9-3 t 2003 hverdagsbilen
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
De er købt hos FTZ Desværre.
Så de er ikke lige let tilgængelige for alle..
MVH
Morten
Så de er ikke lige let tilgængelige for alle..
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Uhyggeligt hvad små og store ting kan gøre ved benzin økonomien.
Fra 11,3 l pr 100 km.
Til 10,1 l pr 100 km.
Hoved synderen tilskriver jeg et tilstoppet tørfilter på A/C anlægget.
Hvilket har betydet at kompressor og ventilator har kørt konstant.
Næste synder var en beskidt luftmasse måler, Isopropylalkohol og en vat pind er ikke nok.
En spuling med bremserens er langt bedre
Og til sidst et helt tæt indsugnings system
De 2 sidste ting har gjort at lang, og korttids brændstof korrigering ligger på ca. 1%
Ikke dårligt på en let slidt 15 år gammel motor men 330k på klokken.
Og motoren går langt bedre under alle forhold.
Men jeg er også miljø skadet efter over 10 år med Megasquirt i en gammel Volvo.
MVH
Morten
Fra 11,3 l pr 100 km.
Til 10,1 l pr 100 km.
Hoved synderen tilskriver jeg et tilstoppet tørfilter på A/C anlægget.
Hvilket har betydet at kompressor og ventilator har kørt konstant.
Næste synder var en beskidt luftmasse måler, Isopropylalkohol og en vat pind er ikke nok.
En spuling med bremserens er langt bedre
Og til sidst et helt tæt indsugnings system
De 2 sidste ting har gjort at lang, og korttids brændstof korrigering ligger på ca. 1%
Ikke dårligt på en let slidt 15 år gammel motor men 330k på klokken.
Og motoren går langt bedre under alle forhold.
Men jeg er også miljø skadet efter over 10 år med Megasquirt i en gammel Volvo.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Endelig en rigtig dansk sommerdag.
Så det var tid til et olieskift, da det er ca. et år siden jeg skiftede topstykke.
Egentligt starter de fredag ved frokost til, hvor der bliver hældt en bøtte olierens i motoren.
Hvorefter jeg kører hjem til fyraften ca. 15 km.
Lørdag morgen kører jeg ud for at handle for at få lidt temperatur på olien.
Og derefter op på en donkraft og skifte olie og filter.
Grunden til denne process er at stempelringen har en kedelig tenden at kokse til, og jeg har lidt af et relativt højt olie forbrug da jeg købte bilen, men efter 3 olieskift på denne måde er olie forbruget nede på en halv liter pr 1000 km.
Og så her jeg lidt af en lille læk fra bundproppe siden jeg skiftede den, Jeg kan ikke lige huske hvor jeg købte den, mer er sikker på det var i sverige, med en tilhørende pakning.
Og det var pakningen der var problemet, den er åbenbart lavet af en hård kobberlegering der ikke kan deformere, så en pose med riktige gummimetal pakninger er blevet indkøbt. Jeg har også haft problemer med min radio. den hugger og hakker i lyden, når man spiller DAB+ radio.
Søgte lidt og fandt at en simpel usb hub kunne afhjælpe problemet, så de måtte prøves Det virker faktisk Sålænge at appen kører i forgrunden.
Hvis man starter navigationen, så er det tilbage til huggen og hakken i lyden
Lidt søgning på Google gav mig måske løsningen
https://forum.xda-developers.com/androi ... m-t3609608
Så det må prøves i morgen.
MVH
Morten
Så det var tid til et olieskift, da det er ca. et år siden jeg skiftede topstykke.
Egentligt starter de fredag ved frokost til, hvor der bliver hældt en bøtte olierens i motoren.
Hvorefter jeg kører hjem til fyraften ca. 15 km.
Lørdag morgen kører jeg ud for at handle for at få lidt temperatur på olien.
Og derefter op på en donkraft og skifte olie og filter.
Grunden til denne process er at stempelringen har en kedelig tenden at kokse til, og jeg har lidt af et relativt højt olie forbrug da jeg købte bilen, men efter 3 olieskift på denne måde er olie forbruget nede på en halv liter pr 1000 km.
Og så her jeg lidt af en lille læk fra bundproppe siden jeg skiftede den, Jeg kan ikke lige huske hvor jeg købte den, mer er sikker på det var i sverige, med en tilhørende pakning.
Og det var pakningen der var problemet, den er åbenbart lavet af en hård kobberlegering der ikke kan deformere, så en pose med riktige gummimetal pakninger er blevet indkøbt. Jeg har også haft problemer med min radio. den hugger og hakker i lyden, når man spiller DAB+ radio.
Søgte lidt og fandt at en simpel usb hub kunne afhjælpe problemet, så de måtte prøves Det virker faktisk Sålænge at appen kører i forgrunden.
Hvis man starter navigationen, så er det tilbage til huggen og hakken i lyden
Lidt søgning på Google gav mig måske løsningen
https://forum.xda-developers.com/androi ... m-t3609608
Så det må prøves i morgen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Dab + appen virker bare
Hvilket er lidt nedslående da det er en app fra en privat person, og den findes ikke på google play
Ikke lige det jeg forventede, da jeg købte en billig kinøjser Android radio.
Jeg havde ikke forventet en Pioneer kvalitet på komponenterne, da den er ca. 5 gange så dyr.
Men jeg havde forventet at standart softwaren virkede, hvilket den ikke altid gør.
Så man må google lidt efter løsninger.
