Banner cycler

Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

15. maj 2015, 21:23

Her ser vi så en lidt unik bil:
Billede

Det er en årgang 1986 900 Aero i den de fleste af os kendte farve i 158 Ordoardogrå.


Farven kom jo, som de fleste sikkert godt ved, til på årgang 1986 -
og meget kunne godt tyde på at denne måske også ligefrem er den alder første af slagsen i Sverige 8)

Billede

Noget andet der gør denne bil lidt af en one of a kind det er -
at det er den eneste af årgang 1986 som er bygget på linje 1 Trollhättan -
Alle/resten af årgangen er bygget på linje 2 8)

Dette er jo s'føgelig noget der skal forskes mere i længere frem i tiden :D

Men, de sidste 4-5 år har min kompis ikke haft bilen ude i trafik -
i stedet har den stået på det vi herover kalder for pallbockar.


Men, efter X antal timer i garagen -
så begynder man at se lyset på den anden side:
Billede

Og så lidt primer på det:
Billede

Slet ikke dårligt, med tanke på at -
dette er et projekt første gang i denne "størrelse"
Billede

For at opnå dette resultat:
Billede

Var man nød til at bytte lidt plade ud :lol:
Billede

Her bliver det så Power Flex:
Billede

Også her 8)
Billede

Og violá 8)
Billede

Billede

Boxade länkarmar kalder vi dette herover:
Billede

Ikke så langt tilbage før det er tid til spisen at indtage sin plads igen :D


Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

15. maj 2015, 22:09

Det ser som sædvanligt godt ud. Vi glæder mig til at se flere projekt billeder og ikke mindst det færdige resultat :)
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

15. maj 2015, 23:02

Jeg kan se at der også er monteret pwerflex i tandstangen, men med de priser for powerflex, tænkte jeg på mit projekt: nej: nu må det få en ende. Standard bøsningerne er så hårde, at jeg slet ikke kan forstå at det giver mening at lave dem hårdere. Til hovedbøsningerne på trianglerne kan de måske give lidt mening, så der de røget på.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

15. maj 2015, 23:11

Den_Gamle skrev:Jeg kan se at der også er monteret pwerflex i tandstangen, men med de priser for powerflex, tænkte jeg på mit projekt: nej: nu må det få en ende.
Standard bøsningerne er så hårde, at jeg slet ikke kan forstå at det giver mening at lave dem hårdere.

Til hovedbøsningerne på trianglerne kan de måske give lidt mening, så der de røget på.
Hvordan har du bekræftet dette :?:

Jeg har haft biler inde hvor der er nervøst ophæng i den :?

Med powerflex tænker jeg som sådan:
At man bedre kan få de nye bøsninger i uden at skade farve etc etc

Tandstangen er faktisk noget skrøbligt noget der med årene har en tendens til at oxidere :(

Jeg sad for nylig og regnede på dette med power Flex til OG 900

alt inkl til dynamo/servo etc etc -
så går det "loss" på 7.200:- efter rabat 8)
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

16. maj 2015, 00:08

Jeg havde købt en fabriksny tandstang. Så jeg prøvede bare at stikke en stålstang ned i hullet og vrikke/vride til.

Jeg syntes, at de virkede utroligt hårde, så jeg lod dem sidde. Det var også nemmest (og billigst). Måske den har ligget på lager længe.

Men, selvfølgelig, har den først været i drift i 20år, så kan de måske nok være blevet lidt bløde/ødelagte i det.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

17. maj 2015, 13:07

Så blev det tid til det sidste på motor inden den skal ned og tilbage på sin plads igen:
Billede

Lader vel billederne tale for sig selv:
Billede

Billede

Billede


Og touchdown, der sidder den godt :mrcool
Billede
Nanki
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 819
Tilmeldt: 27. okt 2007, 21:00

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

19. maj 2015, 19:18

Fornemmer en vis forårs kvidren i luften med disse flotte billeder :bigsmile
- Du må sige til, hvis du skulle få en af dine flotte OG900 i overskude :teethsmile

Det maling du har brugt, ser da grov fin ud. i motor rummet og selve motoren. Må man spørge hvad det er for noget glansfuldt noget? : )
- Hvad så med Kvarts, er den solgt? :)
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen

Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

20. maj 2015, 19:40

Rolig nu Frank :lol:

Er ikke min dyt
men en af mine venners ;)

Vil du have "receptet" på farven han har brugt -
så kan jeg da sikkert nok få den ;)
Nanki
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 819
Tilmeldt: 27. okt 2007, 21:00

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

21. maj 2015, 00:07

plankan skrev:Rolig nu Frank :lol:

Er ikke min dyt
men en af mine venners ;)

Vil du have "receptet" på farven han har brugt -
så kan jeg da sikkert nok få den ;)
Blev da helt nervøs for lille Kvarts :lol:
- Er den klar til festival her i Juni? :P

Du må da gerne lige spørge ham din makker, hvad opskriften er på det : ) Det ser ud til at være noget stærkt noget (slidstærk) Noget Aller epoxy maling :D
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen

Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

22. maj 2015, 23:34

Nanki skrev:Blev da helt nervøs for lille Kvarts :lol:
Jaså blev du det :lol:

Men hvem ved -
måske står der noget "nyt" på indkørelsen næste uge, og så kan det gå hen og blive et problem med 2 biler :roll:
Nanki skrev: Er den klar til festival her i Juni? :P
Ikke sikkert hun kommer med op der -
det må vi lige se tiden an på.
Nanki skrev:Du må da gerne lige spørge ham din makker, hvad opskriften er på det : )
Det ser ud til at være noget stærkt noget (slidstærk) Noget Aller epoxy maling :D
förfrågan är skickad :wink:




Till "N" og hans dejlige trubb aero som har fået en ny chance i livet :)

Der fandt jeg ikke mindre end 2 stk helt fabr nye sidestykker til dørsiderne -
de "rigtige" både i farve samt til bil med el hejs :mrcool
Billede

Blev også lige til 2 stk nye gummi ved viskerarmene:
Billede

Og så en indstruktionsbog i "mycket bra skick" som desværre ikke kom med på billede :?
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

24. maj 2015, 19:20

Nanki skrev:Du må da gerne lige spørge ham din makker, hvad opskriften er på det : )
Det ser ud til at være noget stærkt noget (slidstærk) Noget Aller epoxy maling :D
Svar på din "förfrågan"

Yes, det var epoxy i grundmalingen -
derefter 3 omgange af både farve og klarlak.

Det er bestilt/købt Her
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

24. maj 2015, 19:39

Et lille tilbageblik på noget af al den rust som N har måtte lave inden vi er nået så langt i tråden som i dag.

De fleste OG 900 har jo desværre en tendens til at markere revir -
og det byder jo i sig på en "herlig" omgang snask når man tager motor/gearkasse ud:
Billede


Rusten havde fået godt fat må man sige :o
Billede


Ikke bare det normale ved denne kardantunnel/infæstning -
men også helt frem til batteriet:
Billede


De sørgelige rester/stumper:
Billede


De nye fine stykker:
Billede


Påbegynder opbygningen igen:
Billede


Sådan :D
Billede
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

24. maj 2015, 19:46

Plymbygge havde jeg kaldt det hvis det havde været en båd, men vi kan jo kalde det plankanbygge.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Nanki
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 819
Tilmeldt: 27. okt 2007, 21:00

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

26. maj 2015, 00:41

plankan skrev:
Nanki skrev:Du må da gerne lige spørge ham din makker, hvad opskriften er på det : )
Det ser ud til at være noget stærkt noget (slidstærk) Noget Aller epoxy maling :D
Svar på din "förfrågan"

Yes, det var epoxy i grundmalingen -
derefter 3 omgange af både farve og klarlak.

Det er bestilt/købt Her
:roll: Du må rose din ven, det ser rigtig bra ud :)
- Jeg er meget vild med hans farve valg i motor rummet. Den frister det meget fint op, uden det ligner en ny forkromet alu fælg :D I like it :D

Jeg takker rigtig mange gange for den hurtige respons :lol:
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen

Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

26. maj 2015, 01:21

RuneTonnesen skrev:Plymbygge havde jeg kaldt det hvis det havde været en båd,
men vi kan jo kalde det plankanbygge.
Stadievæk ikke min dyt eller min garage :lol:

Så jeg er helt 100% ansvarsbefriet 8)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

26. maj 2015, 01:27

Nanki skrev: :roll: Du må rose din ven, det ser rigtig bra ud :)
- Jeg er meget vild med hans farve valg i motor rummet].
Den frister det meget fint op, uden det ligner en ny forkromet alu fælg :D I like it :D
Ah, han læser selv lidt her af og til, i den mån han nu forstår Dansk.

Men ang hans motorrum, så har han jo lavet en lille "tabbe"....

Der findes ikke en original OG 900 med klarlak "inde" i motorrummet -
selv om det nu engang ser godt ud :wink:
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

26. maj 2015, 18:51

Fedt nok.

Eneste detalje er skiverne på de lange støttebolte på udstødningsmanifold, de skal sidde inde på manifolden bag rørstykket og ikke bag møtrikken! ;-)
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Nanki
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 819
Tilmeldt: 27. okt 2007, 21:00

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

26. maj 2015, 20:09

plankan skrev:
Nanki skrev: :roll: Du må rose din ven, det ser rigtig bra ud :)
- Jeg er meget vild med hans farve valg i motor rummet].
Den frister det meget fint op, uden det ligner en ny forkromet alu fælg :D I like it :D
Ah, han læser selv lidt her af og til, i den mån han nu forstår Dansk.

Men ang hans motorrum, så har han jo lavet en lille "tabbe"....

