 16:39

Termostaten var i al fald ikke god, så den røg ud og motoren kører meget koldere nu. Er den optimale driftstemperatur de 83 grader som termostaten skulle åbne ved? Og hvad er den maksimale temperatur man kan tillade i sin motor?
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

22. jul 2014, 17:25

Ikke over de 135-150°C. Vulkaniseringen i toppakningen bliver blød som kol*rt, måske vrider låget(ene) sig. :shock:

Motoren slides både kemisk og mekanisk under 60°C. Ja, den ønskede driftstemperatur er 83°C. Det røde felt i indikatoren starter i reglen ved 120°C. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

22. jul 2014, 17:48

Man kan prøve en thermostat i en balle vand. Hæng den i en stykke tråd, den må ikke ligge på kasserollens bund.

Med et thermometer i vandet ser man thermostaten åbne og lukke. Fast kostume når man har købt en ny, før man mokker den i motoren. :wink:

Selvom en thermostat står pivåben, vil den stadig begrænse kølevandets flow, så der er altid fuldt knald på, uden thermostat.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Projekt Forum"