At jeg er på navigations APP nr. 5, der kan køre offline, og uden problemer for resten af systemet.
Det er vel forventeligt, og en del af Android oplevelsen.
Men når man køber en færdig pakke så bør det virke efter min mening.
Som i hardware, software, og firmware bare virker, når man tænder for radioen,
MVH
Morten
Hvilket er lidt nedslående da det er en app fra en privat person, og den findes ikke på google play
Ikke lige det jeg forventede, da jeg købte en billig kinøjser Android radio.
Jeg havde ikke forventet en Pioneer kvalitet på komponenterne, da den er ca. 5 gange så dyr.
Men jeg havde forventet at standart softwaren virkede, hvilket den ikke altid gør.
Så man må google lidt efter løsninger.
At jeg er på navigations APP nr. 5, der kan køre offline, og uden problemer for resten af systemet.
Det er vel forventeligt, og en del af Android oplevelsen.
Men når man køber en færdig pakke så bør det virke efter min mening.
Som i hardware, software, og firmware bare virker, når man tænder for radioen,
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Fjederben er stærkt tærede, og kan ikke gå igennem et syn, og der er altid chancen for et katastrofalt nedbrud.
Desværre har tæringen spredt sig til fjederskålen, så et simpelt repstykke er ikke noget alternativ
Et nyt tomt uoriginalt fjederben koster 1600 sv, kr hos speedparts
Et komplet uoriginalt fjederben koster 2400 sv kr samme sted. Det er kun narvet der skal overflyttes
Så det var et svært valg
Da lejet ikke kan flyttes over, og de gamle komponenters tilstand er ukendt.
Men det her med at skifte en standart komponent med en standart komponent, ligger ikke lige til mig.
Saab Webshop har fået Viggen forfjedre til 225 kr. på lager, så de blev bestilt.
Og så kom valget af støddæmpere, jeg tro ikke at en standart dæmper virker med en Viggen fjeder.
Den virker ikke overbevisende med en standart fjeder
Så dankortet blev misbrugt igen, og et sæt Bilstein B6 dæmpere blev bestilt.
Håbet er en lidt stammere undervogn, med lidt forværret komfort.
Men at den stadig er i stand til at tage fartbump, med en lidt større hastighed end anbefalet af fart tavlerne.
MVH
Morten
Desværre har tæringen spredt sig til fjederskålen, så et simpelt repstykke er ikke noget alternativ
Et nyt tomt uoriginalt fjederben koster 1600 sv, kr hos speedparts
Et komplet uoriginalt fjederben koster 2400 sv kr samme sted. Det er kun narvet der skal overflyttes
Så det var et svært valg
Da lejet ikke kan flyttes over, og de gamle komponenters tilstand er ukendt.
Men det her med at skifte en standart komponent med en standart komponent, ligger ikke lige til mig.
Saab Webshop har fået Viggen forfjedre til 225 kr. på lager, så de blev bestilt.
Og så kom valget af støddæmpere, jeg tro ikke at en standart dæmper virker med en Viggen fjeder.
Den virker ikke overbevisende med en standart fjeder
Så dankortet blev misbrugt igen, og et sæt Bilstein B6 dæmpere blev bestilt.
Håbet er en lidt stammere undervogn, med lidt forværret komfort.
Men at den stadig er i stand til at tage fartbump, med en lidt større hastighed end anbefalet af fart tavlerne.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Peter_Vinter
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Altid spændende at følge med i hvad du laver - en bil i stadig udvikling.
Jeg kommer til at tænke på historien om manden, der havde sin bedstefars spade: "Min far gav den et nyt skaft - og jeg har skiftet bladet"
Krydser fingre for at din 'Viggen-undervogn' bliver vellykket
Peter
Jeg kommer til at tænke på historien om manden, der havde sin bedstefars spade: "Min far gav den et nyt skaft - og jeg har skiftet bladet"
Krydser fingre for at din 'Viggen-undervogn' bliver vellykket
Peter
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Jeg kan godt lide spade analogien, hvis den endte med en bedre spade.
Og det er mit problem.
Efter at have skruet på biler i snart 30 år.
Så er motivationen ikke særlig stor for at lave almindelige vedligeholdelses opgaver på min privat bil.
Der skal ligesom være en gulerod for enden af snoren !
I mit tilfælde udmønter sig i at opgradere komponenter, for at ende med min bil, og ikke en Standart SAAB, eller en komplet pakkeløsning.
MVH
Morten
Og det er mit problem.
Efter at have skruet på biler i snart 30 år.
Så er motivationen ikke særlig stor for at lave almindelige vedligeholdelses opgaver på min privat bil.
Der skal ligesom være en gulerod for enden af snoren !
I mit tilfælde udmønter sig i at opgradere komponenter, for at ende med min bil, og ikke en Standart SAAB, eller en komplet pakkeløsning.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Hej Morten.
Jeg havde stor glæde af Viggen fjederben, Eibach sænkningsfjedre kombineret med org. Viggen dæmpere. Samtidig monterede jeg "Viggen Rescue Kit" og krængningsstabilisatoren bag med en kraftigere, begge dele fra Abbott Racing, UK. Måske også en løsning på din "Super Special" SAAB 9-3
Din kombination ser interessant ud; venter på din vurdering.