Der findes ikke en original OG 900 med klarlak "inde" i motorrummet -
selv om det nu engang ser godt ud :wink:
Det er korrekt, men produktionen af dem og i dag handler stadigvæk om at holde omkostningerne nede. Desværre. Bare se bl.a Citroen, Peugoet, Suzuki, fiat osv der har motorhjelmen / motor rummet kun fået grunder eller hvad de kalder det. Ingen farve, ingen ting :O Det er grotest syntes jeg. Køb og smid væk :shock:
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen

Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

26. maj 2015, 22:48

plankan skrev:
RuneTonnesen skrev:Plymbygge havde jeg kaldt det hvis det havde været en båd,
men vi kan jo kalde det plankanbygge.
Stadievæk ikke min dyt eller min garage :lol:

Så jeg er helt 100% ansvarsbefriet 8)
Nej men det er nok dig som pt. sætter standarden for hvad man måler sig op mod.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

27. maj 2015, 14:54

SGT skrev:Fedt nok.

Eneste detalje er skiverne på de lange støttebolte på udstødningsmanifold, de skal sidde inde på manifolden bag rørstykket og ikke bag møtrikken! ;-)
Jeg har siddet og studeret andre billeder -
og jeg tror faktisk de sidder som de skal.

Bare lige spørgsmålet hvad pokker de "små" skiver er for noget :?

Så, frågan er sent videre ;)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

27. maj 2015, 14:56

RuneTonnesen skrev:Nej men det er nok dig som pt. sætter standarden for hvad man måler sig op mod.
:D man takker :D


tror jeg :roll:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

27. maj 2015, 15:31

Nå, men her findes lidt endnu og opdatere med


Min kompis havde ikke lidt tur som bare den -
og fandt et helt fabriksnyt blok :o


Billede


Billede


Så det var da en selvfølge -
at der også skulle kostes på med helt ny kæde/hjul ja rubbet
Billede


Billede
Hjemmelavet pakninger med en egen/hjemmelavet mall :o


Spørg mig ikke hvordan, men godt ser det ud 8)
Visse af disse pakninger er jo "restnoterat" til evighed virker det som om :roll:
Billede


Det tager sig -
en "ny" motor kommer til denne verden:
Billede


Her ser vi atter igen dette super nice verktøj til pakdåsen bag svinghjul :biglove
Billede
Som N også lavede en "kopi" af til mig 8)


Svinghjul har indtaget sin plads:
Billede


Indsugnings manifold efter en stor portion kærlighed
Billede
Læg gerne en lille "notis" til denne manifold -
som er af den tidligere variant med kun et hul på ovendelen til vacum


Fabr nye "dysser" :D
Billede


Et topstykke med samme omgang kærlighed som manifolden fik
Billede

Så er den ved at være der:
Billede
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Endnu en OG 900 Aero får et nyt liv, en ny chance :D

2. jun 2015, 20:41

Så er motor som sagt på sin plads.
Her kommer lidt flere billeder på dette.

Ledningerne er på vej tilbage på sin plads.
Jag havde hele systemet hernede hos mig for at gå det over -
samt lave diverse forbedringer 8)
Billede

Turbo'n har fundet sin vej tilbage hvor den skal sidde:
Billede

Billede

Prøv engang og se -
N har købt denne sats med samtlige nye kølerslanger :mrcool
Billede

Det går fremad -
"sakta men säkert" som vi siger herover :D
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

2. jun 2015, 21:04

Jäklar, Plankan. Det där är ju porr. Vil ha vill ha vill ha...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

2. jun 2015, 21:33

Hvem kan ikke blive begejstret over den slags, jeg spørger bare.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
K.Hansen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 25. mar 2004, 21:42

3. jun 2015, 17:09

Ja det ser godt ud :biglove
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

4. jun 2015, 23:27

Fantastisk projekt :)

Der er ikke noget bedre end en gennemrenoveret motor

Men skulle den ikke have haft 2.1 top og indsug.

Lækkert med et gennemgået ledningsnet også. Det bliver stift og dumt med alderen. Det skal jeg også have gjort med min. Men måske det først bliver om 10000 år
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

5. jun 2015, 02:37

Den_Gamle skrev:Fantastisk projekt :)

Der er ikke noget bedre end en gennemrenoveret motor

Men skulle den ikke have haft 2.1 top og indsug.

Lækkert med et gennemgået ledningsnet også. Det bliver stift og dumt med alderen.
Det skal jeg også have gjort med min. Men måske det først bliver om 10000 år
Nix -
N vil prøve og holde sig inden for det originale så godt det nu går.

Han lige som jeg, har leget med det før -
nu er det tilbage til den gamle skole igen :lol:
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

5. jun 2015, 10:39

Ja det er rigtigt. Original er heller ikke at foragte.

Den bliver i virkeligheden nok også mere værd som samlerobjekt. Det er oftest original, der er i højest kurs.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

8. jun 2015, 13:23

Jo jeg forstår ham skam godt.

Nu viser det sig at det måske er en lidt af one of a kind Aero han har -
så hvoffer da ikke prøve og holde sig inden for rammen.

Den eneste modify bliver nok den "nyere" bremsecyl inkl forstærker fra årgang 1987.

Men den skal man alligevel også huske på -
allerede sad på just 1987 med de "ældre" bremser :wink:

Under alle omstændigheder -
ikke noget der ødelægger eller ikke kan "återställas" let i framtiden 8)

Tilbage til "Projekt Forum"