Banner cycler

9-3 t 2003 hverdagsbilen

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

26. nov 2016, 10:04

Jeg kan bekræfte Mortens pris. Jeg har en næsten magen til (MY2003 jubi inklusiv buler mv) købt for et år siden med 250kkm på klokken uden syn til 17.000.
Med diverse reparationer og syn står den mig nok i rundt 25.000.- så på baggrund af dette kan det godt betale sig at give ~30.000 for et pænt og velholdt eksemplar. Især hvis ikke man selv har adgang til værksted og kan lave diverse småreperationer selv.
Du skal dog nok lede temmeligt længe eller også til udlandet for at finde en med under 200KKm på klokken, og så stiger prisen nok også til noget mere end de priser vi har nævnt her.

MVH Mads


Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

26. nov 2016, 14:04

Operation oprulning af sele.
Selen i føresiden har drillet mig fra dag 1,
Den vil ikke rulle tilbage uanset hvor meget jeg prøvede at rense den monteret i bilen.
Så der måtte andre metoder til!
Billede
Dagens høst
Billede
Det egentlige problem fingerfedt på det øverste seleøje, selen føltes som en våd pomfrit.
Selen blev rullet ud og fikseret med et par klemmer, og en kraftig banding af varmt vand og Ajax blev hældt i en spand.
Billede
Som så såddan ud efter et kvater, sele øje og lås fik en tur med opvaskebørsten, og det stod i blød i en time., beklædningerne blev vasket i samme omgang.
Skylning og tørretid ;)
Billede

MVH
Morten
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

26. nov 2016, 19:13

Dejligt at se at en bruseniche kan bruges til noget fornuftigt, holder resten af bilen i stuen... :wink:
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

26. nov 2016, 20:03

Bilen er desværre ikke stueren, så den må holde ude på parkerings pladsen.
Brusenichen er en nødløsning da det er for koldt al lege med vand udenfor.
Men den virker fint til ikke så beskidte dele.'

MVH
Morten
Senest rettet af Mortenvig 27. nov 2016, 07:37, rettet i alt 1 gang.
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

26. nov 2016, 20:07

Jeg havde også problem med selen, men lidt silikone hjalp, men dette ser jo ud til at være den rigtige løsning. Er selen nem at afmontere?

Mvh
Troels
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

27. nov 2016, 07:48

Den er ikke så besværlig med det rigtige værktøj.
Det hele falder på om man kan komme til bolten på sædet, der holder selen.
Ps. det er et projekt der helst skal udføres i varme omgivelser, Kold plastic bliver hård og skør i kulde.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

28. nov 2016, 14:24

Nu med virkende sele :D
Og manglende trækkraft :x
Den har haft en periodisk pludrende lyd ved maks. acceleration. Som en luftventil der lukker tryk ud, og self. ingen fejlkoder.
Så idag ingen lud og 0,5 bar i ladetryk

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

28. nov 2016, 14:38

Jeg vil gætte på din BOV. Jeg har skiftet i både min egen og min fars 9-5. Min fars kunne nøjagtig holde 0,5 BAR testet med en håndpumpe med manometer.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

29. nov 2016, 15:03

Udskiftning af BOv hjalp intet, blokering af tank udluftning hjalp intet.,
prøver med rensning af stelpunkter, men det haster ikke voldsomt på denne årstid.

MVH
Morten 8)
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

29. nov 2016, 15:52

Fik en pakke fra sverige, den var kun 18 dage undervejs :shock:
Den bestod af nye emblemer
Billede
Og en afdækning til trækket
Billede
Sidst nævnte krævede noget arbejde.
Først bore låsen ud, Hvem stjæler et træk?
Dernæst håndtag kan ikke udløse trækket.
Det er der råd for af med plastic kappen og lidt yderligere adskillelse
Lidt varme en mukkert, og så var det afmonteret
Billede
Lidt dele til renovering her når det bliver vinter
Billede
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Voldsgaard
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. mar 2015, 13:53

