Banner cycler

9-3 t 2003 hverdagsbilen

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Micky
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 157
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

20. okt 2018, 11:11

Dejligt med en opdatering :) jeg holder meget af denne tråd, den er velskrevet og som regl også med billeder :-D Og jeg må erkende at Jeg ikke selv laver noget på min bil, som ellers er identisk med trådholderens. Den får blot lov til at være trækæsel og hobby bil, med begrænset kørte km, over to år, har har den kørt knapt 6000, Den bliver kun lavet når den går i stykker udover det obligatoriske service hver 10.000 km. /1 år


Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike :D
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

21. okt 2018, 16:17

Tak til Micke for de pæne ord.
Brugsmønstret er egentligt ikke så forskelligt.
Bortset fra at den kører 6000 km om året.
Og det meste er almindeligt vedligehold, med opdaterede komponenter.
Andre gange er det bare opgradering for opgraderingens skyld, det er jo en projekt bil :lol:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

21. okt 2018, 16:51

Tiden for periodisk sindsyn nærmer sig :(
Problem nr 1 horn, og volumen ned på rattet virker ikke.
Problemet opstod sidste vinter, men gik væk da vi fik sommer temperaturer.
Blot for at komme igen her sidst på året.
Hmm læse i Wis, og tænke tænke, som systemet er opbygget så må det være en dårlig forbindelse i et stik.
Skærmbillede 2018-10-21 16.25.27.png
Så de 3 markerede stik fik en omgang kontakt rens, og skidtet virkede igen :D
Problem nr. 2 den kan i teorien ikke synes med den nuværende software, den har for meget effekt :twisted:
Da jeg har 2 t7 styreenheder, så kunne jeg nemt lave en syns styreenhed, men hvorfor stoppe her?
Takke være en nørd inde på trionic tuning. Så kan man enkelt skifte imellem 2 forskellige maps med cruise kontakten.
Cruise off. standart effekt, cruise on mere effekt perfekt til vinter og syns kørsel :lol:
Det var så vinter boksen.
Sommer boksen ser lidt anderledes ud.
Cruise off standart B205 r program til oktan 95
Cruise on til oktan 100, og + ca 50 hk mere
Rent win efte min menig. skift hjul og skift boks bliver det nye sommer vinterskift øvelse.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

4. nov 2018, 17:38

Da vinteren truer, så var det tid til vinterhjul.
Egentligt et kedeligt emne.
Men lidt spændende, da forbremserne er blevet større, og saab ikke er helt klare med hvilke 16" hjul der passer på.
Mit hjul passer lige, men har man afbalanceringsklodser der er højere en 0,5 cm så render man ind i problemer.
2018-11-04 12.33.10.jpg
Og et lille tip, når man montere alu hjul, rens anlægsfladerne på bremseskiver, og hjul inden montering.
2018-11-04 11.31.02.jpg

Før
2018-11-04 11.30.52.jpg
Efter
Spænd med det korrekte moment, og der er ingen problemer med løse hjul, eller efterspænding.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

29. dec 2018, 07:58

Skiftet til vinter hjul var ikke en ubetinget succes :|
Forhjulene skraber på ved fuldt styreudslag til venstre.
Ikke det helt store problem, da det er sjældent jeg har brug for det, men det er irriterende.
Specielt da det er fælgene bilen er født med, og dækstørrelsen er standart.
Og det tyder på at der noget der er forkert monteret, eller ikke overholder specifikationerne.
Ikke lige noget man gider at fejlsøge på her om vinteren. :roll:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Peter_Vinter
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 127
Tilmeldt: 24. jul 2005, 12:36

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

29. dec 2018, 21:30

OK, det lyder da irriterende. Jeg havde et tilsvarende problem på vores 9-3'ere (godt nok en NG) - det var et fæste til plastinderskærmen, der var knækket, så den skrabede mod hjulet ved fuldt udslag. Det kunne klares med en strip :-)

Mvh. Peter
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

2. jan 2019, 11:34

Peter_Vinter skrev:
29. dec 2018, 21:30
OK, det lyder da irriterende. Jeg havde et tilsvarende problem på vores 9-3'ere (godt nok en NG) - det var et fæste til plastinderskærmen, der var knækket, så den skrabede mod hjulet ved fuldt udslag.
Min 9-5 har haft noget tilsvarende med beslaget hvor plastinderskærmen er skruet fast, var knækket. Der sidder nu en lille skrue og en strip..
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