SAAB hilsen Ole
Jeg havde stor glæde af Viggen fjederben, Eibach sænkningsfjedre kombineret med org. Viggen dæmpere. Samtidig monterede jeg "Viggen Rescue Kit" og krængningsstabilisatoren bag med en kraftigere, begge dele fra Abbott Racing, UK. Måske også en løsning på din "Super Special" SAAB 9-3
Din kombination ser interessant ud; venter på din vurdering.
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Lige pt. har den en standart undervogn, med et solidt tandstangs beslag og en opgraderet bageste krængnings stabilisator fra Abbot.
Og det første hjalp gevaldigt på indstyring, og moment reaktioner i rattet.
Stabilisatoren gjorde den mindre understyrende.
Men generet så krænger den for meget efter min smag.
Faren ved at stive forvognen op er at den bliver mere understyrende igen
Men det burde der være råd for !
Bagfjedre fra en Viggen eller Aero cabriolet. det burde være de kraftigste bagfjedre man kan få
Nogen der har et foto af typepladen på sådan en ?
Og et sæt B6 dæmpere bag. Så burde den være i balance igen.
Og jeg kom lige til at købe et sæt sorte yderste bærearms bøsninget fra superflex.
Da de er 20% hårdere en de blå så håber jeg at momentreaktionerne i rattet bliver yderligere reduceret.
Hvorfor de ikke lavede en solid bærearm som på en 9-5, det fatter jeg simpelt hen ikke
MVH
Morten
Og det første hjalp gevaldigt på indstyring, og moment reaktioner i rattet.
Stabilisatoren gjorde den mindre understyrende.
Men generet så krænger den for meget efter min smag.
Faren ved at stive forvognen op er at den bliver mere understyrende igen
Men det burde der være råd for !
Bagfjedre fra en Viggen eller Aero cabriolet. det burde være de kraftigste bagfjedre man kan få
Nogen der har et foto af typepladen på sådan en ?
Og et sæt B6 dæmpere bag. Så burde den være i balance igen.
Og jeg kom lige til at købe et sæt sorte yderste bærearms bøsninget fra superflex.
Da de er 20% hårdere en de blå så håber jeg at momentreaktionerne i rattet bliver yderligere reduceret.
Hvorfor de ikke lavede en solid bærearm som på en 9-5, det fatter jeg simpelt hen ikke
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Resultater af 4 timer på en søndag .
3 timer tidligere. En abs ring der nok bør skiftes, inden den revner. Det er vel egentligt den nemmeste gamle bil jeg har skruet på, ingen vold og hærværk grundet fast rustede bolte
Slut resultatet. Efter sporingen blev justeret ind efter øjemål, og rattet endeligt kom til at stå lige.
Så var det tid til en kort prøvetur i kvarteret.
Resultatet var meget uventet.
Den er blevet langt mere komfortabel ved bykørsel, og dårlige veje.
Ikke lige det jeg forventede
Men det er stadigt for tidligt at udtale sig om.'Da jeg maks har haft 2 km. i bilen, og den trænger til en sporing.
Men det vil vise sig i løbet af ugen.
Så lige pt, står jeg med 2 nye fjedre, og et sæt forstøddæmpere. Uoriginale aldrig brugt, samt et sæt fjederben til reservedele.
Hvis der er nogle der er interesserede.
MVH
Morten
Gamle fjederben, og der en støddæmper der er lidt utæt, samt gamle styrestænger3 timer tidligere. En abs ring der nok bør skiftes, inden den revner. Det er vel egentligt den nemmeste gamle bil jeg har skruet på, ingen vold og hærværk grundet fast rustede bolte
Slut resultatet. Efter sporingen blev justeret ind efter øjemål, og rattet endeligt kom til at stå lige.
Så var det tid til en kort prøvetur i kvarteret.
Resultatet var meget uventet.
Den er blevet langt mere komfortabel ved bykørsel, og dårlige veje.
Ikke lige det jeg forventede
Men det er stadigt for tidligt at udtale sig om.'Da jeg maks har haft 2 km. i bilen, og den trænger til en sporing.
Men det vil vise sig i løbet af ugen.
Så lige pt, står jeg med 2 nye fjedre, og et sæt forstøddæmpere. Uoriginale aldrig brugt, samt et sæt fjederben til reservedele.
Hvis der er nogle der er interesserede.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Ugen oplevelser.
Mandag morgen hvor den skulle smage landevejen.
Resultat, hvad er det for noget lort jeg har brygget sammen
Justerede sporingen i frokost pausen, den spredte kun 10 mm
Hjemturen med en mm i spidsning og det var en helt anden bil
Komfort tabet er minimalt, men ellers er det kun ++++ i min bog.
Bagdæmperne skal udskiftes, selvom de ikke er særligt gamle, man kan tydeligt mærke at de ikke dæmper lige så godt.
Mvh
Morten
Mandag morgen hvor den skulle smage landevejen.
Resultat, hvad er det for noget lort jeg har brygget sammen
Justerede sporingen i frokost pausen, den spredte kun 10 mm
Hjemturen med en mm i spidsning og det var en helt anden bil
Komfort tabet er minimalt, men ellers er det kun ++++ i min bog.
Bagdæmperne skal udskiftes, selvom de ikke er særligt gamle, man kan tydeligt mærke at de ikke dæmper lige så godt.
Mvh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Sikke en værk$t€dsbi£..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Jeg har selv en bil magen til Mortens købt i tilsvarende stand for ca 3 år siden. Det seneste år har der været disse katastrofale fejl:
En knækket forfjeder, et defekt hjulleje samt en rusten ABS ring. Derudover har jeg skiftet en bærekugle (arm) da den blev kasseret til syn. Jeg satte faktisk en gammel brugt på først for at få bilen synet men købte senere en billig ny på Ebay.