30. nov 2016, 02:07

Hej Morten

hvordan borede du låsen ud? bare på med en batteriboremaskine og så et bor eller er det et trick?
Nuværende bil.
Saab 9-3 2,0t fra 2002

tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

30. nov 2016, 06:58

Udboring af låsecylinder.
Boremaskine af eget valg, min havde snor.
Et 4-5 mm bor til at bore for med
og et 8 mm bor til resten, når cylinderen begynder at dreje rund så er det bare at trække den ud.
Så er det bare at trykke på håndtaget og fjerne trækket :roll:
Hvis det går helt galt så findes kappen som reservedel
http://webshop-dk.saabparts.com/900-9-3 ... ragkrok102
HVIS armenkun kan dreje ca 30 grader, så har det siddet for længer og er rustet sammen.
Billede
Kappen med håndtag (1) afmonteres sidder med 4 torx skruer nedefra
Kappe nr 2 sammen med trykfjeder, og rød plastic indikator afmonteres
(kappen er presset fast for oven og neden)
Rust i føringsrør til stempel nr 3. renses af
Stemplet bankes ud med en dorn igennem hullet til låsecylinderen.
Selve krogem bankes bagud, en mukkert er uundværlig her..

Bank ikke i en uendelighed, varm skidtet op (varmluftpistol, gasbrænder, skærebrænder.)
Krogen skal nok komme af uden at man smadre den helt
Nu er der kun renovering, og samling af krogen tilbage.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Voldsgaard
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. mar 2015, 13:53

3. dec 2016, 22:17

Takker Morten og jeg ved hvad mine vinterftener skal gå med.

mvh jens
Nuværende bil.
Saab 9-3 2,0t fra 2002

tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

4. dec 2016, 09:22

Det var så lidt, husk at hvis du har den mindste tvivl, om krogen låser korrekt efter renoveringen, så find en anden.!!!

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

4. dec 2016, 10:01

Rummet i midterkonsollet bag håndbremsen :(
Der er efter min mening overflødigt, og samler kun skrammel.
Det er for lille til at opbevare noget nyttigt, f eks tlf, eller solbriller.
Så jeg samlede lidt skrammel ;)
Billede
Planer er at det bliver bilens IT rum :)
Med en usb hub til radioen, et obd stik til bluetooth obd modulet. Et db9 stik til trionic 7, et USB lade udtag, og en mønt holder hvis jeg får plads.
Planen er at montere det hele under en plexiglas plade, med huller til stikkene, og grøn baggrunds belysning.
Problemet bliver den manglende dybde, så der skal måles lidt mere.

Kredit kortet er blevet sendt til afkøling,
Da det har været i England, for at købe et opgraderet tandstangs monterings kit, og en kraftigere krængnings stabilisator bag.
Og derefter en tur i sverige for at købe en Aero turbo + monterings detaljer.
Et led i den overordnede plan, at lave en lidt bedre Areo.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Voldsgaard
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. mar 2015, 13:53

5. dec 2016, 21:27

Morten

Lyder som nogle spændende planer du har, hvordan vil du lave USB stik til radioen(nu mener jeg den originale radio) og hvad pokker er et obd stik
Nuværende bil.
Saab 9-3 2,0t fra 2002

tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

6. dec 2016, 07:47

obd/obd2/eobd stik kært barn har mange navne. det er bare stikket til tester udtaget på bilen, det sidder under rattet.
Et lidt irriterende sted når man har en bluetooth adapter siddende i permanent. og at den stille og roligt aflader batteriet.
Planen er at lave et ekstra stik, med tændings plus således at afladningen stopper.
Usb til original radioen det tror jeg ikke findes.
Parrot har en bluetooth løsning, men den er dyr
https://www.parrot.com/uk/car-kits/parr ... in-the-box
Her er en anden løsning
http://saabaux.com/
Hvis man vælger bluetooth løsningen, så virker telefonen, som en original multi CD. har desværre ingen handsfree funktion til telefonen
Og her er en løsning for elektronik nørden.
http://bluesaab.blogspot.dk/p/blog-page.html
Enten meget dyre, og/eller besværlige løsninger
Android radio løsningen, er efter min mening langt mere alsidig, og relativ billig.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

6. dec 2016, 11:40

Jule gave fra England :)
Billede
Den forstærkede krængnings stabilisator, kan ikke være på billedet
Lidt uhyggeligt den blev bestilt i fredags