14. mar 2019, 18:46

Sidste hardware opgradering er indkøbt.
Et indsugnings rør til turboen fra en 95 aero efter 2006
king.jpg
Også kaldet en king Cobra
Desværre kræver det et andet kompressor hus.
Hvilket betyder en ombygning eller en ny turbo.
Da min bror har overtaget min fars gamle 9-5, og drømmer om en aero, men har kone og et barn.
Så har jeg en køber til en letter brugt turbo.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. apr 2019, 06:29

Så har jeg afprøvet dette vand afvisende middel til at smøre på ruderne.
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/so ... tra-glaco/
I første omgang fik bagruden sig en tur, og selvfølgelig har det ikke regnet riktigt i den sidste måned.
Med det småregn vi har haft kommer effekten først ved en hastig på over 70 km/t
Men der en mærkbar forskel om morgenen.
Laget af dug er meget tyndere på bagruden, det samme gælder laget af rimfrost.
Is på bagruden er bare nemt at skrabe af, i forhold til forruden, hvor der skal lægges kræfter i.
En side gevinst jeg ikke havde forventet.
Nu venter jeg bare på bedre vejr så resten af ruderne sig en tur.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

18. maj 2019, 17:02

Hej Morten

Bruger du bare en almindelig stålbørste til boremaskinen til at rengøre anlægsfladerne på dine alufælge? Eller bør man bruge messing eller noget andet mere skånsomt?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

18. maj 2019, 18:35

Jeg bruger en stålbørste af denne type.
https://www.biltema.dk/varktoj/slibning ... 2000016893
På fælgene med næsten ingen tryk og med maskinen næsten vinkelret på emnet.
Så den ikke griber fat i emnet.
På bremseskiverne er maskinen parallelt med overfladen og højt tryk, da rusten kan være besværlig at fjerne.
På anlægsflader der aldrig har været renset, kommer vinkelsliberen frem med en grov slibeskive af denne type.
https://www.biltema.dk/varktoj/slibning ... 2000020899
Og den bruges næsten altid på bremsskiverne.
Jeg tvivler stærkt på at en blødere børste bider på oxidlaget, da det er hårdt.
En slibe klods med groft slibepapir, kan også være et alternativ.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

2. jun 2019, 09:09

Lidt mere om Kongekobraen.
2019-06-01 08.53.40.jpg
king.jpg
Man kan tydeligt se udviklingen hvor man har forsøgt at gøre luftens vej ind i turboen så nem som mulig.
Og det betyder et mindre tryk tab før turboen, hvilket betyder et lavere lavere lade tryk, for at flytte samme luftmasse.
Hvilket betyder at turboen ikke skal arbejde så hårdt, hvilket betyder en lavere indsugnings temperatur.
Rent win win, men har dog størst betydning når man vil over de 240 hk.

Det negative der er blevet slækket på kvaliteten :roll:
2019-06-01 08.53.31.jpg
Det ses mest tydeligt på indgangs siden, hvor luften bliver bremset af yderdelen af røret, den gamle er langt bedre udformet på det punkt.
2019-06-01 08.54.26.jpg
Udgangen på røret har også sine problemer.
Man kan se tydeligt hvor der er fræset indvendigt i røret, men det er en meget stejl vinkel, men det kan relativt nemt rettes.
Det store problem kan blive hvor der ikke er fræset, men det kræver en del udmåling af turbo og rør.
Jeg håber ikke det er alt for slemt, da jeg ikke har lyst til at afmontere kompressor huset fra en ny turbo.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

5. jun 2019, 16:23

Et par sandpapirs ruller en bore maskine, og tid
2019-06-05 12.16.18.jpg
Og der blev fjernet lidt materiale fra røret.
2019-06-05 12.16.27.jpg
Store synlige ændringer på indløbet, men ganske nemt og hurtigt at lave.
2019-06-05 12.17.28.jpg
2019-06-05 12.17.10.jpg
Knap så store synlige ændringer på udgangen, men hovedparten af tiden gik med at udjævne overgangen imellem rør og flange.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

18. jun 2020, 08:31

Så fik jeg endelig købt en Tech2 klon. På Ebay.de
Og det er noget af en jungle at finde rundt i.
I bund og grund handler det om leverings tiden, over 14 dage, og det er en der kommer direkte fra kina.
De er billige, men der tilkommer told og moms oven i prisen.
Dernæst skal man finde en sælger med et godt rygte, og så bare vente på at varen kommer.
Den skulle komme i næste uge :D
Men for at kunne udnytte alle funktioner, så skal man installere noget software fra Saab, i mit tilfælde Tis 2000.
Problemet er at den kører med windows XP, og det er mange år siden jeg har haft en computer med XP.
Den nemme og dyre løsning er at købe en brugt bærbar, med en seriel port, og Xp.
Men det lyder ikke tiltalende når man har en bærbar, og en stationær PC i forvejen med win 10
Så efter noget søgning på nettet, så fik jeg sat XP op på en virtuel maskine i windows 10.