Jeg har så også skiftet bremser foran, samt tændrør (som egentlig ikke fejleder noget efter ca. 80kkm) olieskift 2 gange (+1 da jeg også skal have det gjort denne weekend) samt AC rens+kabinefilter.
Det der fylder mest i min "oversigt" er almindeligt vedligehold. Over halvdelen af mine noteringer på oversigten er fra det første år da den havde været lidt forsømt af sin oprindelige ejer.
Jeg vil vurdere at 90% af det Morten beskriver i denne tråd ikke har været nødvendigt for at have en pålidelig hverdagsbil og skulle jeg lave en tilsvarende tråd om min bil ville den være meget kedelig.
Efter mine oplevelser baseret på ca. 90.000 km på 3 år, så vil jeg ikke sige at en og9-3 er nogen "værkstedsbil"
MVH Mads
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Jeg tror ikke Mortens bil er så meget ringere end de fleste andre 15+ år gamle biler der kører rundt på vejene. Forskellen er at han ser det som en udfordring at forbedre bilen på alle punkter hvor den hænger lidt. Jeg tror sagtens at bilen kunne have været ganske pålidelig med et minimum af vedligehold, men hvis man ser sin bil som lidt mere end et transportmiddel så bruger man jo gerne lidt ekstra tid og ressourcer på nogle småting andre ikke rigtigt lægger mærke til.
Jeg har selv en bil magen til Mortens købt i tilsvarende stand for ca 3 år siden. Det seneste år har der været disse katastrofale fejl:
En knækket forfjeder, et defekt hjulleje samt en rusten ABS ring. Derudover har jeg skiftet en bærekugle (arm) da den blev kasseret til syn. Jeg satte faktisk en gammel brugt på først for at få bilen synet men købte senere en billig ny på Ebay.
Jeg har så også skiftet bremser foran, samt tændrør (som egentlig ikke fejleder noget efter ca. 80kkm) olieskift 2 gange (+1 da jeg også skal have det gjort denne weekend) samt AC rens+kabinefilter.
Det der fylder mest i min "oversigt" er almindeligt vedligehold. Over halvdelen af mine noteringer på oversigten er fra det første år da den havde været lidt forsømt af sin oprindelige ejer.
Jeg vil vurdere at 90% af det Morten beskriver i denne tråd ikke har været nødvendigt for at have en pålidelig hverdagsbil og skulle jeg lave en tilsvarende tråd om min bil ville den være meget kedelig.
Efter mine oplevelser baseret på ca. 90.000 km på 3 år, så vil jeg ikke sige at en og9-3 er nogen "værkstedsbil"
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Det er en GM SAAB.
Og den er tunet/modificeret/ombygget.
En ægte Saab holder som bekendt evigt, går aldrig i stykker.
Og var den perfekte bil da den forlod samlebåndet
Jensen er helt korrekt i sin vurdering.
Mange af de dele der er blevet udskiftet, har ikke været 100% nødvendige at udskifte.
En del dele er blevet udskiftet blot fordi det er en forbedring i mine øjne.
En hel del dele er blevet udskiftet, da bilen skal kunne kør næste mandag morgen, og jeg ikke gider at lave samme operation 2 gange, blot for at spare lidt penge.
Sidst og ikke mindst er jeg miljø skadet grundet min profession
Så jeg har en tendens til at finde komponenter med en lille defekt, og skifter dem tidligt.
Ift. en mere almindelig bruger, der først oplever en defekt komponent langt senere.
MVH
Morten
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Den skal vel pr, definition, være en værksteds bil I din bog.
Det er en GM SAAB.
Og den er tunet/modificeret/ombygget.
En ægte Saab holder som bekendt evigt, går aldrig i stykker.
Og var den perfekte bil da den forlod samlebåndet
Jensen er helt korrekt i sin vurdering.
Mange af de dele der er blevet udskiftet, har ikke været 100% nødvendige at udskifte.
En del dele er blevet udskiftet blot fordi det er en forbedring i mine øjne.
En hel del dele er blevet udskiftet, da bilen skal kunne kør næste mandag morgen, og jeg ikke gider at lave samme operation 2 gange, blot for at spare lidt penge.
Sidst og ikke mindst er jeg miljø skadet grundet min profession
Så jeg har en tendens til at finde komponenter med en lille defekt, og skifter dem tidligt.
Ift. en mere almindelig bruger, der først oplever en defekt komponent langt senere.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Sidste sommerdag skulle udnyttes til lidt kedeligt men viktigt vedligeholdelse.
Udskiftning af 2 bremserør på bagakslen
Ingen brugbare undskyldninger de burde have været udskiftet for 6 måneder siden da jeg opdagede dem.
Men jeg er doven og bremserør en noget af det kedeligste, og mest ulækre arbejde.
Og det driller altid, med samlinger der er tæret sammen, eller udluftnings skruer der knækker.
Tro mig jer tæller ikke i meter udskiftet, men km i min karriere. Det grimme billede kan man ikke løsne omløberen så klip røret og brug en topnøgle.
I dette tilfælde var det bare ren rutine, omløberen sad ikke fast.