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

6. dec 2016, 15:17

Flere julegaver, denne gang fra Sverige :)
Billede
Billede
Billede
En spriit ny misterbitchy Turbo fra en Areo, og et komplet monterings kit til denne, det bliver lagt på hylden indtil jeg får mulighed til at montere den.
Uhyggeligt at den kostede det samme som en ombytter Turbo.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

7. dec 2016, 13:16

Udfordring manglende ladetryk, jeg tror jeg har fundet fejlen :)
Billede
En slange til tankudluftningen der er revnet, ud at finde en stump benzin slange i gemmerne.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Voldsgaard
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. mar 2015, 13:53

7. dec 2016, 21:41

Hej Morten

Det er virkelig spændende at følge med i din bil men ved du hvor pokker det benzinfilter sidder henne? jeg har ikke kunne hitte det og ville gerne ha det skiftet sammen med andre filter.

på forhånd tak
Jens
Nuværende bil.
Saab 9-3 2,0t fra 2002

tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

8. dec 2016, 05:48

Voldsgaard skrev:Hej Morten

Det er virkelig spændende at følge med i din bil men ved du hvor pokker det benzinfilter sidder henne? jeg har ikke kunne hitte det og ville gerne ha det skiftet sammen med andre filter.

på forhånd tak
Jens
Det er rat at nogen syntes godt om projektet,
Filtret sidder i højre side foran tanken under et plastic dæksel

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

8. dec 2016, 20:37

Jeg følger også gladeligt med i tråden.

Ja utæt slange er ikke så godt, jeg havde også problem med envejsventilerne, den ene stod piv åbent.

Mvh
Troels
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

8. dec 2016, 21:03

Du kan teste envejsventilen. Hiv R slangen af APC ventilen og bloker R slangen. Hvis det giver øget effekt så er der problem med envejsventilen.

Du kan også teste med at tage W slangen af, men så har du ingen sikkerhed, men så kan du teste turboen virker.

Den utætte slange skal du dog nok have løst først.

Mvh
Troels
Voldsgaard
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. mar 2015, 13:53

8. dec 2016, 21:04

Mortenvig skrev: Det er rat at nogen syntes godt om projektet,
Filtret sidder i højre side foran tanken under et plastic dæksel

MVH
Morten
Godaften Morten

dvs at jeg skal ha løftet bilen op for at komme til det eller hvordan?

mvh jens
Nuværende bil.
Saab 9-3 2,0t fra 2002

tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

9. dec 2016, 07:58

Jan den skal løftes op for tilgang.
Personligt ville jeg helst gøre det på en lift, da filtret nok har siddet der alt for længe, og det er nemmere at undvige benzinen, der løber ud af filtret.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

9. dec 2016, 08:37

Mit lille EVAP hack.
Da den lille stump slange koster en mindre formue, for ikke at tale om resten af systemet hvis en ventil går i udu.
Så blev der indkøbt lidt 6 mm benzin slange.
Systemet blev forenklet således at det kun er indsugnings manifolden der er aktiv i systemet. Slangen til før turboen er blændet af.
Projektet blev startet, og forløb uden problemer indtil jeg skulle montere returventilen.
Den ene ende kunne lige presses ind i slangen, men det var no go i den anden ende :twisted:
Hvorfor de har 3 forskellige studs størrelser i systemet ligger over min fatte evne.
Den permanente løsning bliver at finde en ventil med 6mm studser i begge ender
Billede
Nødløsningen :wink:
Jeg fandt også en slidt slange tik vakumforstærkeren
Billede
Så plast afdækningen blev fluks modeficeret
Billede
Resul tat 0.1 bar mere i ladetryk, så det ligner mere og mere en død turbo, speciel da den nu ryger kraftigt ved opstar, når den har kørt en kort tur..

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

9. dec 2016, 20:13

Jeg købte ventiler fra VW, de er til at betale og så lidt 6 mm slange.

http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 9d7dc15e65

Det er da heldigt du har ekstra turbo liggende på hylden, på min var det heldigvis ovenstående Quick fix.

