Banner cycler

9-3 t 2003 hverdagsbilen

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Micky
SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 61
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

20. okt 2018, 11:11

Dejligt med en opdatering :) jeg holder meget af denne tråd, den er velskrevet og som regl også med billeder :-D Og jeg må erkende at Jeg ikke selv laver noget på min bil, som ellers er identisk med trådholderens. Den får blot lov til at være trækæsel og hobby bil, med begrænset kørte km, over to år, har har den kørt knapt 6000, Den bliver kun lavet når den går i stykker udover det obligatoriske service hver 10.000 km. /1 år


Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Mike :D
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 917
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

21. okt 2018, 16:17

Tak til Micke for de pæne ord.
Brugsmønstret er egentligt ikke så forskelligt.
Bortset fra at den kører 6000 km om året.
Og det meste er almindeligt vedligehold, med opdaterede komponenter.
Andre gange er det bare opgradering for opgraderingens skyld, det er jo en projekt bil :lol:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 917
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

21. okt 2018, 16:51

Tiden for periodisk sindsyn nærmer sig :(
Problem nr 1 horn, og volumen ned på rattet virker ikke.
Problemet opstod sidste vinter, men gik væk da vi fik sommer temperaturer.
Blot for at komme igen her sidst på året.
Hmm læse i Wis, og tænke tænke, som systemet er opbygget så må det være en dårlig forbindelse i et stik.
Skærmbillede 2018-10-21 16.25.27.png
Så de 3 markerede stik fik en omgang kontakt rens, og skidtet virkede igen :D
Problem nr. 2 den kan i teorien ikke synes med den nuværende software, den har for meget effekt :twisted:
Da jeg har 2 t7 styreenheder, så kunne jeg nemt lave en syns styreenhed, men hvorfor stoppe her?
Takke være en nørd inde på trionic tuning. Så kan man enkelt skifte imellem 2 forskellige maps med cruise kontakten.
Cruise off. standart effekt, cruise on mere effekt perfekt til vinter og syns kørsel :lol:
Det var så vinter boksen.
Sommer boksen ser lidt anderledes ud.
Cruise off standart B205 r program til oktan 95
Cruise on til oktan 100, og + ca 50 hk mere
Rent win efte min menig. skift hjul og skift boks bliver det nye sommer vinterskift øvelse.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 917
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

4. nov 2018, 17:38

Da vinteren truer, så var det tid til vinterhjul.
Egentligt et kedeligt emne.
Men lidt spændende, da forbremserne er blevet større, og saab ikke er helt klare med hvilke 16" hjul der passer på.
Mit hjul passer lige, men har man afbalanceringsklodser der er højere en 0,5 cm så render man ind i problemer.
2018-11-04 12.33.10.jpg
Og et lille tip, når man montere alu hjul, rens anlægsfladerne på bremseskiver, og hjul inden montering.
2018-11-04 11.31.02.jpg

Før
2018-11-04 11.30.52.jpg
Efter
Spænd med det korrekte moment, og der er ingen problemer med løse hjul, eller efterspænding.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 917
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

29. dec 2018, 07:58

Skiftet til vinter hjul var ikke en ubetinget succes :|
Forhjulene skraber på ved fuldt styreudslag til venstre.
Ikke det helt store problem, da det er sjældent jeg har brug for det, men det er irriterende.
Specielt da det er fælgene bilen er født med, og dækstørrelsen er standart.
Og det tyder på at der noget der er forkert monteret, eller ikke overholder specifikationerne.
Ikke lige noget man gider at fejlsøge på her om vinteren. :roll:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Peter_Vinter
SAAB FREAK
Indlæg: 97
Tilmeldt: 24. jul 2005, 12:36

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

29. dec 2018, 21:30

OK, det lyder da irriterende. Jeg havde et tilsvarende problem på vores 9-3'ere (godt nok en NG) - det var et fæste til plastinderskærmen, der var knækket, så den skrabede mod hjulet ved fuldt udslag. Det kunne klares med en strip :-)

Mvh. Peter
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 405
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

2. jan 2019, 11:34

Peter_Vinter skrev:
29. dec 2018, 21:30
OK, det lyder da irriterende. Jeg havde et tilsvarende problem på vores 9-3'ere (godt nok en NG) - det var et fæste til plastinderskærmen, der var knækket, så den skrabede mod hjulet ved fuldt udslag.
Min 9-5 har haft noget tilsvarende med beslaget hvor plastinderskærmen er skruet fast, var knækket. Der sidder nu en lille skrue og en strip..
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008
Skoda Citigo 2014
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 917
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