Dejlig bil bliv ved med det ingen fastrustede boltsamlinger
Indtil jeg nåede udluftningsskruerne, de 2 små pisse skruer kostede 2 nye bremsekalibre
Men der var en grund til at de sad fast Bremsecola aftappet, og det var den første halve liter, det krævede en halv liter mere før væsken var helt ren ved alle hjul, og kobling.
Det er nok mere end 2 år siden den er blevet skiftet sidst, og kan nok ikke opfylde våd kogepunktet på min. 150 grader, med 3,7% vandindhold.
MVH
Morten
Udskiftning af 2 bremserør på bagakslen
Ingen brugbare undskyldninger de burde have været udskiftet for 6 måneder siden da jeg opdagede dem.
Men jeg er doven og bremserør en noget af det kedeligste, og mest ulækre arbejde.
Og det driller altid, med samlinger der er tæret sammen, eller udluftnings skruer der knækker.
Tro mig jer tæller ikke i meter udskiftet, men km i min karriere. Det grimme billede kan man ikke løsne omløberen så klip røret og brug en topnøgle.
I dette tilfælde var det bare ren rutine, omløberen sad ikke fast.
Dejlig bil bliv ved med det ingen fastrustede boltsamlinger
Indtil jeg nåede udluftningsskruerne, de 2 små pisse skruer kostede 2 nye bremsekalibre
Men der var en grund til at de sad fast Bremsecola aftappet, og det var den første halve liter, det krævede en halv liter mere før væsken var helt ren ved alle hjul, og kobling.
Det er nok mere end 2 år siden den er blevet skiftet sidst, og kan nok ikke opfylde våd kogepunktet på min. 150 grader, med 3,7% vandindhold.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Micky
- SUPER SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Dejligt med en opdatering jeg holder meget af denne tråd, den er velskrevet og som regl også med billeder Og jeg må erkende at Jeg ikke selv laver noget på min bil, som ellers er identisk med trådholderens. Den får blot lov til at være trækæsel og hobby bil, med begrænset kørte km, over to år, har har den kørt knapt 6000, Den bliver kun lavet når den går i stykker udover det obligatoriske service hver 10.000 km. /1 år
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Tak til Micke for de pæne ord.
Brugsmønstret er egentligt ikke så forskelligt.
Bortset fra at den kører 6000 km om året.
Og det meste er almindeligt vedligehold, med opdaterede komponenter.
Andre gange er det bare opgradering for opgraderingens skyld, det er jo en projekt bil
MVH
Morten
Brugsmønstret er egentligt ikke så forskelligt.
Bortset fra at den kører 6000 km om året.
Og det meste er almindeligt vedligehold, med opdaterede komponenter.
Andre gange er det bare opgradering for opgraderingens skyld, det er jo en projekt bil
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Tiden for periodisk sindsyn nærmer sig
Problem nr 1 horn, og volumen ned på rattet virker ikke.
Problemet opstod sidste vinter, men gik væk da vi fik sommer temperaturer.
Blot for at komme igen her sidst på året.
Hmm læse i Wis, og tænke tænke, som systemet er opbygget så må det være en dårlig forbindelse i et stik. Så de 3 markerede stik fik en omgang kontakt rens, og skidtet virkede igen
Problem nr. 2 den kan i teorien ikke synes med den nuværende software, den har for meget effekt
Da jeg har 2 t7 styreenheder, så kunne jeg nemt lave en syns styreenhed, men hvorfor stoppe her?
Takke være en nørd inde på trionic tuning. Så kan man enkelt skifte imellem 2 forskellige maps med cruise kontakten.
Cruise off. standart effekt, cruise on mere effekt perfekt til vinter og syns kørsel
Det var så vinter boksen.
Sommer boksen ser lidt anderledes ud.
Cruise off standart B205 r program til oktan 95
Cruise on til oktan 100, og + ca 50 hk mere
Rent win efte min menig. skift hjul og skift boks bliver det nye sommer vinterskift øvelse.
MVH
Morten
Problem nr 1 horn, og volumen ned på rattet virker ikke.
Problemet opstod sidste vinter, men gik væk da vi fik sommer temperaturer.
Blot for at komme igen her sidst på året.
Hmm læse i Wis, og tænke tænke, som systemet er opbygget så må det være en dårlig forbindelse i et stik. Så de 3 markerede stik fik en omgang kontakt rens, og skidtet virkede igen
Problem nr. 2 den kan i teorien ikke synes med den nuværende software, den har for meget effekt
Da jeg har 2 t7 styreenheder, så kunne jeg nemt lave en syns styreenhed, men hvorfor stoppe her?
Takke være en nørd inde på trionic tuning. Så kan man enkelt skifte imellem 2 forskellige maps med cruise kontakten.
Cruise off. standart effekt, cruise on mere effekt perfekt til vinter og syns kørsel
Det var så vinter boksen.
Sommer boksen ser lidt anderledes ud.
Cruise off standart B205 r program til oktan 95
Cruise on til oktan 100, og + ca 50 hk mere
Rent win efte min menig. skift hjul og skift boks bliver det nye sommer vinterskift øvelse.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Da vinteren truer, så var det tid til vinterhjul.
Egentligt et kedeligt emne.
Men lidt spændende, da forbremserne er blevet større, og saab ikke er helt klare med hvilke 16" hjul der passer på.
Mit hjul passer lige, men har man afbalanceringsklodser der er højere en 0,5 cm så render man ind i problemer. Og et lille tip, når man montere alu hjul, rens anlægsfladerne på bremseskiver, og hjul inden montering.