Mvh
Troels
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

10. dec 2016, 10:42

Tak for linket.
Heldig og heldig, jeg havde mine mistanker, da ryger programmet ikke altid var aktiveret ved opstart.
Og jeg havde egentligt købt den pgaf prisen var rigtig, og den passede ind i planen en lidt bedre 9-3 uden at stresse turboen helt vildt.
Planen er nok bare fremskyndet med et par måneder.
Betinget af hvor hurtigt den game turbo dør fuldstændigt
Ps. det med at fjerne trykslangen fra waste gaten er ikke noget jeg vil anbefale.
I bedste fald sker der ingen ting. turboen kan tage lidt skade pga den ganske simpelt overdrejer.
Turboen dør grunder overdrejning, Eller motor tager skade pga. for højt tryk og der bare er et sikkerheds system der svigter i motorstyringen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

11. dec 2016, 19:17

Hvis bilen ryger eller turboen fløjter så er det nok ikke så godt med w slangen, men min kørte fint men dog med lidt for lavt tryk. Den blev derfor testet een gang uden w slangen og da den kom højere op i tryk, så var det ikke turbo/wastegate der umiddelbart var problemet, så jeg synes godt metoden kan anvendes med forsigtighed.

Hvis turboen er færdig, skyldes det så manglende smøring eller blot slidt op?

Mvh
Troels
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

12. dec 2016, 06:25

Det er svært at sige hvorfor turboen står af. det kan være oliemangel, og det kan være almindeligt slid.
Med 330k km på klokken, så vil jeg mest hælde til almindeligt slid, og at det er turbo nr. 2 den kører med.
Men bunkarret skal afmonteres for kontrol, og olierør til turbo bliver skiftet
Inden den nye turbo bliver monteret, for at være sikker på den nye får olie nok.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

12. dec 2016, 17:33

Lyder fornuftigt, det ville være synd at ødelægge den nye turbo hvis det skyldes manglende olie.

Mvh
Troels
palleib
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 138
Tilmeldt: 7. okt 2011, 17:49

12. dec 2016, 18:40

Hej
spændende streng du har lavet herinde. Må jeg spørge hvor du købte din nye turbo henne. Mvh Carsten.
2000 Saab 9-5 Aero
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

12. dec 2016, 19:27

Takker prøver bare at beskrive det jeg tænker og oplever med bilen.
Planerne er store, med udførelsen er nok mere, det bliver når jeg får tid og overskud.
Turboen er købt hos MAPTUN
https://www.maptunparts.dk/turbo-system ... -2005.html

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

18. dec 2016, 12:41

Et lille android radio lysstyrings projekt, foreløbig på planlægnings stadiet.
Problematikken:
Radioen kræver 12 volt for at dæmpe lyset på skærmen, en spænding jeg ikke har kunne finde, nogen steder ift. styring af instrument, og knap belysning.
Så der må findes en anden løsning.
Display belysningen i Sid reguleres op og ned med en lyssensor, meget lys i kabinen, kraftigt lys i displayet, og det modsatte.
Udfordringen er at finde en elektronisk dims, der kan give en 12 volts spænding ud, når lysstyrken bliver reguleret ned i SID.
HMM, suk jammer og klage.
Men så faldt tiøren endelig tror jeg.
Jeg har tidligere brugt et lysstyrings kit fra velleman MK125, til at tænde og slukke instrument belysningen i min gamle volvo.
http://www.velleman.eu/products/view/?id=344193
Planen er at er statte lyssensoren, med en lus, og bruge spændingen fra lysstyrken I SID til at aktivere relæet således at radioen får sit 12 volts signal og dæmper displayet.
Billede
Det er kun på ide stadiet, og kræver noget udmåling på SID.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
T.Brun
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 276
Tilmeldt: 25. aug 2005, 22:29

18. dec 2016, 19:39

Smart, det burde kunne virke, og umiddelbart har du ikke behov for at måle, men bare koble den til, og justere ind.
Man skal bare lige huske at fortælle fruen, at hun ikke må justere lysstyrken i instrumentbordet.