14. mar 2019, 18:46

Sidste hardware opgradering er indkøbt.
Et indsugnings rør til turboen fra en 95 aero efter 2006
king.jpg
Også kaldet en king Cobra
Desværre kræver det et andet kompressor hus.
Hvilket betyder en ombygning eller en ny turbo.
Da min bror har overtaget min fars gamle 9-5, og drømmer om en aero, men har kone og et barn.
Så har jeg en køber til en letter brugt turbo.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 917
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. apr 2019, 06:29

Så har jeg afprøvet dette vand afvisende middel til at smøre på ruderne.
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/so ... tra-glaco/
I første omgang fik bagruden sig en tur, og selvfølgelig har det ikke regnet riktigt i den sidste måned.
Med det småregn vi har haft kommer effekten først ved en hastig på over 70 km/t
Men der en mærkbar forskel om morgenen.
Laget af dug er meget tyndere på bagruden, det samme gælder laget af rimfrost.
Is på bagruden er bare nemt at skrabe af, i forhold til forruden, hvor der skal lægges kræfter i.
En side gevinst jeg ikke havde forventet.
Nu venter jeg bare på bedre vejr så resten af ruderne sig en tur.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 327
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

18. maj 2019, 17:02

Hej Morten

Bruger du bare en almindelig stålbørste til boremaskinen til at rengøre anlægsfladerne på dine alufælge? Eller bør man bruge messing eller noget andet mere skånsomt?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 917
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

18. maj 2019, 18:35

Jeg bruger en stålbørste af denne type.
https://www.biltema.dk/varktoj/slibning ... 2000016893
På fælgene med næsten ingen tryk og med maskinen næsten vinkelret på emnet.
Så den ikke griber fat i emnet.
På bremseskiverne er maskinen parallelt med overfladen og højt tryk, da rusten kan være besværlig at fjerne.
På anlægsflader der aldrig har været renset, kommer vinkelsliberen frem med en grov slibeskive af denne type.
https://www.biltema.dk/varktoj/slibning ... 2000020899
Og den bruges næsten altid på bremsskiverne.
Jeg tvivler stærkt på at en blødere børste bider på oxidlaget, da det er hårdt.
En slibe klods med groft slibepapir, kan også være et alternativ.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 917
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

2. jun 2019, 09:09

Lidt mere om Kongekobraen.
2019-06-01 08.53.40.jpg
king.jpg
Man kan tydeligt se udviklingen hvor man har forsøgt at gøre luftens vej ind i turboen så nem som mulig.
Og det betyder et mindre tryk tab før turboen, hvilket betyder et lavere lavere lade tryk, for at flytte samme luftmasse.
Hvilket betyder at turboen ikke skal arbejde så hårdt, hvilket betyder en lavere indsugnings temperatur.
Rent win win, men har dog størst betydning når man vil over de 240 hk.

Det negative der er blevet slækket på kvaliteten :roll:
2019-06-01 08.53.31.jpg
Det ses mest tydeligt på indgangs siden, hvor luften bliver bremset af yderdelen af røret, den gamle er langt bedre udformet på det punkt.
2019-06-01 08.54.26.jpg
Udgangen på røret har også sine problemer.
Man kan se tydeligt hvor der er fræset indvendigt i røret, men det er en meget stejl vinkel, men det kan relativt nemt rettes.
Det store problem kan blive hvor der ikke er fræset, men det kræver en del udmåling af turbo og rør.
Jeg håber ikke det er alt for slemt, da jeg ikke har lyst til at afmontere kompressor huset fra en ny turbo.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 917
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

5. jun 2019, 16:23

Et par sandpapirs ruller en bore maskine, og tid
2019-06-05 12.16.18.jpg
Og der blev fjernet lidt materiale fra røret.
2019-06-05 12.16.27.jpg
Store synlige ændringer på indløbet, men ganske nemt og hurtigt at lave.
2019-06-05 12.17.28.jpg
2019-06-05 12.17.10.jpg
Knap så store synlige ændringer på udgangen, men hovedparten af tiden gik med at udjævne overgangen imellem rør og flange.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Projekt Forum"