Før Efter
Spænd med det korrekte moment, og der er ingen problemer med løse hjul, eller efterspænding.
MVH
Morten
Egentligt et kedeligt emne.
Men lidt spændende, da forbremserne er blevet større, og saab ikke er helt klare med hvilke 16" hjul der passer på.
Mit hjul passer lige, men har man afbalanceringsklodser der er højere en 0,5 cm så render man ind i problemer. Og et lille tip, når man montere alu hjul, rens anlægsfladerne på bremseskiver, og hjul inden montering.
Før Efter
Spænd med det korrekte moment, og der er ingen problemer med løse hjul, eller efterspænding.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Skiftet til vinter hjul var ikke en ubetinget succes
Forhjulene skraber på ved fuldt styreudslag til venstre.
Ikke det helt store problem, da det er sjældent jeg har brug for det, men det er irriterende.
Specielt da det er fælgene bilen er født med, og dækstørrelsen er standart.
Og det tyder på at der noget der er forkert monteret, eller ikke overholder specifikationerne.
Ikke lige noget man gider at fejlsøge på her om vinteren.
MVH
Morten
Forhjulene skraber på ved fuldt styreudslag til venstre.
Ikke det helt store problem, da det er sjældent jeg har brug for det, men det er irriterende.
Specielt da det er fælgene bilen er født med, og dækstørrelsen er standart.
Og det tyder på at der noget der er forkert monteret, eller ikke overholder specifikationerne.
Ikke lige noget man gider at fejlsøge på her om vinteren.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Peter_Vinter
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
OK, det lyder da irriterende. Jeg havde et tilsvarende problem på vores 9-3'ere (godt nok en NG) - det var et fæste til plastinderskærmen, der var knækket, så den skrabede mod hjulet ved fuldt udslag. Det kunne klares med en strip
Mvh. Peter
Mvh. Peter
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Min 9-5 har haft noget tilsvarende med beslaget hvor plastinderskærmen er skruet fast, var knækket. Der sidder nu en lille skrue og en strip..Peter_Vinter skrev: ↑29. dec 2018, 21:30OK, det lyder da irriterende. Jeg havde et tilsvarende problem på vores 9-3'ere (godt nok en NG) - det var et fæste til plastinderskærmen, der var knækket, så den skrabede mod hjulet ved fuldt udslag.
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Sidste hardware opgradering er indkøbt.
Et indsugnings rør til turboen fra en 95 aero efter 2006 Også kaldet en king Cobra
Desværre kræver det et andet kompressor hus.
Hvilket betyder en ombygning eller en ny turbo.
Da min bror har overtaget min fars gamle 9-5, og drømmer om en aero, men har kone og et barn.
Så har jeg en køber til en letter brugt turbo.
MVH
Morten
Et indsugnings rør til turboen fra en 95 aero efter 2006 Også kaldet en king Cobra
Desværre kræver det et andet kompressor hus.
Hvilket betyder en ombygning eller en ny turbo.
Da min bror har overtaget min fars gamle 9-5, og drømmer om en aero, men har kone og et barn.
Så har jeg en køber til en letter brugt turbo.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Så har jeg afprøvet dette vand afvisende middel til at smøre på ruderne.
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/so ... tra-glaco/
I første omgang fik bagruden sig en tur, og selvfølgelig har det ikke regnet riktigt i den sidste måned.
Med det småregn vi har haft kommer effekten først ved en hastig på over 70 km/t
Men der en mærkbar forskel om morgenen.
Laget af dug er meget tyndere på bagruden, det samme gælder laget af rimfrost.
Is på bagruden er bare nemt at skrabe af, i forhold til forruden, hvor der skal lægges kræfter i.
En side gevinst jeg ikke havde forventet.
Nu venter jeg bare på bedre vejr så resten af ruderne sig en tur.
MVH
Morten
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/so ... tra-glaco/
I første omgang fik bagruden sig en tur, og selvfølgelig har det ikke regnet riktigt i den sidste måned.
Med det småregn vi har haft kommer effekten først ved en hastig på over 70 km/t
Men der en mærkbar forskel om morgenen.
Laget af dug er meget tyndere på bagruden, det samme gælder laget af rimfrost.
Is på bagruden er bare nemt at skrabe af, i forhold til forruden, hvor der skal lægges kræfter i.
En side gevinst jeg ikke havde forventet.
Nu venter jeg bare på bedre vejr så resten af ruderne sig en tur.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Hej Morten
Bruger du bare en almindelig stålbørste til boremaskinen til at rengøre anlægsfladerne på dine alufælge? Eller bør man bruge messing eller noget andet mere skånsomt?
Mvh/NC
Bruger du bare en almindelig stålbørste til boremaskinen til at rengøre anlægsfladerne på dine alufælge? Eller bør man bruge messing eller noget andet mere skånsomt?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Jeg bruger en stålbørste af denne type.
https://www.biltema.dk/varktoj/slibning ... 2000016893
På fælgene med næsten ingen tryk og med maskinen næsten vinkelret på emnet.
Så den ikke griber fat i emnet.
På bremseskiverne er maskinen parallelt med overfladen og højt tryk, da rusten kan være besværlig at fjerne.
På anlægsflader der aldrig har været renset, kommer vinkelsliberen frem med en grov slibeskive af denne type.
https://www.biltema.dk/varktoj/slibning ... 2000020899
Og den bruges næsten altid på bremsskiverne.
Jeg tvivler stærkt på at en blødere børste bider på oxidlaget, da det er hårdt.