Så må vi se om det virker når testeren kommer !

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

27. jun 2020, 10:27

Det bliver spændende at høre dine erfaringer. Jeg har selv haft kig på en tilsvarende, men har ikke taget mig sammen til at købe den endnu da jeg, lige nu, ikke har brug for den. (Kun til at omkode dækstørrelse da mit speedometer ikke passer helt perfekt, og det lever jeg fint med indtil videre.)

Jeg tror godt TIS2000 kan køre på en Windows 10, men det skal være en 32-bit udgave. Så hvis det er en dedikeret laptop er det nok den letteste og mest stabile løsning.
Windows XP mode har jeg tidligere brugt uden problemer men i andre tilfælde har det være noget ustabilt. Jeg tror det er afhængigt af hvilke CPU du har.
Hvis XP mode fejler kan du prøve WineVDM. Jeg har kun testet det lidt, men det har fået mange positive udtalelser.
Her er en unødig lang video der forklarer hvordan det fungerer. https://www.youtube.com/watch?v=uYU15CQcA-s
Det du har brug for er dog bare de 2 links i beskrivelsen til selve applikationen og evt. visual C++ hvis ikke du allerede har de nødvendige filer installeret. Jeg testede det uden at installere sidstnævnte og det så ud til at fungere med et par 16-bit applikationer.

Men skriv gerne dine erfaringer og evt. et ebay link hvis du kan anbefale den :)

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

27. jun 2020, 12:01

Jeg ved ikke helt om jeg tør at skrive om erfaringerne.
Da jeg lige er blevet påmindet om forums reglerne af hr. T Knage.
Blot fordi jeg skrev download WIS.
Så med en Tech 2 klon.
En cracked TIS 2000
Et forældet styresystem XP, jeg nægter at betale penge for!
Og en Epc, og Wis der kan køre på win 10 uden problemer.
Og T7 suite.
Så er jeg blevet til en storforbryder.
Blot for at holde omkostningerne nede på en gammel bil.
Hvor fabrikken ikke findes længere.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

31. okt 2020, 13:35

Klargøring af kabinen til den nye ejer.
2020-10-31 12.13.27.jpg
Skrothandleren :twisted:
17 år i danmark uden supplerende rust beskyttelse sætter sine spor, og da det bare var en grundmodel kunne det ikke betale sig at lave det.
Så Jeg har fundet en 3 dørs Aero fra 2001 i sydtyskland, som skal hentes mandag i SønderJylland
bil.jpg
En stor tak til Per Vodder som har stået for det hele, efter jeg fandt bilen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

31. okt 2020, 16:46

Det er efterhånden et virkelig sjælden syn med sådan en aero, tillykke med den!

Håber der kommer flere billeder af den på et tidspunkt, måske endda en projekttråd det kunne dette forum virkelig godt trænge til :shock: :shock:
Det er som om det her forum er ved at afgå ved døden lige som vores bilmærke er.

Esben
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Micky
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 157
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

10. okt 2022, 21:58

:shock: :shock: :shock: ÅHHHH Nej, efter nogle år hvor jeg ikke har fået fulgt med, ser jeg at den er afgået ved døden. Det var da ellers meget trist, med tanke på alt det du har lavet ved den, og flittigt skrevet herinde om din bil.

Men hvad så med din nye dreamcar 9-3 aero, kommer der lidt historier om den.?
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike :D
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

11. okt 2022, 07:59

Desværre kom jeg kun til at køre i 6 måneder i Aeroen, da jeg blev ramt af kræft, der havde sat sig på synslappen, og efter 1,5 år er jeg permanent fradømt retten til at føre en bil.
Så den skal desværre sættes til salg, når priserne kommer op igen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Micky
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 157
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

11. okt 2022, 08:17

:shock: Ej for helvede Morten. Så sidder man lige og bliver fuldstændig mundlam. Jeg er utrolig ked af at høre at du er så hårdt ramt. :?
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike :D

Tilbage til "Projekt Forum"