Hvad koster delen?
Jeg har samme udfordring i min 9-5.
Venlig hilsen
Thomas Brun
9-5 Aero
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

18. dec 2016, 20:03

Mener jeg gav 50 kr for sættet for 8 år siden, men google den så får du den rigtige pris.
Jeg skal lige måle lidt først, da jeg ikke ved om lysstyrken er styret af + eller stel, og det gør en forskel i selve tilkoblingen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

24. dec 2016, 13:58

Første julegave fra mig til mig/bil
Aldrig monteret
Billede

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

25. dec 2016, 11:12

Første tur på motor stien med vinterhjul er overstået Puhaa :(
Ved omkring de 100 kmt. begynder den at ryste i rattet, hvilket den også gør med sommerhjulene.
En lidt mystisk hastighed til at det skal være ubalance i hjulene.
Trækaksler eller en defekt bøsning står højt på den mistænkte liste.
Specielt da den bliver meget levende, og ustabil ved omkring de 110 kmt.
Noget værre end en og standart OG 900, der rammer de 170 kmt. ( ready for take off :) )
Så der er lidt at arbejde på i næste uge, desværre.

MVH
Morten
Sporing kan selvfølgelig være helt forkert, eller en død bøsning i undervognen.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

26. dec 2016, 10:35

Hej Morten
Du er nok inde på noget af det rigtige selvom det er meget svært at finde ud af lige nøjagtig hvor problemet ligger. I min ng900 har jeg gennem tiden skiftet alle tænkelige bøsninger og det synes jeg har hjulpet i nogen tid, men så kommer vibrationerne igen i større eller mindre grad.
Når du har skiftet alle bøsningerne og der stadig er problemer så overvej motorophængene også. Start med de "billige". Den midterste kræver at forbroen afmonteres (mener jeg). Da jeg skiftede den skiftede jeg samtidig krængningsstabilisatorbøsningerne hvilket kræver at forbroen løsnes.
Det er dog ikke værd at afmontere forbroen kun for at skifte disse. Det gjorde ingen mærkbar forskel selvom de så lidt trætte ud.
Skal du have afmonteret bundkarret kan du vælge at udføre alle tre opgaver samtidig.

Bøsningen i gearkassen som du nævner kan også være et problem, men det har jeg ikke rigtigt erfaring med. Min ng900 havde stadig vibrationer selvom den er med automat som ikke har denne bøsning men et rigtigt leje i steder for.

De værste vibrationer jeg har været udsat for i min ng900 viste sig at være en "fejl" på et vinterdæk. Forholdsvis nyt og af et anderkendt fabrikat, så her kan man aldrig være helt sikker.
Jeg kørte med den næsten en hel vinter før jeg kunne se at der var begyndt at komme blanke pletter. Problemet havde helt sikkert været der først på vinteren også, men næsten umuligt at se da der ikke var noget unormalt slid på dette tidspunkt.

Jeg tror generelt at alle problemerne med vibrationer i og9-3 skyldes den elendige bløde undervogn. Man kan måske godt komme vibrationerne til livs ved at køre med 100% nye bøsninger osv. men når de bare bliver slidt en anelse kommer der igen lidt vibrationer som forstærkes af den elendige undervogn. En kraftig afstivning af forbroen tror jeg er den eneste løsning hvis man vil nedbringer rystelserne til et tåleligt niveau.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

28. dec 2016, 17:12

Efter at have monteret det forstærkede tandstangs ophæng i højre side så fik jeg minimeret rystelserne i rattet.
Retningstabiliteten, og indstyring blev også helt klart forbedret.
Ulemper ganske lidt mere brum i kabinen
En stor forbedring selv med 15" vinterhjul.
Ukendte bøsninger, og sporing.
Og nu er lyskrontrol modulet begyndt at drille :( kun langt lys i højre forlygte, og ingen indikator i instrumentet
Hvorfor kan det ikke ske om sommeren ??? :(

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

11. jan 2017, 17:41

Nu driller olietryks kontakten ved kold motor
( læs slam, koks i bundkarret/ olietryks kontakten, måske stoppet oliesi )
Typisk kold, tænding på ingen lys i lampen, ved starter omdrejninger kommer lyset for at gå ud når motoren er startet.
med varm motor ingen problemer med lampen.
Så i morgen bliver det til et olieskift.
Min inden da får den en gang bellad servicerens 3, i olien, i ca en halv time med motoren i tomgang tomgang.
En ren nødløsning, fremfor at tage bundkarret ned for rens, og turboen har en risiko for at dø helt.
Men det er bedre en at motoren ikke får smøring til lejerene.
Vender frygteligt tilbage, med resultatet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

12. jan 2017, 17:24

Delvis successes
Mødte lidt tidligere ind på arbejde, og olie rensen fik lov til at virke i ca. 40 minutter.
Skiftede olien, og bundproppen er smadret :(
Turboen overlevede tilsyneladende, men olietryks kontakten lever stadig sit eget liv.
Ny er indkøbt håber meget på at den er til at skifte på P. pladsen i weekenden.
Da en ustabil olietrykskontakt ikke er noget hit på denne motor,

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

22. jan 2017, 08:03

Olietryks kontakten blev skiftet med meget bøvl.
Helt klart nemmere at afmontere starteren, og udskifte den nedefra.
Det nye instrument panel blevet modificeret til at tage en 2 dins radio
Billede
En stiver blev fjernet, og rammen til sid, og kopholder blev modificeret lidt ;)
Billede
En vinkel blev monteret i bunden, for en mere solid montering af radioen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

29. jan 2017, 09:52

Fandt lidt flere ting der skal skiftes inden udskiftning af turbo.
Koblingen er slidt, baseret på at den er svær at få i bakgear kobler ikke motoren helt fra, og er hårdere, end normalt.
Søgte efter en Viggen kobling, og prisforskellen er stor lige fra over 3000 kr ned til 2000 kr. bestilte en original til den lave pris.
Gearstangen rokker ved acceleration, og motorbremsning, så det blev til et bageste motorophæng fra en diesel.
Og så kom jeg til at købe et 3" forrør med kat, ikke nødvendigt for opsætningen, men fragten var den samme.
Så der vel samlet del sammen til en lille uges arbejde :(

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

6. feb 2017, 18:42

Det her ligner 4 dages arbejde
Billede
Ny kobling
Billede
udstødning
Billede
og jeg er ikke helt sikker på at flanchen på det forreste rør passet på resten af udstødningen :(
Og i gemmerne ligger et nyt kædekit, opdateret krumtaps ventilations kit, og det topstykke der kun har kørt 100 K km
Motor og gearkasse ud ligner den mest optimale løsning, og arbejd arbejd :(
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

12. feb 2017, 12:38

Operation anti Bling.
Billede
Ingen grund til poleret rustfrit stål under bilen, hvor det kun er synmanden der ser det, mangler den forreste del
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

13. feb 2017, 18:04

Nye øjne, eller bedre lys
Billede
Billede
De gamle osram pærer blev skiftet, og hvilken forskel :)
Levetide er ca. 400-500 time, hvilket passer med ca. et år med mit kørselsmønster.
Noget jeg burde have skiftet da jeg købte bilen, det er som at få nye øjne :)

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Ghettoadam
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 124
Tilmeldt: 26. dec 2012, 13:27

13. feb 2017, 18:07

De er sindsygt skarpe, det er som om, man tidligere har kørt i mørke med solbriller på.
Saab 9-3 2.0t 2001
maptune stage 1 Skrottet
Saab 9-5 SE stc aut 1990
Brugeravatar
Ols1
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 39
Tilmeldt: 9. nov 2007, 19:24

13. feb 2017, 18:20

Fed tråd! Tak for at du gider dokumentere dine oplevelser og fremskridt (og de uundgåelige tilbageslag). Meget inspireret af dit og NSB's android projekt.

Det er bestemt ikke helt let at finde et velholdt eksemplar af OG9-3, jeg bliver mere og mere glad for min egen 8)

Pøj-pøj med projektet!

Mvh Ulrich
Saab 9-3 SET 1999

Tidligere:
Saab 9-3 SC TTID Hirsch 2010
Saab 9-3 SS 1,8t Hirsh 2006
Saab 9-3 T 2001
Saab ng 900 1997
Saab og 900 3 stk
Saab 90

Tilbage til "Projekt Forum"