En slibe klods med groft slibepapir, kan også være et alternativ.
MVH
Morten
https://www.biltema.dk/varktoj/slibning ... 2000016893
På fælgene med næsten ingen tryk og med maskinen næsten vinkelret på emnet.
Så den ikke griber fat i emnet.
På bremseskiverne er maskinen parallelt med overfladen og højt tryk, da rusten kan være besværlig at fjerne.
På anlægsflader der aldrig har været renset, kommer vinkelsliberen frem med en grov slibeskive af denne type.
https://www.biltema.dk/varktoj/slibning ... 2000020899
Og den bruges næsten altid på bremsskiverne.
Jeg tvivler stærkt på at en blødere børste bider på oxidlaget, da det er hårdt.
En slibe klods med groft slibepapir, kan også være et alternativ.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Lidt mere om Kongekobraen.
Og det betyder et mindre tryk tab før turboen, hvilket betyder et lavere lavere lade tryk, for at flytte samme luftmasse.
Hvilket betyder at turboen ikke skal arbejde så hårdt, hvilket betyder en lavere indsugnings temperatur.
Rent win win, men har dog størst betydning når man vil over de 240 hk.
Det negative der er blevet slækket på kvaliteten Det ses mest tydeligt på indgangs siden, hvor luften bliver bremset af yderdelen af røret, den gamle er langt bedre udformet på det punkt.
Udgangen på røret har også sine problemer.
Man kan se tydeligt hvor der er fræset indvendigt i røret, men det er en meget stejl vinkel, men det kan relativt nemt rettes.
Det store problem kan blive hvor der ikke er fræset, men det kræver en del udmåling af turbo og rør.
Jeg håber ikke det er alt for slemt, da jeg ikke har lyst til at afmontere kompressor huset fra en ny turbo.
MVH
Morten
Man kan tydeligt se udviklingen hvor man har forsøgt at gøre luftens vej ind i turboen så nem som mulig.Og det betyder et mindre tryk tab før turboen, hvilket betyder et lavere lavere lade tryk, for at flytte samme luftmasse.
Hvilket betyder at turboen ikke skal arbejde så hårdt, hvilket betyder en lavere indsugnings temperatur.
Rent win win, men har dog størst betydning når man vil over de 240 hk.
Det negative der er blevet slækket på kvaliteten Det ses mest tydeligt på indgangs siden, hvor luften bliver bremset af yderdelen af røret, den gamle er langt bedre udformet på det punkt.
Udgangen på røret har også sine problemer.
Man kan se tydeligt hvor der er fræset indvendigt i røret, men det er en meget stejl vinkel, men det kan relativt nemt rettes.
Det store problem kan blive hvor der ikke er fræset, men det kræver en del udmåling af turbo og rør.
Jeg håber ikke det er alt for slemt, da jeg ikke har lyst til at afmontere kompressor huset fra en ny turbo.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Et par sandpapirs ruller en bore maskine, og tid
MVH
Morten
Og der blev fjernet lidt materiale fra røret.
Store synlige ændringer på indløbet, men ganske nemt og hurtigt at lave.
Knap så store synlige ændringer på udgangen, men hovedparten af tiden gik med at udjævne overgangen imellem rør og flange.MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Så fik jeg endelig købt en Tech2 klon. På Ebay.de
Og det er noget af en jungle at finde rundt i.
I bund og grund handler det om leverings tiden, over 14 dage, og det er en der kommer direkte fra kina.
De er billige, men der tilkommer told og moms oven i prisen.
Dernæst skal man finde en sælger med et godt rygte, og så bare vente på at varen kommer.
Den skulle komme i næste uge
Men for at kunne udnytte alle funktioner, så skal man installere noget software fra Saab, i mit tilfælde Tis 2000.
Problemet er at den kører med windows XP, og det er mange år siden jeg har haft en computer med XP.
Den nemme og dyre løsning er at købe en brugt bærbar, med en seriel port, og Xp.
Men det lyder ikke tiltalende når man har en bærbar, og en stationær PC i forvejen med win 10
Så efter noget søgning på nettet, så fik jeg sat XP op på en virtuel maskine i windows 10.
Så må vi se om det virker når testeren kommer !
MVh
Morten
Og det er noget af en jungle at finde rundt i.
I bund og grund handler det om leverings tiden, over 14 dage, og det er en der kommer direkte fra kina.
De er billige, men der tilkommer told og moms oven i prisen.
Dernæst skal man finde en sælger med et godt rygte, og så bare vente på at varen kommer.
Den skulle komme i næste uge
Men for at kunne udnytte alle funktioner, så skal man installere noget software fra Saab, i mit tilfælde Tis 2000.
Problemet er at den kører med windows XP, og det er mange år siden jeg har haft en computer med XP.
Den nemme og dyre løsning er at købe en brugt bærbar, med en seriel port, og Xp.
Men det lyder ikke tiltalende når man har en bærbar, og en stationær PC i forvejen med win 10
Så efter noget søgning på nettet, så fik jeg sat XP op på en virtuel maskine i windows 10.
Så må vi se om det virker når testeren kommer !
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Det bliver spændende at høre dine erfaringer. Jeg har selv haft kig på en tilsvarende, men har ikke taget mig sammen til at købe den endnu da jeg, lige nu, ikke har brug for den. (Kun til at omkode dækstørrelse da mit speedometer ikke passer helt perfekt, og det lever jeg fint med indtil videre.)
Jeg tror godt TIS2000 kan køre på en Windows 10, men det skal være en 32-bit udgave. Så hvis det er en dedikeret laptop er det nok den letteste og mest stabile løsning.
Windows XP mode har jeg tidligere brugt uden problemer men i andre tilfælde har det være noget ustabilt. Jeg tror det er afhængigt af hvilke CPU du har.
Hvis XP mode fejler kan du prøve WineVDM. Jeg har kun testet det lidt, men det har fået mange positive udtalelser.
Her er en unødig lang video der forklarer hvordan det fungerer. https://www.youtube.com/watch?v=uYU15CQcA-s
Det du har brug for er dog bare de 2 links i beskrivelsen til selve applikationen og evt. visual C++ hvis ikke du allerede har de nødvendige filer installeret. Jeg testede det uden at installere sidstnævnte og det så ud til at fungere med et par 16-bit applikationer.
Men skriv gerne dine erfaringer og evt. et ebay link hvis du kan anbefale den
MVH Mads
Jeg tror godt TIS2000 kan køre på en Windows 10, men det skal være en 32-bit udgave. Så hvis det er en dedikeret laptop er det nok den letteste og mest stabile løsning.
Windows XP mode har jeg tidligere brugt uden problemer men i andre tilfælde har det være noget ustabilt. Jeg tror det er afhængigt af hvilke CPU du har.
Hvis XP mode fejler kan du prøve WineVDM. Jeg har kun testet det lidt, men det har fået mange positive udtalelser.
Her er en unødig lang video der forklarer hvordan det fungerer. https://www.youtube.com/watch?v=uYU15CQcA-s
Det du har brug for er dog bare de 2 links i beskrivelsen til selve applikationen og evt. visual C++ hvis ikke du allerede har de nødvendige filer installeret. Jeg testede det uden at installere sidstnævnte og det så ud til at fungere med et par 16-bit applikationer.
Men skriv gerne dine erfaringer og evt. et ebay link hvis du kan anbefale den
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Jeg ved ikke helt om jeg tør at skrive om erfaringerne.
Da jeg lige er blevet påmindet om forums reglerne af hr. T Knage.
Blot fordi jeg skrev download WIS.
Så med en Tech 2 klon.
En cracked TIS 2000
Et forældet styresystem XP, jeg nægter at betale penge for!
Og en Epc, og Wis der kan køre på win 10 uden problemer.
Og T7 suite.
Så er jeg blevet til en storforbryder.
Blot for at holde omkostningerne nede på en gammel bil.
Hvor fabrikken ikke findes længere.
MVH
Morten
Da jeg lige er blevet påmindet om forums reglerne af hr. T Knage.
Blot fordi jeg skrev download WIS.
Så med en Tech 2 klon.
En cracked TIS 2000
Et forældet styresystem XP, jeg nægter at betale penge for!
Og en Epc, og Wis der kan køre på win 10 uden problemer.
Og T7 suite.
Så er jeg blevet til en storforbryder.
Blot for at holde omkostningerne nede på en gammel bil.
Hvor fabrikken ikke findes længere.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Klargøring af kabinen til den nye ejer.
17 år i danmark uden supplerende rust beskyttelse sætter sine spor, og da det bare var en grundmodel kunne det ikke betale sig at lave det.
Så Jeg har fundet en 3 dørs Aero fra 2001 i sydtyskland, som skal hentes mandag i SønderJylland En stor tak til Per Vodder som har stået for det hele, efter jeg fandt bilen.
MVH
Morten
Skrothandleren 17 år i danmark uden supplerende rust beskyttelse sætter sine spor, og da det bare var en grundmodel kunne det ikke betale sig at lave det.
Så Jeg har fundet en 3 dørs Aero fra 2001 i sydtyskland, som skal hentes mandag i SønderJylland En stor tak til Per Vodder som har stået for det hele, efter jeg fandt bilen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Det er efterhånden et virkelig sjælden syn med sådan en aero, tillykke med den!
Håber der kommer flere billeder af den på et tidspunkt, måske endda en projekttråd det kunne dette forum virkelig godt trænge til
Det er som om det her forum er ved at afgå ved døden lige som vores bilmærke er.
Esben
Håber der kommer flere billeder af den på et tidspunkt, måske endda en projekttråd det kunne dette forum virkelig godt trænge til
Det er som om det her forum er ved at afgå ved døden lige som vores bilmærke er.
Esben
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- Micky
- SUPER SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
ÅHHHH Nej, efter nogle år hvor jeg ikke har fået fulgt med, ser jeg at den er afgået ved døden. Det var da ellers meget trist, med tanke på alt det du har lavet ved den, og flittigt skrevet herinde om din bil.
Men hvad så med din nye dreamcar 9-3 aero, kommer der lidt historier om den.?
Men hvad så med din nye dreamcar 9-3 aero, kommer der lidt historier om den.?
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Desværre kom jeg kun til at køre i 6 måneder i Aeroen, da jeg blev ramt af kræft, der havde sat sig på synslappen, og efter 1,5 år er jeg permanent fradømt retten til at føre en bil.
Så den skal desværre sættes til salg, når priserne kommer op igen.
MVH
Morten
Så den skal desværre sættes til salg, når priserne kommer op igen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Micky
- SUPER SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen
Ej for helvede Morten. Så sidder man lige og bliver fuldstændig mundlam. Jeg er utrolig ked af at høre at du er så hårdt ramt.
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike